Alpha Audio Live – 26 september 2021 – UK vs NL!

Het is weer zover! We gaan weer live voor u een paar prachtige systemen bekijken en beluisteren. Maar deze keer battelen de merken niet, maar zetten we landen naast elkaar. En ja: uw auteurs maken er natuurlijk wel een beetje een battle van. Om lekker af te trappen gaan we Nederland tegenover Engeland zetten. Van Medevoort tegen Quad en Bowers & Wilkins. Dat belooft een geweldige afleveringen te worden. 

Alle mooie hifi komt uit Engeland toch? De bakermat van mooie audio-apparatuur. Nou: Nederland heeft ook een zeer rijke audiohistorie. En wij gaan dat bewijzen door een compleet Van Medevoort systeem neer te zetten en daarnaast een prachtig Quad systeem met een setje gloednieuwe 804 D4’s. Super Nederlands tegenover Super Brits. Heerlijk.

Nieuwe mics en format

We vonden het voor dit seizoen interessant om landen en thema’s naast elkaar te zetten. Dat geeft elke aflevering weer een interessante twist en maakt het niet direct een strijd, maar meer een interessant vergelijk. Het geeft ook weer voer voor discussie wat ook leuk is.

Om de stream op gebied van beeld en geluid ook verder te trekken, hebben we geïnvesteerd in een paar nieuwe lenzen een mooie dolly, frisse monitors en een heerlijk soepel statief. Ook gaan we proefdraaien met een paar draadloze microfoons én een binaural set-up van DPA. Die stream nemen we op, maar kunnen we niet live meesturen.

Zet alvast een reminder!

28 reacties

  1. Gave liveshow! Mooie componenten en luidsprekers. Mijn persoonlijke voorkeur gaat vandaag naar kamp UK. Maar de grote winnaar blijft natuurlijk de enthousiaste band.

  2. Smaken verschillen waardoor het verstandiger is hiermee rekening te houden. Het Jacques Loussier Trio is ‘n stap in goede richting. De gitarist of zangeres zijn goed, maar gaat (als het niet echt jouw smaak is) snel vervelen. Als de muziek keuze wordt aangepast zullen er minder kijkers/luisteraars afhaken. Probeer ook is wat werk van de bekende werken van DE grote namen, dan wordt er niet meer gesproken over, het hoog zit boven het gecomprimeerde midden. Als de weergave werkelijk aanspreekt, dan zeg je bijvoorbeeld mijn oren horen wat mijn ogen niet kunnen registreren.

    1. Het vergelijken gaat heel goed als je niet over een installatie speelt, maar met een koptelefoon luistert. Je hebt niets eens een hele bijzondere nodig, de verschillen zijn duidelijk te horen. Je schakelt met een hoofdtelefoon de akoestiek van je eigen huis uit. De koptelefoon rechtstreeks in de poort van de computer of iPad.

      1. Klopt… hoofdtelefoon werkt VEEL beter omdat je geen dubbele akoestiek hebt. Dat is ook in de recording room nog te horen. We werken daar op een compleet getunede set met PMC pro in-walls. Maar de Focal Elear wint het gewoon qua neutraliteit. Puur omdat je geen extra akoestiek hebt. Al is het indrukwekkend goed via die PMC’s… bijna een Kameleon als je dan de set in de live-room hoort :-).

      2. Jaap denkt er net zo over, inderdaad je hoort verschil.
        Maar de weergave zonder akoestiek komt uit de koptelefoon, via een omweg van de luidsprekers.
        Dus…
        Als ik luister naar ‘n goede opname, dan hoor ik de BÖSENDORFER 290 CONCERTVLEUGEL in de concertzaal en neem van mij aan, wanneer deze vleugel in deze kamer staat, en dezelfde persoon speelt hetzelfde werk, dan klinkt deze vleugel echt belabberd.
        De weergave van de luidsprekerboxen kun je alleen maar beoordelen als je zelf in de sweet spot voor deze speakers zit.

        1. Laat de microfoon waarmee het geluid van de livestream wordt opgenomen ‘toevallig’ in de sweetspot staan ?

          Het is uiteraard niet hetzelfde als de speakers in je eigen kamer horen, maar als je deze livestreams, of de samples die worden opgenomen bij reviews, gebruikt om te horen wat het karakter is, hoe het oplossend vermogen is, wat de kleur is en vooral hoe verschillende speakers of versterkers of streamers of cd spelers van elkaar verschillen, dan komt het akelig dicht bij wat je in het echt mag verwachten.

          Ik denk zelfs dat dit beter werkt als selectie mechanisme dan allerlei dealers langslopen die allemaal een andere akoestiek hebben.

          Ik merk een beetje aan je reactie hetzelfde als wat ik vaker teruglees: mensen hebben wat moeite om hun oren te geloven en er gaan allerlei rationele en wat minder rationele argumenten meespelen in je hoofd, op basis van ervaring uiteraard, die je vertellen dat dit niet kan werken.

          Maar als je jezelf dwingt om dat los te laten en zo onbevooroordeeld mogelijk te luisteren (met een koptelefoon) dan ga je horen dat Jaap iets bedacht en verfijnd heeft dat gewoonweg werkt.

          Los van dat je nog heel veel informatie krijgt door de bespreking in de livestreams.

          1. Jaap is verre van dom en wat jullie beweren is moeilijk te geloven, en eigenwijs blijven betuigt niet van slimheid. Dat is net zo iets als ‘Wat ‘n boer…’ Maar ga er geen betere/beste koptelefoon voor aanschaffen. De ervaringen die ik heb, inzake weergave van de ESL (bestaan ook als koptelefoon) blijft er voor een punt over, met de koptelefoon is het theoretisch onmogelijk het 3D effect waar te nemen.

            1. pfff Wat ik hier beweer klopt niet, want het horen gebeurt tenslotte via de oren. Dus de koptelefoon of luidsprekerboxen moet hetzelfde zijn, mits gelijkwaardige specificaties.

          2. Ging toch nog even kijken, maar het 3D effect wat ik aanhaalde…

            ‘Nu willen we niet gaan overdrijven en zeggen dat we een soundstage horen zoals bij luidsprekers, maar er is bij de Elear zeker geen sprake van een ‘in het hoofd’ ervaring, zoals bij heel veel hoofdtelefoons wel het geval is.’

            Berust toch op de realiteit.

            1. Sorry Ferdy… ik volg je écht totaal niet meer. Het werkt echter niet heel lastig als je dit weet…

              We vangen in de stream(s) zo direct mogelijk de energie van de speakers op. Dat doen we met een M/S-setup met een combinatie van een DPA en een Schoeps microfoon. Deze creëren een zo nauwkeurig mogelijk klank en stereobeeld.

              Opnames bevatten áltijd een stuk akoestiek. Tenzij je in een dode ruimte opneemt, maar ook dat is niet realistisch…

              Omdat de opnames akoestische informatie bevatten is het niet realistisch nogmaals akoestische informatie toe te voegen door over luidsprekers in jouw eigen ruimte te luisteren. Dat kán wel, maar je zal horen dat je weer extra kleuring krijgt.

              Een hoofdtelefoon doet dit niet. Immers: geen ruimte die meespeelt. Al heet een hoofdtelefoon óók een signatuur natuurlijk. Ik prefereer daarom open modellen omdat ze allereerst meer ‘lucht’ geven in de weergave én minder kleuren in het laaggebied.

  3. Ik ken Quad nog van de versterkers met de enorme koelvinnen! Een medestudent had er zo één met een cd speler en KEF boxen. Daar kon je heel erg hard cd’s met Stravinsky’s Sacré mee draaien. En dan nog bleef het beschaafd en beleefd klinken. Tot verdriet van zijn huisgenoten die een hekel hadden aan klassieke muziek 🙂

    1. Wij houden waarschijnlijk van dezelfde muziek, het werk wat je noemde hoorde ik het eerst in Novotel, daar gaf Trantec een demonstratie, dit 52 jaar geleden vergeet ik nooit meer.
      Grimm heb ik nooit gehoord en ja de Euries ;-( had ik de ruimte dan DE 2912.

  4. A/B vergelijken is volgens mij alleen mogelijk indien, de luidsprekerboxen juist geplaatst zijn.
    Dit is onmogelijk indien de boxen vlak naast elkaar staan.
    Waarschijnlijk ben ik niet de enige die benieuwd is naar het resultaat 😉

            1. Dag Alex,

              Dank voor je tip!

              Je kan ons altijd bereiken via het contactformulier. (staat in het menu)

Geef een antwoord