Home Streaming Audio Streaming DSD Demo Van de Leur

DSD Demo Van de Leur

0
DSD Demo Van de Leur

Het prachtige historische pand in Leiden waar Van de Leur zetelt, is op 8 september 2015 omgebouwd tot een ware DSD-concertzaal. De reden: Jared Sacks – Channel Classics – komt zijn opnames van klassieke ensembles ten gehore brengen. Reden genoeg om even langs te gaan, nietwaar? We sturen onze Leidenaar Yung Lie op pad om zijn oren te spitsen!

Een avond met Nederlandse producten; Jared Sacks is oprichter van het label Channel Classics, al vele jaren toonaangevend in klassieke muziek. De afspeelapparatuur komt uiteraard van Van de Leur (voor/eindversterker en de David speakers). Didit Highend leverde zijn DAC212-converter om DSD native om te kunnen zetten. Een van de weinige dacs die dat écht kan.

DSD all over the place

DSD Channel Classics
Jared Sacks wordt over de hele wereld gevraagd voor opnames in DSD.

Het thema van deze avond was DSD. De heer Sacks is niet alleen een opname-technicus, maar ook oprichter van het online platform Native DSD. Op dit platform kunnen labels hun DSD-opnames aanbieden. Hij is op dit gebied pionier, want hij werkt al jarenlang met DSD als opslagmedium voor zijn klassieke opnames. Dat gerenommeerde orkesten  en solisten Jared Sacks? kwaliteit (h)erkennen, blijkt uit zijn volle agenda. Hij reist de hele wereld over om concerten op te nemen. We mogen trots op hem zijn!

DSD: we hebben er al een aantal keer aandacht aan besteed. We zullen het dus hier niet over de techniek en dergelijke hebben, want daar leest u hier meer over. Deze keer is de invalshoek vanuit de uitvoerende musici en vanuit de opnametechnicus en dat biedt toch weer andere inzichten!

Jared Sacks

Jared Sacks: ?met DSD hoor ik in de studio meer boventonen, meer ruimtelijke informatie” Deze extra informatie mist hij bij PCM-opnames. “Ook kan ik met mijn microfoonopstelling dichter bij de bron komen terwijl ik ook voldoende diepte in mijn opname kan creëren.? Reden genoeg voor hem om voor dit format te kiezen.

Over het belang van timing en het goed kunnen weergeven van transienten, ruimtelijke informatie (metadata) over het geluid schreven we ook al een artikel. Het is dan ook erg belangrijk dat de DA-converter direct van DSD naar analoog converteert (native). Anders blijft het een PCM-conversie en is de meerwaarde van DSD niet goed hoorbaar.

Luisteren

We luisteren naar een aantal klassieke muziekstukken: Een Bach-partita voor solo viool, waarbij we horen dat de violiste beweegt, net zoals bij een live concert. Een stuk van Piazolla voor kamerorkest, waarbij we echt op de vijfde rij lijken te zitten, zo ruimtelijk en levensecht klinkt het. En als klap op de vuurpijl een registratie van Mahlers eerste symfonie, door een orkest van ca. 100 musici.

Alle stukken zijn door Jared Sachs zelf opgenomen en wat is het heerlijk om hem te horen vertellen over het plezier en vakmanschap waarmee je een opname maakt. ?Wat is er mooier dan 3 dagen met een orkest te mogen werken aan een muziekstuk??

Voor het opnemen maakt Sachs gebruik van een mobiel systeem waarbij speciaal aangepaste Bruel & Kjaer microfoons via Van den Hul koolstof XLR-kabels naar de mengtafel gaan (custom made door Rens Heijnis). Analoog-digitaal conversie gaat met een Grimm AD-1 converter. Alle apparatuur wordt gevoed door middel van accu?s, om een zo stabiel mogelijke stroomtoevoer te garanderen.

Niet bewerken

DSD is een opslagmedium dat vanwege de 1-bits structuur niet geschikt is voor digitale editing. Daarom is het aanbod van DSD vooral klassiek en jazz. Popmuziek kan tegenwoordig niet meer zonder post-productie dus het is volgens Sacks zeer onwaarschijnlijk dat er popmuziek zal verschijnen op DSD, anders dan (re)masters van bestaande albums. Maar ja: is het dan écht DSD?

Tot slot een aardige toekomstverwachting van Jared Sacks: ?ik verwacht dat we in de toekomst een geluidssysteem gaan ontwikkelen waarbij het geluid meteen in-ear wordt overgedragen. Bijvoorbeeld door implantaten of een wearable. Miniaturisering en en nanotechnologie maken dit mogelijk. Immers, de beperking is nu de lucht(weg) tussen luidsprekers en onze oren. Als we deze beperking kunnen elimineren door close amplification, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. We zijn erg benieuwd!

×