Geld speelt een rol

in Achtergronden (1.272) | Opinie (50) |


Gratis Geld

 

Bij recensies van audioproducten is er iets merkwaardigs aan de hand, ook op dit platform. We keren een apparaat binnenstebuiten, luisteren tot onze oren eraf vallen, meten een slag in de rondte… en over de prijs/kwaliteitsverhouding zijn we in bepaalde gevallen weer terughoudend. Natuurlijk delen we wel met u of we het geteste product in verhouding vinden staan tot de vraagprijs; we laten het echter aan de lezer over of deze een x bedrag ervoor over heeft. Onlangs nog op de discussiepagina’s vroeg een lezer zich af wie in hemelsnaam nog een speakerset van pakweg 9.000 euro aanschaft. (Dat zijn er overigens veel meer dan u denkt) We proberen deze lastige materie uit te rafelen met een aantal gedachten en analogieën.

Een veel gebruikte vergelijking is de aanschaf van een auto; er is bijna geen product dat zo snel in waarde afneemt dan de vierwieler. Wat dat betreft is goede kwaliteit audio-apparatuur een waardevastere investering dan een auto of vele andere gebruikersproducten. Kijk maar eens op Marktplaats of Catawiki om te zien wat de restwaarde is van uw set. Sommige producten worden zelfs collector’s items en stijgen in waarde.

Meer dan de som der delen

Bowers Wilkins 800 serie 2015 (83)

Zo’n machine neerzetten is niet gratis…

De beprijzing van een product is een complex vraagstuk. Hoe reken je bijvoorbeeld de Research & Development door? Of het design? Of een complete fabriek? Duidelijk mag zijn dat een goed product meer mag kosten dan de optelsom van de onderdelen. Voor de rest zijn er de wetten van de marktwerking die in de audio redelijk goed werken. Bij onze recente massa-tests van versterkers rond de 1.000 euro en luidsprekers van 9.000 euro per paar merken we dat de kwaliteit goed onderling vergelijkbaar is. Hoe hoger geprijsd, hoe meer we ook de merkidentiteit van de producten waarnemen. Dan wordt het dus een kwestie van smaak. Ook zien we dat bij grotere merken die zeer exclusieve top-end series produceren, de innovaties doorwerken in de goedkopere series.

Bij luidsprekers is de grootste – en vaak meest arbeidsintensieve- kostenpost het maken van de kast. Deze film van Bowers & Wilkins over het productieproces van de 800 Diamond speaker serie laat zien hoe complex dit is.

Muziekinstrument

De vergelijking tussen een audiomerk en een maker van muziekinstrumenten is nog niet eens zo vreemd. Beiden zijn op zoek naar het ultieme geluid en maken daarbij gebruik van een combinatie van materiaal, techniek, afstelling en vakmanschap. In zekere zin is een audiosysteem ook een muziekinstrument; het reproduceert muziek en kan dezelfde emotie bij de luisteraar oproepen als een live uitvoering. Bij het bezoeken van fabrieken waar de makers uitleggen waarom ze hun producten maken, komt de filosofie van het merk het beste tot uitdrukking. Het zijn vaak zeer persoonlijke verhalen die de grondslag vormen van een merk. Kijk maar eens naar de verslagen die we maakten van de oprichters van merken als DALIRaidho, Weiss of PS Audio.

Er is onder muzikanten een – ongeschreven – regel dat een goed instrument best wat mag kosten. Een basale piano bijvoorbeeld kost zo’n 4.000 euro; een goede piano al snel 15.000. Voor een goede vleugel kunt u dit bedrag met een factor 5 vermenigvuldigen. Elk instrument heeft zijn eigen topmerken waarvan de prijzen nieuw of tweedehands op constant niveau blijven. Voor dwarsfluiten is dat bijvoorbeeld Miyazawa (gemiddelde prijs 4.000-5.000 euro), voor elektrische gitaren wilt u een Gretsch of Fender (ca 5.000 tot boven 100.000 voor vintage exemplaren). Voor de Nederlandse trompetbouwer Van der Laar bestaan wachtlijsten; het is een privilege als hij een trompet voor u wil bouwen…

Wat mag een hobby kosten?

geld-verdienen-budgi

Vraag een fanatieke fietser in uw vriendenkring eens naar zijn of haar ‘gear’ en maak eens een optelsom van de kosten hiervan. Een racefiets van 3.000 euro of meer is tegenwoordig in vele fietswinkels te koop; en dan zijn er nog de schoenen, helm, kleding. Hetzelfde kunnen we schrijven over de hengelsport. Loopt u maar eens een hengelsportwinkel binnen om te zien wat een high end vis-set zoal doet. Wat we maar willen zeggen; elke hobby heeft een prijs en voor niet-liefhebbers is dit moeilijk uit te leggen; en liefhebbers onderling raken er niet over uitgepraat. Dat zien we aan de levendige discussies op dit platform en dat merken we aan de bezoekers in de Alpha-Audio studio. Het genieten van een gedeelde liefhebberij is, om een reclame van een creditcardmaatschappij te citeren, onbetaalbaar.

Genieten

Moet een audiosysteem perfect zijn om van muziek te kunnen genieten? Mijn antwoord daarop is: nee. Ik kan ook geraakt worden door mooie muziek als het door een draagbaar radiootje komt. En ik word in negatieve zin geraakt als muziek door teveel compressie, loudness en dergelijke zo massief tot mijn oren komt dat alle detaillering verloren gaat.

Maar wat is het fijn als het weer eens gebeurt; een bekend muziekstuk beluisteren en ontdekken dat er nog meer lagen in zitten, nog een instrument of harmonische lijn zich openbaart, de tekst nog dieper doordringt. Als maker van muziek ben ik me ervan bewust dat het musiceren vooral communiceren is; met de leden van de band of ensemble en vooral met het publiek. We proberen een gevoel, emotie over te brengen door middel van muziek. Daar genieten wij als makers van en hopen dat u als luisteraar dat ook doet.

Een goed audiosysteem is daarmee evenzeer een muziekinstrument als een piano, gitaar of sax.

  • Het hoeft niet zo extreem. De forse afschrijving op hifi-apparatuur is voor mensen die zo veel mogelijk muziek uit hun budget willen halen, een mooi kans om prachtige apparatuur tweedehands te scoren. Een Kharma van 5 jaar oud is nog steeds een hele mooie speaker. Waarschijnlijk mooier dan de nieuwe prijsgenoten, ( van zo rond 9000 euro ? )
    Een beetje grasduinen in het occasion-aanbod is ook een leuk onderdeel van de hobby. Alleen één ding: status, dat kan zo’n ouder exemplaar natuurlijk niet leveren !

    • Helemaal mee eens! Ik koop eigenlijk alles tweedehands, op mijn zelfgebouwde muziekserver en bijpassende lineaire voeding na dan. Een nadeel van bij particulieren kopen is dat je het vaak niet in je eigen systeem kan uitproberen. Maar goed, dan verkoop je het toch zelf weer :-) Dat is ook een leuk stukje van de hobby.

  • Het is jammer om ook in Hans zijn commentaar te moeten lezen dat de echte liefhebbers van muziek aan het vergrijzen zijn. Vind de jeugd dan echt geluid uit een blikken of kunststof doosje (tel., iPod enz.) en een metershoge subwoofer van 50 euro zo mooi en goed klinken?! Het begint er op te lijken want naast WC-eend zullen figuren als Hans hun laptop en racefiets bij de Gamma halen en fototoestel en TV bij de Lidl om maar iets te noemen. Is dit ons voorland?? Zucht, het begint er op te lijken……

  • Goed, ik ben geen HBO techneut maar iemand die van muziek en de beleving daarvan houdt.

    Zelf had ik voor mijn huidige audio installatie een budget waarbinnen ik probeerde zoveel mogelijk luisterplezier voor mijzelf te vinden.

    Bij de aanschaf ben ik puur op mijn eigen gehoor af gegaan, niet de verkooppraatjes van de diverse merken.
    Voor de klankkleur en het geluidsbeeld van een installatie spelen meerdere factoren een rol. Allereerst natuurlijk de apparatuur, dan de luisterruimte, welke muziek luister je graag en hoe is je gehoor.

    Uiteindelijk ben ik tevreden met wat ik nu in huis heb, voor het geld dat ik te besteden had kon ik voor mijn gevoel niets beters vinden. Wat fijn was is dat mijn audiozaak een luisterruimte heeft, daarnaast is het mogelijk om thuis te kunnen luisteren, dat is een enorm voordeel.

    Dat verkoopprijzen vaak een stuk hoger liggen dan de kostprijs is meestal zo, kijk maar naar hoeveel winst Apple weet te maken, dat lukt niet als je maar 10 euro winst per artikel maakt. De verkoopprijs is ook afhankelijk van de hoeveelheden die een producent verkoopt. Investeringen moeten terugverdiend worden en je moet geld over houden om te kunnen blijven ontwikkelen. De verschillende valuta koersen spelen ook mee, maar goed, dat weet een HBO techneut ook wel, alhoewel, die is dan weer geen econoom.

    Ik lees graag wat anderen van producten vinden, of ik er veel mee doe is weer een ander verhaal, maar er zit altijd wel iets in waar ik wat aan heb.

    Wat iemand voor zijn hobby uit wil en kan geven moet diegene helemaal zelf weten, er zijn mensen die een transistorradio voldoende vinden, dat vind ik ook prima.

    Succes en een fijne dag!

  • Donders waar Yung, right on the money… Het gaat vaak om de definities binnen verschillende referentiekaders: hobbie of passie, goedkoop, duur of mega te duur, normaal of te gek voor woorden. Ik heb zelf in auto’s gereden die kennelijk zo extreem waren dat ik plots al m’n twee “vrienden” kwijt was. Dat is ook nooit meer goed gekomen. Maar omdat ik nu geen auto meer heb en ook geen vrienden, hou ik weer wat over dus da’s mooi meegenomen. Nu dus alweer een tijdje met m’n nieuwe “zelfbouw” hobbie bezig. Kopen of zelf maken maakt eigenlijk niet zo gek veel uit. Zoals ik het doe is het is allebei rete duur. Maar wel verschrikkelijk leuk. En als je het zelf maakt is het meestal wel mooier en beter. Als het dan eindelijk speelt is het als een orgasme: helemaal vol met stromende bergbeken en rollen pepermunt, maar daarna snel toch maar weer een sigaret. Met andere woorden (lees: met een ander z’n woorden): “Het is niet gauw goed bij die man”. Tja, dat heb je nou als je weet dat het altijd beter kan. Dan is er maar 1 grens: GELD…! Want ideeën, ingevingen, invalshoeken, mogelijkheden zijn er te over. Dat houdt God-zij-dank NOOIT op…! Happy Valentine…!

  • Ik ga mee met Hans in zoverre. Kijk even hoe de oude gulden naar euro is gegaan en reken dan terug. Dan zit je, inflatie meegerekend in onwerkelijk prijzen. Hoe makkelijk B&W zijn prijs van de 802 met 60% verhoogd. Kan niet anders zijn dan de r&d afwentelen op de consument. Ik zie dit bijv ook bij Magico en Devialet gebeuren. Puur marketing, zie ook de gigantische reclamecampagnes van deze heren en dames. Dan de terminologie…..stereo>>hifi>>highend je krijgt het gevoel er niet meer bij te horen als je niet oppast.
    Terug naar de recensenten en dus de trendsetters: pak in je beoordelingen ook een prijsfactor mee. Dan muziekinstrumenten: met mijn sax doe ik 20 – 30 jaar wellicht erft iemand een vintage. Mijn oude Elipson 1303 gingen ook 20 jaar mee, reden van vervanging was dat reparatie problematisch was, maar afschrijving uiteindelijk minimaal. Tevreden dus. Halfwaardetijd van bijv een streamer ligt nu 5 jaar. Fabrikant is pleitte en kapot moet vervangen…lekker duurzaam…
    Dus op zoek naar een nieuwe en wordt je overgelaten aan de wilde beesten van de marketing en de overgelopen prijzen van lege massieve kasten met 1 printplaatje en een hoop gewouwel van recensenten. Dus gefrustreerd maar wachten….

  • Wat ik altijd heel vreemd vind dat er van demo apparatuur zoveel van de prijs afgaat.
    Sinds kort heb ik een versterker uit China (Audio GD) aangeschaft via de Nederlandse importeur werkelijk een super klinkend apparaat ongeloofelijk goed die zou gebouwd hier in nederland of europa gewoon drie keer zo duur zou kosten.
    Helaas wordt apparatuur uit China vrijwel nooit getest in nederlandse vakbladen of dito websites.

    • Dag Ger,

      De reden dat demo’s voor veel minder van de hand gaan, lijkt me voor de hand liggen: ze zijn gebruikt. En dus kunnen ze niet voor de nieuwprijs verkocht worden. Marges van apparatuur verschillen, maar grof genomen liggen ze gelijk.

      Als een importeur de spullen direct verkoopt, zal deze logischerwijs veel goedkoper zijn, omdat er een schakel – en dus een margedeel – wegvalt. Er zullen mede om die reden niet veel winkels mee aan de gang gaan. Immers: de spullen zijn (veel) goedkoper bij de importeur zelf te koop. Echter: waar kan de klant gaan luisteren en vergelijken?

      • Na een afspraak te hebben gemaakt heb ik de betreffende versterker bij de importeur kunnen beluisteren wat resulteerde in een gezellige en informative luistersessie.

  • Wij van WC eend adviseren WC eend, sorry maar dit lijkt wel een artikel zoals de CBS ons de laatste jaren onder de neus schuift.

    Ik ben van origine een HBO techneut en dat is meer dan de gemiddelde audioot zichzelf op kan baseren ook op deze site zie ik door de zogenaamde recensenten complete technische onbenul worden gespuid onder het motto: het schrijft zo lekker weg.

    Daarbij al eens geprobeerd een paar leuke Kharma”s of Audio Research versterker 2e hand proberen te verkopen?
    Afschrijvingen van vele duizenden euros zijn regel.

    De opmerking dat er veel in R&D gaat zitten is ook een gebaseerd op geen technische kennis van zaken, we hebben het over simpele audio apparatuur niet over een röntgen machine, Tesla auto of ruimtevaartuig, nee de R&D voor een speakertje zoals B&W die ook maakt wordt vele malen opgeklopt door leuke marketing verhalen.

    Blijft over dat het aantal mensen die nog bezig zijn met audio in de duizenden euro’s prijsklasse sterk aan het vergrijzen is en aan het krimpen is, dat laatste is in mijn ogen een prima zaak, op een gegeven moment is de gebakken lucht op mede dankzij sites als deze.

    Neem jezelf en de audio niet zo serieus; het is gewoon een grappige hobby om lekker muziek te luisteren en heeft niets met technische hoogstandjes te maken, keep it simpel, keep it basic en zeker niet voor duizenden euro’s want dan kun je net zo goed in de huidige Hi Tech bedrijven aandelen gaan beleggen das net zo een zekerheidje…..

    • Ik houd niet van de fotografie hobby. Ik vind de apparatuur onnodig duur en niet interessant.
      Haal het niet in mijn hoofd om mijn mening op een fotografie website kenbaar te maken…………..want ik denk niet dat men daar in mijn mening geïnteresseerd is.
      Audio is mijn passie, en kom daarom graag op deze site!

      • Leuk te horen Ben. Inderdaad: laat iedereen in zijn waarde. We proberen bij Alpha soms iets meer inzicht te bieden in wat er achter een product gebeurt. Denk aan fabricage, research, distributie, etc. Ook soms de minder leuke zaken voor een fabrikant… Maar goed: dat hoort er ook bij!

    • Ik heb geen idee waar je “Wij van WC eend” vandaan haalt, want die opmerking voegt niet helemaal. Alpha heeft geen belangen bij merken, noch aandelen in welk bedrijf dan ook. Daarnaast produceren we niets, behalve artikelen.

      Ben je weleens op bezoek geweest bij een bedrijf?

    • Jammer zo’n reactie. Het getuigd niet van veel respect voor de moeite die hier wordt gedaan om audio liefhebbers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in de audio markt. Dit zonder enig belang in de aanbieders van deze producten.

      Ook getuigt de reactie van erg weinig inzicht in de complexiteit en kosten die gemoeid zijn met het ontwikkelen, op de markt brengen en verkopen van hoogstaande audio apparatuur. Ook in de audiowereld staan de ontwikkelingen niet bepaald stil en wordt ook nog steeds gezocht naar verbetering.

      Audio apparatuur is geen belegging. En zo is het in dit artikel ook niet bedoeld. Wel dat kwaliteit vaak een prijs heeft.

      Goed dat sites als deze audio liefhebbers en geïnteresseerden inzicht geven in de prestaties van de diverse producten in relatie tot hun prijs. En dat verschil in prestatie is er echt wel.

      En of je het geld er voor over hebt, dat mag iedereen gelukkig zelf bepalen zoals dat geldt voor vrijwel alle producten.

    • Nou Hans, ik vind jouw reactie in ieder geval niet bepaald HBO niveau! Je verhaal zit vol aannames en onwaarheden. De enige die het motto “het schrijft zo lekker weg” lijkt aan te hangen ben je zelf.

      Natuurlijk schrijft “een paar leuke Kharma’s” hard af in absolute zin, gezien de hoge aanschafprijs. Relatief gezien valt dat echter mee en merkt de auteur terecht op dat de generieke wetten van de marktwerking ook op audioapparatuur van toepassing zijn.

      Je opmerking over R&D snijdt ook geen hout. Ten eerste wordt er in het artikel niet gesproken over hogere R&D kosten dan in andere branches maar over R&D kosten als onderdeel van de kostprijs. Er wordt helemaal geen waardeoordeel gegeven over R&D kosten!

      De opmerking dat audio apparatuur simpel is vind ik nogal kort door de bocht voor een HBO techneut. En waarom zou je de R&D van een ruimtevaartuig met die van een speakerfabrikant gaan vergelijken? De NASA heeft hele andere budgetten tot zijn beschikking en het verdienmodel van deze twee organisaties is totaal niet te vergelijken. Als je bij de NASA al van een verdienmodel mag spreken.

      Over je opmerkingen over beleggen in hightech bedrijven en krimpende marktaandelen is ook nog wel wat aan te merken maar dat voert wat ver op dit forum. Met één ding ben ik het met je eens; het is een leuke hobby. Maar fora over deze hobby zoals hier worden er niet leuker op als er ongefundeerde en ongenuanceerde uitspraken worden gedaan die kant nog wal raken.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>