Self Destruct

in Achtergronden (391) | Hi-Fi (610) | Achtergronden (222) | Opinie (53) |


Nee: geen vrolijk stukje. Dat verraadt de titel al. En het is maar de vraag hoeveel lezers hierin geïnteresseerd zijn. Maar aangezien er ook genoeg mensen uit de industrie Alpha Audio lezen, hoop ik dat ik met dit stukje uit de ziel wat inzicht kan bieden. In een opinie-stuk mag alles, nietwaar?

Soms stap ik even – figuurlijk – uit de dagelijkse hectiek en bekijk ik de audiomarkt even vanaf de zijlijn. Zo objectief mogelijk. Laatst na wat werk aan de Headphone Heaven show van 26 november bekroop me even een wat treurig gevoel. Ik begreep bepaalde keuzes totaal niet van partijen die we hebben aangeschreven en partijen waar we nu wat afspraken mee hebben.

Het ging bijvoorbeeld om iets heel eenvoudigs: het delen van het Event via de nieuwsbrieven of mail-adressen die ze hebben. Dus een heel simpele vraag: “Kan je wat aandacht geven aan de show via de nieuwsbrief of andersoortige mailingen”.

Why???

Wat blijkt: niemand doet dat. Op wellicht een enkele uitzondering na. Ik kan daar absoluut niet bij. Waarom zou je niet je fans laten weten dat je ergens staat? Het mes snijdt dan gewoon aan alle kanten: je fans zijn blij… want ze kunnen naar nieuwe modellen luisteren. Je bent zelf blij, want je trekt je ‘core doelgroep’ naar een event. En de organisatie van het event is blij… want meer publiek.

Overigens geldt het ook voor de vraag: “Kan je het delen via Facebook”… “Kan je wat liken”, etc…

Even wat breder trekken

Nu is dit een heel specifiek voorbeeld. Ik zie het echter overal. Winkels die niet samenwerken. Goede initiatieven die amper ondersteund worden. Of platforms die bepaalde partijen boycotten of anderen een poot uitdraaien voor korte termijn gewin. Dom! Want wat doe je daarna?

We vernietigen onze eigen markt!

Waar het kort gezegd op neer komt is dat we met z’n allen onze eigen markt aan het verkloten zijn. Te veel partijen zijn – bewust of niet – met oogkleppen op hun eigen terrein aan het bewaken. Iedereen van hun erfje aan het meppen en hekken en muren aan het bouwen. Ondertussen brokkelt alles om hen heen af. Dus wat blijft er over? Het eiland… maar geen wereld er omheen. Nothingness…

Is het doemdenken? Ik denk het niet. Kijk om je heen. Hoeveel winkels bestaan nog over vijf jaar? Hoeveel merken vallen af? Hoeveel importeurs hebben het loodzwaar?

Hand in Hand!

De oplossing is simpelweg samenwerken. En dat kan op heel veel manieren. Zoek gezamenlijk terrein en gezamelijke doelen en bundel de krachten. Want feit is: we hebben onder aan de streep allemaal hetzelfde doel: een gezonde hifimarkt met blije klanten die het muziek en audioverhaal verder vertellen. “Fans” van hifi en high-end die hun vrienden hun geweldige systeem laten horen.

En dat bereik je niet met haat en nijd in de markt. Dat voelen en ruiken mensen van mijlen ver. Niets is onantrekkelijker dan een chagrijnige winkelier die met een depressieve blik aan zijn al uren koude koffie slurpt…

 Vooruit!

De reden dat ik dit stuk heb geschreven, is hopelijk de ogen te openen. Ik denk dat we in Nederland en België prima vruchtbare grond hebben. Echter is de markt ongelooflijk versplinterd en vol met afgunst en nijd.

Als we dat nu eens afschudden, naar de buurman / collega gaan kijken en zeggen: kom op! Let’s go! Handen ineen en gaan! Deel geluk… deel en steun initiatieven. Probeer eens wat… investeer. In de markt. In de toekomst. In je hobby. In jezelf!

    • Dag Wol,

      Als ik het in Utrecht had gehouden was het vast ook niet goed geweest om een of andere reden… Haarlem is mijn ‘home town’ en we kunnen de ruimte gunstig krijgen door een goede samenwerking. Dat scheelt enorm in de kosten, waardoor de toegang nu gratis is.

      Daarnaast: Xfi is in Veldhoven en iEAR is in Tilburg. Daar komen ook genoeg mensen naar toe, toch? En ik blijf zeggen: als je het allemaal zo goed weet: kom langs en we gaan er onder het genot van een bakje koffie even goed over praten. Ik sta open voor alle ideeën. Zeker als het de markt kan helpen.

  • Alle leveranciers, importeurs en dealers van hifi en highend apparatuur moeten zich eens goed achter de oren krabben.

    Een platform als Alpha Audio, in het bijzonder ook met haar deskundigen, (en zeker ook Jaap Veenstra) draagt enorm bij aan het informeren, promoten en kennisoverdracht om de liefhebber uiteindelijk er toe te brengen dat hij of zij het juiste product of toepassing aanschaft.

    Al deze activiteiten zijn een geweldig efficiënt verlengstuk op de overigens genoeg goede highend audio winkels.

    Het is dus erg kortzichtig van alle betrokkenen in de keten van audio suppliers dat men zich niet richt op de klant, maar op het eigenbelang.

    En met dit eigenbelang zetten ze zichzelf buiten de verbinding. En laat het in highend radio nou juist daar over gaan….

    • Ik vind dit zeker niet roepen in de woestijn. Het is een oprechte oproep aan alle betrokken partijen en ik hoop met vele anderen dat er iets kan veranderen.

        • Dag Joop,

          Wie nooit probeert en al bij voorbaat zegt: dat kan niet… die komt nergens. Ooit hebben mijn huisgenoten tijdens mijn studie geroepen dat ik een idioot ben, omdat ik een website over hifi begin. “Wie gaat jou nu lezen…”. Nou… ik ga geen directe cijfers geven, maar laat ik het houden op een ‘aanzienlijk aantal’ per maand.
          Moraal van het verhaal: wie niet probeert en niet gelooft, zal nooit wat bereiken.

  • Wel eens met wat betreft het samenwerken, maar de vergrijzing? Ik ben 66 jaar en luister vaak naar muziek, bezoek shows en ben lid van een audioclub. In 1995 liepen er op de VAD hoofdzakelijk mensen tussen de 50 en 65 jaar oud. Nu is dat op de X-Fi niet anders. Logisch, bij die mensen is er weer tijd en bovendien geld om de hobby weer op te pakken. De mensen van iEar kregen het overigens wél voor elkaar om een jonger publiek aan te trekken. Geweldige show trouwens in Tilburg. Ik denk wel dat er te veel importeurs en winkels, zijn die allemaal proberen de duurste spullen te verkopen. Daar is echter een kleine markt voor. De goedkopere spullen blijven daardoor alleen op internet verkrijgbaar. Dus niks luisteren, niks thuis proberen en lastige service, Winkels die zich richten op een breed publiek zoals iEar en Audioexpert zullen in mijn ogen dus wél overleven. Die hebben bovendien de jongeren te pakken die voor de dure set jaren later ook weer terug komen. En ik las Apple..? is dat niet voor de achter elkaar aan lopende, zich niet onderscheidende middenmoot?

    • Klopt: alleen 40+ mensen hebben het geld voor een degelijk systeem. Maar je moet het zaadje wel vroeg planten. En hoe bereik je de jeugd? Door te gaan luisteren naar wat ze bezig houdt. En dat is niet high-end audoi, maar online streaming, portable spullen (niet te duur) en games. Dus ik zeg: ga eens kijken naar allianties buiten de hifi-markt!

  • Ze moeten gewoon drie tot vier winkels per provincie dan is er brood op de plank.
    En ze maken geen markt voor de jeugd, boem boem muziek.
    Alleen ouwe lullen muziek voor de vergrijzing.
    Over 10 jaar moeten ze een rollator parkeer plaats maken en dan denk ik importeur werk samen met de dealer,s en draai eens muziek wat de jeugd mooi vindt al is het pinkpop muziek en laat die ouwe lullen varen.

    Mvg wol 62 jaar

  • Jaap,

    Je raakt hier de achilleshiel van de markt. Het siert je dat je dit bespreekbaar maakt, want veel collega’s zullen je dit niet in dank afnemen. Het probleem wortelt heel diep.

    Muziek rechthebbenden, apparatuur fabrikanten, importeurs, detaillisten en de “vak” pers verliezen zichzelf en de klant al decennia lang in een kwalijke vorm van zelfbevlekking. Iedereen doet alsof hij als enige de weg naar Rome kan aangeven.

    Door de bomen van het gefragmenteerde , explosief gegroeide aanbod aan apparatuur ziet de klant het bos niet meer. Betrouwbare gidsen (onafhankelijke en deskundige dealers en vakjournalisten) worden steeds schaarser.

    De eerlijkheid gebied te erkennen dat de afgelopen vijftig jaar de opnamekwaliteit niet wezenlijk is verbeterd. Hooguit hebben technologische ontwikkelingen het mogelijk gemaakt om die kwaliteit steeds goedkoper weer te geven.
    Mondjesmaat profiteren we daar van. Hoe voelt het om als muziekliefhebber te betalen voor de eerste vinyl opname, de cd, een mp3 daarvan, een geremasterde lp, een high res van de mp3 e.d.
    Word weker!

    • Voor “weker” in de eerdere reactie lees ” wakker”.
      Ik koester veel opnamen in mijn uitgebreide vinylverzameling omdat die niet onderdoen voor nieuwe high-res uitvoeringen.
      Ook de techniek van de weergave apparatuur is (m.u.v. De componenten waarmee ik stream) in ruim 60 jaar niet wezenlijk verbeterd. Wat mij stoort is dat de prijzen van deze apparatuur sterk zijn gestegen, terwijl de service die daar bij hoort (en bij de betere importeurs altijd hoog in het vaandel heeft gestaan) bij de meesten alleen maar minder is geworden.

      • Dag Hank,

        Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ik hoor gigantische sprongen in dacs en versterkers. Speakers idem. Units worden lichter en strakker, waardoor het detailniveau met sprongen vooruit gaat. Over service… tsja. Ik hoor veel geklaag. Ik snap het deels, omdat veel klanten wel komen luisteren en uithoren, maar vervolgens de spullen online koopt. Tsja: daar maak je ook de markt mee kapot, nietwaar?

        • Jaap,

          Dank voor je reactie in he bijzonder en je site in het algemeen. Met je laatste opmerking kan ik het alleen maar hartgrondig eens zijn. Bij hifi speelt de gunfactor als het goed is bij klant en dealer. Dat vraagt om een vertrouwensband waarin beiden moeten investeren.

          Om op de Vintage apparatuur terug te komen: ik ben erg gehecht aan het geluid van mijn Quad 24P/24QC/II-Fourty/gemodificeerde ESL63 basisset en hoor het bij demo’s zelden beter dan thuis. Daar kan ik oud mee worden.

          Met de Hegel HD12 en cdp4A MkII en Mitchel Orbe SE en een dedicated MacMini muziekserver sta ik met beide benen in de 21e eeuw.

          Met hi-res bestanden (nu nog zonder MQA) van goede opnamen hoor ik muziek die ik van LP of cd ken weer net iets rustiger, ruimtelijker en gedetailleerder. You Want it Darker van Leonard Cohen (die ik al hi res van Qobuz heb) schaf ik bijvoorbeeld nog wel op vinyl aan. Andersom nog even niet.

          Kom ik terug op de bomen en het bos. In deze markt zijn er bij kans al meer aanbieders dan kopers en veel aanbieders zijn bovendien relatieve nieuwkomers die vertrouwen eerst nog waard moeten blijken. De detailhandel en de importeurs proberen die markt onder elkaar te verdelen maar komen niet tot een samenwerking waar de klant van kan profiteren.
          In die zin begrijp en steun ik je pleidooi voor samenwerking. United they stand, dividend both fall.

          Als serieuze en geïnformeerde klant heb ik in dit scenario uiteindelijk maar een beperkte keuze. Bovendien betaal ik relatief te veel, Ook de goeden kunnen onvoldoende schaalvoordelen boeken om hun producten tegen een marktconforme prijs aan te bieden.

  • Stel dat er een importeur omvalt, een dozenschuiver.
    Stel dat een winkel omvalt, een kleine dozenschuiver met een dermate lage omloopsnelheid dat de marge 50% van de consumenten prijs moet zijn om het vol te houden.
    Zou dat erg zijn?
    Je bestelt rechtstreeks bij de fabriek via internet en je hebt een 30 dagen niet goed, geld terug garantie. Dat is veel goedkoper en qua zichttermijn heel wat royaler dan menige middenstander toelaat.
    Leve internet!

    High End?
    Dat zijn van die beesten van speakers met daartussen in een heel rek vol losse doosjes die allemaal met hele duren touwtjes aan elkaar geknoopt moeten worden.
    Het altaar.
    Wie wil er nog zo’n ding in huis. De jonge nomade niet.
    Wie gelooft dat je een kabeltje van een meter lang kan horen?
    Dat tart alles wat we weten over onze fysieke wereld.
    Geen wonder dat High End een zaak van bijgelovige oude mannen is geworden.
    Het internet weet wel raad met dat soort mythes.
    Leve Internet.

    Jonge Nomade
    De man/vrouw die van baan naar baan trekt.
    De urban professional die weet wat dingen waard zijn.
    Die grif veel geld neerlegt voor iets moois dat functioneel is (Apple!).
    Die kwaliteitsbewust is.
    Dat is waarom personal audio booming is.
    Dat bestel je uiteraard via een webwinkel
    Leve Internet.

    • Hatsikidee! Zo kan je het ook zeker bekijken ja. We leven niet meer in de 20ste eeuw waarin alles zo beetje nog nieuw was en klonk. En ook moest je nog ergens op aan om iets te zien/horen, Nu bekijk je een youtube uitpak-filmpje en ben je algauw overtuigd dat je dat ‘ding’ dus moet hebben. ;-)

    • Beste Vincent, met alle respect nogal zwart/wit beschrijf je het leven van onafhankelijke individualist.
      Audio advies gaat over Verbinding houdt in afstemming en betrokken advies dat is een vak en is écht iets anders dan bestellen op Amazon.
      Wat doe jij als het niet goed samenwerkt in je set of werkt als je zou willen dan ruil je het weer voor iets anders zonder dat je de oorzaak weet en die wellicht niet in het product te zoeken is.
      Er zijn veel dolende mensen die alleen opzoek zijn en niet vinden.

      • Dag i

        “onafhankelijke individualist”
        Ik vlij mijzelf met de gedachte dat te zijn

        “Wat doe jij als het niet goed samenwerkt in je set of werkt als je zou willen”

        Dan stel ik mijn vraag op audio forums.
        Daar krijg je vaak sneller en betere adviezen dan via dealers of fabrikanten.

        Vroeger had je folders, audio blaadjes en dealers.
        In feite maar heel weinig datapunten en allemaal vrij rooskleurig van inhoud.
        Tegenwoordig heb je audioforums.
        Veel meer datapunten (waarvan veel overigens het niveau gelul van een natte zeehond niet te boven gaan om over chills maar te zwijgen).
        Maar zo nu en dan kom je mensen tegen die wel deskundig zijn.
        Dat zijn de pareltjes waar je goed naar moet zoeken.

        Daarnaast is het de plek om er achter te komen wat de zwakke punten van een product zijn.
        De fabrikant zal het je niet vertellen, de dealer evenmin en de journalist is te vluchtig bezig om er achter te komen.
        Niets beters dan een gebruikersforum om de in- en outs van een product te leren kennen.
        Dat zijn de bronnen waar je integraal doorheen waad voordat je een aankoopbeslissing doet.
        Als je het product gekocht heb krijg je op de user fora vaak sneller en aanmerkelijk betere adviezen dan via dealers of fabrikanten.
        Leve internet!

        “Er zijn veel dolende mensen die alleen opzoek zijn en niet vinden.”

        Ja, dat zie je ook op Alpha terug. Jongens die zich aan Jaap vastklampen als ware hij het orakel van Delpi. De meeste taxeer ik als jong en onervaren. Dat is een fase die we allemaal doorgemaakt hebben.
        Als het goed gaat dan komen ze daar wel overheen.

        • Dag Vincent,

          Ik zie mezelf absoluut niet als een orakel hoor… dat zei je ook niet, maar ik wil dat wel even zeggen. We leren elke dag weer bij. Ik met name door multitests te doen. Dat zijn echte eye-openers. Daarnaast zijn gespreken met échte deskundigen – ontwikkelaars – altijd enorm waardevol.

          Feit is wel: we horen bij Alpha Audio véél meer in één jaar, dan veel mensen in een heel leven. En met onze kennis kunnen we gebruikers in ieder geval in de juiste richting sturen. Of iets een match gaat zijn, weten wij ook niet: we hebben geen glazen bol. Was het maar zo’n feest. Iedereen met een beetje ervaring, weet dat akoestiek bijvoorbeeld enorm belangrijk is. Net als afmetingen en verhoudingen in de ruimte…

          Op Alpha heb ik niet voor niets een forum gezet. (Is nog niet zo actief als ik zou willen, maar wie weet komt dat nog). Gebruikers die elkaar helpen juich ik enorm toe. Niets is waardervoller dan dat. Dus ja: Lang Leve Internet!

          Echter denk ik dat winkels bijzonder waardevol zullen blijven. Veel mensen – waaronder ik – vinden het belangrijk een product te voelen en te ervaren. Dat gaat gewoon niet op een website.

          • Dag Jaap

            “Echter denk ik dat winkels bijzonder waardevol zullen blijven.”

            Het is bijna een decennia geleden dat ik sprak met de oprichter van WiFiMedia.
            Een van de pioniers op het gebied van streaming audio in Nederland.
            Die is begonnen als een webshop en heeft toen toch maar een winkeltje geopend.
            Kreeg dermate veel aanloop dat het een grotere winkel is geworden.

            Het omgekeerde zie je ook. In de Retail is het nodige failliet gegaan de afgelopen jaren. Waaronder toch tamelijk grote ketens van naam.
            Gemeenschappelijke noemer: geen webshop ( en producten uit de grauwe middelmaat).
            Voor mij is het klip en klaar, je moet clicks + bricks hebben.
            Het een werkt niet zonder het ander.

            Wat je beschrijft in je artikel is een bekend fenomeen.
            De meeste leuke, aardige, vriendelijke mensen blijken ineens pathologische monsters als het over geld gaat. Ik ben ooit eens betrokken geweest bij de verdeling van een nalatenschap.
            Uitermate leerzaam om te zien wat gratis geld met mensen doet.

            • Begrijp me niet verkeerd, Vincent… ik geloof 100000% in Clicks & Bricks. Het één vult het ander perfect aan. Beide kanten op. Winkels zonder webshop zullen gewoon niet overleven.

  • Jaap deel je bezielende oproep en zie je niet aflatende passie partijen bijelkaar te brengen!
    Alpha Audio werkt écht verbindend , toch wat deze tijd tegen heeft is dat de houdbaarheidsdatum van techniek erg kort is waardoor mensen lang wachten totdat ze bewust ergens voor kiezen.
    Teveel keuze leidt tot besluiteloosheid en van uitstel komt afstel. Het blijft een pracht hobby muziek zo mooi mogelijk weer te geven.

  • Dag Jaap

    Waren er vroeger wellicht 20 merken zichtbaar in ons land, heeft het internet dit veranderd naar honderden merken die allemaal in de zelfde vijver vissen. Verder lijkt de hifi te vergrijzen en is een initiatief om jongeren te benaderen nog steeds niet van de grond gekomen. Een gezamelijke inspanning van alle hifi gerelateerde bedrijven om hifi onder een breder publiek te brengen zou een eerste stap kunnen zijn. Meer interesse vanuit het publiek voor de betere hifi maakt het voor iedereen een stuk makkelijker en vooral leuker. Mijn complimenten dat je dit onder de aandacht hebt gebracht!!

    M.vr.gr.

    Cees Ruijtenberg

  • Tja, zelfs als je iets opstart en wat steun kan gebruiken merk je vrij snel dat …..
    Niet alle facebook vrienden zijn vrienden ook al waren die ooit echte vrienden voor het bestaan van facebook vrienden

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.