Road Trip Zwitserland – Deel 5 – Weiss Engineering

in Achtergronden (513) | Hifi achtergronden (326) | Fabrikanten (87) | Hi-Fi (926) |


Daniel Weiss is een van de grote namen in de audiowereld. Hij ging in 1979 bij Studer-Revox werken in het digitale audiolaboratorium, een nieuwe afdeling waar grensverleggende producten werden ontwikkeld voor digitale opname en weergave. Weiss zegt er in een interview uit 2013 met AudioXpress het volgende over…

There were several digital audio recorders around at the beginning of the 1980s (e.g., Sony, 3M, Soundstream, JVC, Mitsubishi, etc.). There wasn’t much standardization back then so the sampling rates and interface formats greatly varied. Thus, it made sense to create a universal sampling rate converter with custom wired interfaces. This became the SFC16, and I did most of the hardware design. It was a 6HU/19” unit with digital filters built in so-called distributed arithmetic. It is a very clever architecture that avoids the need for DSP or multiplier chips. For most of the units sold—I think 30 of them were manufactured—I also did custom interfaces.

Those were interesting times at Studer, as we were pioneers in the pulse code modulation (PCM) audio field. We did many side projects, such as a digital sine generator for measuring purposes (Audio Precision did not exist back then) or a study on TIM measurements with a new approach or a PWM-based analog track on the digital tape and so forth

Weiss Engineering

In 1985 richte Daniel Weiss zijn eigen bedrijf op in nauwe samenwerking met Ben Bernfeld van het klassieke platenlabel Harmonia Mundi Acustica. De opkomst van de CD leidde tot een groeiende vraag naar het digitaal masteren van analoge opnamen en daarvoor ontwikkelde Weiss een modulaire digitale mengtafel, de BW-102. In de pro audio blijft Weiss zich richten op het masteringproces van de muziek-productie met digitale compressors, denoisers, de-essers, AD- en DA-converters, parametrische equalizers. De meest recente ontwikkeling is de lancering van de dynamics processor DS-1 als software plug-in, in nauwe samenwerking met het Zweedse Softube.

Weiss-apparatuur is in nagenoeg elke mastering-studio terug te vinden. De witte, uiterst simpel en sober uitgevoerde Weiss-apparaten vallen direct op in de studio-rekken. In 2000 introduceert Weiss een high end audio-collectie met de Medea DAC, later het Jason CD-loopwerk. In 2012 zag de MAN301 netwerkspeler het licht en in 2015 de DAC501 (DAC/streamer met studiofuncties als de-esser.

Samenwerken

Zwitserse audiobedrijven werken veel samen. We zien dat op audioshows waar we bijvoorbeeld bij Merging PSI-luidsprekers horen. PSI maakt gebruik van de Weiss MAN301. Illusonic werkt met PSI; Stenheim werkt met CH Preciscion en Nagra. Maar de echte kroon op de samenwerking is de ontwikkeling van de Livebox, een alles-in-een oplossing waar u een hoofdtelefoonervaring krijgt terwijl u naar een luidspreker luistert. Crosstalk cancellation, voor de fijnproevers onder ons. Daniel Weiss is dit project gestart en werkt hierin nauw samen met PSI (speakers en versterkers), Illusonic (audio-algoritmes). De DAC501 van Weiss is de geluidsbron van de Livebox. Daniel Weiss vertelt ons dat marktintroductie van de Livebox in de tweede helft van 2018 zal zijn. Afgaande op de demo’s van de Livebox kunnen we hier alvast verlangende naar uitkijken.

Video Weiss Engineering

Foto’s Weiss Engineering

 

 

  • Weer een heel leuke video Jaap cs.
    Meneer is niet erg communicatief, maar toch hé, al dat gesample . . . . . . 64 kHz. Klinkt, in de binaire wereld, erg logisch.

    Ook leuk te zien dat bij Weiss het resultaat beoordeeld op de door mij erg gewaarde Schotse speakers. Hij gebruikt natuurlijk de NFM versies, maar goed . . .
    Verder weet ik nu heel zeker dat hun producten ver buiten het bereik zullen blijven van mijn reële wereld.
    En op de één of andere manier is dat ook weer erg geruststellen.

    • Dag Theo,
      Daniel Weiss is vooral erg bescheiden en (vinden wij) bijzonder aardig. Mooi om het verschil te zien met bijvoorbeeld Claude Cellier; hij is niet minder aardig, maar veel flamboyanter. Dat is ook een cultuurverschil tussen Duitstalig en Franstalig Zwitserland.
      En ja, Weiss houdt van snelle speakers. We zagen ook een Stax-set staan in de luisterruimte.
      Ook waar: Zwitserse audio is prijzig, en het behoudt zijn waarde. Bovendien besteden de fabrikanten die we hebben bezocht aandacht aan upgrades, zowel in de software als de hardware.

      • Hallo Yung Lie,
        Erg leuke Vlogs, complimenten daarvoor. Helemaal de korte inkijkjes bij “R&D”, de omvang van de bedrijfven(jes) en de mensen achter deze producten.
        Natuurlijk, het zal een heel aardige man zijn, daar twijfel ik niet aan.
        En wat de prijs betreft: Ik gun de liefhebbers die het wel kunnen of willen betalen, sans racune, van harte deze apparatuur.
        Ik vind zijn opmerkingen over sample rates, upsamplen en DVD audio heel verhelderend, en laten ook de twee richtingenstrijd mooi zien tegenover firma’s als Chord.
        Ik vind dat erg leuk, er blijft op deze manier iets te kiezen.
        Ook opmerkelijk dat volgens hem het belangrijkste deel in de keten de software vormt, m.a.w. de reconstructie van de sample. En ik, als grote RoonLabs fan, kan dat alleen maar onderstrepen.
        Maar goed, op dit moment heeft softeware ook prioriteit nr 1 bij Weiss, en ook dat is natuurlijk onderdeel van de verkooptechniek en marketingstrategie.
        Opvallend: Zwitsers audio begint een beetje op sterrenkoken te lijken; Alleen maar streekproducten:-)
        groet
        Theo

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.


    Gerelateerde items? Zie ook: