web analytics

Live Multitest – High End Studio monitoren

Komende zondag – 1-11-2020, 10:00 CET is het weer zover: we gaan live voor u een paar prachtige luidsprekers onder handen nemen. In dit geval drie sets high-end studio monitoren: de Grimm LS1be, de ATC SCM100A en de Dutch&Dutch 8C. Marktleider op dit vlak – PMC – ziet helaas af van deelname. We hebben van alles geprobeerd, maar helaas. Ze vinden een live recording room geen geschikte testruimte voor dit type speakers. 

We gaan deze trio-test doen in de live room bij Artone Studio’s. Een prachtige ruimte waar we elke luidspreker degelijk kunnen opstellen en waar alle apparatuur voor handen is voor een hoogwaardige weergave. Over apparatuur gesproken: als bron hebben we een dCS Rossini met klok. Al met al wordt dit een feest, schatten we zo in.

Het concept is verder gelijk: we pakken een paar mooie nummers waarmee we een goed beeld kunnen vormen van de luidspreker. Vocaal werk, complex werk, akoestisch, elektronisch… etc. De nummers spelen we niet allemaal af, maar wel lang genoeg om een goed beeld te krijgen. U kunt meeluisteren via de stream. En natuurlijk vragen stellen. Zorg in dit geval een een prachtig paar hoofdtelefoons, want dit wordt niveautje ULTRA schatten we in!

Tot zondag!

Live Trio Test – High End studio monitoren

39 reacties

  1. Weer een plezier om mee te luisteren en proficiat met het viewer record !

    Ik ga eerlijk zijn, ik keek in de eerste plaats owv de ATC speaker. Ik ben nl enorm voorstander van het nastreven in een luidspreker van absolute neutraliteit of ‘neutral fidelity’ zoals ATC zelf aangeeft.

    Interessant, ik hoor hier vooral de woorden ‘warm’, ‘gespierd’, ‘muzikaal’, ‘niet volledig eerlijk’, en dus niet geheel neutraal naar voren komen. Terwijl bv de ATC 19 passief wel heel neutraal en in balans klonk door mijn oren, meer dan bv de gespierde ATC 40A. De 40 passief heb ik niet gehoord.

    Voorzien jullie ook een sample van de ATC 19 ? Die waar Geoffrey mee werkt ? Zou erg handig zijn in coronatijden. Kan ik ook beter kiezen.
    Groeten Pieter

    1. De samples moeten onder bepaalde omstandigheden gemaakt worden. Het móét in dezelfde ruimte met dezelfde microfoons, instellingen, etc gebeuren. Anders zijn ze niet te vergelijken. Geoffrey heeft de ATC’s in zijn ruimte in België staan. Dat maakt het nu wat lastig, helaas. Maar komt vast nog wel!

  2. Het was een zeer leerzame sessie. De twee en half uur vlogen voorbij. Ondanks dat je niet zelf in de ruimte zit en je heel veel niet zal horen zijn de verschillen duidelijk hoorbaar en ook consistent met wat gezegd wordt door de mensen die in de ruimte zitten. Je hebt met je setup en streaming echt iets goeds te pakken Jaap!

    Ik snap dat mensen op voorhand misschien wat sceptisch zijn, maar ik wil iedereen uitnodigen om met een hoofdtelefoon op de stream terug te luisteren. Het zal niet precies zo klinken als in de ruimte zelf, de klank van je hoofdtelefoon speelt een rol, maar de verschillen zijn goed te duiden. Als een middel om een eerste indruk te krijgen en een schifting te maken van wat je interessant vindt om zelf te gaan luisteren is dit geniaal.

    Wat mij het meest is bijgebleven is het verschil in topklasse D en A/B versterkers. Er is een fundamenteel verschil in ‘snelheid’ tussen de twee en het levert een ander klankbeeld met beide voor- en nadelen. Je hoort het in de attaque van pianosnaren vooral. Een goede om over na te denken wat je het best bevalt, want uiteindelijk moet je zelf iedere dag met plezier naar muziek kunnen luisteren. Ik ben met nieuwe waardering naar mijn Naim versterker gaan luisteren.

    1. Ik sluit me hier graag bij aan. Het was ook leerzaam om te horen hoe de heren van Artone er over dachten.

      De Grimm heeft nu wel mijn interesse gewekt.
      Hoe sluit je die aan, op een voorversterker of rechtstreeks op een bron als een streamer?
      Dat zou mijn DAC, voorversterker en eindversterker overbodig maken. In het laatste geval vraag ik me af hoe je dan nog andere bronnen kunt aansluiten.

  3. Ik heb jarenlang de Genelec 8020 gebruikt als monitor in onze prof . video/audio studio. Beste luidspreker voor het doel: zo zuiver mogelijke mix afleveren voor de klanten.
    Maar voor HiFi minder geschikt. Zoek aub maar een monitor luidspreker die voor jou het lekkerst klinkt; B&W 705 s2 of een mooie Ketelaar luidspreker….

  4. Wat is precies een defenitie van Studio Monitoren laat staan High End. Het opschrift Studio Monitor is naar mijn idee weer zo een comnerciele uitlating van de Audio Industrie. Naar mijn idee heeft alleen ATC een roemrijk verleden als het gaat om luidsprekers voor Studio gebruik zo werden hun componenten oa. gebruikt in de Westlake monitoren. Verder was de absolute mark marktleider van Studio Monitoren JBL. Deze is oa ingehaald dooer vele anderen zoals Genelec. In Studio land (de serieuzere studios) spreken niet van high end ze voldoen of niet. Verreweg de meest gebruikte monitor is de Yamaha NS 10 destijds nog geen 1000 euro voor een set. Niet omdat het zo een geweldige luidspreker is maar omdat het een referentie geeft. Immers het heeft geen zin een luidspreker te gebruiken die geweldige meetrapporten heeft en weet ik het wat. Jou geluidsproductie kan afgespeeld worden op een high end installate maar ook door een media markt setje op de schoorsteen.

    Zo heb ik ooit eens een uitvoerige demo meegemaakt van Dutch & Dutch een heel verhaal hoe goed het allemaal niet was enz. na het horen van hun set en de prijs ervan ging er maar 1 gedachte in mij op.
    De pro Studio wereld is wat anders dan high end verkopen. Dat er een paar Studios jou produkt verkopen maakt nog niet dat je weet wat er omgaat in de Studio wereld. Abbey Road heeft heel veel B&W gebruikt mischien wel nog steeds maar dat wil niet zeggen dat B&W studio monitoren maakt.

    1. Een studio monitor is een luidspreker gemaakt om op te mixen, vaak één die zo dicht mogelijk probeert te komen aan een volledig vlakke responscurve.
      Het verschil met een consumentenluidspreker is de anaylitische weergave die ieder detail duidelijk weergeeft.
      Mensen die denken dat dit de bedoeling is van iedere HiFi luidspreker, moet eens een middagje muziek luisteren op echte monitors: je wordt er doodmoe van.

      Daarom heeft ieder HiFi merk een bepaalde kleuring aan zijn geluid, wat zich vaag vertaalt is abstracte marketingblurbs als ‘warm en vol geluid’ of ‘sprankelend hoog’.
      In feite komt het erop neer dat je een luidspreker kiest die past bij jouw persoonlijke smaak, niet één die iedere kleine onvolkomenheid in een mix naar voren haalt.

      De Yamaha NS10 is inderdaad veel verkocht als monitor, maar niet omdat hij zo goed klonk. De responscurve van de NS10 is namelijk te beschrijven als ‘doorsnee speaker’, en wordt in een studio-omgeving gebruikt om te horen hoe een mix bij een doorsnee luisteraar thuis zal klinken. Ze worden dus gebruikt -naast- een set referentiemonitors.

      Wat betreft ATC al vergane glorie: daar heb je het toch echt mis.
      Ze worden nog steeds goed verkocht en nieuw in veel high end studio’s geïnstalleerd.
      Zo gebruik ik sinds vorig jaar een set SMC45a Pro’s; een geweldige set!

      1. Ik heb niet geschreven dat ATC passe is integendeel zelfs. In het rijtje luidsprekers die getest gaan worden is naar mijn idee de enige die daadwerkelijk aangemerkt kan worden als Studio monitor met een roemrijk gebeuren. Ik ken ATC al sinds 1975 en heb heel wat uren met Bill Goodman en Hans Freitag door gemaakt. De NS 10 is een referentie monitor zoals ik schreef niet omdat ie goed klonk maar om te kunnen beoordelen of de mix of eindresultaat zowel op high end als transitor radio goed klinkt. Studios kozen omwille de uniformiteit voor de NS 10. Daarvoor was de luisterstandaard Auratone gewoon een breedband speakertje in een doosje.

        Nu de afluister monitoren luistermoeheid is idd dodelijk. Mijn ervaring is juist dat bij hifi luidsprekers dit sneller optreed dan met een paar goede Studio Monitoren. Verder nog iets om over na te denken, hoe kan je in uit een 8 of 10″ luidsprekertje een bassdrum van 26″ natuurgetrouw weergeven ? Oppeppen met elektronica is kul en idd voer voor vermoeidheid.
        Daarom hebben ze ooit eens de JBL 4350 bedacht, en de Cadac.

        1. Ik denk dat we vooral heel veel hetzelfde bedoelen en langs elkaar heen praten.
          Sluit me volledig aan, behalve bij je afsluiting wat betreft laagweergave.

          Uiteindelijk gaat het gewoon om luchtverplaatsing; een 26″ basdrum kan prima uit een kleinere luidspreker komen. Je gaat geen werkbare weergave krijgen uit een 8″ die al het laag en mid voor zijn rekening moet nemen, maar ik heb absurd strakke en diepe weergave gehoord uit goed ontworpen 12″ tapped horn subs.

  5. Ik vind het maar een vreemde test.
    Ten eerste geef ik PMC groot gelijk, een opname ruimte is geen goede omgeving om speakers te testen.
    Opname ruimtes maken gebruik van de fysieke afmetingen en weerkaatsingen om ruimte in een opname te creëren, een kleuring die je helemaal niet wilt horen bij het kritisch luisteren naar speakers.
    Waarom dan niet in de control room, die juist hier wel gemaakt voor is?

    Daarnaast is dit ATC model helemaal geen studio monitor, daar is de PRO serie voor. De SMC100 is prachtig, maar wel een consumentenproduct.

    Als laatste hoop ik dat het hele streaming verhaal op koptelefoon op ultra een grapje is, of moet ik een speaker beoordelen op een koptelefoon?

  6. Veelbelovend! Op de X-Fi beurs vorig jaar vond ik de Grimm’s de beste speakers van alle presentaties. ‘n Paar maanden ervoor op High End beurs Munchen was dat PMC (heel jammer dat ze niet mee willen werken, lijkt me een uitstekende locatie, mits luisterruimte niet te groot -voor een monitor- is). Naar ATC (vind ik wel verwant aan PMC) ben ik recentelijk nieuwsgierig geworden. D&D nooit beluisterd vooralsnog.. Succes! :-)

  7. Hoi Huite, Dat zou goed kunnen dat deze anders getuned zijn. Vaak laten de filters en crossovers te wensen over in consumenten luidsprekers.

    Ik heb ooit bij Polyhymnia in Baarn geluisterd naar een set 802 op een amp van 50K. Dit viel mij toen erg tegen ;-)

            1. Tuurlijk gaat het om de luchtverplaatsing en niet geheel onbelangrijk je beschikbare ruimte. Mijn opmerking/stelling over die 26″ bassdrum zal de geluidspro ‘s niet onbekend in de oren klinken. Ergens rond eind 70 toen JBL met zijn 4350 op de markt kwam presenteerde ze ook de beroemde white papers over deze kasten tijdens een AES Conference. Niet de minste heren/dames mochten deze conference bijwonen. JBL lanceerde deze opmerking… en dat gaf voer tot andere inzichten. Je wil tijdens het opname proces zo natuurgetrouw het instrument kunnen beoordelen enz. In dit geval 2x 15″ in het laag. Wat later door vele serieuze Studio Monitoren bouwers navolging heeft gekregen. Het verschil is echt hoorbaar met een 12″ in het laag. Heb zelf een lange tijd 12″ in het laag gehad geen slecht woord erover maar 2x 15 is toch een hele andere beleving.

Geef een reactie