G’s referentie – Vers bloed 6

G's referentiesysteem

Een nieuw jaar, een nieuw begin. Aan het begin van 2023 zijn een aantal wijzigingen in de set doorgevoerd dus laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en met de grootste verandering beginnen. De komst van een nieuwe, geïntegreerde versterker. 

Ik wilde af van mijn voor- en eindversterking omdat ik vooral all-in-one en geïntegreerde modellen test en daarom nooit echt een geïntegreerde referentieversterker had om zinvol mee te vergelijken. Na veel onderzoek en een strenge selectie bleven nog twee kandidaten over. De Pass Labs INT25 en Moon Audio 600i V2. Beide klinken fantastisch maar het is de Moon geworden omdat hij veel meer functies bezit en ik er veel vlotter mee kan testen. Het is en blijft natuurlijk een werkinstrument voor mij.

De Moon heeft een gebalanceerde ingang, voldoende watts (2×125 watts), voldoende inputs (5 stuks), lossless volumeregeling, een balansknop en regelbare gain per input. Daarnaast wordt de Moon niet bloedheet zoals de Pass en is het een prachtig ding om te aanschouwen. Ook het goed leesbare scherm is een grote troef wat mij betreft. En ook qua weergave is het helemaal mijn ding. Snel, dynamisch met veel controle en ongekend veel verfijning. Heel compleet wat mij betreft. De eerste 5 watts zijn overigens in klasse A. Heerlijk.

Stabiliteit

Een tweede verandering kwam er door het gewicht van mijn vorige eindversterker, de Bryston 4B³. Mij oude meubeltje kon het gewicht niet meer aan en dus begon ik na te denken over een echt hifimeubel. Na wat onderzoek kwam ik net als collega Jaap terecht bij het Italiaanse Bassocontinuo. Bij mijn laatste bezoek aan de luisterruimte in Haarlem bekeek ik aandachtig het Cymbalon 2.1 meubel dat daar aan de audio/video kant staat. Dit meubel ,uit de Classic serie, bezit heel wat technologie en materialen uit de duurdere reeksen. 

Het is zeker geen goedkoop meubel maar na het uitpakken en installeren vind ik het absoluut zijn geld waard. Het wordt volledig met de hand gemaakt in Italië en de gebruikte materialen zijn hoogstaand. De afwerking is werkelijk onberispelijk. Het Cymbalon meubel heeft een beperkte hoogte (30 cm) en is lekker breed (115 cm) waardoor er veel ruimte is om meerdere componenten op te plaatsen. Door die eerder beperkte hoogte wordt ook het stereobeeld niet verstoord. Dit ontwerp past perfect in mijn ruimte en het staat prachtig tussen de Revels. Uiteraard ging ik voor de volledig witte uitvoering aangezien de Revels wit zijn en de rest van mijn woning ook bijna volledig wit is. Het meubel is in ‘real life’ overigens nog veel mooier dan op de foto’s. Een absolute meerwaarde in mijn set. 

Ruimtelijkheid

De laatste wijziging kwam er toen Jaap een tijdje geleden afzakte naar het pittoreske West-Vlaanderen. Dat was niet alleen de ideale gelegenheid om wat bij te kletsen maar ook een uitgelezen kans om mijn ruimte uit te meten. Jaap was best tevreden van wat hij subjectief hoorde en ook de metingen gaven geen gekke dingen aan. Er is echter wel wat nagalm. Logisch want de ruimte is open, plafonds zijn hoog en de inrichting is minimaal. Daarnaast zijn er nog twee ramen en een inbouwkast die voor een probleem met de balans zorgen. Verre van ideaal dus. Maar het laag kan mooi weg en wanneer ik niet al te luid speel is er geen scherpte en klopt alles.

Toch wou ik de ruimte aanpakken om wat van die nagalm kwijt te raken. Daarom deed ik hier en daar wat aanpassingen. Ik kocht het grootste en dikste tapijt dat ik kon vinden en achter een bestaand schilderij plaatste ik akoestisch materiaal van Akotherm. Aan een andere lege muur hing ik een groot akoestisch schilderij van Novisono. Tenslotte kocht ik drie Vicoustic VicPattern Ultra Wavewood panelen om achter de speakers te hangen. Deze panelen zorgen tegelijk voor absorptie als diffusie. Alles samen zorgt dit voor meer rust, minder reflecties en minder nagalm.

Voilà, we zijn weer helemaal klaar om het komende jaar veel leuke spullen te testen. Maak er in elk geval ook zelf een geweldig muzikaal jaar van! 

Referentiesysteem Januari 2023:

Hardware:

  • Revel Performa M126BE
  • Moon Audio 600i V2
  • Sonnet Digital Audio Morpheus 
  • Sonnet Digital Audio Hermes
  • Musical Fidelity M1
  • Mutec MC3+ 
  • Audioquest Powerquest 3
  • Bassocontinuo Cymbalon 2.1

Bekabeling: 

  • Driade Flow
  • Ricable Magnus
  • Grimm TPR

Software:

  • Roon Core op een Nuc. 

 

13 reacties

  1. Prachtige keuze !
    Verder ook een super installatie!
    Ik zie dat je ook een Mutec mc3+ hebt staan. Ik neem aan dat je de usb versie hebt.
    Ik heb die na 4 jaar vervangen. Ik was zeer gesteld op de functionaliteit van de Mutec en ging er na jaren automatisch vanuit dat dit wonderbakkie z’n tijd ver vooruit was. Door een toevalligheid kon ik even een paar dagen een Denafrips Hermes ddc gebruiken die in de plaats van de mutec kwam , de schrik was enorm toen ik hoorde dat de Hermes toch wel een flinke stap in kwaliteit hoger ligt dan de mutec.
    Intussen heb ik er één aangeschaft.
    Ik vraag me af of dit misschien een leuke volgende stap in je set is.
    Gr Jakob

  2. ‘..prachtig ding om te aanschouwen. Ook het goed leesbare scherm is een grote troef wat mij betreft. En ook qua weergave is het helemaal mijn ding. Snel, dynamisch met veel controle en ongekend veel verfijning.’

    Mooi gezegd en helemaal mee eens! Je set ziet er netjes uit!

    Hoe heb jij de akoestiek aangepakt als het gaat om keuze en plaatsing van de aanpassingen? Heb je advies ingewonnen van een derde partij of ben je wat gaan proberen (‘trial & error’) op basis van zelfstudie?

    1. Hallo Las,

      Dank je wel! Ik heb vooral op demping en absorptie ingezet omdat de ruimte nogal levendig was. De Vicoustic panelen zorgen zowel voor absorptie en diffusie.

      Ze passen ook visueel erg goed bij de rest van de set. En ze hadden de goedkeuring van mijn wederhelft. Ook niet onbelangrijk. Maar eigenlijk is het via trial and error. Ik heb nu wat minder galm en daar deed ik het voor.

      De ruimte is anders prima hebben we gemerkt bij de metingen. Geen gekke dingen en het laag kan mooi weg.

      Vriendelijke groeten
      Geoffrey Vanhouwaert
      Alpha Audio

  3. Ik ben jaloers op de regelbare gain per input. Mijn Moon 340i heeft dat niet en juist deze versterker heeft zo’n hoge gain dat de volumeregelaar erg schrikkerig te bedienen wordt bij bronnen die meer dan 1V uitsturen op gemiddeld gevoelige speakers. Wel weer te temmen met bijvoorbeeld Rothwell attenuators. Maar nog steeds zijn de inputs nooit gelijk te trekken.

      1. Ja, inderdaad een belangrijke feature bij testen van verschillende bronnen. Er waren (zijn?) ook relatief goedkope versterkers met input trim. Mijn vorige versterker, een Arcam A28, had het ook.

  4. Dag Geoffrey,

    Interessant en leerrijk artikel dat ik met heel veel plezier heb gelezen!
    Je maakt ons hiermee wel erg nieuwsgierig hoe dit alles bij jou klinkt?
    De review van de Moon 600iV2 door Jaap is ondertussen bijna 3 jaar geleden en helaas zonder samples.

    Is er een mogelijkheid om samples van jouw installatie te maken of kan de Moon 600iV2 nog eens in Haarlem ingeschakeld worden voor samples?

    Het lijkt mij interessant dat de eerste 5 watt in klasse A geleverd worden en misschien is het ook hoorbaar dat bij lage volumes (40-50db) toch een mooi totaal geluidsbeeld wordt geleverd.
    Bij veel versterkers en zeker in combinatie met B&W 804D2 is dit een probleem.

    Met vriendelijke groeten,

    Bart

    1. Dag Bart,

      Bedankt. Misschien kan ik hem wel eens meenemen naar Haarlem. Hij klinkt wonderlijk schoon en open. Met veel controle en punch. Helemaal mijn ding. Erg verfijnd en rustig ook. Helemaal niet opvallend. Ik kan er ook ontzettend goed mee testen.

      Vriendelijke groeten
      Geoffrey

Geef een antwoord