Review Metrum Acoustics Adagio – DAC / Pre

in Hi-Fi (924) | Reviews (723) | Hifi recensies (351) | D/A Converters (95) | Versterkers (102) | Voorversterkers (22) |


Luisteren

Tijd voor muziek! We hebben de Metrum een paar dagen – zelfs meer dan een week – goed laten opwarmen en hebben hem vervolgens in diverse tests laten staan. We hebben hem onder meer in de Triple Test gebruikt. Tijdens het gebruik hebben we zowel de Pass Labs XP10 er tussen gehad als er tussenuit gehaald.

Damn…

We kunnen moeilijk woorden vinden voor wat de Adagio doet. Vaak kun je het hebben over ‘body’, dynamiek, een gloedje, holografisch, of wellicht fris. Niets van dit is van toepassing op de Adagio. De Adagio zet – naar ons gevoel – simpelweg de digitale signalen om naar analoog. En vervolgens gaat de spanning naar ofwel de eindversterker ofwel de voortrap. That’s it… Saai? Nee… alles behalve!

Wat de Metrum Acoustics namelijk ongekend goed doet, is laten horen wat er zowel in de muziek als in uw set gebeurt. Nu kan dit een hemelse ervaring zijn – opname is goed en set klopt – of een heel frustrerende; een helse om maar in thema te blijven. We gaan eerlijk zijn: wij hebben in het begin even ruzie gehad met de Adagio. Het klonk in het begin wat opdringerig en een tikkie rauw. De Pass Labs XP10 deed dat wat beter naar onze mening. Wat ronder, wat liever. En een beter, krachtiger laaggebied… Hmmm… dat is gek. Want meer schakels is veelal niet beter. En eerlijk gezegd herkennen we niet helemaal de Metrum-sound in de Adagio.

Na heel wat kabels wisselen, bronnen wisselen en stekkers op de juiste manier polariseren – ja: het huis van de schilder… – valt ineens alles in elkaar. Geen randjes, geen opdringerigheid… gewoon muziek. Wat een ervaring is dat! Nu horen we een Pavane… maar dan nóg schoner. De Adagio lijkt ons – met behulp van de DAC2-modules – nog wat dichter bij de muziek te brengen. Meer precisie, meer inzicht, meer snelheid. En wellicht ook iets holografischer.

Wat is nu beter?

Maar wat is nu echt mooier? Met of zonder voorversterker? Dat blijft een moeilijke kwestie, want het is maar wat u zoekt. De Pass Labs XP10 voegt een heel dun sausje toe. Is het kleuring? Ja, maar wel héél licht. Het midden wordt wat warmer en het hoog wat softer. Ook zet het iets aan in kracht en dynamiek. En dat kan zonder meer prettig zijn. Wij vinden het totaal niet storend. Sterker nog: bij sommige albums is het gewoon fijner dan de Adagio los.

De Adagio zien we als een soort ‘hyper-dac’. Een muzikaal meet-apparaat. Een referentie voor wie een studio in de woonkamer zoekt. Maar dan zonder het veelal wat steriele karakter. De dac korrelt niet, kleurt niet en maakt ook niets mooier dan het is. Geen ‘larger than life’ bij Metrum. Alles staat op de plek waar het hoort en ook nog in de juiste proporties. Kortom: nuchter, netjes… Nederlands.

Wij hebben uiteindelijk vooral zonder de Pass gedraaid. Het inzicht en het gemak waarmee de Adagio speelt is echt verslavend. De Pass Labs doet wat met het geluid. Hoe minimaal het ook is: het is hoorbaar. En aangezien wij puristen zijn, is zonder in dit geval beter. Nu heeft collega René van Es ook de Adagio getest (en grappig genoeg ook met een M50 als bron en vergeleken met een Pass XP10). En ook hij is gepakt door de weergave. En we weten dat hij nu met een Adagio draait. Dat zegt genoeg, nietwaar?

  • Goh na het lezen van de Review begrijp ik niet dat ik nog nooit van dit merk heb gehoord. Had het al een keer geopperd er zijn HDMI converters maar die ik heb is het niveau te laag Jaap je bent een wizard misschien vindt je er een die op deze topper kan worden aangesloten. Ik vindt dat kleuring nergens past. Het is jammer dat niet alle jongens achter knoppen zitten goeie oren hebben, of met rommel werken, soms zijn de opnames echt slecht. Als kabels lang moeten zijn dan is XLR (of stereo pluggen, 3 draden per kanaal) de oplossing, of Toslink mits zelfde niveau. Als je geld hebt wordt het steeds lastiger om een keuze te maken, hier zie je dat het ook voor High End geldt, het is niet meer onmogelijk om echt kwaliteit te hebben.

    • DAC’s met het niveau van deze adagio worden tekort gedaan met een adapter, hoe goed dan ook, tussen speler en ingang van de DAC toe te passen. Dit zal zich met een aangesloten installatie van hetzelfde niveau als de adagio onmiddellijk wreken in verlies aan transparantheid en 3D weergave. Met I2S (hdmi) wordt juist een stap in de converter overgeslagen door het signaal gesplitst in aparte data en kloksignalen hapklaar aan te bieden. In mijn geval met een ES9018 Dac is het verschil tussen SPDIF of USB en I2S duidelijk merkbaar.

      • Onze dacs kunnen i.p.v. een USB met I2S ingang worden geleverd maar gillen we dat niet van de daken. Er zijn helaas veel compabiliteits problemen en is het dus geen standaard. Ook de standaard ontbreekt ten aanzien van het type connector en zul je zelf de kabel naar het andere systeem moeten bedenken, wij kunnen slechts de pinning van onze connector doorgeven. I2S blijft een intern formaat . Verder als de bron welke via I2S matig is en bijvoorbeeld jitter heeft wordt je er dus ook niet wijzer van. Er zijn dus ook tal van andere manieren om een dac goed klinkend te krijgen en die wij in dit ontwerp hebben toegepast en concentreert zich niet op I2S

  • Na een aangename kennismaking met de Metrum Pavane, is de Adagio ondertussen referentiedac geworden bij de ontwikkeling van de 432 EVO muziekserver. Hij vervangt de Auralic Vega en maakt er gewoon brandhout van.

    Ook een andere ESS dac die we op het oog hadden verbleekt met het realisme wat uit de Adagio komt.

    De Adagio gaat nog een heel eind verder dan de Pavane: nog meer detail, nog meer rust, en geen extra pre-amp meer nodig. We hebben ze naast mekaar kunnen testen.

    In vergelijking met MSB producten zijn de Pavane en Adagio spotgoedkoop. Ultra high-end cost not object klasse voor high-end prijzen.

    MSB vraagt voor een DAC met 16 laddernetwerken meer dan 100k en de oprichter is niet onbesproken.

    De Metrum is dus een koopje .

  • Hoi Jaap,
    Dank voor de test. Is er op enigerlei wijze een vergelijking te maken met de ook onlangs geteste Bryston BDA-3?
    Qua klankkleur (forward, minder forward, analytisch etc)?
    Alvast dank!

  • In dit theater de Adagio als DAC/preamp met Pass Labs XA100.5 eindversterkers en Tubulus Argentus bekabeling (XLR Balanced). Super combi! Een raam zonder glas met het “sausje” van Nelson ;-)

    Ik persoonlijk dat de Benchmark te klinisch, te netjes klinkt, waardoor de “ziel” uit de set wordt gehaald. Zeker in combi met de analytische Adagio. Dan is een XP-10 wel weer lekker om ertussen te hebben …

    • Waarschijnlijk word ik nu niet meer serieus genomen, maar wanneer klinisch te netjes klinkt dan is waarschijnlijk de beste keus Quad II eighty. Ze zien er niet mooi uit en je moet oppassen met kinderen want het wordt bloedheet. Geef toe het vervormt maar deze vervorming of kleuring is echt fantastisch. Je kunt het vergelijken met de vering van de DS (Citroën) deze lijkt ook ouderwets of achterhaald, maar hij kon rijden met 1 achterwiel. Deze vering zat trouwens ook op de 600 Pullman (Mercedes) en wordt geloof ik nog door Rolls Royce ook bij de huidige typen gebruikt. Als je de kans krijgt en de speakers 2912 ESL staan goed opgesteld, liefst op 1/7 van het diagonaal van de kamer. Dan stel je niet alleen vast dat er geen raam voor het orkest staat, ze zitten / staan allemaal op de juiste plaats, ook in de diepte. Maar je kunt ook horen wat voor vloer er ligt.De akoestiek, mits goed opgenomen, is duidelijk hoorbaar. Echt ik denk, geef toe ik kan het niet betalen en voor de snobs het is verre van de duurste installatie, maar klnkt 5 sterren. Jaap probeer dit setje een keer uit. En laat ons weten of de Grimm geëvenaard of toch verbeterd wordt. De bas is volgens mij voldoende voor alle soorten muziek. Weet je schreef dat de ESL niet geschikt is voor alles, maar probeer het. B.V.D.

  • Inderdaad jammer dat een hdmi aansluiting met I2S ( dat bedoel je toch Jaap ?) ontbreekt. Was het misschien een kanshebber om mijn huidige dac/pre op te volgen.
    Als ik het goed heb begrepen is de Adagio wel voorbereid voor het spraakmakende MQA.

      • I2S blijft altijd een moeilijk verhaal vanwege de verschillende protocollen en aansluitingen. Mooi voorbeeld is de Leema Acoustics Libra Dac/Pre waarvan één van de twee I2S aansluitingen volledig programeerbaar is voor de pin allocatie. Helaas zijn de I2S aansluitingen weer uitgevoerd als RJ45.

  • Hallo Jaap. Allereerst mijn dank voor het positieve review!! Ik begrijp alleen het commentaar van de afstandsbediening niet daar we van plastic troep wilde afzien en dus voor ons uit één stuk aluminium gefreesd is , dit in tegenstelling tot al die verre oosten gevalletjes. Zelfs de knopjes zijn hiervoor gedraaid. Verder de uitgangsspanningen, die staan verkeerd op onze site . Is dus ruim 4 Volt voor XLR en 2 Volt voor RCA. Verder is onze missie weer geslaagd. :-)

    Nogmaals dank!!

      • Ik heb het aangepast, Cees. Staat wel zo op de website van Metrum nog. Over de afstandsbediening. Het is keurig aluminium. Dat zeker. Maar de knopjes voelen wat gammel. Is niet gammel, maar het voelt zo. Mijn mening: het kan nog net wat strakker als je naar de DAC zelf kijkt… die is namelijk superstrak afgewerkt.

        • Ik denk dat je bedoeld dat de knopjes iets speling hebben , Dat is bewust gedaan want het knopje zit opgesloten tussen de kast en schakelaar, als dit te krap wordt loop je de kans dat een knopje continue wordt ingedrukt met als gevolg een leeglopende batterij.

  • Beste Jaap,

    Aangezien je mijn naam noemt kan ik nog enig commentaar geven. Ik ervaar hetzelfde met de Adagio, Voortrap wel/niet/wel/niet. Inmiddels ben ik zover dat de XP-10 het veld heeft geruimd, maar ik krijg de Adagio nog niet iets fraaier met een Audia Flight Strumento No.1 voorversterker erbij. In dat laatste geval is de volumeregeling overbodig en kun je ook volstaan met een Pavane Level 2 die Metrum Acoustics eveneens aanbiedt.

    • Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik je noem…. :-)

      Ja, het is een lastige. Ik speel nu vooral zonder. Dat geeft toch wat meer inzicht in de muziek. De match is dan wel kritisch heb ik gemerkt. Zelfs bekabeling is goed hoorbaar. Tubulus is mooi in deze set-up. De AQ Earth ook. Yukon is wat kaal.

        • Hoi Rene, ik sta op het punt om ook een Adagio aan te schaffen. Nu lijkt mijn set wat op de jouwe, zoals ook een NAD M50 (of is die ondertussen vervangen door de M50.2?)en Pass X250.5. Ik vroeg me af of je ooit hebt geexperimenteert met de optionele i2s module. Ik heb nu de M50 via i2s HDMI verbonden met de M51, wat jij in het verleden ook hebt gedaan. Heb jij wellicht onderzoek verricht of het uberhaubt mogelijk is om de HDMI i2s uitgang van de M50 te verbinden aan de RJ45 i2s ingang van de Adagio. Zoja dan hoor ik graag je bevindingen! bvd!

  • Geef een reactie

    U dient aangemeld te zijn indien u iets wilt schrijven.


    Gerelateerde items? Zie ook: