Bowers on the road met Volvo

Er komt een ‘dikke’ Volvo XC90 de parkeerplaats van het kantoor opgereden. Mooie auto… maar dat komen ze niet tonen. De heren van Bowers & Wilkins komen ons iets laten horen. En ook dat heeft niets te maken met de turbodiesel in het vooronder. 

“Ga maar zitten”. We nemen voorin plaats in de heerlijke zetels. Leer natuurlijk. Een beetje spelen met de knopje en we zitten als een koning. Wat ons echter echt bezighoudt is de overduidelijke tweeter op het dashboard. Een ‘on top tweeter’ in een auto! Hoe gaaf is dat? Gelukkig is het niet alleen voor show!

Echt stereo

Volvo units
De unit-indeling van de Volvo XC90 met Bowers & Wilkins

Er hangt een iPhone aan het uitgebreide multimediasysteem. Daarop staat wat fijne muziek waarmee we een indruk kunnen krijgen van het systeem. We zetten wat pop, jazz en blues op.

Wat direct opvalt is dat we een echt stereobeeld horen. Stem staat in het midden, links en rechts is goed gescheiden en ook de hoogte van het stereobeeld klopt wel. Knap, gezien de akoestische uitdagingen van een auto.

Mee-ontwikkeld

“Het systeem is echt samen met de auto ontwikkeld. Bowers heeft dus speakers beter kunnen plaatsen en afstemmen dan bij een auto waar er geen rekening met de audio is gehouden.” Ok, leuk. Maar wat zit er zoal verwerkt in deze Volvo XC90?

Allereerst is de versterking en dsp van Harman. Er is zo’n 1400 watt aan vermogen verwerkt in de Volvo, verdeeld over twaalf kanalen. Genoeg voor heel wat feestvreugde. Het systeem lijkt erg veel op wat we eerder hebben gezien in de Maserati. Al werkt dit beter naar ons idee. Minder zoekwerk tussen de diverse klankstanden (concerthal, muziek, persoonlijke instellingen, etc), en ook de muziek-index voelt sneller aan.

Verder zien we vier Nautilus tweeters met een 25mm dome, twee keer een 100 mm kevlar middentoner, twee keer een 80 mm kevlar middentoner-unit. Tevens voor achter- en voorin nog drie tweeweg kevlar- nautilus-units voor midden en hoog.  Voor het laag zijn er nog vier 170mm woofers en een ‘fresh air’ woofer.

De tweeters zijn van het double-dome type. Dus aluminium met een double dome voor meer stijfheid en dus een break-up ver buiten het hoorbare gebied.

Klank

Wat ons direct opvalt is de openheid en losheid waarmee het systeem speelt. Geen ‘boom-box’, geen gesloten midden en écht hoog. Kortom: buitengewoon verrassend goed voor car-audio! En wellicht schokkend: beter dan de Maserati. Dat klonk zeker niet verkeerd, maar dit is gewoonweg beter. Meer ‘hifi’.

We hebben niet heel lang kunnen luisteren, maar de eerste indruk is zonder meer goed!

 

Gerelateerde berichten

Denon utp cable

De cat-kabel mythe

Kabelfabrikanten proberen logischerwijs in te springen op de streaming audio markt. Logisch: het is aan populariteit aan het winnen bij de high-end audioliefhebbers. Een nieuw medium betekent in veel gevallen nieuwe kabels. En dat is ook het geval. Echter: bij streaming maakt bekabeling eigenlijk niet uit.We zien al wat vragende gezichten… Waarom niet? Wij leggen […]

Soulution

High End Munchen 2018 – Soulution

Soulution mag niet missen in het lijstje van te bezoeken merken op de High End Munchen 2018. In de kamer van de Zwitsers staat de nieuwe 525 voorversterker centraal. Een prachtig apparaat dat wat technieken van de 700-serie heeft geleend. Ciryll Hammer legt uit hoe het precies zit. 

Fuck mono

Wat is er aan de hand met de audiowereld? Zijn we allemaal achterlijk geworden? Eerst praten we mp3 goed – immers: de kwaliteit van Spotify is geweldig, toch? – en dan gaan we terug van stereo naar Mono! Kom op! Leg de klant gewoon uit dat mp3 een onacceptabel compromis is en dat mono voor […]

Geef een reactie