web analytics

Sonos start abonnement voor speakers

Sonos

Een verrassende nieuwe ontwikkeling in het land der abonnementen: Sonos start er eentje voor hun speakers. Handig voor als je niet kunt sparen bijvoorbeeld.

Abonnementen zijn hot. Niet dat ze per definitie goed zijn voor u als eindgebruiker. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement op de software van Adobe, dat loopt uiteindelijk toch fors in de papieren na een paar jaar gebruik. Onder de streep betaalt u dan uiteindelijk veel meer dan de losse aanschaf van een softwarepakket gekost zou hebben. Dat snappen softwarefabrikanten natuurlijk ook heel goed, vandaar dat steeds meer alleen in abonnementsvorm wordt aangeboden: kassa. Als argument wordt vaak aangevoerd dat je dan als klant altijd de meest recente versie in huis hebt van een programma (ook al is dat veelal nergens voor nodig). Iets dergelijks gaat Sonos nu ook doen (en is daar feitelijk al stilletjes mee gestart), maar dan met hardware. Het Sonos Flex-systeem kent vooralsnog drie abonnementen. Voor het goedkoopste betaalt u €15 per maand. Daar ontvangt u vervolgens twee Sonos One speakers voor gedurende de looptijd van het abonnement. Er zijn duurdere varianten beschikbaar, waarbij u ook allerlei andere Sonos-hardware ‘krijgt’.

Uiteindelijk duurder

Punt bij dit soort hardware-abonnementen is natuurlijk dat er na een tijdje – de ‘sweet spot’ ligt op twee a drie jaar zo lezen we in dit artikel van Bright – een situatie ontstaat dat u meer betaalt aan het abonnement dan de speakers bij losse reguliere aanschaf gekost zouden hebben. Om de constructie toch interessant te houden, belooft Sonos daarom dat u altijd de nieuwste versie van de luidsprekers krijgt als abonnee. Beëindigt u het abonnement, dan moeten de speakers weer retour. Feitelijk is dit dus gewoon verhuur, net als Skala – wie kent het nog – vroeger ooit deed. En getuige de website trouwens nog steeds doet. U kunt zich afvragen waarom verhuur (ook al noemt Sonos het een abonnement) aantrekkelijk blijft voor een bepaalde groep mensen. Als je al die afgesloten abonnementen bij elkaar op gaat tellen tikt dat onder de streep flink aan. Als gemikt wordt op lagere inkomens bijvoorbeeld, is dat ook meteen de meest kwetsbare groep. De druk om overal maar een abonnement op te nemen wordt immers steeds groter. Terwijl het geld er wellicht niet voor is. Ons lijkt gewoon sparen beter, dan hebt u uiteindelijk iets dat zonder verdere discussie van u is. Of missen we hier iets?

Geef een reactie