web analytics

Hans Zimmer levert motorgeluid voor BMW

Hans Zimmer

De elektrische auto’s van BMW worden voorzien van motorgeluid gecomponeerd door Hans Zimmer. Het moet ongewenst aangereden voetgangers voorkomen.

Elektrische auto’s lijken de toekomst te hebben en worden dan ook heftig gepromoot door overheden. Toch hebben de fluisterstille bolides ook nadelen. Behalve dat je er geen brandstof-accijns op binnenhaalt als overheid, zijn ze ook inderdaad erg stil. En dat leidt weer tot verschrikte voetgangers en fietsers die verrast worden door een auto. En mogelijk aangereden worden omdat ze in alle rust dachten te kunnen oversteken. Vandaar dat de EU wil dat elektrische auto’s binnenkort – in ieder geval bij lage snelheden – ‘motorgeluid’ produceren. Het soort geluid is verder niet gedefinieerd. U zou dus kunnen denken aan een saai biep-biep-biep-geluidje, of het gedigitaliseerde geluid van een stevige V8. Maar niemand die ooit heeft beweerd dat een elektrische auto moet klinken als een brandstof-auto. En dus sloeg BMW de handen in een met Hans Zimmer.

Ook voor de bestuurder

Zimmer produceerde voor BMW een futuristisch klinkend geluid waardoor een voetganger zonder meer attent wordt gemaakt op een naderende auto. Tegelijkertijd is het een dynamisch geluid, dat zich aanpast aan hoever het gaspedaal is ingetrapt. Zo krijgt de bestuurder toch de ‘kick’ die hij of zij mogelijk miste van z’n oude brandstof-vehikel. Je kunt het geluid zelf beluisteren door de clip op deze pagina van BMW af te spelen. Voor dynamisch stadsverkeer een alleraardigste oplossing. Voor lange ritten op de snelweg wellicht wat monotoon. Maar je kunt het dan natuurlijk uitzetten. En vooralsnog zijn écht lange ritten vanwege het relatief beperkte bereik van elektrische auto’s toch nog een toekomstdroom, het zal vooral om stads- en regionaalverkeer gaan waarin de elektrische auto als eerste een leidende positie verwerft.

4 reacties

  1. Interessant artikel over ‘geluid’ gemaakt door elektrische auto’s en met name BMW. Ik rijd een BMW i3s met veel plezier en tevredenheid en het klopt, zeker in de stad let ik zeer goed op omdat voetgangers mij niet horen aankomen. Het is niet alleen een zaak van voetgangers om goed op te letten, maar ook van bestuurders van e-cars!
    Het nieuwe BMW-geluid is super.
    Maar ontsla meteen die [weggehaald vanwege onredelijk taalgebruik], die dit artikel schreef, want de zinsnede dat elektrische auto’s alleen geschikt zouden zijn voor stadsritjes is natuurlijk belachelijk. Ik rij vaker ritten verder dan mijn elektrische actieradius en dan (snel)laad ik onderweg, no problem.
    Binnenkort ga ik met de i3s op vakantie naar De Marken in Italië, dat wordt fun.
    Veel succes met Alpha-Audio en tot de XFi in Veldhoven

    1. Ik reageer alleen omdat je het woord [weggehaald vanwege onredelijk taalgebruik] gebruikt! Dat past hier niet.
      Laten we eens kijken hoe groot jij daarin bent.
      Elektrische auto’s zijn per definitie milieu onvriendelijker dan benzine of diesel omdat ze zwaarder wegen en er dus per kilo meer energie (in het kwadraat) nodig is om deze massa te verplaatsen.
      Dat elektrische auto’s in de stad een voordeel hebben komt simpelweg door de hoeveelheid uitlaatgassen (die met euronorm 6b extreem laag zijn overigens) en dat de luchtkwaliteit daar dus lokaal (wat) beter van wordt. Maar ergens anders staat gewoon een bruinkoolcentrale jouw i3 van energie, en dus heel smerige lucht, te voorzien!!!
      Dat elektrisch rijden dus voorbehouden blijft aan korte stadsritten is een heel goed uitgangspunt. Op de snelweg hebben deze auto’s niets te zoeken omdat ze domweg teveel energie gebruiken om vooruit te komen, vooral bij hogere snelheden. En in het totaalplaatje deze auto’s dus bijzonder milieu-onvriendelijk zijn!!
      Overigens, realiseer jij je wel dat niet heel Europa zo plat is als Nederland?? En dat je met de i3 elke 150 km aan de laadpaal staat??

      Wie is hier nu de [weggehaald vanwege onredelijk taalgebruik]???

      Theo

Geef een reactie