KEF en Linn slaan handen ineen

KEF en Linn slaan de handen ineen om van de Reference 5 in combinatie met de Exaktbox iets bijzonders te maken

De gerenommeerde hifi-fabrikanten KEF en Linn hebben de handen ineengeslagen om wellicht een der laatste nog bestaande audiobarrières te slechten.

Als twee topnamen in de high-end wereld gaan samenwerken is dat toch min of meer als wereldnieuws te beschouwen. Precies dat gebeurt echter nu KEF en Linn om de tafel zijn gaan zitten om de ultieme geluidservaring te ontwikkelen. Daarbij ligt de focus op een bekend probleem: faselineariteit is tot nu toe nooit mogelijk geweest over het complete frequentiebereik. KEF-ontwikkelaars hebben nu echter de Exakt-technologie van Linn ingezet als crossover voor hun Reference 5 speakers.

Modificeren

KEF heeft het interne crossover-filter van de Reference 5 verwijderd en stuurt de LF, MF en HF-secties van de speaker rechtstreeks vanuit het digitale crossover-filter uit de Linn Exaktbox aan. Een demo vond al plaats op de recente High End Munich. Wanneer al deze experimenten tot een daadwerkelijk product gaan leiden is nog niet bekend, maar interessant klinkt het allemaal zonder meer!

Gerelateerde berichten

Dean Peer

X-fi 2013: meesterbassist Dean Peer

Live muziek hoort bij de X-fi show en op de aankomende editie wordt die verzorgd door een meesterbassist. Dean Peer is een topbassist die eerder dit jaar was te horen op de grote High End show in München. De Amerikaan komt speciaal voor de X-fi Audioshow naar Nederland om daar de introductie van Endeavor Audio […]

6 reacties

  1. Faselineariteit is reeds lang geleden door Meridian opgelost in de DSP luidspreker serie. Jammer dat dit nu ineens gezien wordt als een noviteit terwijl al ruim 15 jaar beschikbaar bij Meridian :) Wel goed dat dit nu onderkent is door de concurrenten.

      1. In een breder verband zou je kunnen stellen dat de ontwikkelingsgang van de passieve luidspreker aan het eind van zijn technologische mogelijkheden is gekomen. Technologisch is een (passieve) luidspreker natuurlijk een archaïsch ding. Behalve dat we lucht in beweging brengen met een medium (papier, plastic) dat vele malen meer weegt dan de lucht die het in beweging moet brengen, gaan we ook nog in een omgeving waar stroom en spanning actief zijn met redelijk grove middelen in een filter een frequentiescheiding tussen de eenheden aanbrengen. In een boze bui vergelijk ik het wel eens met autotechnologie: we leggen een steen op het gaspedaal en regelen onze voortbeweging met rem en koppelingspedaal.
        .

        1. Kijk, die Bert heeft daar werkelijk een punt. Filteren doe ik dus nu voor de versterkers. Niet met een enge DSP maar met een passief LR2 of LR4 filter tussen twee OPA1632-jes. Wauw, daar word je echt blij van. Vooral het laag is nog nooit zo mooi, zo strak geweest. En die faselineariteit kan je ook mechanisch oplossen door een juiste plaatsing van de drivers. Kortom, geen DSP, want dat klinkt heel eng. Je moet er toch niet aan denken dat je een Miles Davis LP uit 1956 draait met een 0,6 ohm My Sonic MC door een BMC MCCI om het daarna door een AD/DSP/DA heen te trekken. Dat is met je armen omhoog vloeken in de kerk. Just sayin’…

Geef een reactie