web analytics

Fabrieksbezoek Ascendo Audio – Duitsland

Ascendo Audio - Duitsland

Er zijn momenten in je carrière waarbij je even de standaarden moet bijstellen. Eentje die ik mijn levenlang zal herinneren, is de Grimm LS1be. Die luidspreker heeft mijn visie op actieve luidsprekers en stereo hifi in het algemeen drastisch veranderd. Op gebied van home theatre… Ascendo. Om meerdere redenen…

We lopen met Stefan Köpf – oprichter, engineer en mede-eignaar – door de bescheiden werkplaats in Ansbach, Duitsland. Hij vertelt wat over de geschiedenis van het bedrijf dat vooral bestaat uit software voor de pro-industrie, actieve luidsprekers en sinds 2015 Cinema. Köpf heeft echter een iets andere visie op stereo-hifi én cinema.

No nonsense

Allereerst gelooft Ascendo niet echt in opschmuck. “De helft van het geld gaat dan in de behuizing zitten. En dat is zonde”, zegt Stefan Köpf. “Wij investeren liever in goede performance.” Daar zijn we het wel mee eens. En in geval van een bioscoop, worden de speakers toch wel ingebouwd, dus waarom dan aandacht besteden aan een mooi kastje. Bij stereo-hifi is het natuurlijk wel een ander verhaal. En de Ascendo Live 15 ziet er dan ook gewoon netjes uit. Zeker in hoogglans… Het is nog steeds niet overdreven ‘bling bling’…maar wel gewoon goed.

Zijn referentie naar “goede performance” laat ons doorvragen. Wat ís dan goede performance volgens Köpf? “Goede vraag… als je naar live muziek luistert, zal direct opvallen dat dit vaak heel dynamisch is. Een piano bijvoorbeeld, is ongelooflijk dynamisch. Een drumstel natuurlijk ook.” Er zijn volgens Stefan bijna geen systemen die deze dynamiek kunnen brengen. “Alles is zo gepolijst tegenwoordig. Het moet ‘mooi’ klinken. Maar dat gaat ten koste van realisme.”

Room correctie?

Er zijn nog twee punten die Stefan Köpf aanhaalt: fase en snelheid. Snelheid is cruciaal om impact te realiseren. En hangt ook wel samen met dynamiek. Immers: de klap van een stok op een drumstel heeft impact. Om die impact te kunnen overbrengen, is een snel en dynamisch systeem nodig. En dat moet zowel de versterker als de unit aankunnen.

Fase is zowel bij stereo als bij home cinema cruciaal. Om dat perfect te krijgen, is bij een cinema inmeten gewoon nodig. Daarom heeft het actieve systeem van Ascendo (ook de stereoversies) een room correctie systeem ingebouwd. Eigenlijk: correctie zonder room, want dit staat ook grotendeels los van de ruimte.

Via dit systeem – dat u via de laptop kunt inregelen – is élke luidspreker onafhankelijk in te regelen. U doet dus per speaker een meting om zo tijd en respons te kunnen corrigeren. Kan het automatisch? In theorie zijn de luidsprekers gewoon via een ander systeem als Trinnov, Dirac of wel systeem dan ook te corrigeren, maar Stefan Köpf gelooft niet zo in automatische correcties. “Het trekt alles netjes recht, maar dat betekent niet dat het direct goed klinkt”. Hij meet dus wel degelijk, maar gebruikt de metingen vooral voor time-alignment.

Ontwerpen

Nog even kort over de luidspreker- en versterkerontwerpen. Deze worden allemaal in huis gedaan. De versterkers, electronica, units, kasten… allemaal ontwikkeld in Duitsland. De fabricage is echter wel uitbesteed. Immers: er is bijvoorbeeld maar een handvol fabrikanten die zelf units fabriceert. Dat is gewoonweg veel te duur voor een (relatief) kleine fabrikant.

Montage, controle en shipping gebeurt vanuit Ansbach.

Performance

De prestaties van het demosysteem dat wij in Duitsland hebben gehoord zijn… grensverleggend. Dit was voor ons echt een referentieshift. De snelheid, dynamiek en échtheid van dit systeem zijn ongekend. De grenzen van dit systeem hebben we bij lange na niet aangestipt. En dat is wellicht maar goed ook, want met 60.000 watt aan vermogen, 26 luidsprekers en een vrij compacte ruimte, kunt u met gemak uw trommelvliezen voor goed beschadigen. En wij willen nog wel een paar decennia van muziek genieten.

Een van de redenen dat het zo gemakkelijk gaat is dat er gewoonweg geen vervorming optreedt. De presentatie is ongekend clean. Geen randjes, geen compressie… niets. En dan speelt u veel gemakkelijker hard.

Nog een reden is de absolute rust. Vergelijk het met een W16-motor met 1500 pk… als u daar 180 in rijdt, gaat dat ontzettend gemakkelijk. Probeer hetzelfde in een auto met een 1.1 liter motor, dan zit die op zijn piek, wat resulteert in veel meer herrie en onrust…

Tenslotte is dit systeem een alleseter. Het kan met de grootste verfijning een soloconcert weergeven, een groot orkest in volle glorie, een spannende thriller of een kneiterharde actiefilm. En zo hoort het. Een speaker is niet voor een genre… we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Zowel een hifisysteem als een cinema moet in feite alles kunnen weergeven. Live-registraties, thrillers, actie… En Ascendo laat zien dat het kan.

Geweldig. Voor ons de nieuwe referentie op gebied van home cinema. Punt…

Video Ascendo Audio

Gerelateerde berichten

De aloude audiocassette, bezig met een terugkeer

Nieuwe Alpha Schrijver – Geoffrey

Ik ben een kind van de jaren tachtig. Opgegroeid met radio, cassettes, MTV en later de compact disc. In de keuken stond de radio van ’s ochtends tot ’s avonds te spelen. Hoofdzakelijk popmuziek. Meestal hadden die radio’s ook een cassettedeck. Daarmee nam ik elke zaterdag de liedjes van de Top 30 op, die ik […]

Fotoverslag bezoek Reis Audio

We zijn kortgeleden op bezoek geweest bij Reis Audio: de officiële importeur van Geithain en sinds kort ook La Rosita. Geithain hebben we al eerder kennis mee gemaakt (hier de review), maar La Rosita nog niet. Sterker nog: we kende het merk helemaal niet. Reden genoeg om even af te reizen naar Amstelveen!

Geef een reactie