Home Streaming Audio Achter de schermen bij Sonos

Achter de schermen bij Sonos

5
Achter de schermen bij Sonos

De filosofie

Inhoud

Simpliciteit Sonos

Het is geen geheim dat we het niet altijd eens zijn met wat Sonos doet. En we hebben daar onze mening ook besproken met wat ontwikkelaars en managers. Dat zijn interessante gesprekken waar ieder veel van leert. En ja: het wordt soms wat emotioneel. Maar dat is niet erg, zolang je respect voor elkaar blijft houden. En dat was er. We blijven immers beschaafde mensen.

Wat ons heel snel duidelijk wordt, is dat Sonos een duidelijke filosofie heeft en daardoor ook concessies doet (of moet doen). Simpliciteit is daar één van. En een tweede is dat ze graag agnostisch te werk gaan. Ze bieden álle muziekservices. En bijvoorbeeld meerdere voice-control platforms en meerdere domotica-systemen (Crestron, Control4, Fibaro… etc.).

Nu vinden we simpliciteit heel goed, maar wat we niet begrijpen is dat Sonos zo weinig ingangen biedt. Ja: het is duidelijk voor de consument. Maar het beperkt ook (gigantisch). Denk aan het gebrek van digitale ingangen bij de connect en connect:amp. En wat dacht u van de PlayBar? Zeker bij een soundbar waar je – naar onze mening – ook gewoon een hdmi-ingang (of loop) moet bieden. Niet dus… jammer.

Onze nasmaak?

Is het heel belangrijk wat wij vinden? Dat is natuurlijk maar de vraag. Wat wij voor gevoel hebben na deze trip, is dat Sonos uitstekend weet wat het doet. Hun producten worden (zeer) grondig getest. Ze meten alles. Met het gereedschap wat ze hebben, kunnen ze de beste producten in hun prijsklasse maken. Of de weergave uw – en onze – smaak is, is een ander verhaal. Technisch zitten de producten gewoon goed in elkaar. En de software? Top notch. Daar kunnen we absoluut niets over zeggen.

Video Sonos kantoor Boston

5 REACTIES

  1. Je hebt toch een vertrekpunt nodig? Volgens mij is een dode kamer het meest objectieve vertrekpunt wat je kan creeren. elke huiskamer is anders, dus een Sonos maken die in hun huiskamer goed klinkt schiet je al helemaal niks mee op (wij niet in elk geval :))

    Overigens vond ik de Sonos met Magna modificatie en een andere stroomkabel erg goed klinken. Na een AB vergelijk met de NAD M50 toch voor de M50 gekozen, maar ik had er evengoed prima mee kunnen leven. De app en looks ervan waren toen echt stukken beter dan Bluesound.

  2. Het is altijd indrukwekkend om in een dode kamer te zijn, maar ik vraag me altijd af, wat moet je er mee? Wordt de Sonos er beter van?
    Niemand, echt niemand heeft een dode kamer en producten moeten dus altijd getuned worden voor een “standaard” (huis)kamer, zeker Sonosproducten die voornamelijk in huis-, werk- en slaapkamers worden gebruikt.

    • Helemaal eens dat alle kamers anders zijn.
      Precies de reden dat Sonos Trueplay heeft ontwikkeld. Hiermee wordt het geluid van elke speler volledig geoptimaliseerd nadat de kamer is uitgelezen door de software. Uniek en briljant.
      De dode kamer bij Sonos wordt volgens mij niet zo zeer gebruikt om het geluid te optimaliseren maar juist de werking van de speaker en software te kalibreren. Dit om de Trueplay software optimaal te laten werken bij jou thuis.

      • Trueplay is niets meer of minder dan een uitgebreide en geautomatiseerde equalizer. Ook die gaat uit van een in principe vrij vlakke speaken en kan vanuit die ‘0’-lijn wat omhoog of omlaag.
        De dode kamer is niet zozeer gemaakt om Trueplay te testen. Al kan dat wel in deze kamer natuurlijk. De kamer is vooral gemaakt om resonanties, vervorming, fase(vervorming) en frequentierespons te meten. Door dit in huis te hebben en te kunnen doen, wordt heel veel tijd en geld bespaard tijdens de ontwikkeling van producten.

×