Ambeo VR 3D sound
Inhoud
3D flatscreens zijn bij de introductie een ware hype geweest. Toch is het na een paar jaar nog steeds niet intensief in gebruik in de woonkamer. Wel in de bioscoop. De reden? 3D is helemaal niet fijn op een kleiner scherm. Het voelt nep en het vereist die domme brilletjes waarvan de batterijen leegraken. Kortom: het is onpraktisch en voegt op een kleiner scherm weinig toe. En dan hebben we het nog niet over de hoofdpijn.
Met geluid hoeft dat niet. Het is mogelijk om met twee speakers een surround-ervaring te creëren. Het is wel heel lastig. Met een hoofdtelefoon al iets minder hebben we gehoord bij Sennheiser.
VR-sound
Sennheiser heeft voor het eerst Ambeo 3D gedemonstreerd. Een technologie die ambiance opneemt. En met speciale algoritmes kan het geluid dus meebewegen met de luisteraar. VR-geluid dus. Wij hebben een demo van een pianiste gehoord en gezien (het is een demo met zo’n VR-filmpje in een soort cartbox). Als we het hoofd draaien, draait de piano prachtig mee. En het geluid ook. Een heel natuurlijke ervaring! En vrij bizar, omdat het ook zo normaal voelt.
Niet alleen
We weten al langer dat Sennheiser veel zelf doet, maar ook zaken in samenwerking ontwikkelt. Met name de software- en algoritmekant gaat in samenwerking. Bijvoorbeeld met de jongens van Illusonic. We hebben discreet gevraagd of ze deze algoritmes zelf hebben ontwikkeld of in samenwerking met anderen. Gelukkig zijn ze eerlijk in Duitsland en krijgen we een net en eerlijk antwoord: het is samen met anderen. Dit is ronduit te complex.
Mooi verhaal en de reageerknop werkt inderdaad al een tijdje niet meer.
We gaan het onderzoeken!
Cool!