Verslag fabrieksbezoek IXION

in Achtergronden (1.259) | Fabrikanten (60) |


IXION Fabrieksbezoek

Noemt u eens een bekende merknaam uit Noorwegen? Auto’s? Volvo en Saab komen uit Zweden. Datzelfde geldt voor H&M en IKEA.. Voor audio is Denemarken de Scandinavische bakermat met klinkende namen als B&O, Dali, Densen en Lyngdorf. We komen na enig zoeken bij merken uit als Helly Hansen of Napapijri (outdoorkleding)

Heel Noors is het merk Tandberg, dat vanaf de jaren 30 van de 20e eeuw radio’s maakte en later bandrecorders en geïntegreerde audiosystemen; uit Noorwegen. Tandberg ging zich vanaf de eeuwwisseling echter toeleggen op video-conferencing en dat onderdeel is inmiddels overgenomen door Cisco.

Kans

Daar ligt een kans, moet ondernemer Tom Austad hebben gedacht toen hij vijf jaar geleden de uitdaging aanging om het audiomerk nieuw leven in te blazen. Met de gedachte dat Noorwegen heel goed een topmerk kan gebruiken voor hoogwaardige audio ging hij aan de slag.

Austads ambitie was (en is) om het beste te bieden van een tablet, een audiosysteem, een multiroomsysteem en een computer. En alles made in Norway, van technisch concept tot design en productie.

Met een zelf gemaakt prototype haalde hij zijn eerste investeerder binnen en al spoedig volgden er meer. Er bleek inderdaad vruchtbare bodem te zijn voor een nieuw merk uit Noorwegen.

Austad haalde Bård Eker, designer van onder meer de spectaculaire Koenigsegg sportauto’s binnen als ontwerper van de IXION producten.

IXION

Na vijf jaar research, prototyping en testen werd op 11 april 2016 de IXION-fabriek in Tønsberg officieel geopend en dat is tevens de start van de marktintroductie van de IXION-lijn in Noorwegen, de UK en Ierland, Zwitserland en Nederland.

Alpha-Audio is er als enige persvertegenwoordiger uit Nederland bij (op uitnodiging van importeur Dune Blue). We spreken met de CEO (Tom Austad), de technisch directeur, de designer en een Noors parlementslid. We krijgen zo een mooie inkijk in de wedergeboorte van een audiomerk.

Lange termijn scope

Een belangrijke waarde die we in het hoofdkwartier van IXION hebben gehoord, is vertrouwen en betrouwbaarheid. Het vestigen van een nieuw audiomerk vraagt als eerste om investeerders en om grote bedragen. Vertrouwen van de investeerders is essentieel en Tom Austad heeft dat onder meer bereikt door hen te overtuigen van de langetermijnvisie van IXION. De producten hebben een lange levenscyclus, een zeer hoge betrouwbaarheidsgraad en daarom geeft de fabriek vijf jaar garantie. Dat is erg lang voor een consumenten-electronicaproduct! Hoe dit principe doorwerkt in het ontwerp en beprijzing van het product illustreren we aan de hand van een voorbeeld van de CEO.

Als een electronisch product zeer lang moet functioneren, is de grootste vijand de warmteontwikkeling. Daardoor slijten onderdelen sneller en is de kans op storingen groter. Daarom heeft IXION in zijn producten voedingen geplaatst die vier keer de benodigde stroomcapaciteit kunnen leveren. Het resultaat; een lage bedrijfstemperatuur en een betere audiokwaliteit. Het is tevens een strategische en financiële keuze om dergelijke overcapaciteit aan voedingen in het product te plaatsen; het product wordt met de hoge technische eisen  veel kostbaarder dan wanneer er de minimaal noodzakelijke voeding in zou zijn geplaatst. Het langetermijn effect kan evenwel zijn dat consumenten de lange levensduur en betrouwbaarheid van het product zeer gaan waarderen. Een investeerder zal deze filosofie moeten snappen en zich hierin kunnen vinden.

Maestro en Solo

IXION maakt op dit moment twee componenten. De Maestro is het hart van het audiosysteem. De Solo is een monospeaker die in de verschillende ruimtes van uw huis wordt geplaatst. Het IXION-systeem  is een streamer met stereo luidsprekers (de Maestro), en een FM/DAB radio, voorzien van digitale en analoge ingangen en een hoofdtelefoonuitgang. Volgens IXION zijn er 120 codecs voor audioformaten geprogrammeerd waarmee elke mogelijke audiobestandsstructuur kan worden afgespeeld. Ook MQA–ondersteuning is in de maak. Streamingdiensten : Spotify, Apple Music, TuneIn en Tidal. Er is Bluetooth aan boord en er is een app voor Android en iOS. .

Power Line

So far so good, denken we. Waar IXION zich in onderscheidt is dat het multiroomsysteem geen beslag legt op uw netwerkrouter thuis, niet via ethernet en niet via wifi. De IXION-ontwerper voorziet problemen bij de router en switches wanneer er grote datastromen (zoals high-res audio) naar verschillende kamers in een huis moeten worden verplaatst. De oplossing waar IXION voor kiest in het stroomnetwerk in uw huis: Powerline dus.

Maar dat is nog niet alles. Om ook daar ervoor te zorgen dat de Maestro bij het bedienen van 8 ruimtes niet overbelast (en oververhit) raakt, is het dataverkeer tussen de gebruiker (die via een app de muziek kiest) en de speaker geoptimaliseerd, namelijk zoveel mogelijk ‘end-to-end’. Daardoor is de bediening snel en betrouwbaar. We komen hier later in de review van Maestro en Solo nog op terug.

Een solide basis, flexibele software

Een volgend belangrijk ontwerpprincipe van de IXIONlijn is dat de hardware toekomstvast is. Daarom zijn er niet alleen de genoemde voedingen voorzien, maar ook een zeer snelle en stabiele computer en high end onderdelen. Een stabiel platform als basis moet het mogelijk maken om groei in functionaliteit en verbeteringen via software-updates te realiseren.

Tom’s Radiofabrikk

We zijn wel eens vaker bij fabrikanten en makers op bezoek geweest, Vaak waren dit grote, gevestigde merken als Bowers & Wilkins, DALI en onlangs nog Paradigm en Anthem. We zien enorme fabriekshallen met honderden verpakte exemplaren, productielijnen en R&D-labs die zeker indruk maken.

Bij IXION zien we hoe een product in vijf jaar is geëvolueerd van een idee tot een eerste productlijn die op het moment van schrijven op de markt wordt gezet. De strategie voor de komende jaren, met de uitbreiding van de IXION-serie, van de functionaliteit e.d. ligt klaar.

“we will surprise you with exciting news from Norway the forthcoming years”.

Nu is de productiecapaciteit 50 per dag, maar als het moet kunnen er meer productielijnen bij; ook daarover liggen de scenario’s klaar. Designer Bård Eker noemde tijdens de persconferentie het grote belang van een nieuw audiomerk uit Noorwegen.

“We zijn door de vondst van Noorse olie misschien wat lui geworden. Het is heel goed dat de lage olieprijs ons heeft wakker geschud.  Laten we doorgaan met het maken van topproducten voor de wereld.”

Wij vonden het in mooi om een kijkje te hebben genomen in wat de Noorse pers noemde “Toms’ Radiofabrikk”. We wachten met spanning het opwindende audionieuws uit Noorwegen af!

Video IXION

  • Nog wat namen: Hegel, SEAS, DOXA, Dynamic Precision.

    Vooral Hegel timmert flink aan de (internationale) weg tegenwoordig.

    Niet-audio: Yara (kunstmest), Statoil (petrochemie), Hydro (idem dito)

  • ten eerste electrocompaniet toch niet echt onbekend.
    ten tweede Bryston geeft 20 jaar garantie.
    voor de rest vind ik het nogal een marketing artikel.

    • Electrocompaniet is onder kenners wel bekend ja. Maar lang niet op niveau van Bang & Olufsen of een merk als Volvo, Saab of zelfs DALI. Bryston geeft inderdaad 20 jaar. Densen zelfs levenslang. Maar dat zijn bizarre uitzonderingen. 5 jaar is gewoon veel. En als je het als marketing ziet: jammer. Dat is niet de insteek van dit stuk. Dit is puur om aan te geven dat er een nieuw merk is… en een stukje achtergrond. Nee: het is geen review, maar ja: gaat nogal lastig als we geen samples hebben. :-)

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>