web analytics

TRPTK releast ‘The Forest in April’

TRPTK

Het welbekende label voor bijzondere producties TRPTK presenteert het nieuwe album ‘The Forest in April’, dat vandaag is uitgebracht.

‘The Forest in April’ is een nieuwe en avontuurlijke TRPTK-productie die met de samenwerking tussen celliste Maya Fridman, componist Jan-Peter de Graaf en het Noord Nederlands Orkest een belangrijk moment toevoegt aan de actuele Nederlandse muziek. Jan-Peter de Graaff (Terschelling, 1992) studeerde bij Klaas te Holt, Guus Janssen, Calliope Tsoupaki en Diderik Wagenaar. Zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium sloot het succesvol af met de opera ‘All Rise’. De Graaff maakt geen deel uit van de modieuze minimal beweging, maar componeert ‘ouderwets’ complex. Zijn muziek is rijk georkestreerd, melodieus en transparant tegelijk. Daarnaast maakt hij graag gebruik van theatrale elementen.

Rimpelingen

Voor cellist Hans Woudenberg schreef De Graaff in 2017 ‘Rimpelingen’ ter gelegenheid van diens afscheid van Asko|Schönberg, een werk dat met vreugde ontvangen werd door de vakpers. In seizoen 2020-2021 was celliste Maya Fridman artist in residence bij het Utrechtse TivoliVredenburg. Via de artistieke leiding van dit podium werd er contact gelegd met de componist en kwam een nieuw initiatief tot stand, met ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten. De Graaff kreeg de opdracht om een nieuw werk voor Fridman te componeren, dat later de titel “Concerto no. 5, The Forest in April” kreeg.

Ronkende recensie

In maart 2021 beleefde ‘The Forest in April’ in Utrecht haar première, uitgevoerd door Maya Fridman en het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Nicolò Foron. Enthousiast schrijft De Volkskrant: “Na een minutenlange solocadens, waarin Fridman haar kwaliteiten als speelbeest mag uitleven, volgt een heftige strijd. Hoekige orkestmotieven worden afgewisseld met zagende dissonanten van de cello. Zelfs hier mengt de componist de timbres zo kundig dat ook in de wanklanken schoonheid schuilt.” En dat moois kunt u nu zelf beluisteren op de nieuwe release van TRPTK.

Relatie mens en natuur

De Graaff: “In de compositie staat de relatie tussen solist en orkest centraal als metafoor voor de relatie tussen mens en natuur. In ‘The Forest in April’ hoor je dan ook hoe de cellist het orkest beïnvloedt en het orkest langzaam muteert in een gedrocht wat bezwijkt onder haar eigen gewicht. Het werk eindigt met een ‘Requiem’, waarin het orkest zichzelf als het ware opblaast. Eenzaam zweeft het lamento van de cello over de vernietiging van het orkest. Een diep emotioneel moment.”

Ketsende steentjes

In juni 2021 nam het Noord Nederlands Orkest daarnaast Concert no.4 ‘Rimpelingen’ op. Dit keer onder leiding van dirigent Sander Teepen, met wederom een glansrol voor celliste Maya Fridman. In Vrije Geluiden vertelde De Graaff dat hij zich liet inspireren door op het water ketsende steentjes: “Dan zoom ik in op de rimpelingen die op het wateroppervlak ontstaan en op wat daaronder gebeurt, dát is het ensemble. Daar ontstaat een complete wereld, die uiteindelijk uitdooft.”

Geef een antwoord