web analytics

Bang & Olufsen beleeft spannende tijden

Bang & Olufsen

Het gaat niet echt geweldig met het Deense Bang & Olufsen. Inmiddels heeft het z’n derde kwartaalverlies op rij bekendgemaakt, wat toch wel zorgwekkend is.

Bang & OIufsen staat bij veel hifi-liefhebbers bekend om twee dingen: bijzonder design én hoge prijzen. Daarbij zweeft het ergens tussen ‘gewone’ hifi en high-end, wat de profilering moeilijker maakt. Desondanks hebben de Denen de afgelopen decennia natuurlijk zonder meer ware kunstwerken uitgebracht. Dankzij hen veranderde het uiterlijk van audiovisuele apparatuur voorgoed. Toch is de concurrentie op de markt stevig. Inmiddels zet ook de mainstream concurrentie als Sony, LG en zelfs Samsung stevig in op design. Alleen dan tegen veel lagere prijzen. Dat zorgt voor een steeds steviger competitie in een markt waar de consument enerzijds steeds lagere prijzen verwacht en anderzijds innovaties. Een nagenoeg dodelijke combinatie voor net wat kleinere bedrijven die zich niet kunnen veroorloven om grote vernieuwingen aan ultra-lage prijzen te koppelen.

Te duur

Bang & Olufsen noteerde in de maanden november-januari een verlies van $11 miljoen dollar, zo lezen we in dit artikel van What Hifi. Wat betekent dat ook in de feestmaanden consumenten blijkbaar niet in de rij stonden voor dure producten als bijvoorbeeld de $500 dollar kostende Beoplay H9 draadloze over-ear hoofdtelefoon. Probleem is dat deze hoofdtelefoon beduidend meer kost dan bij de concurrentie. Inderdaad: u betaalt hier niet alleen voor geluidskwaliteit maar ook voor het ontwerp. En dat laat velen blijkbaar steeds meer koud. Een ander voorbeeld van ‘duur’ is de vorig jaar april gelanceerde Beovision Harmony TV. Heel mooi, maar met en prijskaartje van maar liefst $15.000 dollar ook wel heel duur. Bang & Olufsen lijkt zich te richten op een steeds verder krimpende fanbase, een nichemarkt. Dat zou uiteindelijk wel eens heel vervelend uit kunnen pakken. Tijd om het roer om te gooien, of is het daarvoor al te laat?

Gerelateerde berichten

5 reacties

  1. Loewe, een bedrijf met een vergelijkbare filosofie ( gangbare technologie gehuld in een bontjas) heeft het niet gered maar is inmiddels gereanimeerd.
    Mogelijk dat een Chinees wat ziet in B&O net zoals Dynaudio ChiFi is geworden…

  2. “Daarbij zweeft het ergens tussen ‘gewone’ hifi en high-end”

    Naar mijn smaak ligt B&O qua geluidskwaliteit vooral tegen gewone Hi-Fi aan en beslist niet meer dan dat.
    Ik heb wel eens geluisterd naar een BeoSound 9000 met Beolab 8000 luidsprekers.
    Het ziet er vooral mooi uit. Mooier design is nauwelijks te vinden.
    Met High-end heeft het absoluut niets te maken. Daar staat het mijlenver vandaan.
    Ik ken goedkopere apparatuur die beslist op geluidstechnisch vlak meer te bieden heeft…..

    1. Inderdaad, de Beolab 8000 was qua geluid niet de meest indrukwekkende luidspreker.
      Toch vind ik dat je wel mag zeggen dat B&O een pionier is in multi-room audio.
      Ook zijn hun soundbars zo ongeveer de beste op de markt en voor een televisie met goed ingebouwd geluid (die ook mooi mag zijn) moet je toch echt bij B&O zijn.
      De Beolab 50 luidsprekers worden ook door vele HiFi websites als zeer goede luidsprekers aangeschreven, al mag dat ook wel voor zo’n prijskaartje.

      Al met al bedoel ik dat er hier en daar wel wat mindere producten waren (Beolab 6000, 8000 en zo zijn er nog wat), maar er zitten ook echte parels tussen. Zelf luister ik nog dagelijks naar de legendarische S45-2 uit 1978, heerlijk geluid.
      Met hun innovativiteit zou het zonde zijn om ze uit de HiFi branche te verliezen.

Geef een reactie