zaterdag, april 20, 2024

Chromecast Audio VS NAD M50

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168475
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wel interessant: gisteren is een lezer – Paul – uit Haarlem op bezoek geweest om iets uit te proberen. Hij was in eerste instantie van mening dat een Chromecast Audio via optisch uit niet anders kan klinken dan een andere netwerkspeler. Immers: dezelfde bits, klocking is super geregeld in degelijke dacs en via een optische kabel is er geen elektrische koppeling. Kortom: geen ruis naar de dac.

      Nu kennen we de Chromecast Audio niet zo goed, maar we hebben we diverse spelers naast elkaar gehoord. En hoewel het maf is, klinken streaming ‘loopwerken’ toch anders als ze op dezelfde dac via dezelfde wijze zijn aangesloten.

      Na een bak koffie sluiten we de Chromecast aan via een optische verbinding. Onze M50 gaat ook weer aan de M51 die weer verbonden is met de AVM Ovation 6.2 die we ter test hebben. Deze stuurt een setje Sonus Faber Olympica 3 aan.

      We starten een stukje singer songwriter op de Chromecast. Nee: niet slecht! Maar als we overschakelen naar de M50 die we synchroon hebben laten lopen, horen we het direct: strakker, beter gefocusseerd en meer diepte.

      Zo ziet u maar weer: bits zijn bits… ja: maar er speelt toch wat meer!

    • #169168
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Het “probleem” is dat er zo weinig digitaal aan digitale audio is.
      De bitjes zijn zo digitaal als bits maar kunnen zijn.
      Die zijn dan ook meestal het probleem niet.
      Sample rate is niks meer of minder dan een klok. Een 100% analoge component met per definitie analoge imperfectie.
      Dan is er nog iets als troep. Iedere elektrische component doet wat hij doet doen en genereert ook wat “troep”. Een trafo transformeert een spanning maar creëert ook een magneetveld, een weerstand bied weerstand maar veroorzaakt ook wat ruis, etc. etc.

      Digital audio is bit+timing+troep!

    • #169483
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Ik zag een foto van zo’n ding, liggend op een versterker, volgens mij bovenop de trafo haha. En dan maar testen. Ik zou even een wat langer kabeltje ergens vandaan halen en t nog es proberen. Ik heb zelf niet zo’n ding maar het lijkt me niet bepaald een goed afgeschermd gevalletje.

    • #169518
      Koen GeldermanKoen Gelderman
      Deelnemer

      Hi Jaap,

      Ben inmiddels met mijn Dynaudio M20 overgestapt van de CXA60 naar de CXA80. En direct uit de doos al behoorlijk verschil! Meer dynamiek, diepte en power in het geluid. En dan moet hij nog even goed inspelen maar erg tevreden mee.
      Nu gebruik ik ook de Chromecast audio optisch naar interne Wolfson DAC van de CXA voor Spotify Connect. Beetje zitten kijken naar de mogelijkheden en het verhaal van enen en nullen gaat inderdaad niet helemaal op gezien de reviews. Nu heb ik nog geen vergelijkings materiaal maar ik geloof dat ik verbetering kan krijgen uit mijn streaming. Kan voor een CXN gaan wat een mooie combi zou zijn maar misschien wat prijzig voor enkel spotify connect.

      Ik zie ook reviews van de Sonos Connect Ultimo modificatie van Magna Hifi wat me een mooie oplossing lijkt. Internet radio, spotify en eventueel andere streaming diensten vanuit één app.

      Of andere optie wat ik nog kan uitproberen. Mac mini (ssd disk) heb ik hier staan en deze via USB naar de USB ingang van de CXA. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat een verbetering zou moeten geven tov de Chromecast.

      Wat vind jij?

    • #169525
      Koen GeldermanKoen Gelderman
      Deelnemer

      Inderdaad. Is wat beperkt en vast product. Heb het nu even opgelost door mijn mac mini met USB te verbinden met de CXA als externe dac. ALAC bestanden via iTunes met BitPerfect levert een prachtig resultaat en mooi te bedienen vanaf de iPhone.
      Bluesound heb ik ook naar gekeken, mooie oplossing ook.

      Grtz Koen

    • #169526
      Koen GeldermanKoen Gelderman
      Deelnemer

      Plus dat spotify op de mac naar de cxa net iets beter klinkt nog dan via Chromecast. En nog steeds te bedienen via spotify connect 🙂

    • #169524
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Fijn dat de CXA80 beter zijn werk doet. Was ook wel te verwachten, gezien de verschillen in vermogen. Daar houdt de Dynaudio wel van!

      Sonos met de modificaties is aardig aan de prijs en kan nooit doorgroeien. Dus geen high-res, etc. Wat wellicht een oplossing kan zijn, is een Bluesound Node2. Die doet alles en klinkt fijn. Zeker gezien de prijs van 549 euro.

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×