Monitor Audio presenteert Studio referentiespeaker

De Monitor Audio Studio

Monitor Audio heeft een nieuwe referentieluidspreker in het assortiment: de Studio. Het best presteert hij op een standaard, maar de speaker voelt zich ook prima thuis op een boekenplank.

De Monitor Audio Studio luidspreker is een volledig nieuw compact ontwerp dat voldoet aan de kwaliteitseisen van de Platinum II Serie. De nieuwe Studio gebruikt dan ook de allermodernste technologieën uit deze serie zoals onder andere MPD bandhoogeenheid, een RDT II-conus, nieuw ontworpen laag- en middeneenheden plus herontworpen wisselfilters. ‘De Studio kenmerkt zich door een ragfijne audiopositionering, een kristalhelder hoog, een superstrak en diep laag en een ongekend lage vervorming’, zo laat de fabrikant weten. Deze luidspreker heeft dus niets meer te maken met de vorige ‘Studio’ series.

Statief of boekenplank

De Studio heeft twee 100 mm RDT II laag-/middeneenheden met daartussen een MPD bandhoogeenheid die specifiek zijn ge-‘voiced’ voor deze Studio. Deze D’Apollito-opstelling is gelijk aan de PL500II met dezelfde onmiskenbare voordelen voor positionering en afstraalpatroon. Het voorpaneel is zo smal (340×156 mm) dankzij de twee HiVe II basreflexpoorten aan de achterzijde. De behuizing is echter wel diep (360 mm): voor een optimale laagweergave. Monitor Audio: ‘Voor het beste resultaat plaatst u de Studio op de STAND: het speciale statief. U kunt hem desgewenst ook op een boekenplank zetten. De zilverkleurige eenheden, de luidsprekerconfiguratie, het ontbreken van de grille en de satijnkleur geven een onmiskenbaar strakke en zelfs een tikje futuristische uitstraling’.

De Monitor Audio Studio luidspreker is vanaf maart leverbaar in satijn wit, grijs of zwart. De verkoopprijzen zijn (per paar): Studio €1300 en STAND statief €500 (zwart/zilver en wit).

Techniek

De unieke MPD (Micro Pleated Diaphragm) bandhoogeenheid werkt volgens het Air Motion Transformer-principe dat door Monitor Audio nog is verbeterd: ‘De hoogeenheid heeft een 8 keer groter oppervlak dan een reguliere C-CAM hoogeenheid, een superieure transiëntweergave tot voorbij 100 kHz, een zeer lage vervorming en een zeer breed weergavebeeld. De RDT II-conus is opgebouwd uit verschillende materialen en is daardoor wel 150x stijver dan een ‘gewone’ C-CAM en heeft een ruim 8 dB lagere vervorming dan de ‘oude’ RDT I conus. De speciale concave conusvorm zorgt voor extra stabiliteit en voorkomt interne resonanties (‘cone break-up’). De kleine laag-/middeneenheden zijn ‘sneller’ en zorgen dus voor lagere vervorming en hogere resolutie. Ze hebben het nieuwe Platinum ‘motor’-ontwerp met o.a. rechthoekig spreekspoeldraad, grotere lineaire spreekspoeluitslag, krachtiger magneten en geoptimaliseerde koeling’.

Elke luidsprekereenheid is gemonteerd op een apart aluminium spuitgiet subchassis en in het voorpaneel vastgeklemd met een stalen bout door het achterpaneel (bolt through). Hierdoor komt de hele behuizing onder spanning te staan waardoor eventuele behuizingresonanties buiten het hoorbare gebied worden verschoven. De HiVe II (High Velocity) basreflexpoorten zijn plat en lopen diep in de behuizing door. Dit geeft een optimalere belasting dan één ronde poort en dus een lagere vervorming De twee poorten zorgen ook voor een symmetrische belasting van de luidsprekers.

RDT

RDT (Rigid Diaphragm Technology) is een conus opgebouwd uit een dunne honingraat van Nomex, die aan de voorzijde is afgesloten door een 40 micrometer dunne (slechts half zo dik als een haar) laag C-CAM en aan de achterzijde door een zeer dunne geweven koolstofvezellaag. De combinatie van twee materialen zorgt er voor dat de vervorming zo’n 8 dB lager is dan de ‘oude’ RDT I conus.

7 reacties

  1. Hallo Jaap,

    Wanneer kunnen we een test verwachten over deze speaker?
    Volgens een test op hifi.nl presteert deze speaker een klasse hoger dan de aanschafprijs.
    Dus ben ik zeer benieuwd wat jullie test oplevert.

  2. Ik heb ze gehoord op de AZ show indrukwekkend klonk erg goed, maaar ze draaide wel op hoog volume.
    Voor de € 1800 incl. Stands heb je denk ik een mooi systeem ben benieuwd naar de eerste test resultaten en op huiskamer volume.

    1. Een reden temeer dat de fabrikanten/importeurs bij de specificaties aan gaan geven voor welk volume ruimte deze speakers geschikt zijn.
      Soms zie ik op MP of hifi.nl speakers te koop staan in ruimtes waarvan ik dan denk: Heeft die verkoper dan helemaal niet gevraagd waar deze enorme speakers komen te staan? Strak in de hoeken van een woonkamer met een oppervlak van amper 40 vierkante meter???!!!!
      Ik schat in dat deze speakers maximaal 1,50 meter uit elkaar kunnen staan, dat betekent bijna automatisch dat de gewenste luisterafstand ook ongeveer 1,5 á 2 meter is.
      Wanneer je deze geometrie redelijk kunt realiseren in je woonkamer annex luisterruimte, hoeft het volume ook niet zo hoog staan!!
      Omdat ze compact zijn kun je ze eenvoudiger meer uit de wand en meer uit de zijwand, dus hoeken plaatsen. Dat heeft altijd een beter resultaat dan weer de speaker, van welke omvang dan ook, te dicht, of strak tegen de wanden aan staat.
      Vaak wordt de ruimte achter en links en rechts genegeerd, dat is erg jammer en leidt tot miskopen. Zie MP:-(

  3. Mooie producten.
    Nu hoef ik niet het vermogen of zo te weten, maar erg handig zou een aanduiding zijn wat de luisterafstand is bij (deze) speakers of de maximale onderlinge afstand.
    De naam Studio doet vermoeden dat je te maken hebt met Near Field Monitoren.
    De Tannoy serie is erg geliefd. Red Monitor en Super Red Monitor) gaan voor hoge prijzen van de hand, maar zijn alleen geschikt wanneer ze heel dicht naast elkaar staan met heel korte luisterafstand.
    Canton had een tijd als specificatie de inhoud van de luisterruimte in kubieke meter.

    ik vind dat altijd erg verwarrend

Geef een reactie