Serie Streaming Audio – Deel 5: bestandsformaten

in Achtergronden (1.259) | Streaming (78) |


Files - wav - mp3 - flac

Alpha Audio draait compleet om streaming audio. Nu is het niet heel lastig om een leuk streaming-systeem op te zetten. Zeker niet met de huidige stand van techniek. Echter: het is wel handig om te weten waar u moet beginnen en wat er allemaal nodig is. Wij helpen u door een serie op te zetten rondom deze manier van muziek luisteren. In deel 5 gaan we in op de diverse bestandsformaten. Welke zijn er? En welke zijn nu handig? 

Bekijk de video

Bestandsformaten

Wie gaat streamen, moet eigenlijk verstand hebben van zowel computers, als netwerken als audio. Dat is nogal wat. Wij proberen u een beetje te begeleiden met deze serie. In deze editie gaan we in op bestandsformaten.

Grofweg zijn er twee keuzes: bestanden met verlies en bestanden zonder verlies. Lossy en lossless. Natuurlijk is het verstandig direct voor lossless te kiezen. Deze bestanden nemen meer ruimte in, maar dat is eigenlijk geen probleem meer anno 2015. Harde schijven kosten niet zoveel meer.

De lossless formaten komen in een paar smaakjes:

  • FLAC
  • ALAC
  • WMA Lossless
  • WAV
  • AIFF

Er zijn nog een paar varianten (bijvoorbeeld varianten van atrac), maar die worden niet echt veel ondersteund. WMA Lossless wordt ook niet veel gebruikt. Eigenlijk komt het neer op FLAC en ALAC. WAV en AIFF zijn lossless zonder enige compressie. Die bestanden zijn bijzonder groot. Puristen kiezen nog weleens voor wav of aiff. FLAC en ALAC klinken gelijk maar zijn zonder verlies ingepakt. Zie het als een soort ZIP-bestand voor muziek.

De lossy formaten kent u wellicht wel:

  • MP3
  • AAC
  • Ogg Vorbis
  • WMA

Streamingdiensten maken veelal gebruik van mp3 of ogg (Spotify). De betaalde varianten streamen met een bitrate van 320 kbps. Wat neer komt op dat er 1/4 overblijft van een originele cd-stream die zo’n 1440 kbps is.

  • Ik heb een vraag over de manier van rippen en de snelheid waarmee een CD wordt uitgelezen in een computer CD station als dit gebeurt. Zou dit wel eens van invloed kunnen zijn op het eindresultaat? De mate waarmee een gewone CD speler dat leest en foutcorrecties toepast schijnt ook een klankmatig verschil op te leveren. Hoe zit het dan bij die veel hogere snelheden tot aan 52x normale snelheid aan toe? De zogenaamde BLER (block error rate) wordt er niet beter op lijkt me.. We weten ook nooit meer hoe een .wav of .flac of ander digitaal formaat ook tot stand is gekomen en welke hoeveelheid leesfouten er in verwerkt zijn. Ik lees maar bar weinig hierover.

    • Beste Peter,

      De ripsnelheid en cd-rom drive zijn zeker van invloed op het resultaat. EAC – Exact Audio Copy – ript op een aanzienlijk lagere snelheid als u accuraterip activeert en de drive calibreert. EAC berekent dan een offset aan de hand van de geripte data en een online database. Kortom: je kan rippen en je kan rippen…. :-).

      • Hallo Jaap, dat bevestigd mijn vermoeden dat er dus zeer veel ‘vervuilde’ .flac en .wav files in omloop zijn. Helaas bestaat er niet zoiets als een watermerk waarbij het te achterhalen is hoe goed de aangeboden rip is uitgevoerd. Eenmaal een foute uitlezing uitgevoerd en omgezet naar een harde schijf dan blijft deze dus altijd aanwezig. Eat mij eveneens benieuwd is wat de klankmatige verschillen zijn tussen de diverse keuzemogelijkheden bij de .flac compressie. Ik gebruik DBpoweramp en er blijken 8 varianten te zijn. Vreemd eigenlijk dat een lossless formaat als .flac ook als lossless uncompressed kan worden opgeslagen.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: