Review Mutec MC-3+ USB Master Clock Generator & USB Interface

in Recensies (542) | Hi-Fi (202) | D/A Converters (89) |


Mutec MC-3+ USB

Intro

  • Alpha-Rating

  • Beoordeeld 4.5 sterren
  • Absurd goed
1075

  • Mutec MC-3+ USB
  • Getest door:
  • Gepost op: :
  • Laatst aangepast: 2016-02-03
  • Bouwkwaliteit
    Schrijver: 80%
  • Inzetbaarheid
    Schrijver: 80%
  • Klank
    Schrijver: 100%
  • Prijs
    Schrijver: 90%

Conclusie:

Met het toenemend aantal digitale apparaten in de audioketen thuis is een woordklok een unit die zeker de moeite waard is om eens bij u in huis te testen. Wij hebben de MC-3+ USB aangesloten op een veelheid aan digitale apparatuur; van een Sonos-streamer tot high end streamers en op verschillende DA-converters. Vooral bij het afspelen van audio bewees het herklokken uitstekende diensten.

Daar waar masterklokken kostbare en niet-toepasbare apparaten waren voor consumenten-audio heeft Mutec voor een doorbraak gezorgd met de toevoeging van USB-functionaliteit en een prijsstelling waardoor het binnen bereik van consumenten-hifi komt.

Kortom: u haalt met de MC-3+ een masterklok in huis die uw digitale apparatuur beter laat klinken. Wij voorspellen dat de MC-3+ een nieuwe norm zal stellen in uw huiskamer waarbij de woordklok inderdaad een belangrijk onderdeel gaat worden van het audiosysteem. Goed gedaan Mutec!

Deze Mutec MC-3+ is eigenlijk gewoon onmisbaar. “Huh? Onmisbaar? Hoezo dan? En wat is zo’n klok dan? En waarom zijn er zo weinig van te koop?” Goede vragen! We leggen het uit in deze review. Maar niet bij ons klagen als u na dit stuk 1000 euro armer bent! 

Welnu, een woordklok is vrijwel altijd ingebouwd in het digitale apparaat. Of het nu een DAC is, of een A-D converter, een streamer of een PWM (digitale) luidspreker, al deze apparaten hebben een woordklok.

Dit analoge(!) onderdeel controleert de timing van de digitale samples. Een digitaal signaal verschilt immers van een analoog signaal; een analoge geluidsgolf is een continu signaal. Een digitale opname benadert dit analoge continuüm zo dicht mogelijk door verschrikkelijk veel digitale samples (opnames, frames of pixels zijn een goede vergelijking) te maken per seconde: 41.100, 48.000, 96.000, 192.000 of soms zelfs nog meer. En dan kan de bitrate nog verschillen tussen 16 en 24 (we laten DSD even buiten beschouwing omdat deze manier van digitaliseren fundamenteel verschilt van de 16/24 bits conversie).

If you wanna have a good time you need a good clock!

Mutec-master-clock-MC3+

De Mutec MC-3+. Een zeer flexibel inzetbaar apparaat. Met name door de toevoeging van usb.

Een goede woordklok moet deze samples weer even precies neerzetten in een digitale mixer, een effectprocessor, een digitaal-naar-analoog converter etcetera. Hoe hoger de samplerate, hoe preciezer de klok moet zijn. Logisch, want een ‘fout’ wordt exponentieel groter als de samplingrate omhoog gaat.

De woordklok stuurt de samples aan in het transport van het ene naar het digitale apparaat. Mist een processor deze informatie, dan is er een timingfout en wordt deze lege ruimte ingevuld of weggelaten. U hoort deze timing-oneffenheden onder andere doordat het stereobeeld aan ruimtelijkheid inlevert, instrumenten en stemmen minder goed te onderscheiden zijn. De transiënte informatie lijdt het meest onder timingfouten en hoe beter uw audiosysteem is, hoe meer u hier last van hebt.

Klokfouten (a-periodiciteit in het kloksignaal) leiden tot de beruchte jitter die amplitude- harmonische vervorming genereert bij A/D en D/A conversie. Vooral bij D/A-conversie en wanneer er sprake is van oversampling, worden de timingfouten gekopieerd en nemen ze veelal toe. Behalve jitter is dit ook hoorbaar door clicks, hickups in het signaal en andere narigheid.

Goed

Klinkt goed

Niet duur ivm concurrenten

USB is bi-directioneel

Zeer flexibel inzetbaar

Minder goed

Handleiding kan beter

Bediening kan duidelijker

Geen afstandsbediening

  • Mijn AMR dp-777 se belooft zelf al een totaal jittervrije clock te hebben en dan zou zo’n reclocker niets toevoegen?

    • “ een totaal jittervrije clock”
      AMR is wat genuanceerder dan dat.
      1. “Zero Jitter Mode* The Zero Jitter Mode utilises AMR’s ingenious Global Master Timing (GMT)* and Intelligent Memory System (IMS) to totally eliminate jitter coming from the source. The Global Master Timing clock system intelligently actualises over 28 million different real-time clock frequencies to exactly match the dynamic input clock down to 0.001Hz (i.e. ~0.04ppm accuracy) of the source. With this new vanishing-low jitter clock coupled to the Intelligent Memory System (IMS), the GMT/IMS system locks out source jitter.“

      Hun claim is dat ze een technologie hebben die input jitter elimineert tot een onhoorbaar laag niveau.
      Als die claim correct is, dan heeft een re-clocker geen enkele zin want dat doet de AMR in feite zelf al (ze bufferen het input signaal waardoor je DAC en source ontkoppelt)

      • Bufferen gebeurt al veel langer. Denk aan Meridian cd-spelers uit de 90’er jaren. Clocks zijn inmiddels veel beter geworden: dat is een feit. Ik ken de AMR niet goed genoeg om te zeggen dat dit echt bijzonder is. Feit is: er zijn zo veel fabrikanten die dat beweren. Eerst horen, dan geloven!

  • Vorig jaar heb ik in mijn Marantz SA7001 KI een Trichord klok en voeding laten inbouwen. Een flinke stap vooruit qua helderheid en stabiliteit. Dan lijkt me een Master Clock Generator niet meer nodig. Misschien wel iets voor mensen die muziek beluisteren vanaf een harde schijf.

  • Ik heb dit apparaat zelf gehoord op een Metrum Pavane en ben al sinds mijn Totaldac tijd aan de “reclocker”.

    Het is ongelogen werkelijk verbluffend te horen wat zo’n ding doet aan de verbetering van het geluid uit een (any) DAC.

    Maar ik denk dat je het ding anders moet proportioneren; namelijk als “digitale (USB) uitgang shaper” van een player in tegenstelling tot een DAC verbeteraar. Even voor het gemak uitgaande van:

    -het feit dat er geen betere DAC bestaat dan bijvoorbeeld de Pavane (…!) en
    – het feit dat dat ding werkelijk waar beter klinkt met deze Mutec reclocker (via USB in naar AES uit)
    – waarbij de digitale informatie komt uit een Cubox-I4 met MPD en/of Squeezelite;

    zou je kunnen stellen dat de Mutec de digitale informatie beter voorbereid op de laatste stap, namelijk de D naar A conversie.

    De enige vraag blijft dan: moet je achter elke bron een reclocker zetten of eentje in je DAC…?

    Ik heb het ding ondertussen ook al open gehad en dat gekke schakelende voedinkje moet er natuurlijk onmiddelijk uit. Er zijn overigens ook al heel aardige mod’s op het web te vinden.

    Maar dat het een vet mooi kassie is staat buiten alle kijf…!

    • Dat zal ik onthouden, eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar klinkt allemaal logisch. En als je het verschil duidelijk hebt waargenomen neem ik dit direct aan. Vreemd dat er zo vaak bezuinigd wordt op de voeding. Hier wordt de stabiliteit dus ook de klank beter.

  • Zeer interessant. Overweeg de Aurender N100H USB only te kopen en heb ervaren dat de kwaliteit van usb to spdif omzetters enorm verschillen. Zo heb ik Aurenders UC100 omzetter vergeleken met de BUC1 van Bryston. Ik viel van mijn stoel. Wat een kwaliteitsverschil. Veel meer detail, openheid, controle, snelheid en dimensionality via de Bryston, die qua ontwerp superieuer is aan de Aurender UC100, die geen eigen voeding heeft etc…

  • Ik vind deze review niet zo informatief en had graag gezien dat men wat meer de diepte in was gegaan.

    Want dit zijn erg interessante apparaten die het signaal van music servers met usb uitgang verbeteren door reclocken en galvanische scheiding. Maar € 1075,- is wel redelijk aan de prijs, er zijn meer apparaatjes op de markt die hetzelfde doen voor € 200,-. Het verschil zal in de kwaliteit zitten, dit ga ik met testen de komende tijd zelf uitzoeken.

  • Kortom: u haalt met de MC-3+ een masterklok in huis die uw digitale apparatuur beter laat klinken. Wij voorspellen dat de MC-3+ een nieuwe norm zal stellen in uw huiskamer waarbij de woordklok inderdaad een belangrijk onderdeel gaat worden van het audiosysteem.

    Als ik dit soort zinnetjes lees dan vraag ik mij af wat ik nu gelezen heb, een recensie of een advertorial?

    Een kristal staat op een bepaalde frequentie te oscilleren.
    Daar kun je andere frequenties van aftakken b.v. de word clock= sample rate.

    In een studio met ton aan apparatuur is het prettig als alles op dezelfde sample rate loopt.
    Dat kun je bereiken met een masterclock.
    Of dat ook een verbetering is in geluidskwaliteit, is aanvechtbaar.
    Het distribueren van een clock over kabeltjes komt de kwaliteit van de timing niet ten goede.
    http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/masterclocks.htm

    Ik ben het met de auteur eens, een masterclock is voor de consument niet aan de orde.
    Dat heeft een praktische rede n.l. de meeste consumenten apparatuur heeft geen word clock input.

    Wat blijft er dan over? De functie van reclocker.
    Of dat te allen tijde een verbetering is (de nieuwe norm!) acht ik eveneens zeer aanvechtbaar.

    Ik weet ook wel dat het enige waar men het in de audio wereld over eens is, is dat men het nergens over eens is maar dat korte signaal wegen beter zijn dan lange acht ik redelijk onomstreden.
    Het beste is dus een clock zo dicht mogelijk bij de DAC m.a.w. pal naast de chip die de DA doet.

    Als ik zie wat een hedendaagse DAC aan jitter performance op de mat brengt (minimaal -120 dBFS is zowat standaard bij de 1000,- DACs) dan kan ik mij niet voorstellen dat een reclocker een verbetering is.

  • Probleem is niet zozeer de precisie van de klok, maar vooral het fenomeen faseruis. Lees daarvoor de info op de site van Grimm Audio

  • Tja, wel mooi, die lage prijs, maar wel verklaarbaar. De accuratesse van deze klok is ‘ slechts’ 0,1 ppm (parts per million). Vergelijken we dit met een Esoteric Master Clock G-02 die flink duurder is, deze heeft een accuratesse van 0,01 ppm (inderdaad, een nul meer, vele malen precieser dus.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>