Achter de schermen bij Sonos

in Achtergronden (419) | Streaming Audio (242) | Achtergronden (84) |


Sonos kantoor boston

Intro

Vorige week zijn we bij Sonos in Boston op bezoek geweest. Ze hadden wat nieuwtjes. Helaas kunnen we het grote nieuws pas in maart laten zien. Dat weerhoud ons er niet van om alvast een videootje te editten en wat zaken naast dit nieuws te vertellen.

Sonos heeft meer dan tien jaar geleden de streaming audio wereld een beetje op zijn kop gezet. Die kleine, witte kastjes van Sonos waren bijzonder eenvoudig te installeren. En het biedt ineens een wereld aan muziek. Immers: ze zijn verbonden met internet.

Speakers

Kort na de introductie van de Connect en Connect:Amp komt de Sonos S5 (nu de Play:5). Een alles-in-één speaker. En met twee van die speakers heb je de mogelijkheid écht stereo weer te geven. Revolutionair. Niet heel gek dat ze verkopen als warme broodjes.

De rest van het verhaal kent u vast: er komt een Play:3, Play:1, Playbar, Sub… en er komen meer en meer services. Sonos is dé partij om te verslaan als het gaat om multiroom audio. En ja: er zijn merken die een degelijke poging wagen. Lees het maar in onze multitest van multiroom audio producten. Er zijn merken die beter klinken. Er zijn merken die (veel) meer connectiviteit bieden. En er zijn merken die een breder gamma hebben en dus meer mogelijkheden bieden. Maar op gebied van gemak… Tsja: dan wint nog altijd Sonos.

Hoe werken ze?

Maar goed: we zijn bij Sonos op bezoek om eens te kijken hoe ze werken. En daar moeten we eerlijk zijn: we waren erg sceptisch. Gezien de weergavekwaliteit – en daar zijn we nog steeds niet heel erg van onder de indruk – hadden we niet verwacht zulke serieuze apparatuur te zien.

Allereerst is er een gigantische dode kamer om de weergave van apparaten te meten. De kamer is compleet zwevend gemaakt ín het pand. Dubbelwandig, compleet dood en erg groot. Er is nog een kleinere kamer in datzelfde pand. En nog een grote versie in Santa Barabara. Ja; ze hebben dus nog zo’n grote kamer.

Daarnaast is er – net zoals bij Bowers & Wilkins – een geavanceerde laser-scanner om speaker-units te meten. Zo weten ze zeer precies wat het gedrag van een unit is bij een bepaalde belasting. En dat is belangrijk, want dit heeft direct invloed op de weergave. Sonos maakt naar aanleiding van de metingen prototypes. Hebben ze de juiste unit, dan gaan de specificaties naar een productie-faciliteit in Azië om vervolgens de units in massa te fabriceren.

Tevens zijn er meetkamers voor wifi-prestaties en afstraalgedrag. Dus een soort dode kamer voor RF-metingen. Dat hadden we wel verwacht, aangezien Sonos heel erg leunt om de wifi-kwaliteit. Echter wat we niet wisten is dat ze hun eigen antennes ontwerpen. En eigen firmware voor de netwerk-chipsets. Ze kunnen dus perfect per apparaat een antenne en firmware ontwerpen. Hebben we eindelijk één geheim ontrafeld waarom Sonos zo goed presteert op wifi-gebied.

Remote

Wat opvalt – die beelden zitten niet in deze video – is dat Sonos veel werkt via conference calling. Er zijn drie kantoren: Boston, Santa Barbara en een kantoor in Azië. In feite kunnen ze daardoor ’24/7′ werken. Echter moeten zaken wel goed afgestemd worden. En dat doen ze met video bellen en andersoortige slimme software waardoor real time op een digitaal whiteboard gewerkt kan worden bijvoorbeeld.

  • Je hebt toch een vertrekpunt nodig? Volgens mij is een dode kamer het meest objectieve vertrekpunt wat je kan creeren. elke huiskamer is anders, dus een Sonos maken die in hun huiskamer goed klinkt schiet je al helemaal niks mee op (wij niet in elk geval :))

    Overigens vond ik de Sonos met Magna modificatie en een andere stroomkabel erg goed klinken. Na een AB vergelijk met de NAD M50 toch voor de M50 gekozen, maar ik had er evengoed prima mee kunnen leven. De app en looks ervan waren toen echt stukken beter dan Bluesound.

  • Het is altijd indrukwekkend om in een dode kamer te zijn, maar ik vraag me altijd af, wat moet je er mee? Wordt de Sonos er beter van?
    Niemand, echt niemand heeft een dode kamer en producten moeten dus altijd getuned worden voor een “standaard” (huis)kamer, zeker Sonosproducten die voornamelijk in huis-, werk- en slaapkamers worden gebruikt.

    • Helemaal eens dat alle kamers anders zijn.
      Precies de reden dat Sonos Trueplay heeft ontwikkeld. Hiermee wordt het geluid van elke speler volledig geoptimaliseerd nadat de kamer is uitgelezen door de software. Uniek en briljant.
      De dode kamer bij Sonos wordt volgens mij niet zo zeer gebruikt om het geluid te optimaliseren maar juist de werking van de speaker en software te kalibreren. Dit om de Trueplay software optimaal te laten werken bij jou thuis.

      • Trueplay is niets meer of minder dan een uitgebreide en geautomatiseerde equalizer. Ook die gaat uit van een in principe vrij vlakke speaken en kan vanuit die ‘0’-lijn wat omhoog of omlaag.
        De dode kamer is niet zozeer gemaakt om Trueplay te testen. Al kan dat wel in deze kamer natuurlijk. De kamer is vooral gemaakt om resonanties, vervorming, fase(vervorming) en frequentierespons te meten. Door dit in huis te hebben en te kunnen doen, wordt heel veel tijd en geld bespaard tijdens de ontwikkeling van producten.

    • Een luidspreker moet primair lineair weergeven en faserein zijn. Zo zal deze optimaal presteren in het gros van de (woon)kamers. Luidsprekers ‘tunen’ op gehoor of een bepaalde akoestiek kan niet en zal altijd problemen geven.

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.


    Gerelateerde items? Zie ook: