Klubben-event: Stop de Loudness War!

in Nieuws (1.814) |


Ook de Loudness War zat? Wij ook! En mooier nog: de industrie ook! Op 31 mei 2016 houdt Hi-Fi Klubben twee informatie- en luistersessies rond het Nordic Dynamic initiatief met daarbij een optreden van het Vestbo Trio. Een unieke kans om als liefhebber een informatief, gezellig en nuttig event met live muziek en Peter Lyngdorf mee te maken. 

Het is soms gewoon niet meer om aan te horen, die loudness in pop- en rockmuziek. Zonde, want vaak is de muziek juist heel leuk. Kortom: er moet wat gebeuren. Een signaal vanuit de markt dat ‘genoeg, genoeg is’. Klubben houdt daarom twee sessies rondom dit thema.

Sessies

Beide sessies worden gehouden op 31 mei:
15:30 – 17:30 uur Hi-Fi Klubben Rotterdam – Hoogstraat 137
20:00 – 22:00 uur Hi-Fi Klubben Amsterdam – Rijnstraat 160 – 168

Inschrijven

Bijwonen van de sessies is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt. Daarom zijn de sessies alleen toegankelijk na bevestigde inschrijving via de site van Hi-Fi Klubben:

https://www.hifiklubben.nl/kampanje/2016/05/nordic-dynamic-event

Over het event: Nordic Dynamic

Nordic Dynamic heeft in feite twee doelen: de luisteraars bewust te maken van het voordeel van dynamische opnames zonder onnodige en overvloedige dynamische compressie. En het stimuleert en ondersteunt artiesten, labels en producers om dynamische geluidsopnamen met een groter contrast en diepte te creëren.

Kortom: het is een win / win situatie, want zo zet de band een mooiere opname op een schijfje of internet. En de liefhebbers genieten meer van de muziek.

Lyngdorf

Één van de initiatiefnemers van Nordic Dynamic, Peter Lyngdorf, ook oprichter van Hi-Fi Klubben, zal uitleg geven over deze ontwikkeling en het belang ervan voor de muziekindustrie en iedereen die van muziek houdt.

In Peter’s eigen woorden: “It has become worse and worse, louder and louder”. Peter streeft zijn hele leven al naar goed geluid en heeft daarom besloten het gevecht aan te gaan tegen de trend om muziek uit te brengen die “louder than everybody else’s” is, en te strijden tegen de “Loudness War” die zich als een ziekte verspreid heeft over de hele wereld.

Vestbo Trio

De avond zal niet alleen maar vol zitten met gepraat. Just niet. Het Deense Vestbo Trio komt optreden om te laten horen hoe het er live aan toe gaat. Kortom: het is een bijzonder interessante en gezellige avond om bij te wonen!

Inschrijven

Bijwonen van de sessies is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt. Daarom zijn de sessies alleen toegankelijk na bevestigde inschrijving via de site van Hi-Fi Klubben:

https://www.hifiklubben.nl/kampanje/2016/05/nordic-dynamic-event

  • Loudness War iets nieuws ?? Nee, hoor, ook in de analoge tijd (voor zover je nu dat niet meer hebt – volgens mij komt alle audio nog steeds analoog uit je speakers en hoofdtelefoon) was dit fenomeen er min of meer al: de 12-inch singles die op 45 toeren draaiden en in pakweg 10 minuten muziek er door joegen waarbij de naald met moeite de groef kon volgen zo slingerde deze naar links naar rechts en op en neer. Maar de bas was wel lekker vet en dreunde zo lekker uit m’n eerste Jamo-speakers !! Maar de mechnische capaciteiten van het medium had zo zijn beperkingen en daar moest bij de opname wel rekening worden gehouden.
    Toen kwam de CD en waren de remmen ook toen al los: ik kocht ooit de eerst versie van de CD Innervisions van Stevie Wonder, want mijn LP was grijsgedraaid en nu wilde ik graag een kraak- en tikloze versie. Mijn schrik was groot toen ik ‘m voor het eerst draaide: het klonk voor geen meter !! Geen idee wat er aan de hand was ?! Ik heb alles nagekeken maar alles was goed aangesloten maar klinken deed deze CD niet. Na een paar keer luisteren met vrienden kwamen we tot de conclusie dat men bij het maken van de CD-master de muziek teveel tot zijn uiterste had uitgestuurd (de grenzen van de CD-opname denk ik zo).
    En ook bij huidige (pop-)CDs heb ik nog regelmatig dat ik denk dat men bij het afmixen teveel de randen van de mogelijkheden opzoekt. En dat zijn opnames van artiesten die niet per definitie in het Loudness War rijtje thuishoren. Heel vaak dat de bas in de weergave gewoon teveel is … !! Het lijkt wel alsof de opname alleen op kleine studio-monitoren wordt teruggeluisterd waarop dit fenomeen blijkbaar niet wordt waargenomen, maar er wel inzit. Ik heb een versterker zonder toonregeling, maar een paar jaar geleden heb ik een X-Tone van Musical Fidelity op de kop getikt en ben blij dat ik sindsdien de zaken weer wat kan afregelen als de weergave weer eens teveel van het goede is.

    Uiteraard juig ik wel het initiatief toe om opnames tot op normaal dynamisch niveau te laten weergeven. Het fenomeen is al veel langer gaande en komt uit de FM-radiowereld in de US of A. Daar zijn radiozenders muziek-compressie steeds meer gaan toepassen om zich te onderscheiden tussen al die andere zenders. Hoe hoger het niveau des te meer kans men heeft dat iemand op die zender blijft hangen tijdens het zoeken naar een muziekzender. Ook hier wordt dat al geruime tijd toegepast bij populaire radiozenders.

  • Eigenlijk zouden er ook remasterd anti loudness versies van allerlei albums uit moeten komen.
    Alleen bij klasiek heb ik LW nog niet ervaren.

  • Opzich een goed initiatief, hoe meer aandacht hoe beter… mja, de massa weet niet beter en dan nog de platenlabels die vinden dat dit LoudnessWar gedoe gewoonweg de nieuwe maatstaaf is.
    Beste is eigenlijk alleen maar luisteren naar muziek van voor 1999. ? ;-)

    Overigens is het ook helaas zo dat juist heruitgaves van albums (remastered) te lijden hebben en daardoor het LW ontstaan/ondekt is.
    Zelfs redelijkerwijs onafhankelijke muzikanten brengen albums uit die last hebben van LW.
    Zo ook de nieuwe Radiohead, JM Jarre, en wat al niet meer.
    Of helaas ook het alt-countryrock My Morning Jacket.
    En zeer ergelijk het album v/h vorig jaar: Tame Impala.
    Ja liedjes kunnen goed en/of mooi zijn maar alles-of-niets overmatig luid is niks gedaan.

    • Zonde he? Radiohead is niet harder gaan opnemen hoor. In Rainbows is ook tot ‘0’ afgemixt. En zelfs bij OK Computer is dat gedaan. Echter: zonder clipping en toch met aardig wat dynamiek. Zie screenshots hieronder:

      Radiohead spectral analyse
      Radiohead spectral analyse 2
      Spectral analyse 3

    • Dit antwoord is van Producer Martin Boer.

      De loudness war is ontstaan omdat er begrenzing is gekomen op de maximale koptelefoon volume uitsturing van mp3 spelers. Door de muziek harder te masteren klinken de tracks toch hard op je oordopjes.

      Als de dynamiek bij eerdere mastering al is weggehaald dan kun je dat bij nieuwe mastering niet meer terug halen. Dat is net zoiets om van een mp3 file weer een .wav maken. De bedoeling is dat producers niet zelf al ‘voor mastering’ doen en hun tracks al tot het maximale oppompen, dan blijft er voldoende headroom over om bij de mastering genoeg dynamiek in de track te laten. In het vervelendste geval klinkt de track dan niet luid maar moet je je versterker wat harder zetten.

      • Kijk… daar hebben we wat aan. Dit is ook wat Sander vd Heide vertelde aan ons tijdens een bezoek. Niets vervelender dan dat producers al ‘afmixen’ voordat zij er mee aan de slag moeten!

  • Als men nou begon met mainstream muziek laten horen zoals het hoort en niet dit soort muziek wat door weinig mensen wordt geluisterd.
    Ik viel bijna in slaap met de meeste van de artiesten die bij dit label zitten.
    Wat pas echt goed zou zijn is als ze de masters van bekende nummer zouden remixen zonder die loundness en die uitbrengen. a la Liebrand zijn 12 inch series. voor oude 12inches maar kun je ook doortrekken naar mainstream muziek van deze tijd.

      • Dat is absoluut waar. Alleen DIE muziek gaat niet helpen.
        Om eerlijk te zijn denk ik ook het medium niet. Kleine groep mensen die ook maar enig sinds interesse heeft in audio. Velen horen het verschil in kwaliteit wel maar vinden het niet belangrijk. Slechts een select clubje vind audio wel interessant genoeg om zich druk te maken.
        De muziek die in die lijst staat is ook geen muziek die met de loudness-war mee zou doen. maar mainstream (zeg top 40 muziek) wel.

        Dus naar mijn mening is dit geen nek uit steken. Internet staat vol met shout-outs tegen loudness war.

        • Crap waarom kan ik nou niet editten. er moest NIET
          tussen absoluut en waar staan.
          Drukte te snel op verzenden….

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: