Gracenote tuned car-audio autmatisch voor elk nummer

in Nieuws (1.809) |


Tesla - Entertainment

Gracenote – een gigantische database-dienst – kan automatisch de car-audio bijstellen. Dit doet het bedrijf met een soort dynamic EQ. 

Gracenote heeft alle informatie die nodig is om per nummer te kunnen bepalen wat de beste – lees: naar de mening van het bedrijf- instellingen zijn voor dat specifieke nummer. Natuurlijk zijn er radio’s en entertainmentsystemen die genre-instellingen hebben, maar per track de EQ automatisch instellen, kunnen ze niet.

Gracenote hardware

De meta-informatiedienst heeft niet alleen meta-info van nummers. Het bedrijf heeft tevens hardware die in auto’s verwerkt is. Dit is wel een vereiste om dit truukje te kunnen toepassen. De systemen zitten al in Tesla’s, sommige Fords en modellen uit het huis van GM (General Motors, dus onder meer Opel en Chevrolet).

De systemen zullen een update krijgen om de dynamic equalizer te kunnen toepassen. Wanneer deze update komt, weten we nog niet.

      • Zeer duidelijke video’s van Hans waarvoor dank!

        – De overname partij Qobuz de vraag gesteld of Meridian MQA in de nabije toekomst ondersteund wordt op Qobuz (uitspraak Kôbés) mooie verwijzing naar oud muziek instrument!

        -MQA gebruikt op zeer slimme wijze de ongebruikte ruimte onder de ruisvloer waardoor de dac gelijktijdig drie sampels verwerkt en de afstand tot digitaal filtering toeneemt dat laatste is heel slim.

        -Meridian Website is ook veel maar minder technisch te vinden.
        – Wat ik in beide mis is of oude cd’s en dacs ondersteund worden door de MQA soft- en of hardware in DAC proces.
        Erg blij met deze rechniek voor de hele audio sector!

  • Dit idee komt al aardig in de richting van een mogelijke toekomst ook voor high-end audio. Iedere opname wordt uiteindelijk in een studio gemasterd met een klanksignatuur zoals die ter plekke wordt ‘ingekleurd’ door de opname en mastering engineer. Ik heb me altijd afgevraagd of er een soort methode zou kunnen bestaan die deze klank IN de studio zou kunnen registreren middels een separate opname op de luisterpositie en deze als ‘calibratie metadata’ wordt meegezonden met de opname. Met de huidige digitale EQ en akoustiek beheersing algoritmes van bedrijven als DIRAC en TIVOLI is het al mogelijk de luisteromstandigheden in de opname studio te kopieren en daarmee thuis dichter bij het origineel te komen.. Voor velen is dit wellicht geen optie, maar zelf denk ik daar anders over. Rekenkracht wordt ieder jaar nog steeds sneller en goedkoper en HD DXD files verwerken is nogvsteeds niets in vergelijking wat een videoprocessor aan 4K of 8K signalen real time kan verwerken.

    • Ik heb me altijd afgevraagd of er een soort methode zou kunnen bestaan die deze klank IN de studio zou kunnen registreren middels een separate opname op de luisterpositie en deze als ‘calibratie metadata’ wordt meegezonden met de opname.

      Dat is wat MQA doet… dus wacht maar af! :-).

      • Ok Jaap, ben heel benieuwd..! Maar vereist MQA dan ook een calibratie van de thuis luister situatie? Zoals ik me dat voorstel en ervaar, biedt digitale, real time EQ meer mogelijkheden dan we toepassen. Ook binnen de Jriver Mediaplayer zitten diverse dergelijke functies waar ik echter nooit aan toe gekomen ben ze toe te passen. Maar de term Dynamic EQ speekt me wel aan en als MQA iets in die richting biedt, ben ik zeer benieuwd hoe dat thuis zal klinken. Ben heel blij dat Bluesound al heeft aangekondigt hier op in te spelen!

        • MQA corrigeert zaken tijdens opname en mastering. Het kent de apparatuur en studio. Dat wordt via de MQA-codec weer rechtgezet. Tevens is het een garantie dat het een écht bestand is, geen kloon (Master Quality Assurance).

          • Ok Jaap, zeer interessant. MQA corrigeert o.a. ook jitter fouten heb ik begrepen. Maar het gaat toch (nog) niet zover dat er ook een terugkoppeling wordt gerealiseerd naar de thuis luister situatie? Wel wat jitterfouten betreft neem ik aan, maar er wordt toch niet gerekend met een eventuele ‘acoustical feedback’ waarbij ook de luidspreker weergave wordt beheerst door de MQA software?

            • Klopt… MQA kan nagenoeg alle fouten corrigeren in de opnameketen. Er wordt géén terugkoppeling gemaakt naar de keten thuis. Dus ook niet wat betreft akoestiek.

            • Nee, ik heb hier geen ervaring mee, maar heb het wel eens een keer gedownload. Ik schrok een beetje van de complexiteit en enorme hoeveelheid aan mogelijkheden met deze software. Dat geldt ook over de Jriver mediaplayer, waarmee ook ruimte acoustiek beheerst kan worden d.m.v. parametric equaliser en ‘convolution’ .

              Nu ik er wat meer over heb nagedacht, denk ik dat real-time dynamic EQ in de huiskamer ook zijn fysieke beperkingen zal kennen. Het is natuurlijk teveel gevraagd (en gewenst..) dat d.m.v. dit soort software een ‘gewone’ stereo installatie zich zou kunnen gaan aanpassen tot op dezelfde kwaliteit in de geluidsstudio, alwaar een set van enkele tonnen wordt gebruikt voor het luisteren en masteren van de muziek. Maar dat er veel mogelijk is, dat is vandaag de dag wel duidelijk. Het is frappant dat vooral binnen de ontwikkelingen voor automotive audio actieve EQ al jaren en met toenemend succes wordt toegepast. 4, 6 of meer luidsprekers helemaal afgestemd op de luisterervari ng van de bereider dat is allang geen probleem meer.
              Ik ben al heel gelukkig met een kleine digitale fasereine correctie in het mid-laag op mijn oude wilsons..????

            • Ik heb het on/off gehoord op een onkyo receiver voorversterker als opvallende schakel in een peperdure set met Lumin player.
              Opeens leek het of er heel andere speakers speelden, wat een ballans en rust en 3D het geheel klopte enorm goed en de plaatsing vd speakers is veel minder van invloed.

              Er zijn diverse luidsprekerfabrikanten bezig met in speaker dsp met ls units aan de achterzijde allen met teleurstellend resultaat zeker gezien de vraagprijs.

              Mijn benadering is vanuit eenvoud zonder electronica namelijk meebewegend panelen achterwand achter de speakers soort van passief radiator zodat 1e reflectie naar achter 3D beeld niet kan beinvloeden.

    • Mooie gedachtegang en toevoeging Peter.
      Wannneer de luisterruimte meegenomen wordt in het mastering proces win je tot 90% in ervaren relatieve geluids kwaliteit de akoustic blijkt de grootste beperking niet je installatie.

      Ik heb verschillende Lumin dsd player setups gehoord en vergeleken in een dergelijke roomcorrectie setup waarin ook de sub onderdeel is.
      Deze sub bepaald in grotere mate dan wij denken de plaatsing in totale geluidsbeeld ook in kleine ruimtes.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>