Volgens EPOS blijft het grootste deel van de werknemers liefst gewoon permanent thuiswerken, werkgevers zien dat minder zitten helaas.
Ruim een op twee werkgevers ziet terugkeer naar kantoor wel zitten, maar bij werknemers is dat maar een op vier, zegt headsetfabrikant EPOS. Daarbij geldt dat hybride werkplekken populairder worden, maar deze vereisen dan wel degelijke audio- en videoapparatuur. EPOS: ‘Nu hybride werkpatronen wereldwijd gestalte krijgen, zijn geïntegreerde audio- en video-oplossingen onmisbaar geworden voor de hedendaagse professional. Nieuw onderzoek van Ipsos, in opdracht van EPOS, wijst uit dat eindgebruikers tegenwoordig gemiddeld zeven uur per week virtueel vergaderen – een stijging van twee uur per week in alleen al het afgelopen jaar’.
Voordelen virtueel werken
‘In een wereld die opkrabbelt na een pandemie, moeten eigentijdse ondernemingen het beste van twee werelden nastreven. De voordelen van virtueel werken zijn nu voldoende bekend. Werknemers hechten veel belang aan het gemak, de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen dat thuiswerken biedt. 99% van de besluitvormers op de werkvloer ziet ook de voordelen van virtueel vergaderen. Het levert tijd- en kostenbesparingen op en men kan probleemloos vergaderen in verschillende tijdzones.’, zo vervolgt de fabrikant in z’n gestuurde persbericht.
De kloof overbruggen tussen werkgevers en werknemers
Nu er geleidelijk aan een einde komt aan de lockdowns en het normale leven langzaam terugkeert, overwegen veel bedrijfsleiders de voordelen van een echt hybride model voor de werkplek, zo laat EPOS weten: ‘Alle markten laten echter opmerkelijke verschillen zien tussen de verwachtingen van werkgevers en werknemers over de terugkeer naar het werk. 56% van de besluitnemers in het bedrijfsleven verwacht dat hun medewerkers meer tijd op kantoor gaan doorbrengen, maar kijken we naar de verwachtingen van die laatsten, dan daalt dit tot slechts 26%’.
Hybride
‘Deze resultaten duiden erop dat werkgevers op één lijn moeten komen met hun medewerkers om meer inzicht te krijgen in hun verwachtingen. Door de wensen van hun personeel beter te begrijpen en eraan tegemoet te komen, creëren bedrijfsleiders een sterk hybride werkmodel waarin ook toekomstig talent kan gedijen. In vooruitstrevende sectoren grijpt men nú al de kans om programma’s voor werken op afstand volop te ondersteunen: wereldwijd is er namelijk een schat aan talent beschikbaar. Bedrijven kunnen voortaan flexibeler te werk gaan en tegelijkertijd fors op kosten besparen’, aldus EPOS.
Verlichting van de knelpunten van slechte audio
Werknemers in alle sectoren beschouwen slechte audio- of visuele ervaringen als het grootste obstakel in de hybride werkomgeving’, een constatering waar EPOS vanzelfsprekend volgaarne dieper op ingaat: ‘Bijna alle eindgebruikers (89%) kampen met problemen bij hun virtuele vergaderingen. De meest voorkomende problemen zijn het niet goed verstaan van wat er gezegd wordt (26%) en het missen van belangrijke informatie (21%), terwijl nog eens 17% vindt dat ze door slecht geluid onprofessioneel overkomen. Het probleem ligt ook bij de gebruikte samenwerkingstools: 16% vindt dat de apparatuur die zij gebruiken ‘niet geschikt is voor het beoogde doel’, terwijl 13% aangeeft dat zij de gedeelde details op het scherm niet goed kunnen zien’.
Los audioproblemen op
‘Op termijn kunnen deze negatieve ervaringen het concentratievermogen, de bereidwilligheid en de actieve bijdrage van medewerkers nadelig beïnvloeden. Gelukkig zijn besluitvormers zich bewust van de impact die slechte audio kan hebben op hun bedrijf en het welzijn van hun medewerkers – 88% geeft toe dat hun bedrijf het afgelopen jaar problemen ondervond door slechte audio. Nog eens 77% gelooft dat de juiste technologie de samenwerkingsproblemen kan oplossen en is bereid de nodige investeringen te doen in apparatuur en infrastructuur. Door technologische problemen op te lossen kunnen medewerkers er ook van doordrongen raken dat virtueel vergaderen straks minstens zo effectief kan zijn’, zo schrijft EPOS. En – laten we eerlijk zijn – niets is zo irritant als slecht geluid tijdens een gesprek en al helemaal niet tijdens een belangrijke vergadering waar je je echt op de inhoud moet concentreren.
U kunt het volledige rapport – na registratie – vanaf deze pagina downloaden.
Over het onderzoek
EPOS liet in maart en april 2021 een onderzoek uitvoeren door IPSOS Denemarken. De gegevens werden verzameld met behulp van Online Computer Assisted Web Interviews, via een steekproef onder ruim 2.500 respondenten. IPSOS ondervroeg mannelijke en vrouwelijke respondenten tussen 18 en 65 jaar, uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Hongkong en Singapore. Het ging daarbij om respondenten die bij bedrijven werken met meer dan 50 medewerkers, besluitvormers en eindgebruikers van audio-oplossingen, die allemaal minstens 20 uur per week aan het werk zijn.
Over EPOS
EPOS is een bedrijf dat audio- en video-oplossingen ontwikkelt en apparaten verkoopt voor zakelijke professionals en de gaming community. Het in Denemarken opgerichte bedrijf heeft als basis toonaangevende en geavanceerde technologieën, en biedt hoogwaardige audio- en video-oplossingen met design, technologie en prestaties als belangrijkste graadmeters.
EPOS is opgericht om de bedrijfsonderdelen van de joint venture, bekend als Sennheiser Communications, te weten Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG en Demant A/S te laten ontwikkelen in een verschillende opzet. Naast de introductie van een nieuw portfolio met een eigen merk, blijft EPOS het huidige portfolio van Sennheiser Communications verkopen onder de gezamenlijke naam EPOS | SENNHEISER.
EPOS is onderdeel van de Demant Group – een wereldwijde toonaangevende bedrijvengroep op het gebied van audio- en gehoortechnologieën. In die hoedanigheid kan het bedrijf bogen op meer dan 115 jaar ervaring op het gebied van innovatie en geluid. Het hoofdkantoor van EPOS staat in Kopenhagen en het bedrijf is werkzaam op de internationale markt met kantoren en partners in meer dan 30 landen.
Meer informatie op www.eposaudio.com.