Black Friday

Black friday

Op de redactie komen er veel onderwerpen voorbij, maar Black Friday is wel een onderwerp waar ik mij over verbaas. Het lijkt wel of we met z’n allen knettergek zijn geworden. Tuurlijk zijn wij Nederlanders gevoelig als het op geld aankomt. Met kortingen tot wel 70% word ook ik in de verleiding gebracht. Maar als ik nu heel eerlijk ben, heb ik al die spullen dan nodig? Gaan al die spullen, die ik consumeer , mij dan ook gelukkiger maken?

Als ik even afstand neem van alle reclame die mij door de strot word geduwd, dan word ik er gewoon diep verdrietig van. Het enige wat ik krijg te zien is dat ik meer moet kopen. Ik moet meer consumeren, want dat maakt mij gelukkig. Goed om te weten dat ik er zelf niks meer over te vertellen heb.

Waarom gaat bij het zien van 50% korting het complete rationele verstand overboord? “Heb ik het wel echt nodig?”

Want we moeten de nieuwe iphone hebben en een BMW rijden. Die heeft je collega namelijk ook. De buurman heeft een 55 inch led tv, dus ik moet een 65 inch oled. Stiekem proberen we het dan goed te praten en dan is het ook nog eens Black Friday. Waar wij als gehersenspoelde schapen naar de winkels worden geduwd. Kopen, consumeren, meer en meer en meer. Werk je zelf in de schulden, als je maar de nieuwe tech en kleding kan kopen. Er is zoveel mis met deze realiteit. Want heel eerlijk, we leren op de verkeerde manier met geld omgaan. We kopen spullen, die we niet nodig hebben, met geld dat we niet hebben om indruk te maken op mensen die we niet aardig vinden (fightclub).

En ik vind een hoop mensen niet aardig, maar dat is een ander verhaal. Maar laten we toch eens #@$%@ lekker normaal doen. Vraag je zelf nou gewoon eens af; “Heb ik het echt nodig?” en “Heb ik het geld om het te kopen?”

Als het antwoord nee is, dan kan het Pink purple rainbow day zijn, maar dan moet je het gewoon niet kopen.

Het antwoord hierop is heel simpel, als je het nodig hebt en je vraagt om korting in de winkel of bij de webshop. Vaak krijg je het dan gewoon. Een winkel/bedrijf wilt namelijk maar 1 ding; de spullen aan ons verkopen. Een hele goede “Hou de hand op de knip” Vrijdag!

Gerelateerde berichten

Alpha Audio's Column

Q’s Column: Leo Blokhuis

Quintijn is het helemaal zat. Zijn frustratie zit diep en hij heeft een uitlaatklep nodig… Op Alpha kan en mag hij helemaal los. Zo nu en dan kunt u dus genieten van het gespuwde gal van deze barbaar! Deze keer… Leo Blokhuis.

Sfeerverslag IFA 2018

We hebben de afgelopen week over de IFA in Berlijn gerend. Met een camera natuurlijk. Om u een idee te geven van wat er te zien is: een compleet sfeerverslag van de beurs. We kunnen natuurlijk niet écht alles laten zien, maar we hopen dat we u hiermee een goed idee kunnen geven. 

11 reacties

  1. Jaap, moet nog regelmatig aan je artikel over Black Friday denken. Te gek dat je gewoon opschrijft wat je denkt……, heerlijk mensen die naast een gezonde “HIFI gekte” ook nog met hun beide benen op de grond staan en een beetje nadenken en hun persoonlijke gedachtes over zo’n zotte (?) dag op papier zetten……., je bent helemaal OK Jaap!!!!!!!!

    Ga zo door!!

  2. Zo, dit is wel een heel erg intrigerend stukje tekst Jaap!!!!
    De dominee en de koopman in 1 persoon. Dat leidt altijd tot frictie en een dubbele moraal.
    Vooropgesteld; Alle producenten (van audioapparatuur) geloven maar in 1 ding: Groei. Zonder groei stilstand, stilstand is faillissement. En om die groei te realiseren worden ons, juist in de audiobranche, soms de meest idiote zaken voorgeschoteld. Kabellifters om er maar eens 1 te noemen. En die worden dan ook nog serieus gerecenseerd. Of getwiste powerkabels, galvanisch gescheiden RJ45 connectoren etc.
    Black Friday past perfect in deze marketing strategieën. En juist in de audio-branche wordt de technologie maar al te graag verkracht, om een mooi commercieel resultaat te scoren.

    Dus ja, adverteren is marketing, verkopen is marketing, de gebruikte terminologie heeft meestal met techniek niets te maken, en we kopen, kopen, kopen, kopen, kopen.

    Welkom in de vrije markt economie.

    En juist sites als Alpha-Audio lopen voorop in deze economie en marketing strategieën van producenten etc. Je hebt in ons economisch systeem elkaar allemaal nodig, anders werkt het niet. En zonder verkoopcijfers geen Alpha Audio, en Alpha-Audio zonder producenten geen site en recensies. Initiatieven als Alpha-Audio versterken de verkoop, en de producenten gebruiken dit type sites om hun producten voor het voetlicht te krijgen. Daar is niets mis mee, behalve wanneer je dit principe ontkent. Dan begint het moraliseren over neutraliteit, objectiviteit etc. En geloof me: Wanneer je neutraal zou zijn, zo je ook een keer een recensie over komkommers moeten schrijven, maar die kom ik nooit tegen:-)

    Met vriendelijke groet
    Theo

    1. Nou Theo, ik heb een Audioquest Tornado getwiste powercable aan de Naim XP5XS voeding van m’n Naim N272 hangen en dat is echt een wereld van verschil met de standaard powercable, zo veel opener, helderder etc. ….dus ach, dat getwiste heeft misschien toch wel zin…….

      Groeten Jurgen

      1. Hallo Jurgen,

        Die verschillen ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat je wanneer de ene 2,5 qmm power kabel andere effecten heeft dan de andere 2,5 qmm moet je je zelf serieus af gaan vragen of er niet heel iets anders mis is. Dit punt probeer ik iedere keer te maken. Zoals ik dat hierboven ook doe.

        De meest gemaakte denkfout is: Wanneer ik een verandering toepas, en ik hoor verandering dan ligt dat aan het device of onderdeel wat IK heb veranderd, MET de beloofde marketingtekst in het achterhoofd.
        Maar de toegepaste verandering hoeft helemaal geen enkele relatie te hebben met de waargenomen verandering!!

        De standaard power cable van NAIM is volgens mij 1,25 qmm. De verschillen die je waarneemt zitten dus veel waarschijnlijker in de dikkere geleider, en misschien in de afscherming, etc. Je kunt de beloofde verandering/nieuwe technologie van de producent dus niet zomaar toewijzen aan de door jou waargenomen verandering.

        Dan nog het gegeven dat een verandering in eerste lijn altijd als positief wordt ervaren. Zo in de trant van: Ik heb er geld aan uitgegeven en het heeft effect. M.a.w. je verwachting wordt beloond. MAAR: Meestal wordt later, vooral bij zintuiglijke waarnemingen, toch de conclusie getrokken dat de verandering niet helemaal je dat is.

        Met als gevolg . . . . . .. precies, een nieuwe marketingtekst voor een nóg beter en nog nieuwere techniek dan voorheen, dus gaan we weer kopen kopen kopen kopen.

        Ik ben er overigens van overtuigd dat een dikkere geleidedraad, 2 of 2,5 qmm een behoorlijk effect heeft op de prestaties van je versterker en voedingen dan een 0,75 qmm draad. Maar om er dan gelijk maar weer 4 qmm op te zetten, het is te koop, het kan. Mijn vraag is dan, bij welke dikte stopt het effect dan? Waarom wordt dat er dan niet bij vermeld.
        Omdat de volgende range kabels 2 x 2,5 qmm per pool heeft, en dat kan zo door gaan als bij Gillette scheermesjes:-).

        Wat me bij de kabelaars iedere keer weer verrast is de mededeling dat de geleiders maximaal zijn afgeschermd voor invloeden van buiten (het elektromagnetisch veld) maar dat dan vervolgens twisten WEL effect heeft. Logischerwijze kan dat natuurlijk niet.

        Veel luisterplezier,
        Theo

  3. Jaap,
    goed dat jullie de vrijheid hebben om te publiceren. Ik maak van deze vrijheid trouwens ook gebruik door dit te posten. Ik raad je wel aan de sectie ‘nieuws’ te hernoemen naar ‘advertentie’ zodat het duidelijk is wat commerciëel is en wat onafhankelijk is. Trouwens ik denk dat het bijzonder moeilijk is om beide te blijven handhaven, maar nu ga ik off topic.

    Dat de kortingen vaak niet reëel zijn, is iets wat ik inderdaad wel meer hoor maar daar reageerde ik niet op aangezien dit niet in het opiniestuk stond. Maar ik ben blij te lezen dat je het eens bent met de vraagstelling naar de noodzaak der dingen.

    1. Dag Chris,

      We vinden het cruciaal dat we kunnen schrijven wat we vinden. Reviews, opinie, achtergrond… allemaal uit eigen koker. Ongekleurd. Maar nieuws is geen advertentie. We filteren nieuws en herschrijven. Echter kunnen we geen mening toevoegen anders wordt het opinie. Advertenties in tekstvorm – advertorials – doen we niet aan. Puur om dat zuiver te houden.

      1. Ongekleurd?? Kan me niet helemaal voorstellen, als je bijvoorbeeld regelmatig de produkten van Audioquest de grond in zou boren, dan zou Audioquest echt niet meer bij jullie adverteren. Dat is het grote nadeel van “gratis” zijn, je bent, of je dat nou wilt of niet afhankelijk van je adverteerders, dus die moet je te vriend zien te houden…….
        Das ook de reden waarom ik een digitaal abonnement op de Stereophile heb, die durven tenminste ook nog eens een kritische opmerking te maken over het een en ander en voor de rest heeerlijk tijdschrift voor de audiofiel…….

        Voor de rest, niets dan lof voor jullie site, maar misschien het overwegen waard om ook een betaalde site te worden…kan je vaker eens lekker kritisch zijn………

  4. Zeer merkwaardig : op de webpagina van Alpha-audio een kritiek vinden op Black Friday terwijl op diezelfde pagina ook mooi reclame wordt gemaakt voor diezelfde BF …
    Ik ben wel akkoord met de kern van de zaak : elk jaar neemt deze gekte toe en dit jaar is het wel bijzonder erg.
    Maar anderzijds :
    – één ieder staat vrij om deze commerciële storm naast zich neer te leggen.
    – voor sommige mensen is BF een mooi meegenomen bijkomende koopjesperiode en neen je krijgt deze korting heus niet als je het zomaar in de winkel vraagt (toch niet in België, misschien in Nederland wel). Bovendien gaat het heus niet enkel om technologie maar ook om kledij bvb.
    – je stelt de vraag “is het wel echt nodig ?” Weet je hoe vaak ik me die vraag heb gesteld bij het lezen van sommige artikels op AA : is het wel echt nodig dat mijn DAC 384 bit DSD ondersteund ? Of MQA ? Of wat dan ook ? Ook met die realiteit is vaak iets mis …

    1. Waarom is het merkwaardig dat wij een opiniestuk publiceren over een onderwerp waarover ook geadverteerd wordt? Alpha Audio is vrij te publiceren over dit soort zaken. Net als dat adverteerders vrij zijn te adverteren.

      Daarbij vind het het niet helemaal vergelijkbaar: technologie of commercie. De geuite kortingen zijn vaak niet reëel. Er wordt uitgegaan van adviesprijzen die veelal niet gehanteerd worden. Dat is bijna misleidend. DSD of 384 bit dacs zijn geen misleiding. Het is echter wel in beide gevallen de vraag of je het nodig hebt.

      1. Nee DSD is geen misleiding, maar in alle ernst, denk je dat het ooit wat wordt met DSD???? Hoeveel muziek is er nou daadwerkelijk en hoeveel mensen downloaden het nou daadwerkelijk in NL ( in vergelijk met High Res downloaden vanuit Qobuz). Dus schrijven over zaken als DSD is leuk, maar dan wel kritisch zou ik zo denken………

Geef een reactie

Ga verder met deze blogpost:

Review DALI Oberon 1 monitor

Review DALI Oberon 1 monitor