De Kunst van de Demo

Mensen ontmoeten op een internationale beurs is van grote waarde, dat is de conclusie na twee dagen op de High End Munich. De pandemie heeft ons geïsoleerd en dat doet het sociale dier dat de mens is geen goed. Mensen willen elkaar ontmoeten, ze willen samen zijn. Desondanks ondervonden we toch dat sommige exposanten heel effectief waren in het verjagen van hun publiek. We denken dat we die exposanten kunnen helpen met enkele tips: de kunst van de demo. Hopelijk zien we iedereen volgend jaar weer!

Het Zwitserse NAGRA is een goed voorbeeld van een merk dat consistent uitmuntende demo’s geeft. Ze huren ieder jaar dezelfde ruimte in het MOC-complex, waar de High End München plaatsvindt. Hun opstelling is gigantisch groot en complex, maar is altijd hetzelfde in opbouw en technische basisopstelling. Op deze manier is NAGRA in staat om de focus te leggen op wat nieuw is en wat ze met ons willen delen. Dit jaar was het de wereldpremière van de NAGRA draaitafel. We waren onder de indruk van een RCA Victor opname van klassieke muziek uit 1958; en wij waren niet de enigen; mensen bleven de kamer binnendruppelen om te luisteren. En wij wilden niet weg!

Speel op een draagbare geluidssterkte

Sommige exposanten denken nog steeds dat luider beter is. Nee, sorry, het schrikt mensen af. Belangrijker, met een hoge geluidsdruk verliezen we de waarneming van detail en ruimtelijkheid in het geluid. Tel daarbij op de bordkartonnen wanden die de verschillende stands van elkaar scheiden en het resultaat is dat we de hele dag zijn ondergedompeld in een continue bas boomdreun. Het merk Avant Garde is hier heel erg goed in. Hun hoorn luidsprekers worden continue tot het uiterste gedreven, waardoor de bezoekers van hun stand en de stands naast hen niets anders meer kunnen dan communiceren in gebarentaal. Draaitafelmerk Thorens was een aantal jaar geleden de buurman van Avant Garde op de beurs. Er kwam zoveel trilling van de aanpalende stand dat het afspelen van vinyl zowat onmogelijk was. We zagen de toonarmen zwalken.

Vermijd lange en technische presentaties

Mensen bezoeken shows om de muziek te ervaren, om nieuwe apparaten te zien en aan te raken. Ze komen niet om naar lange technische presentaties te luisteren en Powerpoint slides te bekijken. Dat ondergaan ze al iedere dag op hun werk. Het is veel effectiever om de technische achtergrond te delen op displays of in een folder. Laat ons ervaren hoe geweldig het allemaal klinkt! Een goed compromis is om heel kort een bijzonder technisch detail te delen en vervolgens te laten horen wat het doet door een passende track te spelen. Vergeet regel no.2 dan vooral niet: niet op oorlogssterkte spelen.

Vinyl ziet er leuk uit en klinkt goed

Muziek spelen op een show is minder eenvoudig dan het lijkt. Streaming audio kan snel complex worden. Met slechte hotel- of congresgebouw netwerken wordt het een uitdaging. Zet of je eigen – bedrade! – netwerk op, of draai gewoonweg platen. Bij vinyl is de bijvangst dat bezoekers onmiddellijk zien waar de muziek vandaan komt in plaats van te moeten raden uit welke zwarte doos de muziek (of de stilte) afkomstig is.

Speel gevarieerde muziek

Diana Krall Live in Paris, Nils Lofgren’s Keith Don’t Go en andere audiofiele tracks (vaak singer-songwrite, stem en guitaar van dichtbij opgenomen zodat we ieder detail horen); het klinkt goed op ieder systeem en het is te saai voor woorden. Speel muziek die je ook op populaire radiostations hoort; probeer eens ABBA, of Billy Ocean, en boven alles: speel klassieke muziek. Het laat horen waar een goed systeem toe in staat is. Van kamermuziek tot symfonische bombast, je zal jezelf en je luisteraars verrassen.

4 reacties

  1. Klopt. Vol verwachting de voorlaatste keer naar iEar gegaan. Wilde nou wel eens horen wat High End betekent, hoe dat dan klinkt. Een bak aan geluid, zelfs een stand met een brom door slechte voeding.

    De beste stands waren voor mij een bescheiden set van PMC en een kabel demo van AQ.

    1. Shows die door winkels verzorgd worden, geven vaak duidelijk aan of de verkoper in kwestie een echte audiofiel is, of niet. Ik heb al zo vaak voorbeelden gezien van zeer begeerlijke apparatuur en luidsprekers die niet tot hun recht komen als gevolg van ondeugdelijke aansluiting op het stroomnet, akoestiek- of plaatsingsproblemen, matige of niet zorgvuldig geselecteerde bekabeling etc.

      Aan de andere kant, als ik aan het eind van de show weer wat goede muziek heb ontdekt die ik nog niet kende, is mijn dag toch weer geslaagd 😉

  2. Over dat belachelijke harde klopt. Pas naar een demo geweest van de Kef Blades 2 aan een Hegel versterker.
    Mijn dB meter op mijn iPhone gaf gemiddeld 95dB aan met pieken naar 108dB ofwel totaal niet fijn voor mijn oren en belachelijk hard. Buurman naast me dacht er hetzelfde over. Vond de Blades trouwens tegenvallen stemmen klonken geheel van links naar rechts i.p.v. in het midden waar ze horen te staan. Een nummer met saxofoon klonk van links naar rechts (mijn vader heeft meer als 40 jaar saxofoon gespeeld) en zoals de Blades de Saxofoon weergaven klinkt een saxofoon echt niet. Die man die de demo gaf zie nadien ja dat ligt puur aan de ruimte. Positieve is het ruimtelijke beeld en de details wat ze weergeven. En dat ze knoerhard kunnen. Maar voor het geld wat ze moeten kosten zou ik persoonlijk echt iets anders kopen als ik dat budget zou hebben. Nadien weer thuis van mijn zeer muzikale Sonus Fabers genoten.

Geef een antwoord