web analytics

Sonos verhoogt prijzen diverse speakers

Sonos

Sonos heeft de prijzen van diverse van z’n speakers verhoogd, flink verhoogd zelfs in sommige gevallen. Waarom?

Sonos zegt het niet met zo heel veel woorden (zie artikel alhier, afkomstig van The Verge): ‘always assessing market dynamics — including demand, supply chain, component costs and the competitive landscape’. Dat lijkt te verwijzen naar het steeds groter groeiende probleem van chiptekorten. Ontstaan in Covidtijden waarin pijnlijk duidelijk werd hoe enorm afhankelijk de wereld is van Chinese chipfabrikanten die door lockdowns ver onder hun normale productiecapaciteit werkten. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de tekorten de Chinese overheid eigenlijk ook niet best van pas komen. Tekorten betekenen immers dat je – zeker als nagenoeg monopolist – hogere prijzen voor een product kunt vragen. En dus zou een lagere productiecapaciteit wel eens een (stiekem) blijvertje kunnen zijn.

Investeerders tevreden houden

In het geval van speakerfabrikant Sonos is het zeker niet alleen het probleem van chiptekorten dat tot prijsverhogingen heeft geleid, zo lijkt het. We lezen in ‘t genoemde The Verge-artikel onder meer de passage: ‘The company says that the price increases are making good on a promise it made during a call with investors last month’. Ofwel: ook de aandeelhouders lijken hogere prijzen beloofd. De prijsverhogingen zijn al van kracht en kunnen flink oplopen met verschillen van tussen de $10 en $100. Waarschijnlijk zal het niet alleen bij Sonos blijven als het gaat om prijsverhogingen; u kunt ze verwachten bij vrijwel elk product dat chips bevat. En eenmaal verhoogd, zullen ze niet snel meer naar beneden bijgesteld worden.

Geef een antwoord