Nordic Dynamic – Fuck Loudness!

in Achtergronden (1.259) | Technisch (61) |


Nordic Dynamic 2016

Onlangs is het evenement van Nordic Dynamic geweest. Een event, verzorgd door onder meer Peter Lyngdorf, rondom de loudness war. Peter Lyngdorf legt aan de hand van wat treffende voorbeelden uit wat dynamische compressie doet. Kort gezegd maakt het de muziek gewoon kapot. En dat kan en mag volgens de Deen niet gebeuren!

We hebben al een paar keer over Loudness geschreven. Het is een verschijnsel dat al decennia aan de gang is. En ondanks dat we beter apparatuur bezitten en studio’s ook over de meest geavanceerde d/a en a/d-converters beschikken, wordt het erger en erger. Tot het punt waarop er gewoonweg geen enkele vorm van dynamiek meer hoorbaar is.

Een treffend voorbeeld: Death Magnetic van Metallica. Een album dat redacteur in kwestie ook bezit, maar na één nummer gewoonweg terug in de kast heeft gezet… zonde! Helaas is Metallica niet de enige. Ook bands als Coldplay, Muse of The Red Hot Chili Peppers zijn schuldig. Leuke muziek, maar op een goed systeem niet naar te luisteren. En dat moet afgelopen zijn.

Twee versies

Een goed punt van Peter Lyngdorf is dat hij een oplossing aanhaalt voor deze al maar luider wordende maatschappij. Waarom zouden studio’s niet meerdere versies maken? Bijvoorbeeld één versie voor radio – een medium waarbij loudness een voordeel heeft: nummers vallen meer op en klinken wat ‘vetter – en een versie voor de mensen thuis. Een versie waar wél voldoende dynamiek in zit, zodat de muziek wel tot zijn recht komt op een goede hifi-set.

Nog een reden om twee versies te maken, is het feit dat als een nummer dynamisch gecomprimeerd is, dit later niet meer ongedaan kan worden: eenmaal in elkaar gedrukt, is de schade gedaan. Dat is natuurlijk doodzonde. Als een studio een ‘compressed’ en ‘uncompressed’ versie heeft, kan de studio later altijd nog zonder verlies aan het nummer werken. Bijvoorbeeld om een remaster te maken.

U kunt overigens testen hoe dynamisch een track is. Dat kan zowel met software – denk aan Audition – als een online tooltje van Nordic Dynamic: Music Tester. FLAC wordt helaas nog niet ondersteund. Maar dat moet in de uiteindelijke versie wel gaan gebeuren.

Normalisatie

Wat we ook hebben begrepen is dat het binnenkort waarschijnlijk geen zin meer heeft om alles kapot te comprimeren. Er zijn onder zowel radiostations als streamingdiensten plannen om standaard alles te normaliseren. En als dat écht doorzet, heeft harder afmixen en dynamische compressie eigenlijk geen zin meer. Dat zou geweldig nieuws zijn voor de liefhebbers in de muziek- en audiowereld.

We hebben voor u de presentatie op video vastgelegd. Zo kunt u ook meer te weten komen over de oorlog tegen de loudness war!

Video Nordic Dynamic / Peter Lyngdorf

  • Er wordt ons een worst voor gehouden.
    Watt??
    Of je worst lust!

    … enne 1 van de ergste Loudness-war remasters (helaas) zijn die sinds zo rond 2005 uitgekomen duo CD-albums met 2 beste albums van een artiest.
    Niet (te)doen dus, gewoon de originele uitgave nemen.

  • Wat me een beetje verbaast is dat er veel muziek digitaal gecomprimeerd wordt door de platenmaatschappij. Maar wat is er vandaag de dag technisch mogelijk om het omgekeerde te doen..? Vroeger was er zoiets als DBX, wat een dynamisch ruisonderdrukking systeem was voor o.a. tape en pletenweergave. Het moet toch niet meer zo moeilijk zijn om gecomprimeerde muziek digitaal te expanderen zou je zeggen..?

    Nou..net voordat ik bovenstaande wilde posten eerst even een google search gedaan en..ja hoor..! Er is een software beschikbaar die dit kan repareren.. notabene door een Nederlander geschreven:

    http://www.perfectdeclipper.com/
    https://www.youtube.com/watch?v=oqOljvx9KaM

    Nou..dat moeten we maar eens onderzoeken dan..:-)

    • Leuk zo’n declipper maar lijkt me de omgekeerde weg. Je wilt dat de master uit de studio perfect is. Alleen zo behoud je de originele signalen die nodig zijn om maximaal te profiteren van nieuwe technieken/apparatuur. Platenmaatschappijen hebben er geen belang bij waarschijnlijk. Zolang de meesten alleen muziek luisteren via de PC of telefoon en dus geen idee hebben hoe het ook anders kan klinken, zal de noodzaak er niet zijn. Audioproducenten dragen hier zelf ook aan bij door produkten in de markt te zetten die ‘leuk’ klinken en goed verkopen maar nooit een audiofiele goedkeuring krijgen.

      • Hoi Frank, je hebt 100% gelijk, maar helaas zijn het juist diezelfde platenmaatschappijen die in opdracht van de producer bepalen dat de opname met (te) veel loudness wordt opgenomen, danwel gemastered… Als het al tijdens de opname fout is gegaan, dan is het leed al geschiedt en kan alleen dit soort software uitkomst bieden. De tweede video en software die ik tegenkwam is nog interessanter overigens! Veel te beluisteren voorbeelden van bekende albums die er fors op vooruit gaan qua geluidskwaliteit!

  • Hebben de artiesten/muzikanten zelf geen invloed op het eindresultaat? Het is natuurlijk allemaal commercie, vandaar dat de slechtste opnames bij de grote namen plaatsvinden. Wat heeft het voor zin technieken te ontwikkelen die tot doel hebben ons als luisteraar meer te laten genieten van muziek als de opnames en mastering naar de klote geholpen worden? Wie wordt er nu serieus genomen? De luisteraar zeker niet. De muzikanten al helemaal niet. Ik snap de trend naar vinyl wel…

    • Ja..die artiesten en de producer bepalen hoe het gaat klinken en het is uiteindelijk de doelgroep en het medium waarop geluisterd wordt wat bepaald hie het gaat klinken en uiteindelijk draait het hoofdzakelijk om geld. Videoclips en (auto) radio heeft het grootste bereik en daar moet snel gescoord worden. Hoe harder het uit de TV of boombox komt, hoe meer aandacht t.o.v. andere muziek etc. Luister maar eens hoe verschrikkelijk hard de radio en TV reclames worden uitgezonden..Allemaal schreeuwen om aandacht.. en aandacht is cash..denken ze.. Audiofielen zijn maar een splintergroepering helaas..

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: