web analytics

Het gros van de audiowinkels moet drastisch veranderen

Stel je voor: u loopt een autodealer binnen om een nieuwe auto aan te schaffen. U bent er helemaal klaar voor. Maar dan begint de verkoper talloze vragen te stellen over wat voor soorten asfalt u gaat verkennen, soorten banden, compounds van rubber, lakpantsers met speciale uv-coatings, radiatorcapaciteit, samenstellingen van brandstof en potentiële injectievervuiling… Hmmm… Maf toch? Toch is dit precies wat vaak gebeurt binnen onze industrie. En dat moet veranderen. Rap zelfs… 

Het voorbeeld van de autodealer is te projecteren op nagenoeg elke branche. Groentenboer, slager, verfwinkel… ga maar na. Punt is: ik heb het nog niet meegemaakt dat de groentenboer mij gedetailleerd gaat vragen hoe heet het vuur is waarop ik mijn courgette ga koken. Of met welke soort sla ik die linksdraaiend, bioveganistisch geteelde tomaat ga combineren. Want ijsbergsla is niet goed genoeg…!

De ongevraagd advies-commissie is echter sterk vertegenwoordigd in onze branche. Maf… en onhandig.

U wilt een Rotel A14 combineren met een Monitor Audio Silver 100? Ow… Welke speakerkabel wilt u gebruiken? [verlegen antwoord…]. Ow… nee… Maar deze combinatie werkt alleen als u de juiste speakerkabel van Audioquest gebruikt. Niet die quad-helix met Qed-pluggen die u nu hebt… nee… dat wordt echt veel te fris, waardoor u een randje krijgt in het mid-vocale gebied.

En daar gaat de geïnteresseerde liefhebber…

Waarom zou een audiospeciaalzaak in veel gevallen zo moeilijk doen? Als een klant een versterker of speaker zoekt, waarom wordt hem dan het hemd van het lijf gevraagd over talloze zaken waar die arme klant zelf nieteens verstand van heeft? Kabels, stroom, polariseren… schone stroom of niet… Om maar te zwijgen over de inrichting van zijn of haar huis.

“Hoe is uw akoestiek?” … [stilte en een aarzelend antwoord…]  “Galm? Ai… sja… dat is niet best meneer. Dan klinkt uw set toch veel minder goed. U moet echt wat aan die akoestiek doen. We hebben speciale absorbers die u op de eerste reflecties kunt plaatsen.”

En daar gaat weer een geïnteresseerde liefhebber

Goed bedoeld

Nu is het wellicht allemaal goed bedoeld, maar het schrikt wel af. Het probleem van menig speciaalzaak zit hem in het feit dat ze te precies willen zijn. Te goed willen adviseren. Neem het voorbeeld van de autodealer. Zit u te wachten over vragen over rijstijl, soorten banden en brandstoffilters? Nee. Ik ook niet. Ik wil gewoon een auto. En vooral geen lastige vragen over hoe en waar ik rij. Ik ga er gewoon vanuit dat een auto rijdt. Of dat nu stad of snelweg is… Daarnaast bepaal ik zelf wel hoe en waar ik rij… toch? Dat zou binnen de audiowereld ook zo moeten zijn. Een set moet spelen. Punt… daar gaat een klant ook vanuit.

Daarnaast is het ook gevaarlijk eigen verwachtingen te projecteren op die van de klant. En dat is zeker herkenbaar, want ik doe dat zelf ook bij vrienden en familie. Zowel op audiovlak als op gebied van computernetwerken. Alles moet top zijn.

Maar eerlijk: geen enkel familielid en bijzonder weinig vrienden zitten daarop te wachten. (Ja… tikkie teleurstellend, maar zo is de wereld nu eenmaal…niet iedereen is audio- en netwerknerd). Kortom: ik moet simpelweg loslaten dat niet iedereen dezelfde verwachtingen heeft. Goed is voor 99.99 procent van de bevolking goed genoeg. Niet iedereen luistert hetzelfde en lang niet iedereen stelt dezelfde prioriteiten. Voor sommige mensen is muziek gewoon muziek. En geen uit de hand gelopen hobby of passie.

Oplossing

Zorg dat de winkel een ervaring is. Audio moet je ervaren. Voelen… beleven. Maak van de winkel dan ook een beleving, zodat iedereen lekker zelf kan ervaren hoe leuk en mooi goed geluid is. En als er vragen zijn… dan komen ze vanzelf wel.

Een voorbeeldje

Gerelateerde berichten

Coma audiofielen

Het is weer donker buiten. Ergens rond een uur of 9 begint er een beetje licht door te breken en tegen de tijd dat wij door hebben dat het buiten licht is, gaat de schakelaar al weer om. Het zal velen dan ook niet verbazen dat dit de periode is dat er veel mensen depressief […]

17 reacties

  1. Wat ik vervelender vind bij een specialistische audiozaak (en ook al een paar keer heb meegemaakt) is als het ervaren personeel hun kennis niet op peil houdt. Dus wel diverse moderne apparatuur zoals streamers etc. verkopen, maar dan vergeten dat je anno 2019 andere kennis nodig hebt in een audiozaak dan 15 jaar geleden.

    Ik bedoel zaken als: Kennis over netwerken, online diensten (Tidal, Roon, Spotify etc), meerwaarde van de laatste firmware en software updates, bediening met apps etc.

    Als speciaalzaak gaat het over toegevoegde waarde en met de snel veranderende technologie vereist bijblijven op je vakgebied continu veel meer inspanning dan waar je 15-20 jaar geleden mee wegkwam op basis van ervaring.

    Dit is 1 van de redenen waarom ik graag de artikelen lees van alpha-audio. Ik snap dat sommige audiozaak eigenaren zich wat aangevallen voelen door de prikkelende teksten van Jaap. Maar ik ben het qua strekking met hem eens. Zorg dat je relevant blijft, want er zijn tegenwoordig vele disrupters in jullie business. De komende jaren zullen weer diverse audiozaken sluiten omdat ze niet agile genoeg zijn. Blijf nadenken hoe je jezelf kunt verbeteren. Goed artikel Jaap ??

    1. Dat heb ik bij een audiozaak nog niet echt gemerkt, maar eerder bij een BCC, Mediamarkt. Staan er bananenpluggen op de website, zie ik ze niet in de winkel en vraag het iemand die bij de audioafdeling staat of ze die in de winkel hebben liggen en dan word je raar aangekeken. Hoe zegt u? Banaanpluggen? Hoe schrijf je dat? Nog nooit van gehoord nadat die het op ging zoeken. Dan haak ik wel af en denk ik ik sta in de verkeerde winkel op de audioafdeling…
      Als je dan over Dali begint dat ze aan Salvador denken.
      Maar goed je kunt je als consument ook goed verdiepen voordat je naar een winkel gaat en heb zeker in het begin misschien domme vragen gesteld, maar gelukkig nooit zulke antwoorden gekregen als in de sketch haha.

  2. Beste Jaap

    Een goed advies is nooit verkeerd, Het moge duidelijk zijn, dat bij een simpel setje van €200 geen advies nodig is, is ook een heel ander publiek , dan de genen die duizenden Euro’s aan een high End set uitgeeft , Maar ook daar gaat het soms flink mis, Je zou ze de kost eens moeten geven , die een tonnen kostende set hebben staan , die klinkt als een oude krant .of op zijn best als een set van €500.Ik ben het dan ook niet helemaal eens met je stelling in het stuk.Sterker nog ik heb door de tijd heen best wat audiozaken van binnen gezien . Vrij wel altijd trof ik daar gedreven en inspirerende en gepassioneerde mensen aan met liefde en kennis voor het vak .Het laatste waar ik op zit te wachten is een audiozaak als een kermis tent . Als ik dat zoek , ga ik wel naar de efteling

  3. Ik ken Jaaps metaforen ook niet echt plaatsen.
    Het licht er ook wel aan denk ik in welke audiowinkel je begeeft.

    Neem nou Poulissen waar Jaap en zijn compagnon waren. Daar voel ik mij op mijn gemak, en als muziekliefhebber begrepen. Wel vind ik hun website wat rommelig. Maar dat is bijzaak.
    Lekker met een verkoopadviseur wat keuvelen over een buizen-versterker, ga naar Roermond.

    Nou heeft iedere audiofiel wel zijn of haar favorieten en niet favoriete audiowinkels. Zo vind ik Klubben niet echt mijn ding.

  4. Niet die quad-helix met Qed-pluggen die u nu hebt… nee… dat wordt echt veel te fris, waardoor u een randje krijgt in het mid-vocale gebied.

    Kennelijk heeft die verkoper de speakerkabel reviews van Alpha-Audio uit het hoofd geleerd ……

  5. Hmmm… Ergens voel ik me toch aangesproken als ‘specialistische audiozaak’ en kan het daarom niet laten te reageren. Een hifiset vergelijken met courgette? Tja, zelfs daar vind ik het fijn om te horen dat rucola beter combineert met pasta dan ijsbergsla! Maar ok, iedereen naar de Mediamarkt dan maar. Pak een torentje van de stapel en klaar toch?! Daar zal niemand je wat vragen. Doe maar een kapseltje, doe maar een autootje… doe maar een speakertje.

    Natuurlijk vragen we wat voor ruimte iemand heeft! Een kleine speaker voor een te grote ruimte of een te grote speaker in een kleine ruimte slaat kant nog wal. Ik begrijp best je voorbeeld over speakerkabels bij een set. Als een set 4mm2 koperkabel niet goed klinkt op een systeem gaat een andere speakerkabel geen wonderen verrichten, vaak wel de puntjes op de i. Een 0,75mm2 op 10 meter ten opzichte van een 4mm2 kan iedereen horen en dat doe ik als specialist graag. Goed advies kun je pas geven door de juiste vragen te stellen!
    Naast mijn brood verdienen wil ik trots kunnen zijn op wat ik onze bezoekers adviseer en verkoop. Zo kunnen we iedereen voorzien van het allerbeste binnen zijn budget. Domme klanten heb ik niet en hun mening vraag ik dan ook naar. Aan de hand van de mening van de klant deel ik mijn kennis die is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring.

    Lieve Jaap, misschien had ik me minder aangesproken gevoeld als je je woorden wat had genuanceerd. Het verbaast me dat jij als kenner / specialist je op deze manier zo uit op dit platform. Ik nodig je hierbij graag uit in onze winkel in Soest. Dan kan ik je laten ervaren dat het niet vervelend hoeft te zijn om vragen te beantwoorden voordat je je welverdiende centen komt uitgeven :D

    1. Schweppes Mark. Chose!

      Inderdaad is er een forse groep consumenten die niet kunnen kiezen. Net zoals in die goede reclame van Schweppes.

      Audiofielen zijn wel een speciale groep liefhebbers die wel kunnen kiezen, maar hun ideale audioketen kost een paar hypotheken. Dat is een enorm verschil met hun buurman die tevreden is met zijn €300 kostende soundbar onder zijn flatscreen.

      Ik zelf wens me een installatie van Burmester, omdat het zo mooi blinkt en klinkt.

      1. Lang niet alle winkels kunnen leven van alleen maar audiofielen. Die groep is te klein. Kortom; als je een leuke boterham wilt verdienen, zul je ook ‘de buurman’ moeten kunnen helpen op een goede manier… En ik denk dat het bieden van een beleving helpt… ervaar het maar.

    2. Dag Mark!

      Het is een opiniestuk… bedoeld om wat te prikken. Vandaar de gekke, overdreven metaforen.

      Iedereen heeft zijn eigen inzichten in hoe dingen werken. Waar het vooral om gaat is dat de klant een beleving krijgt en zich op zijn gemak voelt. Als dat zo is…

  6. Kom zelden in audiowinkels maar bij die paar die ik ken valt dat “moeilijk doen” wel mee.
    Wel heeft iedere winkel zo zijn eigen ideeën en voorkeuren. En daar zal mogelijk wel op worden gestuurd. Maar daar ik meestal vrij goed weet wat ik wil heb ik daar geen last van. Ik leer altijd wel veel van een winkelbezoek. Kwestie van luisteren. Geinag filmpje trouwens!

Geef een reactie