Home Hi-Fi Alpha Office Update – Onze meetopstelling

Alpha Office Update – Onze meetopstelling

12
Alpha Office Update – Onze meetopstelling

Wie Alpha Audio een beetje volgt op Youtube en Facebook, heeft vast gezien dat we sinds kort de trotse eigenaar zijn van een Prism dScope III en een Rigol digitale scope. Uw auteur is al een paar jaar bezig met het bij elkaar sparen van de financiële middelen én de nodige kennis om de juiste keuzes te maken. Maar het is rond…!

Al na de eerste post over de meetapparatuur, kregen we te horen dat het bij HiFi om de weergave gaat en niet om de meetresultaten. Die hadden we natuurlijk al verwacht. En ja… deels is dat waar. Echter zijn wij geen winkel of consument. Alpha Audio is een journalistiek medium. En dan gaat het erom dat we beide kanten belichten en zo objectief mogelijk proberen te verslaan wat we horen én kunnen meten. Tel daar de sound-samples, foto’s en soms video’s bij op en u moet toch een zeer compleet plaatje krijgen van een apparaat.

De meetopstelling

De Prism dScope III is een waar Zwitsers zakmes. Een geval: u vraag, wij draaien. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je precies wilt meten én hoe je dat gaat doen. Gelukkig hebben we wat contacten die hier bijzonder handig mee zijn. We hebben als huiswerk bijvoorbeeld twee dikke boeken als huiswerk meegekregen. Het Audio Precision Measurement Handbook en het boek van Dunn over digitale audio meten. Hoewel dit vooral op Audio Precision is toegespitst, is de methodiek gelijk.

Afgelopen woensdag hebben we ook een spoedcursus Prism dScope gekregen. Wat erg prettig is, want niet alles is even gemakkelijk of logisch als je niet dagelijks met deze appratuur werkt. Een fout is zo gemaakt en foutieve metingen te publiceren is erger dan geen metingen publiceren.

Naast de Prism hebben we een Rigol digitale scope als aanvulling. Niet alles is altijd even goed zichtbaar op de FFT analyzer van de Prism. Om dan een ‘gewone’ scope ernaast te hebben, is wel prettig. Daarbij is het bereik van de Prism 0 – 90.000 Hz. Prima voor audio – we kunnen dus meten t/m 24 bit / 192 kHz – maar als je HF noise uit bijvoorbeeld een Class D versterker wil meten, is dat niet genoeg. Daar zetten we de Rigol scope in. Die meet tot 50 MHz. En met een update tot 100 MHz. Je kan net even wat dieper kijken.

Wat gaan we meten?

We willen in principe alles gaan meten. Inclusief power conditioners waar we ook een set-up voor hebben gebouwd. We kunnen de ruis en vervorming prima zichtbaar maken. De Amplimo trafo heeft geen invloed tot 200 kHz wat voldoende is voor deze metingen. De proefmetingen waren veelbelovend!

Voor (eind)versterkers hebben we non inductive 4 en 8 Ohm dummy loads die stabiel werken tot zo’n 200 watt. Ze zijn nu vrij zwaar gekoeld, dus wellicht kunnen ze (iets) meer aan. We meten in principe vrij kortstondig – geen duurtests – wat ook zorgt voor minder warmteontwikkeling. De vraag is ook hoe zinvol het is om veel zwaarder te meten.

Voor DACs en streamers hebben we geen speciale spullen nodig, behalve goede kabels en degelijk verloopstekkers. De Prism-software heeft een aantal scripts die basismetingen uitvoeren. Denk aan Jtest, diverse soorten vervorming en ruis. U gaat de plaatjes binnenkort wel zien.

Reviews komen weer!

U zult gemerkt hebben dat er iets minder reviews online zijn gekomen. Dat krijg je als je wat krap in tijd zit. Maar wees gerust… ze komen weer. En completer dan ooit! Dank voor uw geduld.

 

12 REACTIES

  1. Jaap
    Een condensator over een spanningsbron zorgt voor een ‘LOWPASS’ filter.
    Gelijkspanning of wisselspanning, het is om het even.
    De effectiviteit van zo’n filter hangt af van de ‘hardheid’ i.c. inwendige* weerstand (Ri) van die bron en van de grootte en kwaliteit van die condensator.
    Aangezien de Ri bij netvoeding zeer laag is, kan de werking van zo’n filter wel wat tegenvallen; voor hogere frequenties ( >> 50 Hz ) is die filtering zeker effectief. De 50 Hz golfvorm ‘knapt ervan op’.
    What is in a name: filtering van 50 Hz of ‘buffering’ van 50 Hz.
    groet Toon

    * dit is ook een van de redenen waarom betere cinch kabels niet in alle installaties even goed werken

  2. Jaap
    Condensatoren leveren geen wisselstroom.
    Ook geen gelijkstroom; wel om kortstondig de stroompieken op te kunnen vangen bij een voeding. Ook versterkers hebben om die reden zoveel u farads op de voedingslijnen.

    Indien je condensatoren parallel aansluit over de 230 V wisselspanning, dan volgen ze gewoon die spanning. Bij korte snelle stroompieken kan ik me ! enigszins ! voorstellen dat er dan door de condensator wat stroom geleverd wordt. Zeker wanneer de condensator een forse waarde heeft. EN wanneer de lange aanvoerleiding een mindere kwaliteit heeft.
    Waarom heeft de ISOTEK dan zo’n bak condensatoren? Alleen voor de filtering?
    groet Toon

  3. Helemaal mee eens, ben dus reuze benieuwd naar de recensie van de Denafrips Pontus II DAC er zijn momenteel twee redenen, waarom deze nog niet besteld heb: 1. Het formaat, kast moet nog aangepast worden.
    2. En is de review van Jaap ‘alpha-audio’ (echt betrouwbaar) net zo lovend, waardoor het 3D effect en resolutie (scheiding en natuurgetrouwer) beter. De Bluesound 2i klinkt niet slecht, maar schiet soms tekort 🙁

  4. Maar wat als, de gemeten waarden, niet overeenkomstig zijn, met wat de fabrikant opgeeft? De leveranciers staan dan niet te juichen, als alpha-audio vraagt om apparatuur te testen! Mijn complimenten voor de inspanning om dit alles eigen te maken. Moet eerlijk toegeven, af en toe staat er een recensie, dat ik fff moet zoeken waar het overgaat. Zoals je zelf al aanhaalde hoe het klinkt is voor de audiofiel HET belangrijkste. En moet je jammer genoeg de, ‘Volgens de fabrikant JE VAN HET’ in de beschrijving/folder nemen met een korreltje zout. De Topping D90SE/A90 is volgens de fabrikant en sommige recensies, zo’n beetje het allerbeste wat je voor weinig kunt aanschaffen. Maar dan kom je op YouTube ook recensies van gasten tegen, die het aandurven om de waarheid te verkondigen. Ook ik waardeer, de waarheidsgetrouwe review op alpha-audio. Maar zou het op prijs stellen, als er straks weer ‘n DAC getest wordt, de (klassiek) grote instrumentale samen met zang beluisterd wordt. Ben het eens met de uitspraken van Grimm Audio, de digitale installatie is pas perfect indien deze analoog klinkt. De betere MC elementen zijn samen met vijf sterren arm en voor voorversterker instaat om de triangel hoorbaar te maken, terwijl het complete symfonieorkest Forte speelt. Wat betekent ongeacht het aantal dB’s elk instrument of stem natuurgetrouw blijft klinken en waarneembaar blijft.

    • Dag Ferdy,

      Als onze metingen enorm afwijken van wat ze opgeven, mag je de fabrikant enorm in twijfel gaan trekken. We hebben nu een stuk of 15 proefmetingen gedaan aan allerhande apparaten. En de ‘degelijke’ merken kloppen gewoon qua doorsnee specs. De Yamaha A-S2200 bijvoorbeeld, meet beter dan opgegeven. De Bryston 4B is praktisch gelijk. De Grimm UC-1 meet nagenoeg perfect. Maar ja: er zijn ook apparaten waar we gaan huilen… Jammer dan. Daar is Alpha Audio voor, toch?

  5. Jaap
    Kunnen jullie nu ook het blok condensatoren meten die ingegoten zit in de ISOTEK?
    Als die parallel aan de spanningsdraden zijn verbonden, kan ik me enigszins voorstellen dat die condensatoren als buffer dienen voor de 50 Hz spanning.
    Overigens: jullie draaien op een bepaald niveau waarbij de jullie versterker met 2 vingers in de neus aan kan voldoen, ook in de vermogenspieken. De mogelijke pieken worden opgevangen door de aanwezige elco’s in de versterker!!
    Ik hoorde ook een verschil. Mijn piekvermogen was 2 Watt, hoezo , meer power nodig ???
    groet Toon