Vaarwel MP3, het ga je goed. AAC is de toekomst

in Nieuws (2.359) | Personal Audio (198) | Nieuws (91) |


MP3-spelers kosten tegenwoordig een habbekrats (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:S1_mp3_player_example-edit.png)

Het MP3-formaat is officieel voor achterhaald verklaard door de oorspronkelijke bedenkers van de compressiemethode. De toekomst is aan AAC.

Het Duitse Fraunhofer Instituut heeft onlangs het MP3-formaat officieel dood verklaard. In de praktijk betekent dit dat bepaalde patenten die samenhangen met het MP3-formaat beëindigd worden door het instituut. En daarmee komt een einde aan een roemrucht tijdperk. Want het was natuurlijk het MP3-formaat dat voor een revolutie zorgde op het gebied van muziek in al z’n facetten. Ineens werd het in de jaren negentig mogelijk om tracks te downloaden via internet. Eerst nog met tergend trage analoge modems, later stukken sneller via adsl en kabelinternet. Goedkope portable muziekspelers die overweg konden met MP3’tjes maakten het ‘rampscenario’ compleet. De muziekindustrie wist niet hoe ze op deze nieuwe ontwikkeling moest reageren. Ineens lagen al hun cd’s letterlijk voor het grijpen. Gratis en voor niks. Een hele generatie is opgegroeid met het idee dat muziek niets hoort te kosten.

Illegaal

Het heeft lang geduurd voordat platenmaatschappijen met een werkbaar alternatief kwamen. Er werd van alles geprobeerd, maar vooral de strijd tegen diensten als Kazaa, Napster en later Bittorrent zijn het bekendst. Stichting BREIN is roemrucht geworden in zijn kruistocht tegen piraterij. Echt veel succes is er nooit geweest in die strijd, overigens. Als de ene dienst uit de lucht was gehaald, verscheen de volgende alweer. Ergens wel vergelijkbaar met de hausse aan illegale radiopiraten uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Uiteindelijk is het met die hobbyzenders goed gekomen. De grote jongens gingen bijvoorbeeld als commerciële stations verder. Ook het opzetten van lokale radiostations bleek een gouden greep. Uiteindelijk verdween de behoefte aan illegale radio door goede legale alternatieven.

Streamen

De muziekindustrie lijkt inmiddels eindelijk ook een bruikbaar alternatief ontdekt te hebben in de vorm van streamen en bijbehorende betaalbare abonnementen. De laatste jaren groeit het aantal betalende afnemers van die diensten gestaag, terwijl ook legale gratis streams zijn te beluisteren in bijvoorbeeld Spotify. Weliswaar in een lagere geluidskwaliteit, maar lang niet iedereen is audiofiel. Of streamen het downloaden van muziek voorgoed uitroeit is echter twijfelachtig. Er circuleert een gigantische hoeveelheid muziek in het illegale circuit, inmiddels meer en meer in verliesvrij FLAC-formaat. Digitaal geript vanaf een cd is de geluidskwaliteit veelal gelijk aan die van de bron. Waar het om gaat is dat mensen zich weer zijn gaan realiseren dat muziek niet gratis is. Artiesten moeten immers ook hun brood verdienen. En die doorbraak lijkt inmiddels bereikt.

AAC

Natuurlijk betekent het officiële einde van MP3 niet dat het formaat per direct is uitgeroeid. Ten eerste zal software om zowel MP3’s te maken als af te spelen altijd wel blijven bestaan. Maar de toekomst is aan het modernere AAC. Ook dat formaat draait natuurlijk alweer een tijd mee. Het is nog altijd een ‘lossy’ compressieformaat, maar door verbeterde kennis van psychoacoustiek klinkt het volgens kenners en ‘de gewone man’ beter. iPhones en iPad’s maken bijvoorbeeld al sinds hun incarnatie gebruik van AAC als ‘huiseigen’ bestandsformaat. Ook tracks uit iTunes – de muziekwinkel van Apple – worden in AAC-formaat geleverd. Veel muziekspelers kunnen ook prima overweg met AAC.

Kwaliteit

Maar de echte purist kiest natuurlijk sowieso voor een lossless-versie van muziek. In bijvoorbeeld het al genoemde FLAC-formaat. Diverse online muziekwinkels verkopen tracks in dat formaat als zogeheten highres-audio met hoge samplefrequenties en 24 bit resolutie. Downloaden daarvan is via de hedendaagse breedbandverbindingen razendsnel geregeld. Inderdaad: MP3 heeft z’n tijd gehad. De impact van AAC zal ook een heel stuk minder zijn dan die van het destijds revolutionaire MP3.

  • Een bestandsformaat mag voor mij lossy zijn zolang ik maar geen ruis hoor.
    Ik heb altijd mij ge-ergerd aan de ruis bij compact cassettes, en door de cd werd ik al heel blij.

    mp3 vind ik zoals ik het hoor iets minder dan cd, maar geen probleem zolang ik maar geen ruis hoor.
    Zelf vind ik AAC enigzins wel te pruimen, al heb ik een paar AAC bestanden die niet mooi klinken. En dat komt er meestal op aan hoe een band of artiest hun muziek hebben opgeslagen.
    Een mp3 die een bitrate heeft van zeg maar 360 kbs, en het is een Pink Floyd track, is vaak prima te beluisteren. Zo ook iets van de Dire Straights.

    Trouwens, weet iemand hoe het nu gaat met Pone van Neil Young?

  • Ik heb vandaag een abonnement afgesloten bij Qobuz Sublime+ Dat maakt streamen in 24 bit high res mogelijk. Echt prachtig is de muziek die zij aanbieden in een grote muziek bibliotheek!!!!!

  • Ik snap de strekking van het verhaal. Maar waarom: “AAC is de toekomst”?

    Toegegeven, ik heb zelf niets met Apple (maar ook niets tegen Apple), maar moet dit niet niet “Lossless is de toekomst (FLAC/AAC)” zijn?

    Nu lijkt het erop dat AAC het enige antwoord is, terwijl veel mensen (waaronder ikzelf) FLAC gebruiken. Thuis in de streamer maar ook onderweg in de digitale audio speler.

    • Als Lossless de toekomst is dan is het niet AAC maar ALAC, want AAC is “het antwoord” van Apple op MP3, dus Lossy Audio. En dan is nog de vraag of MQA niet de toekomst is. Maar dan verzand je weer in de discussie of MQA nu Lossless of Lossy audio is … !! Voorlopig houd ik het bij FLAC en wacht rustig af wat er gebeurd in Audioland.

  • “patenten die samenhangen met het MP3-formaat beëindigd worden door het instituut. “
    Beetje slordig geformuleerd.
    Lijkt net alsof het een bewuste keuze is van Fraunhofer.
    Het laatste patent op MP3 is namelijk verlopen dus is er niks te beëindigen.
    Alle patenten zijn verlopen dus kunnen ze geen geld meer kunnen vragen voor licenties.

  • ik betwijfel of AAC het “nieuwe” formaat is voor het gros van de mensen. Ik zou eerder denken aan FLAC aangezien de meeste mobiele en stationaire apparaten daar prima mee om kunnen gaan. Ik weet dit is subjectief, maar ik hoor zelden tot nooit dat mensen coderen in AAC formaat (of ALAC als lossless variant). Alleen de Apple fans, maar dat ligt meer aan het besloten karakter van iPhones en iPads. Overigens mag MP3 dan doodverklaard zijn dat zegt nog niet dat mensen het dan maar niet meer gebruiken. Het formaat is nog steeds prima voor mobiele toepassingen waar de geluidskwaliteit minder belangrijk is. Klein maar fijn en je zegt toch sneller “MP3tje” dan “AACtje” :)

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.