Importeur Audiac failliet

in Nieuws (2.538) |


Audiac opstelling

Onlangs heeft ons het treurige bericht bereikt dat importeur Audiac – één van de grootste importeurs van high-end audio in Nederland – failliet is. In het register staat dat het bedrijf officieel vanaf vandaag – 8 december 2016 – failliet is.

Audiac heeft altijd een prachtig assortiment van bijzondere apparatuur gehad. Denk aan Sonus Faber, Mark Levinson, McIntosh, Audio Research, Wadia, Ayre, Arcam en bijvoorbeeld Revel en Wilson. Blijkbaar is het niet genoeg meer om prachtige merken te voeren.

Arcam naar Terrason

Wat er met al die merken gaat gebeuren, weten we niet. Wel weten we dat Arcam naar importeur Terrason Audio is gegaan. Importeur van onder meer Mola Mola, Questyle en Vivid.

  • Toch vreemd dat bijvoorbeeld McIntosh in Nederland in 10 jaar tijd 4 importeurs gehad heeft terwijl IC in Duitsland het merk al tientallen jaren vertegenwoordigd. Waar zou dat aan liggen?

  • Dat ze failliet gaan is gedeeltelijk hun eigen schuld doordat ze geen verantwoording nemen als het product niet goed is.
    Zelf ervaringen met kef en advance acoustic.

    • Beste Loek,

      Je opmerking vind ik kant noch wal raken. Wat hebben Advance Acoustic (ServiQ) en KEF (GP Acoustics) met Audiac te maken? Als importeur A en B iets niet goed doen (je geeft niet aan wat ze fout doen trouwens), dan is importeur C toch niet mede schuldig aan die feiten?

  • Ik ben ook van mening dat er heel veel importeurs in Nederland zijn die van alles importeren en er ook nog van moeten leven. Ik verbaas me elk jaar weer opnieuw op hifishow in Veldhoven,hoeveel nieuwe merken er weer op de Nederlandse markt verschijnen. Dat Audiac failliet gaat is heel spijtig, maar ik vind dat op deze manier wel de beste importeurs, overblijven. Een goede zaak voor de consument

  • Tegenwoordig gaat het meer om goede hifi. De vaak (veel) hogere prijs voor High End heeft men er niet meer voor over. Behalve dan de doelgroep die niet op een euro hoeft te kijken. Kortom focus op top hifi voor prijzen die een grotere doelgroep kan en wil betalen. Enige weg om creatief te overleven.

    • Eens. De verhouding tussen prijs en wat je krijgt is bij veel merken totaal zoek. En veel merken compenseren lagere verkoopcijfers, met hogere prijzen…. Een neerwaardse spiraal.

      Ik ben zelf zeer geinteresseerd in high-end. Ik heb een gewone, goede baan. En ik ben niet in staat op 90% van de high-end spullen te kopen. Vind je het dan vreemd dat de markt verdwijnt?
      10.000 euro is niet normaal voor een versterker, of een setje boxen. (en dat is dan nog de onderkant van high-end).

    • “De vaak (veel) hogere prijs voor High End heeft men er niet meer voor over.”
      Ik vrees dat Hi-End grotere problemen heeft dan dat.
      De geloofwaardigheid staat sterk onder druk.
      Veel stemmen op internet kwalificeren het als overprijst op zijn gunstigst tot pure oplichterij (de kabels! ) op zijn ongunstigst.

        • Er zit verschil in maar gaat het prijsverschil evenredig omhoog met het geluidsverschil. Ik vind van niet. Maar het gaat er om of liefhebbers het prijsverschil willen betalen en dat wordt steeds minder naar mijn bescheiden mening. Kortom, fabrikanten moeten dan een andere aanpak kiezen anders gaat het mis.

          • Inderdaad: of het het geld waard is, is niet de vraag. Is een Bugatti Veyron zijn geld waard? Dat ding rijdt ook van A naar B… dat doen alles auto’s… ook die van 7000 euro of een tweedehandsje van 500 euro. Het is of je extra geld wil investeren in die laatste procenten.

            • Vergelijk met auto’s gaat mank. Een auto beleef je rijdend, schakelend en daar ben je met het product zelf bezig. Audio Schaf je aan voor het resultaat, te weten het geproduceerde geluid, niets meer en niets minder. De versterker als hardwareheeft vrijwel geen waarde.

            • Daar ben ik het niet mee eens. Een auto beleef je alleen als je daarin geïnteresseerd bent. Voor veel mensen is een auto gewoon een vervoermiddel. Net als dat audio voor veel mensen gewoon een ding is dat muziek moet maken. Zowel audio als auto’s kan je beleven… Het is maar wat voor binding je met die apparaten hebt. Ik vind beide geweldig… zowel auto’s als hifi beleef ik doelmatig als technisch wonder.

        • Dat is heel erg knap als je dat kunt (tenminste als je niet die kabels bedoelt met zo’n blokje waar een RC-circuitje in zit).
          Dat laat onverlet dat
          – op menig audio forum kneiter dure high-end kabels aangemerkt worden als oplichterij.
          – meet-technisch er bitter weinig verschillen zijn tussen kabels in de audio range.
          – er geen gecontroleerde blinddoek testen te vinden zijn op internet die bewijzen dat het verschil er wel is. De weinige blinddoektest die wel vindbaar zijn wezen vrij systematisch op geen hoorbaar verschil.
          Vandaar m.i. het geloofwaardigheidsprobleem.
          Een paar leuke links
          https://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-good-monster-cables/

          http://www.avsforum.com/forum/86-ultra-hi-end-ht-gear-20-000/941184-observations-controlled-cable-test.html

          • Ik ken de commentaren op fora. Ik ken ook het verhaal van de tig-duizend-euro kabeltests… Ik ben er van overtuigd dat wel lang nog niet alles kunnen meten. Of weten wat we nu eigenlijk moeten meten. Ik vertrouw mijn oren in dit geval. Ik hoor duidelijk verschil tussen kabels. Uiteraard moet de set het wel kunnen laten horen. Immers: de zwakke schakel moet het te beoordelen product zijn…

      • Focus op basale producten, minimalistisch zonder overbodige toeters en bellen maar met een top geluid. Baseer dit op bestaande techniek want nieuwe ontwikkelingen zijn peperduur en resultaat niet vaak beter dan bestaand materiaal. Peperduur omdat ontwikkelingskosten moeten worden terugverdiend op lage aantal verkopen hetgeen het product onbetaalbaar maakt.

  • Op zich is het natuurlijk jammer dat Audiac als importeur failliet gaat. Zeker wordt het personeel het meest de dupe van dit faillissement. Maar mijn ervaring met Audiac was weinig positief. Wanneer je voor het grootste gedeelte importeur van highend merken wil zijn is de service verlening bijna het belangrijkste. Dat was niet het sterkste punt van een importeur als Audiac. De relatie met hun afnemers waren belangrijker dan de consument/gebruikers. Verder zal zeker van invloed zijn geweest, dat de hedendaagse jeugd niet erg in kwaliteit van audio is geinteresseerd. Hoe de import van dergelijke highend merken nu verder gaat is afwachten.

  • Triest bericht en zuur voor de werknemers en iedereen die hier direct door geraakt worden. De realiteit is dat de mensen die tegenwoordig aankopen (kunnen) doen in het topsegment op 1 hand te tellen zijn. Dit is niet genoeg om de schoorsteen te laten roken.

    • In allerlei productcategorieën is te zien dat consumenten tegenwoordig ‘downgraden’. Design en gemak zijn voor velen belangrijker dan betrouwbaarheid en kwaliteit. Kennelijk dus ook in het hoge segment.

      Daarnaast is er ongetwijfeld sprake van verzadiging in de markt. High-end versterkers en luidsprekers gaan een leven lang mee, en de tweedehands-markt vaart er wel bij.

      Als laatste mag je je afvragen of distributie via een importeur én een retailer nog wel zin heeft. Zeker als high-end merken nog maar 2 of 3 dealers in het land hebben, rechtvaardigt dit geen uitgebreide verkooporganisatie meer. Directe verkoop door de importeur, of import door retailers ligt dan meer voor de hand. Het is jammer maar helaas.

      • Helemaal correct Zuid en de dealers steken het grootste deel van de marge in hun zak, de fabrikant verdient uiteindelijk het minste. Er zijn ook gewoon te veel merken op de markt actief. Het lijkt er op alsof er elke dag weer nieuwe bij komen. Persoonlijk vind ik dat maar weinig apparatuur het geld waard is en dar geldt voor veel van de merken die Audiac in het pakket had. Ik heb het hier niet over de gebruikte techniek of de exotische kasten maar het uiteindelijke resultaat dat gezien de hoge bedragen vaak uiterst mager is. Dan haken consumenten vanzelf af.

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.