Review – Focal Sopra no1

in Recensies (544) | Hi-Fi (183) | Luidsprekers (107) | Monitor (32) |


Focal Beryllium

Intro

  • Alpha-Rating

  • Beoordeeld 4.5 sterren
  • Absurd goed
3999 per stuk

  • Focal Sopra
  • Getest door:
  • Gepost op: :
  • Laatst aangepast: 2016-10-31
  • Bouwkwaliteit
    Schrijver: 100%
  • Aanstuurbaarheid
    Schrijver: 90%
  • Weergave
    Schrijver: 90%
  • Prijs
    Schrijver: 80%

Conclusie:

De Focal Sopra NR 1 is een bijzondere speaker. De ‘Fat lady’ zoals wij haar noemen, is gedetailleerd en heel erg natuurgetrouw. Kanttekening is wel dat de hele hifi keten moet kloppen. Het natuurgetrouwe geluid hebben we gehoord bij hoge kwaliteit opnamen. Maar juist ook bij de slechte kwaliteit opnamen. Ze laat namelijk alles horen. Ook alles wat u liever niet had willen horen. Ze geeft geen kleuring mee aan de muziek.
En ja: de Sopra No1 doet ons denken aan de grote speakers in de Sopra serie. Met name dan de bovenkant en fysiek omgedraaid. Ook hebben ze de Sopra No1 volgestopt met nieuwe technieken. En dat is goed te horen in de enorme resolutie en innemende weergave.
Wij hebben erg van de speaker genoten. Bent u de standaard zwarte kleur van een speaker ook zat, daar biedt Focal ook een oplossing voor... lekker oranje!
Enerzijds vinden wij het fantastisch dat de speaker helemaal compleet wordt geleverd. Spikes, schijfjes en standaard(statief). Maar wat als u eigenlijk alleen de speaker wilt hebben?

Focal is een gerenommeerd merk in de hifi-wereld. En dat is helemaal niet zo gek als wij kijken naar de producten die Focal produceert. Want wat is er belangrijk? Inderdaad kwaliteit. Dat was zo, is zo en zal ook zo blijven. Maar als Focal een speaker op de markt brengt en deze de naam No1 geeft, is dat wel een dappere benaming. Al staat het in dit geval voor de positionering binnen de Sopra-serie (de kleinste…). We bekijken deze ‘kleine’ – not – bookshelf eens goed: de Focal Sopra No1.

De kooi van Faraday. Hiermee wordt een kooivormige constructie aangeduid, welke gemaakt is van elektrisch geleidend materiaal. De kooi zorgt ervoor dat elektrische velden niet binnen kunnen dringen. In de praktijk wordt “de kooi” voornamelijk gebruikt om elektromagnetische straling buiten te sluiten. Een ruimte zou hiermee ondoordringbaar zijn voor de elektromagnetische straling. Waarschijnlijk leest u dit en denkt u: “Leuk om te weten, maar ik lees toch een stuk over een speaker?”

NIC

Dat klopt. Echter heeft de recherche (onderzoek) afdeling niet stil gezeten. We vinden in de Sopra No1 namelijk NIC. NIC staat voor Neutral Inductance Circuit. Voordat u last krijgt van hyperventilatie, gaan wij u in begrijpelijke Nederlandse taal uitleggen wat dit inhoudt.

Een speakerunit heeft aan de achterzijde een spoel zitten. Deze is magnetisch. De magnetische krachten zijn een essentieel onderdeel van de speakerunit. Onderzoekers ontdekten dat de intensiteit en krachten variëren. En wel door drie invloeden: de beweging van de voice-coil (spreekspoel), de stroom die er doorheen loopt en de frequentie van het signaal. De onderzoekers bij Focal wilden natuurlijk optimale controle realiseren. Kortom: ze moeten het magnetisch veld temmen om zo de resolutie van het systeem een stuk hoger te krijgen.

Focal heeft een soort ring ontworpen op basis van deze Faraday-kooi (er zijn overigens meer fabrikanten die een variatie van deze ring toepassen). Onder aan de streep zorgt deze ring voor betere controle over de magnetische velden. Resultaat: minder vervorming en meer dynamiek in het geluid.

Marketing of techniek?

TMD, Tuned Mass Damper. Even kort door de bocht… dit is een techniek die is afgekeken van wolkenkrabbers. Deze techniek zou er namelijk voor zorgen dat bij een aardbeving, de gebouwen niet als een kaartenhuis in elkaar zakken. Pas het toe op een speaker en we zien een speaker met minder vervorming in het middengebied.

Mocht dit nog niet genoeg techniek zijn, dan propt Focal voor de zekerheid ook nog IHL, Infinite Horn Loading, in de No1. Als we alle marketingtaal eruit filteren, komen we tot de volgende uitleg. In de Sopra No1 wordt gebruikt gemaakt van een Beryllium tweeter – waar wij overigens groot fan van zijn. Echter heeft een tweeter – nagenoeg elke tweeter – een nadeel. Het volume van samengedrukte lucht áchter de tweeter. De samengeperste lucht zorgt voor tegendruk waarbij een soort veerwerking ontstaat en dat zorgt voor vervorming. Hierdoor komt de tweeter niet goed tot zijn recht.

Door een natuurkundige berekening, hebben ze een vorm in de behuizing ontwikkeld. En een uitgang voor de vervormde lucht achter de tweeter. Dit is herkenbaar aan het rooster aan de achterkant van de behuizing van velen Focal Speakers.

Dit is natuurlijk allemaal erg leuk om te lezen, maar wat nog veel belangrijker is, klinkt de speaker dan ook echt zo goed?

Goed

Natuurgetrouw geluid

Hoge kwaliteit weergave van muziek

Detail in het geluid

Design van de speaker

Minder goed

Formaat (erg fors)

Niet zonder statief leverbaar

Heel kritisch op bron en aansturing

    • Eindredactie, Ja Vincent moet je doen want jij merkt echt elk foutje op. Ongelooflijk.

      Vele groeten

      Geoffrey uit het verre Vlaanderen. Nu weer een weekje te gast in Nederland. Venlo. Morgen naar sounds! Hoera.

  • Mooie review Quinten en idd prachtige speaker! Ik heb deze ook gekocht onlangs, alleen ben ik voor de walnoot kleur gegaan, ook erg mooi vind ik.

    Ik heb er 2 vraagjes over:
    1. Wat adviseren jullie mbt de spikes onder de stands? op foto’s van jullie reviews zie ik ze jullie wel gebruiken. Ik heb laminaat met daaronder beton. Levert het een beter geluid op als ik ze op spikes zet? (ben wel bang dat ze dan minder steady staan)
    2. wat is jullie ervaring qua hoe ver je ze uit elkaar moet zetten? Wat geeft het beste, holografische plaatje? Ik luister op zo’n 4,5 meter afstand. Ze staan nu 4 meter uit elkaar.

    Uiteraard wil ik hier zelf ook mee gaan spelen, maar ik merk dat het fijn is een vertrekpunt te hebben, van kenners.

    Hartelijk dank vast en ga door met deze mooie site, ik kom er graag :)

    • Uitgangspunt is een gelijkzijdige driehoek.
      Trek je de speakers wat meer uit elkaar c.q ga je wat dichterbij zitten dan krijg je wat meer detail. Probeer ook eens wat toe-in of als je met meerdere luistert, kruisen voor de zitbank.
      Een aardige handleiding vind je bij Audio Physic: http://audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

      En verdienstelijk verhaal over spikes en hun tegenhanger, het ontkoppelen: http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?4253-Understanding-Coupling-Decoupling-with-particular-reference-to-loudspeakers

    • Wow… 4 meter? Dat is ver zeg! Maar ja: als je op 4,5 meter afstand zit, kan het wel gaan denk ik zo. Je hoort het snel genoeg of het nog strak is. Zet eens een mannenstem in mono op. Als die in proportie is en strak staat, is het ok.

      Spikes klinken altijd wel strakker. Je hebt ook Soundcare-spikes. Die werken geweldig en krassen niet de vloer.

      • Hoi Jaap en Vincent, dank voor jullie reactie. Het is een beetje suf, maar ik heb het nav Jaaps opmerking toch maar even nagemeten en er blijkt 2,8 meter afstand tussen de speakers te zijn. Had het iets ruimer ingeschat haha! Ik zit op 3,2 meter. Ik kan de speaker om praktische en esthetische redenen niet nog verder de kamer inzetten en ook niet de bank naarvoren halen. Wel zou ik ze nog iets breder van elkaar kunnen opstellen zodat de afstand tussen speaker en luisterspot even groot is als van speaker tot speaker. Maar wat win ik daarmee? Is die gelijkwaardige driehoek zo essentieel? ik meen (ik dacht op deze site zelfs) ook wel andere verhoudingen gezien te hebben. Wordt het stereobeeld groter bijv?

        De spikes heb ik nu uitstaan (er zitten standaard schoteltjes bij de Sopra 1 voor onder de spikes); ik heb het idee dat de bas toeneemt, maar wel iets strakker wordt. Maar een wereld van verschil vind ik het niet.

        • Dag Bart

          Die gelijkzijdige driehoek is een richtlijn, niet te verwarren met een dwangbuis.
          Ik zelf heb de speakers dichter bij elkaar staan dan de driehoek voorschrijft.
          Dat komt omdat ik stereo vaak erg onnatuurlijk vind klinken.
          Als ik in het concertgebouw naar een piano recital luister dan hoor ik absoluut geen stereo effect, geen hoog rechts en bas op links.
          Zelfs in een grote bezetting, een symfonieorkest is er opvallend weinig richtingsinformatie.

          Je kunt de zaak natuurlijk ook rustig op zijn plek latten staan en gewoon op de grond gaan zitten. Richt de speakers maar eens recht op het hoofd en schuif is wat naar voren.
          Mijn ervaring is dat een typische near field opstelling, dichtbij en de spekers recht naar je toe de beste resultaten geeft. Logisch want als je on-axis zit (de acoustische as van de speaker) dan heb je de beste response. Zit je dichtbij dan elimineer je ook veel van de ruimte.
          Experimenteer maar eens en laat je niet gek maken door allerlei normen, richtlijnen en voorkeuren (zoals deze :) )

          Spikes: wat leesvoer http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/speaker-spikes-and-cones-2013-what2019s-the-point

    • Hi Bart, ik had tijdens de test een demping mat voor machines onder de speakers liggen. Dit is misschien stiekem wel een hele goede oplossing of tweak. Het beschermt je laminaat en demp ongewenste trillingen. Je kan natuurlijk gewoon een mooi rondje eruit snijden en die gebruiken. Voor de positie van de speakers zit er niks anders op dan schuiven en draaien. En natuurlijk luisteren. Een nummer wat wij vaak gebruiken op de redactie is mooie dag van Blof. Hopelijk heb je wat aan de tips.

      • Hoihoi,

        sorry voor de late reactie, ik heb een knetterdrukke week achter de rug. Maar nu vanavond eindelijk weer even tijd om met de positie van de speakers te spelen.

        Ik heb het idee dat het enorm nauw komt met deze Sopra, als in centimeterwerk. Is dat jouw ervaring ook Quintijn?

        Mbt de spikes: ik ken het verhaal, maar wat ik nu vooral wil weten is of de werking van spikes minder van toepassing is bij speakers op een stand. Zeker met de zware stand van de Sopra’s was de gedachte dat die veel trillingen opvangen. Dus zou spikes of ‘gewoon’ de plastic witte ringen eronder, weinig verschil moeten maken dan toch? of zit ik helemaal mis? Ik merkte met mijn vorige speakers (vloerstaanders) dat die beter presteerden met spikes op 5cm graniet en daar weer dempers onder. Is die invloed minder met speakers op (zware) stands?

        Het liefst gebruik ik dat graniet niet meer, het maakt de hoogte van de speaker te hoog, en het staat ook lelijk :)

        Dank voor het meedenken!

        • Spikes maken ook uit bij een speaker op een stand. Sterker nog: stands maken een enorm verschil. Speel er vooral mee. Plaatsing van de Sopra is wel kritisch. Maar dat is ook enorm afhankelijk van de ruimte. In onze huidige ruimte – die heel groot is – speelt het niet zo’n rol, omdat er nagenoeg geen reflecties zijn.

  • 500 recensies! Toch even bij stilstaan. Proficiat alpha audio. Op naar de duizend. Keep up the good work!

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: