De grootste fout die liefhebbers maken is…

Toegegeven… dit is een beetje een clickbait titel. Maar er zit wel een kern van waarheid in wat we in dit opiniestuk gaan behandelen. We krijgen namelijk veel vragen binnen via de mail en daar zit een vrij duidelijke rode draad in. Nee… we zien twee rode draden…!

Onlangs heeft uw auteur een set nieuwe speakers aangeschaft… privé. Er speelde al langer het verlangen om naar een actief systeem te gaan. En na een paar keer de ATC SCM40A te hebben gehoord in de livestreams, was de knoop doorgehakt en is het sparen begonnen. De ATC’s zijn op gebied van prijs nog net haalbaar voor uw auteur… de Grimm LS1be is voor nu nog wat te gek… wie weet… ooit.

ATC SCM40A

Waarom begin ik over de ATC SCM40A? Simpel… het is een set luidsprekers die in eerste instantie helemaal niet indrukwekkend klinkt… alles klinkt heel … gewoon. En dat is precies de kracht van deze black beauty! Uw collectie brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, is een kracht die een gebalanceerd – high end? – systeem heeft. Alles uit elkaar trekken en met (te) veel contrast en verzadiging brengen is een truuk om u over de streep te trekken… en dat resulteert vaak… in een miskoop… Zonde.

Te indrukwekkend!

Waar veel gebruikers de fout ingaan is dus te kiezen voor een systeem dat heel erg ‘indrukwekkend’ klinkt. Spetterend hoog, ultra veel detail en maagverpulverend laag… En ja: dat is indrukwekkend. Maar ook dodelijk vermoeiend op lange termijn. Bovendien werkt zo’n systeem vaak met bepaalde genres of opnames goed, maar het gaat compleet de mist in bij heel veel ander werk. En zit u daarop te wachten? Tuurlijk niet!

Allround

De ATC is in combinatie met de Metrum Acoustics Adagio écht een heel veelzijdig systeem gebleken. We hebben dat in de proefperiode van twee weken goed kunnen horen. Het spettert niet, het overrompelt niet, het blaast je niet direct van de bank… Nou… lekker Jaap! Dat klinkt saai!

Nee! Integendeel: ik kan heel lang en aandachtig luisteren zonder dat het vermoeiend wordt. Elk album komt naar me toe zoals – ik denk – dat de muzikanten en mastering engineers het bedoeld hebben. Het wordt heel mooi gelaagd gebracht. Lijnen vallen als een mooie puzzel in elkaar, waardoor heel veel rust ontstaat. Rust… verwar dat dus niet met saai! Want dit systeem is zeker niet saai!

Hoe te voorkomen?

Goed… leuk dat uw auteur zo blij is… maar daar hebt u niets aan. Hoe kunt u uzelf behoeden in deze valkuil te stappen? Heel eenvoudig… als iets direct indrukwekkend klinkt en u denkt: wow… dat is vet! Doe dan even een stap terug.

  • Klopt het wel wat ik hoor?
    • Balans (zijn er frequentiegebieden overduidelijk aangezet?)
    • Imaging (Is er balans en realisme?)
    • Detaillering (niet uitvergroot?)
  • Hoe zit het met de ritmiek?
    • Is het strak?
    • Te traag?
  • Hoe klinkt dit na twee uur luisteren?
  • Klinkt het nog goed als het zacht staat?
  • Hoe klinkt dit met andere genres en opnames?

Als u twijfelt… dan is er meestal wel iets mis. Uw auteur is inmiddels aardig gevoelig voor balans in een systeem. En in veel gevallen zijn de bultjes en dalletjes wel direct herkend. Dat is beroepsdeformatie, maar ik gok dat u als lezer van Alpha Audio en dus liefhebber ook wel een soort van afwijking op dat vlak hebt ontwikkeld.

Inmiddels is er een bijzonder grote voorkeur voor sausloze audio ontstaan. De saus moet in de opname zitten… niet in het systeem. Dat kan voor u anders zijn. Dat is smaak en is volledig aan u. Maar pas op met te veel jus… dat gaat écht tegenstaan, is mijn ervaring.

Luister niet naar anderen

U zit lekker een avondje met vrienden te luisteren naar muziek. Super gezellig. U hebt wat spullen op demo en wil dat graag delen met uw (audio)vrienden / vriendinnen. Dat is prima, maar hier schuilt ook wel een gevaar… iedereen heeft een andere smaak. En u moet onder aan de streep naar de set luisteren. Vertrouw dus vooral uw eigen oren. En niet per definitie die van uw vrienden / vriendinnen!

Veel luisterplezier!

23 reacties

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook heerlijk om veel geluidsdetails te ontdekken in muziek. Maar als ik het aan mijn leerlingen ( 16 tot 23 jaar) vraag hoe ze de muziek beleven interesseert het hen niet hoe de muzikant het bedoeld heeft. De meesten willen zoveel mogelijk bas horen de rest is niet belangrijk. Een groot deel hoort het hoog niet eens meer vanwege een gehoor beschadiging. Er wordt weinig naar andere genres geluisterd. Hier staat nog een taak open voor ons als “echte ” muziekliefhebbers.

  2. wat ik een veel gemaakte fout vind is, dat er ook op beurzen en hifi-dagen vaak te luid staan en zo ook blijven en is daarom niet overtuigend,
    de meeste mensen luisteren thuis in 95% van de luistertijd op mlaag niveau en het is erg prettig als dan ook alles goed en ontspannen is, dat is pas overtuigend.
    af en toe een keer lekker bijna lifegeluid moet natuurlijk ook lekker vet en niet irritant scherp zijn.
    heb 25 jaar naar elctrostaten geluisterd en deze lieten echt alles horen, maar miste toch het gitaaaaaaren geluid.
    en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.

    Mvg. Andre

    1. Eens… maar vergis je niet: je gaat harder en harder spelen als je lang in zo’n ruimte demo’s aan het geven bent. Je gehoor wordt steeds minder gevoelig. Een oplossing is een dB meter gebruiken.

  3. wat ook kan helpen bij het ontdekken van je smaak. welk geluid vind je nu het belangrijkste. is het de stem. een instrument. En wat luister je het meest. Daar zou ik dan mee gaan luisteren zoeken naar atributen. Anders maak je het al veelste ingewikkeld.
    Ik vind de gitaar solo’s bij iron maiden het belangrijkst. Op basis daarvan heb ik de set samen gesteld. En ook een beetje warme sound die ik gewend was van sony. Klinkt prettig.Met die sound in mijn hoofd beoordeel ik alles of het me zint.
    Als je een hele brede smaak hebt met veel verschillende type opnames. Kom je gauw uit bij een zo neutraal mogelijk systeem zou ik zeggen.

    Ook heb ik eens een veel betere set in de winkel laten samenstellen om te kijken of een niveau hoger iets was. Klonk heel mooi en beter als thuis technisch gezien. Maar na 5 minuten al bekroop mij het gevoel dat het me niet pakte. Thuis wordt ik aan de hand meegenomen door het systeem.

    Andere spiekers en dac nog geprobeerd. Het was al iets beter maar nog niet wat fijn klonk.

    Als je dus heel erg in jezelf na gaat wat nu het meest fijne klinkt en daarmee gaat zoeken kom je een heel eind denk ik.

    Jaap geeft heel duidelijk aan wat voor hem belangrijk is. En zie daar, hij is te vreden met zijn thuis set. Maar voor hoe lang? (de laatste zin is om te plagen)

  4. Dag Jaap, gefeliciteerd met je speakers!

    Ik had onlangs een filmpje van je gezien op YT samen met Ulmt van Helios. Jullie gingen even actief en passief ATC luisteren. Toen dacht ik hé die gaat misschien wel de 50 actief voor zichzelf kopen… Het werd de 40 actief dus! Wat vond je van de 50 tov de 40 actief?

    Mijn allereerste indruk van de 40A toen ik hem nét had: controle! En balans! Zoals je zegt, het klinkt zo normaal na een tijdje dat die controle en rust er is, dat het saai lijkt…maar dat is het niet, zéker niet met een goede opname. Echt een studio speaker voor thuis. En hij ziet er nog eens understated mooi uit met die afgeronde zijkanten. Ik heb ook satin black, voor een modern interieur is dat top.

    De Metrum Ambre heb ik ook, al gebruik ik de I2S uitgang niet…omdat ik een Benchmark DAC3 heb ivp een Metrum DAC. Zonde? Jij kent ze beide.

    Een klein gevoel van fierheid overvalt mij want nu heb ik dezelfde speakers als jij. Veel plezier ermee!

  5. Dag Jaap,

    Interessant en mooi artikel! Meer van dat?…
    Prachtige speakers en mooie uitvoering van ATC SCM40A.
    Ik vind het steeds leerrijk om kennis te maken met de set van andere Alpha-Audio leden.
    Vooral ook wat de redenen voor aankoop geweest zijn.

    Ik ben wel benieuwd wat de grootste verschillen in klank ervaring zijn ten opzichte van je vorige set?

    Veel succes ermee verder!

    Vriendelijke groeten

    Bart

    1. Dag Bart,

      Ik ben van passief naar actief gegaan, omdat mijn ervaring is dat actieve systemen – doorgaans – meer faserein spelen. En gewoonweg meer controle laten horen. Natuurlijk kán het ook met een passief systeem. Maar voor thuis heb ik gekozen voor actief.

      De ATC’s klinken héél erg in balans en vertonen bijna geen compressie. Dat geeft ontzettend veel rust en inzicht.

  6. Jeetje, wat een onwijs mooie speakers! 😮 Actief zelfs! Dat had ik niet van je verwacht! Kun je een samenvatting geven van je hele set? Ik ben erg benieuwd.

    Ik ben het erg eens met het ‘niet luisteren naar anderen’, maar het valt niet mee om de ‘ultieme’ speaker te vinden. Er is zoveel keuze qua speakers en gear en er zijn relatief weinig ‘goede’ audiozaken die je echt begeleiden om wat te kiezen wat goed bij jou, of de spullen die je hebt, past.

    Uiteindelijk heb ik het aangepakt door veel in te lezen (heel veel bij Alpha overigens), een aantal keuzes maken en dan proberen te luisteren op een setje die in de buurt komt bij wat je zelf hebt. Het is wel grappig om te zien hoe verkopers je vaak naar hun favoriete merk proberen te praten, met de beste bedoelingen hoor. Maar ja, ik ben degene die er, hopelijk, voor langere tijd naar moet luisteren.

    1. Dank je voor je compliment. M’n systeem thuis bestaat uit de ATC SCM40A, Metrum Acoustics Adagio (L2), Ambre streamer en Mutec MC31.1 en MC3. Kabels zijn Grimm en Yeti (power). Nu draait er nog een Isotek Titan EVO3 achter de SCM40A’s. Ik ga kijken of de YETI Reference beter is. Dan blijft die.

      Thuis luisteren is altijd aan te raden. Je akoestiek en samenspel is waar het om draait.

  7. De andere rode draad uit de e-mails: Soms maak je een aanpassing die niet goed uitpakt. Dat kan, daarom probeer je dingen uit op zoek naar de verbetering. Maar in plaats van je verlies te nemen gaan mensen proberen dat te ‘corrigeren’ met nog meer aanpassingen (het stapelen van aanpassingen) waardoor je steeds verder weg drijft van wat je probeert te bereiken.

    Terugkeren op je schreden is moeilijk, maar wel het best denkbare advies.

      1. Hallo Jaap,

        Heel begrijpelijk dat je prachtige set met ATC-luidsprekers je nieuwe inspiratie geeft. Veel luisterplezier toegewenst. Wel een vraag. In 2011 schreef je in een goed artikel over de plaatsing van luidsprekers en de benodigde ruimte voor plaatsing. Je stelde toen (terecht denk ik) “houd minimaal zestig tot zeventig centimeter van de achter- en zijmuur. Het liefst één meter.” Op de foto van je set lijken de ATC’s dichtbij de muur te staan. Heb je geen last van overmatig laag? Of gebruik je actieve roomcorrectie?

          1. Hallo Jaap,

            In eerste instantie gefeliciteerd met de aankoop van de ATC’s
            Ik spreek zelf uit ervaring; heb twee jaar geleden een set witte SCM40A’s aangeschaft
            Na meer dan 40 jaar op zoek geweest te zijn naar “de heilige graal” op het gebied van geluid, mijzelf veel te vaak heb laten meeslepen in alle kabel-, voeding- gebakkenlucht-verhalen en de algehele “Jomandarisering” van de audiowereld, heb ik de overstap gemaakt naar “actief”
            In één woord: WAANZINNIG!!
            Cambridge Azur 851 lijn eraan gehangen (voorversterker, cdspeler, streamer), setje Grimm TPR bekabeling tussen de componenten en gaan….!!
            Wat ik ze ook serveer, van diepe trance tot oude jazz en van progrock tot keltisch….muziek!!
            Kracht, controle, detail maar bovenal uren lang luisteren zonder enig moment van irritatie of vermoeidheid
            En als het moet gaan ze “earth shaking” hard zonder enig spoor van vervorming
            En ja, tis een bak geld (had ze zelf nog voor “de oude prijs”) maar wat je er voor terug krijgt…..succes om deze muzikale beleving voor het zelfde geld bij elkaar te “hobbyen”

            De reden dat ik niet jaren eerder ben overgestapt van passief naar actief; binnen de zogenaamde Highend-wereld is het bijna vloeken in de kerk als je roept dat je actieve luidsprekers hebt en dus niet bezig bent veel te veel geld uit te geven aan “upgrades” die volgens de fabrikant een verschil van hemel en aarde zouden moeten opleveren maar onder aan de streep een gat in je bankrekening trapte en de illusie al snel omsloeg in weer een prijzige teleurstelling

            Jaap, heel veel luisterplezier voor de komende decennia

            1. Dag André,

              Geniet ervan. Doe ik ook… Ik begin ze steeds meer te waarderen. Wat een allrounders!

Geef een antwoord