woensdag, april 24, 2024

Even voorstellen Ruben

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168493
      RubenRuben
      Deelnemer

      Alpha zomaar tegengekomen tijdens het googlen en wat een leuke site. Ik wil me graag even voorstellen. Als tiener was ik al erg geinterreseerd in audio apparatuur. Van een oom kreeg ik ooit een oude Sony
      installatie en ik was daarmee helemaal in mijn nopjes. Losse luidsprekers, grote versterker en een cassettedek met grote VU-meters!
      In de jaren erna met verjaardags- en krantenwijkgeld steeds mooiere apparatuur gekocht en een beetje op ontdekkingstocht geweest. Apparatuur
      gekocht van Sony en JVC en het werdt steeds mooier en beter, althans vaak. De JVC CD-speler had soms vervorming in de fixed uitgang, variabel niet.
      de best wel dure Sony CD-speler klonk veel te schel. Minidisc was een leuke voorganger voor zelf te branden CD’s maar had teveel nadelen.

      Uiteindelijk de stap gemaakt naar home-theatre met de volgende set:

      Denon AVR-3802 reciever
      Denon DVD-2800 speler
      Mordaunt Short MS-906 fronts
      Mordaunt Short MS-909 subwoofer
      Mordaunt Short MS-302 surround
      Apple Airport Express

      De DVD speler vond ik prachtig om te zien maar verder niet zo fijn. Traag en kieskeurig. De versterker is een lekker bakbeest maar qua sound toch wat te clean.
      De MS-909 subwoofer een drama, deze deed het meer niet dan wel. De surrounds wel lekker compact maar geen lekker geluid, met name de center. De TV had een beter
      geluid…
      Op zich was het surround wel leuk maar gebruikte ik het meest stereo. Ik ben toch meer een muziek man dan van de films. Ik kom 1 keer in de 4 jaar in een bioskoop
      en meerdere malen per jaar in concertzalen.
      De AVR-3802heb ik nog jaren als stereo versterker gebruikt en de surround speakers verkocht.

      Ik stream al sinds het mogelijk is muziek vanaf de Mac met een Airport Express. De Airport Express had ik aansgesloten met glasvezel op de AVR. Het grootste deel
      van de collectie heb ik wel als ALAC, ook wat ik op CD heb.
      De CD had de laatste jaren voor mij afgedaan. Digitaal was toch hetzelfde en makkelijker en de altijd bekraste hoesjes zien er niet mooi uit, beetje steriel, zeker
      in vergelijking met LP’s.
      Dus waarom dan gewoon niet aan de LP? Dat dus vorig jaar gedaan. Een als nieuwe Thorens TD-166 MKII op de kop getikt en vooral veel nieuw vinyl gekocht. Dik tevreden!
      Prachtige hoezen en uitvoeringen en wat een genot om een plaat op te zetten en er lekker voor te gaan zitten. Inmiddels al zo’n 50 LP’s in de collectie.

      Aangezien de AVR-3802 toch alleen stereo werdt gebruikt was deze best wel overkill. Het begon te kriebelen om op wat anders over te stappen, gewoon stereo!
      Maar wat dan? Nieuwe dure hifi daar ligt de prioriteit momenteel niet. Tweedehans? De Onkyo top serie uit de jaren ’90 hebben me altijd al aangesproken. Prachtig
      om te zien en goede recenties wat betreft het geluid. Dus inmiddels ziet de set er zo uit:

      Onkyo Integra A-9911 versterker
      Onkyo Integra DX-7711 CD-speler
      Thorens TD-166 MKII
      Apple Airport Express
      Mordaunt Short MS-906

      Vind de Onkyo apparatuur echt prachtig en klinkt lekker dus dat is een blijfertje voorlopig. De platenspeler ook. Ik draai nu ook weer veel meer CD, de DX-7711 klinkt
      heel goed is super snel en stil en een genot om aan te zitten. Alle knoppen en zelfs de lade zijn van aluminium.
      Streamen doe ik ook nog steeds maar grijp toch vaak naar fysieke media vanwege het gemak. De Mac staat boven en staat simpelweg te vaak uit 🙂
      Wel denk ik dat ik daar nog wel wat kan halen door met high-res aan de slag te gaan voor een nog beter geluid. De Airport en denk ook mijn geliefde iTunes kan ik
      er dan niet meer voor gebruiken. Dus wat dan? Ik ga me maar eens verdiepen in een mooie DAC. Kan ik gelijk kijken of er voor de DX-7711 nog wat verbering in zit.

      Last, but zeker not least de speakers! Ooit gekocht vanwege het compacte formaat voor vloerstaanders en de looks, niet duur en geluid lekker helder maar in het laag niet
      overtuigend. Dan zou de Subwoofer dan kunnen aanvullen, maar ja, die was vaak stuk en heb ik inmiddels als defect op marktplaats verkocht.
      Een aantal jaren geleden bij iemand Dali luidsprekers gehoord en wat een geluid! Warm, een heerlijk laag en het midden was prachtig! Enige tijd in de luisterruimte
      gezeten en toen vanalles vergeleken en vooral de Mentor en Helicon serie spraken mij aan. Ik vond de Mentor er net wat mooier uit zien en het verschil tussen de Mentor
      en Helicon was me minder groot dan tussen de series er onder.
      De Mentor’s nooit gekocht vanwege andere prioriteiten helaas. Het kriebelt nog steeds en de Rubicon lijkt me ook een hele mooie luidspreker..

      Eerst orienteren op een DAC en sparen voor betere luidsprekers! Met name bij dat laatste verwacht ik kippenvel!

    • #169209

      Welkom, en leuk dat je jou verhaal aan ons verteld heb.

      Ik hoop dat je financiëel erop vooruit gaat want jou situatie schreeuwd om high-end.

      Straks is Onkyo nostalgie, en gaan we de kabels aanpakken, stroom zuiveren, en een goeie phono versterker matchen met jou Thorens.

      Stay tuned.

    • #169211
      RubenRuben
      Deelnemer

      Het zijn meer keuzes waar het geld heen gaat met nog een dure hobby en een verbouwing 🙂

      De Onkyo set is voor mij al vrij high-end gezien wat ik eerder had en is eigenlijk al nostalgie.

      Ik zit nu ook wel na te denken over een streamer met NAS zodat de PC niet persee aan hoeft te staan. Belangrijk vind ik wel een app zodat ik daarmee de boel kan bedien net als nu met iTunes en de Airport. De Primare spreekt me wel aan van wat ik tot nu toe gezien heb. Gezien de prijs maar even over nadenken en eerst maar eens een leuke DAC achter de Airport Express hangen zodat ik niet meer de ingebouwde DAC daarvan hoef te gebruiken.

      Kabels is ook zoiets inderdaad. Ik ben niet van plan om daar ontzettend veel in te investeren maar denk wel dat het beter kan dan wat ik nu heb tegen een redelijke prijs.

    • #169213
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Leuke set Ruben! En bedankt voor het voorstellen! Waar het om gaat, is genieten… :-).

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×