Nederlandse muziekindustrie draait goed

Er zit muziek in de Nederlandse muziekindustrie

Uit cijfers van de brancheorganisatie NVPI blijkt sat de Nederlandse muziekindustrie het verrassend goed doet, met – vooral – dank aan streaming.

De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie – inclusief digitaal – groeide in 2015 12,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat betekent in omzetcijfers uitgegroeid een groei van 121,7 miljoen Euro naar 136,9 miljoen Euro. De positieve cijfers zijn vooral te danken aan een steeds verdere toename van mensen die betalen voor het luisteren van streams. Het aantal (betaalde…) downloads daalde juist weer.

Vinyl stopt daling fysieke media

Na een jarenlange daling betreffende de verkoop van fysieke media is gestopt. De opvallende reden daarvoor: vinyl zit nog altijd stevig in de lift, afgelopen jaar was de platenverkoop goed voor 14% (11,4% in 2014). De cd-verkoop is wel weer verder afgenomen, maar minder sterk dan in voorgaande jaren. (78% in 2015 versus 83% in 2014). Het complete verhaal van de NVPI is hier na te lezen.

 

Gerelateerde berichten

Yamaha NS5000

IFA 2017 – Yamaha NS5000

Yamaha toont op de IFA 2017 heel wat nieuws. Onder meer een nieuwe 300-serie streamer, nieuwe receivers, een interessante Atmos-opstelling én… de nieuwe NS5000 speakerset. Een ‘setje’ van 15.000 euro per paar. Niet misselijk. Maar het is wel een geavanceerd stukje technologie. 

1 reactie

  1. Interessant cijfer en het toont aan dat de muziekindustrie altijd verbonden is aan betaalde en onbetaalde content.
    De vroegere tijden met de legendarische Radio Luxenburg op de middengolf en later de commerciële Noordzee zenders was ook al gebaseerd op gratis content om de verkoop van LP’s en muziekcassettes te stimuleren.

    Nu zijn het de gratis Streaming diensten in combinatie met de tienduizenden gratis Tunenl zenders. Laat bij dit succes nu niet de gedachte opwekken bij de muziekuitgeverijen dat die gratis voordeur nu dicht gegooid moet worden. Er is in deze branche al vaker kind met badwater weggegooid.

    Als er ergens een branche is waar het markering principe “Sampling” effectief werkt is het de muziekbranche. Horen doet kopen.

Geef een reactie