web analytics

Live Stream Event – High End streamers

Komende zondag hebben we écht een heel bijzonder event voor u! Drie waanzinnig mooie streamers – met dacs – op een set Grimm LS1be. Het gaat om de MSB Discrete met dubbele voeding en render, NAIM ND555 + PS555 én de Grimm MU-1 via de Mola Mola Tambaqui. Veel mooier wordt het niet.

Om de verschillen ook goed te kunnen laten horen, hebben we wat grof geschut nodig. Daarom zetten we de Grimm LS1be in. Deze luidspreker kennen we zelf aardig goed én we weten dat hij op dit niveau de verschillen ook écht kan laten horen. Daarbij hebben we hem eerder in de stream voorbij laten komen: u hebt dan ook een beetje referentie.

Ook deze keer zetten we weer livemuziek in. Melle Boddaert gaat voor u -en ons – spelen. Hij is dol op héél erg gekke instrumenten, dus verwacht wat bijzondere klanken. En natuurlijk prachtige nummers.

Speciaal

We hebben de afgelopen tijd ook flink wat research gedaan naar microfoon-setups. Met de vorige set-up lukte het heel aardig om verschillen in klank over te brengen. Detail ook. Maar één van de grootste uitdagingen is een stereobeeld vangen. Ruimte. Nu hebben we – denken we – ook dat aardig voor elkaar. Met als bonus dat we een stukje kleuring kwijt zijn.

We gaan met twee set-ups draaien. U luistert naar de nieuwe set-up. We zijn benieuwd wat u ervan vindt.

Live Stream Event – High End Streamers

Lossless samples

MSB Discrete + Renderer

Grimm MU-1 + Mola Mola

NAIM ND555

Melle Boddaert live

Download hier zijn tracks in lossless flac

42 reacties

  1. Wat een boel reacties! We zijn ruim een jaar geleden begonnen met live registraties van onze tests omdat we u, de lezer, willen laten delen in wat we zelf horen. Dat leek – en lijkt – ons een goed idee, omdat het ons zoveel plezier geeft om naar mooie muziek te luisteren. En een geschreven review is toch min of meer een derivaat van het werkelijke beleven.

    De eerste video’s, in de Alpha Audio studio, laten dit ook goed zien. De camera’s aan het plafond als ‘flies on the wall’. Zoals Jaap al schreef is deze studio ook al zeer goed akoestisch behandeld en in die zin allerminst een ‘doorsnee’ huiskamer, ook al ziet het er zo uit.

    En we zouden Alpha Audio niet zijn als we niet voortdurend op zoek zijn naar verbetering. Betere microfoons, betere camera’s, een betere streaming-infrastructuur. Wie de livestreams achter elkaar afspeelt, kan zien dat we bijna elke uitzending wel iets hebben getweakt. Waarom? Omdat we het leuk vinden, omdat we het doen uit liefhebberij voor de muziek, voor de mooie merken. En nogmaals: omdat we ons plezier graag met jullie willen delen.

    De samenwerking met Artone Studio, onze buren in het gebouw van Record Industry, is weer een forse stap voorwaarts. We prijzen ons gelukkig met de toegewijde geluidstechnici Martijn en Rinus die er even veel plezier in hebben als wij om de livestream zo goed mogelijk te maken. Later kwam daar ook filmmaker en regisseur Erik bij die de beeldregie doet. Het lijkt zo simpel, switchen tussen camera’s. Totdat je iemand als Erik achter de knoppen hebt.

    Het idee om muzikanten live te laten spelen, opnemen en laten meeluisteren bestond al even; met de techniek en technici van Artone werd het mogelijk. Ik vond deze uitzending met Melle een voorlopig hoogtepunt in opnamekwaliteit, zowel van de Melle als van het muzieksysteem. En ja, ook deze keer weer nieuwe microfoons voor de zang en voor de opname. Van alleen al de microfoons kan je ook een mooie auto kopen om nog maar te zwijgen van de opname-apparatuur, mixing console, plug-ins.

    Wat ik hiermee maar wil zeggen; zoek er alsjeblieft niet teveel achter. We doen het omdat we het zelf zo leuk vinden om te doen en wie dat niet leuk vindt, hoeft ook niet te kijken of ons te overtuigen. Ik zie uit de reacties en de stijgende kijkcijfers dat velen van jullie er net zo van genieten als wij.

  2. Mensen, wat een comments over de zin / onzin van dit soort tests. Allereerst: deze ‘events’ zijn bedoeld om inzicht te geven in een bepaald segment. In dit geval: wat is mogelijk in de top van de industrie.

    Ook is het bedoeld als entertainment: drie supermooie producten, livemuziek… kortom: fun. En een hobby is voor de fun, toch?

    Daarbij: er zijn gewoon mensen die dit wél overwegen. En die hebben dan deze drie producten naast elkaar kunnen horen. Met feedback van een muziekant die zijn eigen track terug hoort. Lijkt ons vrij nuttig.

    @Lotte: onze huisopstelling is ook een akoestisch zwaar geoptimaliseerde ruimte. Daar staan 4 DAAD’s in, diffusie op de zijwanden en plafond en bass traps achter het doek. Wij proberen bij Alpha Audio altijd het maximale uit een apparaat te halen in een gecontroleerde omgeving.

    Wij kunnen geen woonkamer simuleren, want elke woonkamer is anders. Wat we wel kunnen doen, is een ruimte akoestisch zo goed mogelijk krijgen met weinig verloop in de respons en een gectroleerde reverb. Dat is bij Artone nog beter dan in onze eigen ruimte.

    Daarbij hebben we bij Artone ruimte voor een artiest en een cameraman. En de support van een technisch team wat de geluidskwaliteit significant heeft verbeterd. Wel zo leuk en prettig… voor ons én jullie.

    1. Beste Jaap

      Ga gewoon door met wat jullie nu doen , er zullen altijd mensen zijn die de meerwaarde van deze producten niet zien of willen horen , maar zonder probleem een handtekening onder een koopcontract zetten voor een auto van 50k of meer , dat vindt ik nu weer zonde van het geld , ieder zijn eigen hobby.
      En net als al eerder geschreven , soms is het ook leuk om iets te horen wat nog niet in het budget valt , soms komen daar verrassende uitkomsten uit , positief of negatief .

  3. Ik vond dit een geweldige test! Mijn complimenten voor het werk en tijd die hierin gestoken is, om zo subtiele verschillen objectief te kunnen weergeven, kudos guys.
    De live muzikant vond ik heel goed en ook zijn comments over zijn eigen performance zijn een geweldige insteek… Vaak wordt gediscussieerd over “hoe zou de artiest dit of dat bedoeld hebben, of hoe zou het in het echt geklonken hebben”… Nu zat de artiest zijn eigen performance van minuten ervoor, te beoordelen… Betere feedback over een systeem kan je niet krijgen toch?
    Ik luister met een ipad en Sennheiser 580 precision en had toch ook dezelfde conclusie, de Naim gaf mij simpelweg het meest emotie…die er ook was bij live muziek zelf.
    Keep up the good work guys, en laat jullie niet ontmoedigen door wat comments als ‘wat is de zin van dit soort test van exclusieve dingen in een studio”. Ik heb evenmin het budget voor een Porsche of iets dergelijks, maar het is toch fantastisch en mooi om te zien (en horen) wat kan bereikt worden?
    Ik vind trouwens ook dat jullie steeds neutrale en eerlijke feedback geven over de producten, dus niks belangenvermengingdinges 😉

  4. De track ‘Mooie Dag’ is in deze test een mooie scherprechter. Ik ben zwaar onder de indruk van de precisie en timing van de aanslag van de snaren van de gitaar op de Grimm MU1 + Mola Mola combinatie, met de enorme ruimtelijkheid rond de afzonderlijke instrumenten, maar zonder dat de track helemaal uit elkaar valt. Ik heb nog nooit zoiets gehoord, ook niet in een studio setup.

  5. Met alle respect voor de initiatiefnemers en hun inzet , maar wat is de zin van dit soort ondernemingen ?. Anders gezegd , wie heeft er een woonkamer als een studio ?. Ik denk, dat er maar weinig mensen zijn die dat hebben , Nog los gezien of de eventuele partner of andere huisgenoten dit ook willen. Een geluid studio is nog al wat anders , dan een woonkamer , en derhalve zijn dit soort sessies in mijn beleving dan ook totaal, maar dan ook totaal zinloos . De tijd, en het geld wat hier mee gemoeid is kunnen volgens mij beter besteed worden . Deze laatste zin heeft betrekking op jullie eerdere opmerkingen, dat jullie ook op de centjes moeten passen.

        1. @Lotte… je bent niet in deze studio geweest. De panelen aan de zijkant zijn akoestische panelen. Achter ons staan ook akoestische panelen die de ruimte ‘kleiner maken’ door de druk te breken. Dan zijn er nog draaibare panalen aan de muren. Kortom: alles is te tunen. Het is namelijk een professionele studio.

          Het valt me op dat je veel aannamen doet. Als je een ruimte niet kent, kan je er weinig over zeggen. De ruimte mag kaal lijken, maar dat is hij niet. De nagalm is zeer gering, omdat wij een bepaalde signatuur willlen in de ruimte die overeenkomt met een goede woonkamer / luisterruimte.

          1. Beste Jaap

            Een studio is, geen woonkamer, en een woonkamer is geen studio . Iedere woonhuis met woonkamer is anders . Je kunt een studio ruimte acoustich wel tune tot dat hij perfect is,maar dat heeft al lang niets meer met de realiteit van alle dag te maken . Zulke opstellingen zijn leuk, maar je moet er vooral geen waarde aan hechten . Er zijn echter mensen die dat wel doen , met teleurstellingen in de breedste zin tot gevolg .De beste manier om te kijken of een muziek component of set up doet wat je er van verwacht is thuis uitproberen of laten demonstreren , dat voorkomt veel ellende en teleurstelling en is ook uiterst leerzaam is mijn eigen ervaring .Een goede audiozaak komt al dan wel of niet tegen betaling graag langs c

            1. “””De beste manier om te kijken of een muziek component of set up doet wat je er van verwacht is thuis uitproberen of laten demonstreren”””

              >>> Iedereen weet dat !

          1. @Lotte. Dat bedoel ik niet. De reden dat we een goede ruimte hebben, is dat we apparatuur zo goed mogelijk moeten laten presteren. Dat vereist een goede akoestiek. We kunnen niet hifi-apparatuur in een ruimte testen met een slechte respons of andere akoestische problemen. Dan neemt geen enkele lezer / kijker ons nog serieus. Om over importeurs maar te zwijgen.

            Daarbij is elke woonkamer ook anders: welke ‘tuning’ moeten we dan simuleren? Nu krijgt iedereen een idee van wat mogeljik is met deze spullen. En in een fatsoenlijke ruimte zal dat redelijk overeen gaan komen.

            1. Beste Jaap

              Er blijft altijd een open eind , zeker als het gaat over de luisterruimte al dan wel of niet speciaal gebouwd . Of een woonkamer , met al zijn beperkingen . De vraag die je je moet stellen is, hoe veel van onze achterban heeft de perfecte luisterruimte of de mogelijkheid om deze te realiseren .Al dan wel of niet gebonden door zijn of haar budget of andere beperkingen .

              Dat importeurs eisen stellen begrijp ik wel. Zeker, als het over High -End gaat met de daarbij behorende in mijn ogen vaak dwaze prijsstelling . Die zeker niet altijd recht doet aan wat een audio component kan of presteert.

    1. Je stipt een bekend probleem aan Lotte.om het maximale uit een set up te halen moet je ofwel alleen wonen als audiofiel,ofwel een gelijkgezinde partner hebben ofwel een dermate grote woning hebben dat je een kamer op deze hobby kunt afschrijven.het gros van de huishoudens heeft,zo vermoed ik,niet de mogelijkheid of de wil zijn woonkamer op optimale luisterconditie te trimmen.karpetten op de vloer,absorberende panelen,gordijnen,Bas traps ,diffusiepanelen enz. gaan meestal niet samen met de beoogde inrichting tenzij je alles aan de audiohobby ondergeschikt wil maken.anderzijds geven deze tests als deze wel aan waartoe apparatuur in staat is maar staar je daar dus niet blind op.

      1. Beste Johan

        Daarom vind ik persoonlijk, dat dit soort sessies ook weinig tot geen waarde hebben, ik zie het meer als entertainment , een bezigheid voor in de verloren uurtjes . De huis opstelling van alpha audio vind ik daar en tegen wel weer waarde hebben , met een beetje goede wil en creativiteit , kun je heel erg ver komen .

    2. Ik snap u wel, maar ach,soms is het leuk je te laven aan dingen die jezelf nooit zal kunnen of willen bezitten. Ik ben twee jaar geleden bij de grote audio show in Munchen geweest. Hoorde daar systemen van 10000en Euro’s en meer. Ga ik nooit zelf kunnen of willen betalen, maar who cares. Het gaat in zulke gevallen om de leuk. Als we alles afschaffen wat niet realistisch is blijft er weinig te lachen of genieten over. De mannen van AA doen goed werk door ons (en hun zelf) te plezieren en te informeren.

  6. Ben erg benieuwd. Heb zelf (nog) streamer wellicht in de toekomst.
    Waarom twee voedingen bij de MSB? En de Naim kan dat toch ook en daar niet. Is zo wel een bijzondere vergelijking. In prijs verschillen ze ook nogal geloof. Veel plezier. Hoor graag jullie eindoordeel.

  7. Leuk, was deze keer wat meer nieuwsgierig, heb 2 van de 3 zelf in het echt echt gehoord, en ben dan zeker benieuwd hoe dit gaat, en dan met de koptelefoon. Wat ook een leuke opzet zou zijn geweest is dan met de SFP naar de MSB, netwerk problemen in 1 keer weg. 😉

  8. Of topic, maar Wat misschien ook eens een leuk is een test van classe D eindversterkers. Bijvoorbeeld de nad298, cyrus stereo 200, chord ttoby en mytek brooklyn +

    T’s maar een ideetje

    1. Ik zal niet live mee kijken vanwege Moederdag, maar ik ga zeker het later terugkijken. Ik ben zelf in bezit van de Grimm Mu1 en de Mola Mola Tambaqui in combinatie met een Luxman L509x en de Dynaudio Confidence 20 met een mooie Melco switch. En het klinkt subliem

    2. Ook ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Het gaat hier over bedragen waar veel mensen een auto voor moeten kopen. Ook vraag ik mij af wie nu bediend wordt, de muziekliefhebber of de apparatuur freak. Naar mijn mening (niets meer of minder, dus maak je niet druk) zijn dit soort testen nutteloos. Graag zie ik testen met apparatuur in het ‘redelijke’ segment waarin men kan zien en horen met welk apparaat je nu het meest ‘bang for your buck’ krijgt. Welk merk is in staat om voor een realistisch bedrag een topper neer te zetten. En nog dit; de meeste huiskamers zijn van alles, maar zeker geen muziekstudio’s.

      1. Beste Martinus

        Ik ben het helemaal met je eens , bij High End Streamers of andere audio apparatuur , zijn het vaak de prijzen die High End zijn, en zeker niet de kwaliteit . Wat mij betreft zou een audio component op zijn muzikale kwaliteiten moeten worden beoordeeld , en dat zou bepalend moeten zijn of iets High End is of niet. Nu bepaald de prijs een audio apparaat dat of iets High End is , met andere woorden, fabrikant a zet een component een idiote hoge prijs op de markt en hup hij komt in de High End divisie terecht , want hij kost tig Duizend Euro . Ik hoop met je, dat er meer oog komt voor deze dwaling , al begrijp ik , dat het voor Alpha soms best koorddansen is tussen alle belangen die er spelen, dat is soms erg moeilijk .

          1. Beste Bill

            En neem van mij aan, dat er dan in het High End Sigment rake klappen vallen . Er zijn veel High End componenten , die hun geld of niet waard zijn of veel , en veel te hoog geprijsd zijn . Ga er maar vanuit , dat eer een audio component bij de eind gebruiker staat , deze 5X of meer over de kop is gegaan .

            1. Beste Lotte

              “””5X of meer over de kop”””
              >> kun je voorbeelden geven (met kostenstructuur en winstmarge)

      2. We testen van alles. Ook betaalbare spullen. Als platform wil je een totaalbeeld scheten, wat inhoudt dat je ook de top test. Het kan trouwens nog veel gekker. Zoek maar op Kharma, Raidho, Soulution, etc.

Geef een antwoord