Multitest betaalbare speakerkabels

in Recensies (543) | Accessoires (53) | Bekabeling (37) |


Kimber Cable
  • Alpha-Rating

  • Beoordeeld 5 sterren
  • De beste!
Wisselend

  • Massatest luidsprekerkabel
  • Getest door:
  • Gepost op: :
  • Laatst aangepast: 2015-10-04

Conclusie:

Dat de duurste kabel altijd de beste is, is dus complete onzin. Zo... dat is eruit! Dan willen we graag beginnen met een eervolle vermelding. De Clearwater kabel. Hij doet zijn naam eer aan, Geen andere kabel uit deze test biedt de helderheid die deze speakerkabel in zich draagt. Maar wie een allrounder zoekt, moet verder... Dat brengt ons bij de Audioquest en de Supra. De Supra biedt het meeste genot... maar tegen een prijs: de kabel kost u 18 euro per meter. Dat is een groot verschil met de Audioquest FLX: die zet u zo'n 7,50 terug. En het verschil... minder groot dan u denkt! Dus een gedeelde eerste plek. De Supra PLY klinkt allround gewoon het best. Maar de Audioquest FLX Slip is gewoon de beste koop.

Na lang zoeken – en wellicht sparen – staat het er dan: uw eigen audiosysteem! Voor de een is het een homecinema systeem, maar voor veel lezers bij Alpha audio zal dat een stereosysteem zijn. Waarschijnlijk hebt u voor het systeem een aardige zak geld moeten neerleggen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat u het maximale uit uw gloednieuwe systeem wilt halen. Kabels kunnen helpen. Vandaar dat we eens een paar betaalbare, degelijke luidsprekerkabels hebben vergeleken! 

Dion Audio bi-amping

Kabels zijn nodig. En goede kabels worden belangrijk als uw set groeit en op hoog niveau speelt. Elke schakel is hoorbaar in een set… dus ook de kabels.

Voordat we de diepte ingaan, zetten we de testkandidaten op een rijtje voor u:

  • Een standaard koperkabel. Deze worden bij de lokale doe-het-zelf en kabelboer verkocht.
    • Verkoopprijs: 2 euro p/m
  • Monster XP HP. Voorzien van een plastic binnen kern. Zodat (volgens Monster) de bas geen vertraging oploopt.
    • Verkoopprijs: 5 euro p/m
  • Van den HUL Clearwater. Gegoten met een laagje zilver.
    • Verkoopprijs: 11 euro p/m
  • Kimber Cable 8pr. De grootste kabel, voor zien van 2x 8 kabels. Gevlochten in een – volgens Kimber – special patroon.
    • Verkoopprijs: 20 euro p/m
  • Audioquest FLX SLIP 14/4. De underdog. Deze kabel hoort thuis in muren en schachten.
    • Verkoopprijs: 7,50 euro p/m
  • Supra PLY 3.4 S. Een kabel met wat vernuftige grapjes waar we later op in gaan.
    • Verkoopprijs: 18 euro p/m

Grote namen, grote verschillen

Grote namen, veel verschil in prijs. En verschillende technieken die specifiek voor een kabel worden gebruikt. Deze techniek zou voor een bepaalde ?sound? moeten zorgen.  Om de test eerlijk te laten verlopen, laten we elke kabel ongeveer een week inspelen. We luisteren daarbij natuurlijk gewoon naar muziek en spelen ook films. Testen gaat uiteindelijk met een paar nummers, gestreamd. Uiteraard met FLAC. We hopen met deze test een goed beeld te krijgen van de kwaliteiten en gemissen van de kabels.

De standaard koperkabel

koperkabel

Standaard koperkabel… prima… maar het kan véél beter!

Eigenlijk zijn deze kabels overal verkrijgbaar. En het is vaak de eerste stap naar beter geluid. Verkopers zullen je direct aanraden om eventuele standaardbekabeling (als die al wordt meegeleverd) te vervangen voor betere koperkabel. En terecht. In vergelijk met de dunne snoertjes – kabels mogen we het niet noemen – is 2.5mm2 of 4 mm2 al veel beter. Vergelijk het maar met onderwater proberen te ademen door een rietje of een snorkel. Het maakt niet uit wat voor systeem je hebt, maar dit is wel het minimale wat er tussen moet hangen. Daarom gebruiken we voor deze test de koperkabel als referentie.

Mwah…

De standaardkabel is niet goed, maar ook zeker niet slecht. Het lijkt alsof het geluid wat geknepen wordt. U kunt eigenlijk direct horen dat er meer moet zijn. Het geheel mist overtuiging. Er is weinig helderheid en de bas blijft wat achter bij de rest.

Zeker met van Lavinia Meijer, waarbij de heldere klanken van de harp langzaam lijken te doven achter een dik katoenen doek. Terwijl juist hier de sprankel moet zitten. Maar laten we even eerlijk zijn: kijk naar de prijs… wat mag u verwachten?

Score: 2 sterren

Inzet: het is een prima kabel voor de achterste kanalen van je homecinema systeem.

Monster XP HP

Monster kabel

De Monster XP HP-kabel. Stukje beter dan standaard koper… maar we zijn niet verkocht.

De allereerste ervaring met betere luidsprekerkabels was voor redacteur in kwestie met Monster. Dit was ook de voornaamste reden dat een ruime tijd al de apparatuur verbonden was met Monster-kabels. De luidsprekerkabel die we hier testen, is net iets dikker dan de referentie kabel. Hij is voorzien van zachte, transparante afscherming.

Kijk je iets beter naar de kabel, dan zult u zien dat in het midden van de kabel een soort harde plastic binnenkern loopt. Net zo lang als de kabel zelf. Volgens Monster zou je bij te dikke kabels last krijgen van een soort vertraging. De kabel reageert niet meer zo snel. Met als effect, de bas komt later aan de muziek. Klinkt natuurlijk prachtig, maar of het echt zo is, valt maar op één manier te ontdekken.

Al beter!

Wat meteen opvalt is de zang. Deze is meer aanwezig en klinkt helder. Zeker met Ed sheeran. Dit luistert een stuk soepeler dan de standaard koper kabel. Bij het luisteren van Nirvana valt dit zeker ook op. Je kan de lagen van de muziek wat meer scheiden. Helaas is dit bij het klassieke stuk niet het geval. De klanken van de harp zit nog te weinig onderscheid in. Het klinkt nog te wollig.

Score: 3 sterren

Inzet: prima voor je hedendaagse popmuziek. Niet geschikt voor de audiofiel

Van den Hul Clearwater

Van den Hul Clearwater

De Van den Hul Clearwater: verzilverd koper. En dat klinkt helemaal niet verkeerd!

Voor veel mensen zal dit al een max zijn. Wat bedoel ik daarmee? Reken even mee. 11 euro per meter. De speaker staat ongeveer 3 meter verderop( bochtjes en hoekje niet meegerekend). Dus per stereo kanaal heb je al snel 4 meter nodig. 2 speakers, dus 8 meter. 8 meter x 11 euro = 88 euro.

Heb je bijvoorbeeld een Marantz MCR610 Melody Media Black (599 euro), dan is een uitgave van 88 euro in verhouding gewoon pittig. We moeten het wel in perspectief blijven zien. Aan de andere kant haalt deze kabel wel veel meer uit uw systeem dan een standaard koperkabeltje. De Clearwater kabel is afgewerkt met een soort gel omhulsel, erg prettig. Zeker als je om bochtjes moet werken.

Zilver

De Van den Hul-kabel is voorzien van een zilver afwerking. Dit zorgt ervoor dat het geheel gedetailleerd en zuiver klinkt. Tenminste: dat is wat de boekjes en sommige websites melden. Tijd om de proef op de som te nemen.

We kunnen niet anders vermelden dan dat dit ook het geval is bij de Van den Hul. De weergave is lekker fris en met veel dynamiek. Vergelijk het met een regenbui in de lente. Die frisheid, die helderheid. Lekker hoor! Persoonlijk vind ik de kabel uitmuntend met klassieke muziek.  Dit is ook meteen de bevestiging van de test. Ja het maakt uit welke kabel je gebruikt. Er zit gewoon verschil in.

logo_4-5_rgbDe Clearwater kabel haalt in ons geval echt weer wat meer uit de set. De stappen zijn tot nog toe prima te horen. We beginnen dankzij de Van den Hul weer wat meer van de muziek te genieten. Dat is een goed teken. De kabel luistert heerlijk soepel weg bij Ed Sheeran en Nirvana. En bij het klassiek harpspel krijgen we waarempel wat kippenvel. Geen van de andere kabels zet klassieke muziek zo neer als Van Den Hul. Ongelofelijk.

Score: 4.5 sterren

Inzet: prima allrounder met een lichte voorkeur voor klassiek. Erg mooie kabel.

Kimber Cable 8 PR

Kimber Cable

Kimber Cable 8 PR. Dik… en indrukwekkend. Ook wel wat prijzig!

Wat is dit een beest van een kabel. We doelen daarmee op de dikte en omvang. Maar liefst 2x 8 kabels voor uw geluid. We zijn met het afwerken alleen al een goed uur bezig geweest. Bij de meeste andere kabels, kunnen we ze zo in de speaker en versterker vast draaien. Bij de Kimber niet. Veel te dik. Dus afwerken met pluggen. Maar het hele plaatje met pluggen en luidsprekerkabel is wel een imposante verschijning.

Kimber Cable is een grote naam in de audiobranche. Met een reden natuurlijk. De 8PR zou moeten zorgen voor een betere laagrespons, een rijker middensegment en zacht afgeronde hoge tonen. Dat is een hoop om waar te maken. Maar voor bijna 20 euro per meter, mag u natuurlijk ook wat verwachten.

Klinkt lekker!

Laten we dan meteen maar met Nirvana beginnen. Dat klinkt goed. De laagdruk is prima aanwezig, en nog veel belangrijker: het geheel vervormd niet als we de volumeknop eens opengooien. Niet dat dat iets met speakerkabel te maken heeft, maar mocht er scherpte zijn, dan wordt het natuurlijk wel vergroot op hoger volume. Geen greintje scherpte. En inderdaad het middensegment is rijker aanwezig. Dit komt heel goed naar voren met pop en rock muziek. De lagen in de muziek zijn duidelijk te onderscheiden.

logo_4ster_rgbJammer is dat de hoge tonen wat zachter doorkomen. Ze klinken inderdaad afgerond. Bij pop en rock muziek is dit heel prettig. De keerzijde is dat het bij klassiek niet helemaal compleet meer klinkt. Alsof de kabel zich inhoudt. Dit is dus een afweging als je voornamelijk klassiek luistert. Al met al een prima kabel… maar de prijs: ? 20 per meter? Dat is wat te pittig in onze optiek.

Score: 4 sterren

Inzet: prima kabel voor pop en rock. Klassiek wat minder. Het hoog is wat ingetogen. Plus is de kabel lastig af te werken.

Audioquest FLX SLIP 14/4

Audioquest Flex

Wow… de FLX SLIP 14/4… kijk even verder dan de afwerking. Deze kabel van Audioquest is echt een knap staaltje werk. Een uitstekende allrouder voor een goede prijs.

Dit is de vreemde eend in de test. Audioquest heeft namelijk een speakerkabel-lijn ontworpen die voor muren en schachten is. De isolatie is dikker en beter. Het pluspunt hiervan is dat de isolatie van de kabel zorgt voor een betere afscherming. En ja dat zorgt voor betere geluidskwaliteit. Mooi is de kabel niet om te zien. Maar lekker belangrijk! Wie gaat er nu continu achter de set kijken naar het sokje van de kabel? Kortom: stekkers eraan en spelen maar.

Wow…

Wat klinkt deze kabel goed zeg! Hij komt ontzettend snel over en pakt zonder moeite alle lagen van het audiosignaal mee. Dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht bij het aansluiten. Want… tsja… het oogt gewoon niet sexy.

logo_5_rgbWe luisteren echt met open mond als we de muziek door de speakers horen komen. Hoe kan het dat deze kabel zo subtiel en ritmische overkomt? En zo vol en compleet klinkt? Of het nu Nirvana, Ed Sheeran of Lavinia Meijer is: het klinkt allemaal compleet. Ja, zelfs het klassieke harp spel. Okay, de Clearwater kabel klinkt wel iets beter met klassieke muziek, maar de Audioquest klinkt completer met pop en rock. Daarbij: de FLX SLIP luistert erg gemakkelijk en bijzonder ontspannen. Vergelijk het met een warme zomerdag. Even lekker in de schaduw, een ijskoud witbiertje erbij en heerlijk onder uitgezakt. Zo makkelijk luistert de FLX SLIP. En dat voor 7,50 euro per meter? Koopje!

Score: 5 sterren

Inzet: allrouder. Echt een pareltje. Een kabel die duurder klinkt dan dat hij per strekkende meter kost.

Supra PLY 3.4 S

supra ply

Supra zet met de PLY 3.4S een echt degelijke kabel in de markt. Zeker voor wie iets meer wil uitgeven. Aanrader!

Dit vinden we wel een mooie kabel om te zien – in ieder geval redacteur in kwestie. De kleur, een ijzig blauwe tint, is een lust voor het oog. De kabel oogt in eerste instantie niet erg fors, maar na het strippen van de buitenmantel de afscherming en de mantel voor uw rechter of linker kanaal, komt er toch een redelijk dikke kabel naar buiten. Hij past maar net in de speaker terminals. Maar is het nu een intelligente kabel (als dat al kan…)? We gaan het proberen uit te leggen…

De PLY werkt met een koperen mantel die de echte kabel afschermt. Het heeft wat weg van een coax kabel voor de tv.  In de afscherming zit een grond/aarde kabel. Deze loopt daar dwars doorheen. Alle elektrische storingen die een luidsprekerkabel zou kunnen opvangen, worden nu door de mantel opgevangen. De aarde/grond kabel voert deze vervolgens af naar de ?aarde? aansluiting op de versterker. Wat is het effect? Daar komen we maar op één manier achter.

Diepte…

We horen na de inspeelperiode, als we eindelijk even zitten, direct een erg diep stereobeeld. Wow… dat is indrukwekkend. Alle verschillende lagen in het audiobeeld zijn hoorbaar. En samen vormen ze weer het geheel. We horen echt elementen in de muziek die we bij de andere kabels niet hebben kunnen waarnemen. Het gitaargeweld van Smell?s like teen spirit, wordt zo goed in de kamer geplaatst, dat het lijkt alsof de gitaren naast ons – of voor ons – staan te spelen. En bij Ed Sheeran hebben we een privé-concert.

logo_5_rgbWe gaan even advocaat van de duivel spelen… Hop: aarde eraf. En ja hoor: daar gaat de diepte in de beeld. Eigenlijk hadden we een beetje verwacht dat het onzin zou zijn. Maar nee dus: die aarde doet wel degelijk wat! Dus de ?aarde? kabel wordt weer aangesloten en we genieten weer met volle teugen. We leggen de harp in de streamer en zijn direct verkocht: ja. Dit is echt goed.

Score: 5 sterren

Dit is waar een audiofiel naar zoekt, een ongekend diepte beeld in de muziek. Daarbij het onderscheid in alle lagen, verbazingwekkend. Met deze kabel haal je echt het onderste uit de kan.

TIPS

  • Test thuis zelf met speakerkabel. Vraag aan uw dealer of hij een stukje heeft liggen of dat u de kabel weer mag retourneren als deze niet bevalt.
  • Laat speakerkabel niet over de tapijt op statische vloeren lopen. Vreemd genoeg pak de kabel dan ongewenste storingen mee. Door ze iets van de vloer te leggen voorkomt u dit.
  • Banaanstekker of holle pluggen aan de uiteindes voorkomen ongewenste oxidatie van de luidsprekerkabels. Spades klinken echter beter.

  • Ik ben op zoek naar nieuwe kabels. De huidige kabels gaan naar mijn dochter. Ik heb B&W 683 s2 speakers. Ik wil deze gaan bi ampen. Is de Audioquest FLX Slip 14/4 een mooie kabel voor deze speaker of moet ik echt een segment hoger kijken?

  • Jaap het klopt dat een kabel die op een tapijt (helemaal als deze statisch is) storing geeft. Ondanks de isolatie zijn er toch vrije electronen. Dit is niet alleen met kabels, ook met o.a. de buizen in een versterker en hoe warmer deze wordt hoe meer (ja het gaat door het glas) vrije elektronen waardoor deze versterker prachtig klinkt. Elk leerboek Elektronica schrijft hier over.

  • Kan iemand mij vertellen waar ik dit http://ideonaudio.com/3r-usb.html kan kopen. De site via Android staat mij niet toe het menu te openen. En misschien kan Jaap dit apparaat testen. Wilde reageren op een nieuw artikel, maar moest opnieuw registreren; ontving een e-mail om een wachtwoord aan te maken. 3 keer geprobeerd, maar werkt niet. Kon de mail ook niet beantwoorden. Dit accessoir is denk ik de oplossing, voor het voorkomen van buffering.

  • Hallo Jentse,

    Standaard wordt de kabel van de rol (per meter) ongeconfectioneerd (zonder connectoren) verkocht, echter de kabel is goed te strippen en te voorzien van zelf uitgezochte connectoren (of dat nou spades of banaanpluggen zijn).

    Gezien de bovengenoemde prijs vermoed ik dat het om de 4-aderige uitvoering gaat vandaar 14/4 ipv 14/2. Deze laatste is namelijk voor ruim 4 euro de meter te koop en betreft voor zijn prijs inderdaad een goede kabel (voor wat meer detail en ruimtelijkheid zal je wat meer in de buidel moeten tasten, maar zoals gezegd is deze Audioquest kabel een echte “bang for the buck”).

    @ Jaap: Hopelijk komt er nog een keer een voor forum-leden van Alpha audio toegankelijke vervolgtest van betaalbare luidsprekerkabel???

  • Waar werden de aardedraden van Supra Ply 3.4S luidsprekerkabels op aangesloten? Ik heb op mijn versterker alleen maar een aarde-aansluiting die eigenlijk voor de draaitafel bedoeld is.

  • Hallo,

    Op hogere volumes hoor ik heel wat distortie, ruis, zeg maar gerust gekraak door mijn speakers. niet op gemiddeld volume dus ze zijn nog in orde volgens mij. Schrok mij rot de eerste keer.

    Zou dit te maken hebben met de eenvoudige standaard speakerkabels (rega fsc quattro) die ik gratis kreeg bij aankoop van mijn speakers? Of omdat ik geen schone voeding gebruik? Of omdat mijn versterker maar 40 watt heeft en de speakers 150 watt aankunnen. Dank.

    • Kraken kan van alles zijn. Kan zijn dat de versteker clipt – wat ontzettend schadelijk kan zijn! – of dat er ergens inductie optreedt. Wat de speaker aan kan, zegt trouwens weinig. Het gaat om aanstuurbaarheid. Als de speaker een lastig impedantiegedrag heft, kan eerder clipping optreden. Pas daar wel mee op…

    • Als je in één keten (mengpaneel, streamer via PC) meerdere volumeregelaars hebt, kan het voorkomen dat een regelaar bijna dicht staat, waardoor de ander vrijwel geheel open moet staan. Ruis, vervorming, clippen, knallen door slechte contacten zijn dan de risico’s. Zet de regelaar bij de digitale bron geheel open en regel de rest met de versterker.
      Toon

  • Hallo allemaal,

    Na een jaar van aankopen en vooral veel verkopen met verlies, eindelijk weer tijd om te genieten van de muziek. Dure spullen weggedaan. Back to basics. Las hier onlangs ook een post over van iemand met hetzelfde gevoel. Toch wil ik graag nog één dingetje veranderen.

    Leuk hifi setje? Check. Prima speakers? Check. Goeie interlinks? Check. Nogmaals bedankt Harro voor je uitleg over de verschillende soorten.

    Uitstekende luidsprekerkabels? Nee, dat nou niet echt. Een basic kabeltje van rega. Doet het eigenlijk wel goed hoor. Maar ik denk dat het hier nog beter kan. Het hifi virus is echt wel hardnekkig.

    Ik las hier ergens op de site dat luidsprekerkabels nog het meeste verschil kunnen maken in de klank. Toch Jaap? Maar welke moet je kiezen? Ik kan enkel single wire.

    Ik zoek juist een kabel die wat scherpte wegneemt in het hoog en die vooral de s klank bij sommige vrouwelijke vocals zal wegnemen. Of kan een kabel dat eigenlijk niet? Komt door de wat oudere wolfson dac die in mijn versterker zit, denk ik. Of kan dat wat weggefilterd worden of zo? Jaap?

    Dan kom ik bij deze prima review uit bij de Kimber, toch?
    Of kennen jullie nog kabels die die s klank echt wel zouden verminderen en liefst wegnemen?

    Hier in België kan je niet zomaar een hifi zaak binnenstappen en vragen of je wat kabels mag uittesten. Het is al een hele taak om tout court een goeie hifi zaak te vinden. Dus laat de tips maar komen. Alvast bedankt.

    • Zo zwaar tunen met kabels is eigenlijk niet mogelijk. En dat wil je ook niet, want het zal ten koste gaan van meer… Te veel versluiering is niet goed. Oude dacs zijn berucht om de hardere S’en. Niet allemaal, maar feit is wel: dacs zijn in de afgelopen jaren vele malen beter geworden. Op alle vlakken eigenlijk wel. Proberen is het enige wat je kan doen.

      Ik ken wel kabels die wat ‘donkerder’ klinken, maar binnen de kabelwereld zijn de verschillen bijna nooit dag en nacht. Het is niet zo dat je ineens een compleet andere klankbalans hebt, of van de s’en af bent. Het zijn wel hoorbare verschillen en wellicht net het puntje op de ‘i’, maar verwacht geen wonderen.

  • https://www.youtube.com/watch?v=dVDTwzCKIC4

    Interessant stuk over kabels.
    Alles betreffende audio geluid is op wetenschappelijk gebied al uitgewerkt, niets is onmeetbaar. Meet apparatuur is talloze malen accurater en verfijnder dan onze oren.
    Als er iets veranderd in het geluid is het per definitie een meetbaar effect.
    Een “iets warmer” geluid zou een indicatie geven van een boost ergens onderin etc etc, alles is meetbaar.
    Dus als het niet meetbaar is, is het er ook niet.
    Bijvoorbeeld een power cable naar je cd speler of versterker… echt mensen die daar geld aan uitgeven…

    Ik vind het zelf persoonlijk belachelijk hoeveel mensen spenderen aan kabels en denken verschillen te horen…

    Tevens als ik de setup zie van vele mensen die zichzelf “audiofiel” claimen dan snappen ze totaal 0,0 van akoestiek.

    Voor die mensen een tip, een boek van 3 tientjes Acoustics and Psychoacoustics by David Howard (Author), David M. Howard

    De meeste mensen weten niet eens hoe bepaalde instrumenten echt klinken, of hebben enig concept van hoe een opname proces gaat.
    Ik ben al +10 jaar pro sound recording engineer en heb ervaring met talloze instrumenten in diverse omgevingen en wetende hoe het mix proces gaat doet je anders kijken tegen audiofiele onzin.
    Als recording engineer moet je leren hoe je verschillen hoort als je je mic’s bv on axis of off axis plaatst, proximity effect.
    Plaatsing bij mic’s is een van de belangrijkste dingen, dan de plaatsing van je geluidsbron… etc
    Fase? als je een drum kit opneemt met slechts 2 mics kun je al fase ellende hebben, laat staan een volledige big band etc.
    Als je deze dingen weet kijk je anders tegen opnames aan, eindproducten die je hoort… je leert er smaak en voorkeur van een engineer herkennen, persoonlijke keuzes die gemaakt zijn in het mix proces.
    Kortom je snapt waarom bepaalde dingen soms zo klinken zoals ze doen.

    Als ik dan audiofielen hoor zeggen dat het met kabel xx pas klinkt zoals het bedoeld was… dan kan ik daar echt om lachen.

    Als je echt een accuraat geluid wil hebben, koop een set professionele monitors van een goed merk.. tegenwoordig zien ze er zelfs nog netjes uit ook.
    Een setje Focal CMS 65 speelt ieder “audiofiel” passief merk tot 5x het bedrag zo eruit.
    Maar het hele punt is dat audiofielen de waarheid niet weten te waarderen, soms klinkt een blaasinstrument bijvoorbeeld gewoon wat scherp… maar dat is gewoon zoals het is.
    En dat dan weer willen tweaken met onzinnige dure kabels of onzin verslaat het doel van high fidelity, aka natuurgetrouwheid.
    Koop dan gewoon een goede multiband eq die parametrisch instelbaar is.
    Maar ooh nee dat is niet audiofiel genoeg blabla.

    Een belangrijk deel van muziek of audio liefhebber zijn is denk ik ook soms de realiteit te accepteren, ookal is die niet zo mooi als je wil.
    Tevens de reden waarom ik als recording engineer nooit met zangers werk die niet echt toon kunnen houden, ik zal nooit correctie software hiervoor gebruiken.
    Mits in een live opname ergens 1 uithaaltje off key gaat heeeel misschien maar ook daar acht ik dat bij de realiteit en dat gebeurt gewoon bij mensen en muzikanten.

    Ik zelf ben ook fan van mooie apparatuur en goede speakers… helaas walg ik van de meeste mensen die in die club horen.
    Als ik verhalen hoor over het inspelen van kabels… ik lach me dood.
    Alsof de moleculaire structuur verandert na 1 of 100 uur gebruik in een kabel.
    Maar je gewenning tussen de oren, en het verlangen om iets uit te kunnen dragen over je aankoop dat wel.

    • Sluit me hier graag bij aan! Ik ben beroepsmusicus en verdiep me ook graag in mooie audio apparatuur. De onzin die door sommige recensenten van audioapparatuur wordt geuit is ronduit lachwekkend.
      Ik las laatst een recensie over peperdure DA converters. Volgens de schrijver was 1 van die peperdure apparaten niet “muzikaal”. Bij alle andere merken kon hij, als hij muziek draaide ,met z’n voet te maat mee tikken. Maar bij dit ene merk lukte dat niet.
      Als je zelf muziek maakt, weet je dat dit compleet nergens opslaat. Maar ok, er gaat een hoop geld om in deze business en een hele hoop audiofreaks die zelf niet zo muzikaal zijn, menen van alles te kunnen horen…Ik vind het ronduit schandalig dat zulke mensen recensies mogen schrijven voor bekende hifi bladen en sites.

      • Quote “Alles betreffende audio geluid is op wetenschappelijk gebied al uitgewerkt, niets is onmeetbaar” /Quote
        Als dat zo was zouden we al lang goedkope top-apparatuur hebben.
        Het oor heeft specifieke gevoeligheden die nog lang niet wetenschappelijk zijn vastgelegd.
        Voorlopig moeten we het doen met opmerkingen zoals “muzikaal”, “warm”, “scherp randje” …..enz.
        Leuk vak/hobby die audiologie.
        Toon

        • Hallo iedereen,

          Het is inderdaad vooral een leuke hobby en we zijn allemaal volwassenen die best wel onze eigen mening kunnen vormen en we doen met onze zuurverdiende centen wat we willen. Door veel te lezen op verschillende sites komen we te weten wat er allemaal op de markt is en hoe het ongeveer allemaal klinkt.

          Op deze site krijg je dan ook nog eens gratis! advies en tips van mensen die gewoon een passie hebben voor alles wat audio te maken heeft. Daarmee kan je dan zelf gaan luisteren en bouw je een set op die bij jou en je budget past. Sommige mensen gaan daar heel ver in maar dat is hun volste recht. Ze willen spullen die er fantastisch uitzien en (hopelijk) fantastisch klinken. Ze willen de dikste kabels en de gekste spullen. Dat is toch fantastisch! En of al die kabels, filters,… een verschil maken is eigenlijk bijzaak.

          Er wordt misschien wel veel lucht verkocht maar ik lees ook dat je die lucht nodig hebt voor een mooie weergave. Heb je hem? Laten we het vooral luchtig houden. Laatste flauw woordgrapje, beloofd.

          Het gaat in de eerste plaats nog altijd over het luisteren naar muziek. Dat mogen we nooit vergeten. En ook op mijn eenvoudig setje kan ik afdoende genieten van mijn cd collectie. Ja, ik koop nog maandelijks mijn portie kun je nagaan. Gewoon 16 dinges en 24 dinges en weet ik veel hoe verouderd die schijfjes blijkbaar niet zijn. Maar wat ik wel weet is dat ik vandaag toch zeker al acht uur muziek heb beluisterd en dat is pas echte luxe. Tijd om te genieten van al die prachtige muziek!

          Muzikale groet

    • Luuk, kan ik de Focal CMS 65 een keer bij je komen luisteren. Ik sta op het punt om speakers te kopen en ben erg geïnteresseerd hier in. Ook ik geloof namelijk niet dat er verschil in kabels is te horen eveneens die belachelijke bedragen die voor speakers betaald worden. Kan zo’n speaker ook met een normale versterker worden aangestuurd?

      Ik verneem graag van je.

      Mijn e-mail: [email protected]

  • Allemaal leuk en aardig.
    Mensen vergeten dat de interne bekabeling van de luidspreker aansluitingen naar het filter vaak simpel koper is.
    Dit geld vaak ook voor de bekabeling van het filter naar de luidspreker units zelf.
    Dus je kan er een hele dure luidspreker kabel aan hangen aan de buitenkant,maar het signaal word teniet gedaan binnen in de luidspreker zelf.
    Een nieuw en beter filter doet ook al wonderen.

    • Helemaal eens Marco.
      Goede laagohmige filters gaat veel meer verschil maken dan kabel. Dus een versterker met hoge dempingsfactor en gewoon veel mm2 kabel toepassen. Er moet (in de peaken) stroom lopen en controle zijn over het luidspreker systeem.

      Dan nog wat anders;
      Wat ik niet begrijp is dat men in de “HighEnd” wereld nou nooit eens iemand gehoord heeft van de actief filteren…dus elektronisch wisselfilter dat op lijn niveau filtert voor de versterkers uit. Elk luidspreker element wordt dan aangestuurd door zijn eigen versterker. Dat levert nog veel meer verschil op. Zo kunnen de luidsprekerkabels nog korter worden omdat de versterkers naast de luidsprekers geplaatst kunnen worden. Inwendige weerstand van spoelen wordt ook tegengegaan. Dat laatste is zoals Marco al zegt, de grootste bottleneck van het systeem.

    • Dag Marco,

      Tuurlijk… de hele keten moet kloppen. Geldt ook voor interne bekabeling van de versterkers. Kan ook zomaar een flutdraadje zijn. Maar als de speakerbouwer en versterkerbouwer het goed voor elkaar heeft, kan een kabel toch echt een groot verschil maken.

      • Hallo Jaap.

        Ik heb het niet over de interne bekabeling van de versterker ?
        Ik benoem de interne bekabeling van de luidsprekers die bij een hoop (hele) dure merken ook vaak simpele koper bedrading is.
        Dan hangen ze er op beurzen hele dure mit kabels of andere dure merken aan.
        Alleen heb ik met me eigen ogen op de az beurs gezien dat een heel duur merk van luidsprekers een demo stond te geven en de zelfde luidspreker stond ook open gewerkt ,de importeur noemde prijzen op waar je van stond te stuiteren.
        Zeker toen hij de prijs noemde van de dure mit kabels.
        Alleen toen ik de interne bekabeling zag moest ik erg lachen.
        Dure kabels zullen wonderen doen ,naar dan moet de rest in de luidspreker daar ook op aangepast zijn.Vaak worden voor filter ook niet al te goede merken(componenten) gebruikt door de bouwers.

        • Volgens mij was het Audioquest die zei: ” we kunnen je systeem niet beter laten klinken, we kunnen het wel minder slecht laten klinken”
          Ik denk dat deze benadering de spijker op z’n kop slaat als we kijken naar externe bekabeling.

          • Je moet het zien als een serie schakeling. Versterker > kabel heen > spoel in je filter > interne bedrading > luidspreker > interne bedrading retour > kabel retour > versterker. Wat we willen is zo min mogelijk weerstand tussen de versterker en de speaker. Aangezien interne bekabeling meestal erg kort is, heeft dat minder invloed dan de langere externe bekabeling. Daarom is deze vaak iets dunner. Dit laatste geldt ook voor interne bedrading en printsporen en relays in een versterker. Wat is de zwakste schakel in dit geval? Het zwakste is de seriespoel met je woofer in het wisselfilter. Als je een spoel hebt met een gelijkstroomweerstand van 0,1Ohm, is je dempingsfactor (bij 8Ohm) gereduceerd tot 80. Echter de weerstand van je bekabeling moet je er bij optellen. Stel je hebt 10 meter 2x 2,5mm2 kabel Dat heeft al een weerstand van 0,14Ohm…Je demping is nu nog maar 34..

            • De spoel in het wisselfilter heeft een weerstand die meestal veel hoger is dan de weerstand van de kabel. Wat doet een verzilverde kabel dan?
              Ook wordt weleens geschermd met de lage L ( < 1 uH) van de kabel. Die valt geheel weg bij de inductie van de spoel..
              De meeste grondtonen liggen in het gebied van de "bas"speaker. De spoel zit in serie met die speaker.
              Kan de kabel zo'n grote invloed hebben?

            • Speakerkabel is zonder twijfel hoorbaar. Heeft niet alleen met weerstand te maken… Ga gewoon luisteren en vind het zelf uit. Er zijn miljoenen filosofieën over waarom het een verschil kan maken. Ik ben geen natuurkundige. Dus je moet het niet aan mij vragen. Ik luister en hoor verschil. En ik heb inmiddels ook een paar metingen gezien en goed onderbouwde redeneringen gehoord.

          • Hoop mensen denken dat duurder gelijk ook beter is,deze kom je veel tegen op jullie collega site hifi.nl.
            Mensen die alleen maar hun hifi set lopen op te waarderen door steeds duurdere componenten te kopen en vergeten van de muziek te genieten.
            Bij deze mensen zit het ook een beetje tussen hun oren dat duurder gelijk veel beter is.

            Keep calm and enjoy the music.

  • Kan iemand bovengenoemde zaken nou een technisch benaderen? Hieronder een wetenschappelijke benadering.

    HOE KIES JE KABELS OP ZO WETENSCHAPPELIJK MOGELIJKE WIJZE?

    materiaal: koper. Zilver is weliswaar een betere geleider, maar is ook veel en veel duurder terwijl je het verschil niet gaat kunnen horen (zie verderop).
    lengte: zo kort mogelijk. Je mag wat ruimte laten voor verschuivingen, maar geen meters.
    aansluitingen: die vormen het ware pijnpunt. Je hebt een zeer goede kwaliteit van connectoren nodig, die zorgen voor een optimale verbindingskwaliteit en niet zullen oxideren.
    afscherming: alleen nodig voor signalen die anders onderhevig zouden zijn aan elektromagnetische storingen. Interlinks zijn daarom bij voorkeur dubbelafgeschermd. Vermijd interlinks die niet afgeschermd zijn, hoe duur ook! Luidsprekerkabels hoeven niet afgeschermd te zijn. Stroomkabels normaal ook niet, maar afgeschermde stroomkabels kunnen wel elektromagnetische interferenties naar audiokabels toe verhinderen.

    I. DE WETENSCHAP

    Het menselijk gehoor kan geluiden waarnemen zodra de luchtdrukwijziging minstens 20 µPa bedraagt (wat heel, heel, heel, heel erg zwak is qua signaal). Dat is gedefinieerd als 0 dB.
    In laboratoriumcondities zijn er mensen die verschillen tussen 0,5 à 1 dB kunnen horen, maar die hebben dan steevast een uitstekend gehoor. In een gewone huiskamer met minstens 30 dB achtergrondlawaai (’s nachts 20 dB) kan dat helaas niet meer en kan zelfs het allerbeste gehoor geen verschillen kleiner dan 2 à 3 dB horen omdat dat gewoon in dat achtergrondlawaai verdrinkt.
    Dan wordt de hamvraag: hoe groot zijn de kabelverschillen in dB en kun je dat ook horen? Of zijn ze zo klein dat je ze onmogelijk als mens kunt horen, niet in een normale huiskamer en zelfs niet in perfecte laboratoriumcondities?

    A. Welke verschillen kun je meten bij kabels?

    weerstand van de kabel;
    zelfinductantie van de kabel;
    zelfcapacitantie van de kabel.

    Er zijn nog meer meetbare factoren, maar deze drie zijn het grootste qua meetwaarde.
    Om cijfers te geven, neem ik nu als voorbeeld een dure zilveren interlink en een goedkope van koper.

    -> Weerstand

    Zilver heeft een soortelijke weerstand van 0,016 ?*mm²/m en bij koper is dat 0,0175 ?*mm²/m (allebei bij 15°C, iets meer bij 20°).
    Nemen we aan dat de twee interlinks allebei 50 cm (0,5 m) lang zijn en de kabels allemaal een doorsnee hebben van 1,5mm².
    Dan zou de totaalweerstand van de zilveren interlink 0,0107 ? zijn en die van de koperen interlink 0,0117 ?. Dat is met andere woorden een verschil van één duizendste Ohm. Kun je dat horen denk je? Nee dus. Dus voor de betere geleiding hoef je geen zilver te nemen, dat maakt immers slechts één duizendste Ohm op 50 cm uit.

    -> Zelfinductantie en -capacitantie, en het skineffect?

    De zelfcapacitantie is bij meeraderige kabels lager dan bij éénaderige, maar de zelfinductantie is dan hoger. Dat geldt zowel voor koper als voor zilver.
    Koperen interlinks zijn normaal meeraderig, terwijl de zilveren normaal éénaderig zijn. Dat wil dus zeggen dat de zelfcapacitantie bij de koperinterlink beter is en slechter bij de zilveren, maar de zelfinductantie is slechter bij de koperinterlink dan bij de zilveren.
    We praten over waarden van nauweljiks 15 pF/m (dus zo’n 7,5 pF voor 50 cm) en 0,05 µH/m (totaal 0,025 µH) zelfinductantie voor de koperen interlink.
    Voor de zilveren is dat ca. 50 pF/m (25 pF totaal) en 0 µH/m (éénaderig).
    Het skineffect speelt niet mee, vermits dat alleen van toepassing is in het MHz-bereik en bij hele dikke eenaderige kabels (boven 6 mm²).
    Het gaat dus om een verschil van ca. 17,5 pF zelfcapacitantie en 0,025 µH zelfinductantie. Dat ligt ver buiten het bereik van het menselijk waarnemingsvermogen hoor. Kun je dat dus horen? Nee!

    B. Meetbaar verschil

    De conclusie is, dat kabels maximaal een verschil van 0,5 dB optekenen in de meest extreme gevallen. Er is één uitzondering: bij sommige slecht ontworpen versterkers is het mogelijk dat de aangesloten kabels via hun zelfinductantie en zelfcapacitantie allerlei ongewenste effecten in de versterker zelf tot stand brengen en dan zouden de effecten hoger zijn. Daar is onderzoek op gebeurd en daar was de conclusie, dat de verschillen bij een problematische versterker hooguit 1,5 dB zijn.

    C. Luidsprekerkabels

    Die zijn langer en meestal ook iets dikker dan interlinks. Ook hier geldt dat er qua geleiding nauwelijks een verschil is en dat zaken zoals zelfinductantie, zelfcapacitantie en skineffect ofwel bewijsbaar geen rol spelen (wegens niet in het audiogebied of te dunne kabel) ofwel een zo lage waarde presenteren dat er een ernstige vraag rijst of je als mens dat verschil wel kunt horen.
    Ook hier geldt, dat je ze best zo kort mogelijk houdt. Hoe dik ze moeten zijn, hangt af van de gewenste lengte én de maximale stroom die erdoor moet. De maximale stroom I is het hoogste vermogen P van de versterker gedeeld door de laagste impedantie Z van de luidspreker en uit dat resultaat dan de vierkantswortel. Met andere woorden:
    I = ?(P/Z)
    Om praktische redenen mag je dit onthouden als: een gewone 2,5 mm² meeraderige koperkabel kan probleemloos 10 A aan over een afstand tot pakweg 5 m. Wil je grotere afstanden overbruggen of grotere stromen kunnen verwerken, dan kies je best 4 mm². In gewone huiskamersituaties kan ik me geen situatie indenken waarin je nog dikkere kabels zou moeten verkiezen.

    D. Stroomkabels

    Een stroomkabel vertrekt vanuit een wandstopcontact en brengt 230 V wisselspanning in het audiotoestel. In het toestel wordt die wisselspanning via transformatoren omgezet naar een lagere spanning (meestal tussen 12 en 30 V, al kunnen er uitzonderingen zijn) en dan gelijkgericht naar gelijkspanning. Zware elco’s of elektrolytische condensatoren vlakken die gelijkspanning af om alle mogelijke storingen plat te stampen. En met die gelijkspanning doet het audiotoestel dan zijn werk.
    Hamvraag; als je bedenkt dat er in de muren doodgewone goedkope stroomkabel zit en je audiotoestel sowieso de stroomtoevoer gaat platkloppen tot gelijkspanning, hoe zou een stukje superdeluxe kabel tussen stopcontact en toestel ooit enig hoorbaar verschil moeten opleveren? Dat kan natuurlijk niet, tenzij de kabel die je wil vervangen een gebrek of defect vertoont. Heel dit verhaal gaat over of er hoorbare verschillen zijn tussen perfect werkende en niet-geoxideerde kabels.
    Om een lang verhaal kort te maken: zodra de stroomkabel geschikt is voor de vermogens die het toestel zal gebruiken, zal eender welke andere geschikte kabel geen enkel hoorbaar verschil produceren.

    • Beste Jacques,

      Wat is precies je vraag? En wat wil je weten? Wat is het doel erachter?

      Groet,
      Quintijn

      • Wat ik graag wil zien is een benadering waarom de ene luidsprekerkabel beter klinkt dan een andere, Zelf ben ik ook al meer dan 20 jaar audio liefhebber, maar ook techneut. Ik heb namelijk nooit grote klankverschillen opgemerkt in kabel.

        • We gaan binnenkort een nieuwe test doen met duurdere modellen. Daarbij gaan we ook fabrikanten / techneuten interviewen om uit te leggen waarom er een hoorbaar verschil kan zijn. Interessante kost.

          Overigens heb ik persoonlijk enorme verschillen waargenomen tussen kabels. Het is ook afhankelijk van hoe goed het systeem is, hoe goed de ruimte is en niet onbelangrijk: of de apparatuur er wel gevoelig voor is. Een Pass Labs is minder gevoelig voor kabels dan een Spectral bijvoorbeeld.

          • Ik ben daar heel benieuwd naar deze testen.
            Zelf heb ik een Van Medevoort MA111 versterker met 2 zelf gebouwde dapolito vloerstanders met 2 x Morel CAW638 (komt onderin ver onder de 30Hz) met in het midden een Air Motion transformer Mundorf AMT 25CS2.1-R. Filter is zelfbouw 12db/oct 2,1 Khz. Uiteraard laagohmige spoelen toegepast in het filter… Luidsprekerkabel is momenteel 2 x 3 mtr koper 6mm2 ,korte stukken op een zeer laagohmige vesterker.

          • Dat lijkt me erg interessant, ik wil ook wel eens weten welk materiaal wat doet en of dit werkelijk zo hoorbaar is (zonder de redenatie dat een kabel van 600 euro beter is dan een van 300 omdat deze 300 euro duurder is en moet dus wel beter zijn)

            Ik tref zelf binnenkort een audio importeur (zakenrelatie van een vriend van me) die hoorde dat ik nogal septisch ben betreft LS kabels. Hij wil mij met groot plezier het verschil laten horen tussen een standaard koperkabel en zijn kabel(s). Ik wacht natuurlijk in spanning af tot de afspraak vaststaat.

            • We willen de luidsprekerkabeltest wellicht ook samen met lezers gaan doen. Op ons kantoor in Haarlem. Ik ga even kijken hoe we dat in werking gaan zetten. Overigens zijn mensen altijd welkom bij ons om een kijkje te nemen. We hebben geen geheimen.

            • Leuk, als het even vantevoren aangekondigd wordt wil ik misschien wel langskomen. En bij een goede recensie valt er misschien wel wat te onderhandelen met de importeur (oordeel natuurlijk voordat er een deal gemaaktz ou worden ; )

          • Het oor is een vreemd instrument. Samen met je hersenen wordt een geluidsbeeld gemaakt. De gewenning speelt ook een grote rol*. Hebben jullie de kabeltest ook “andersom”gedaan. Van Zeer goed tot de slechtste versie ?

            * Is dit de reden om de installatie ‘in te laten spelen’ ?

    • “In laboratoriumcondities zijn er mensen die verschillen tussen 0,5 à 1 dB kunnen horen, maar die hebben dan steevast een uitstekend gehoor. In een gewone huiskamer met minstens 30 dB achtergrondlawaai (’s nachts 20 dB) kan dat helaas niet meer en kan zelfs het allerbeste gehoor geen verschillen kleiner dan 2 à 3 dB horen omdat dat gewoon in dat achtergrondlawaai verdrinkt.” Wat een pedant geblaat, je hoort makkelijk het verschil van 0,5 dB(A). Hoe kom je op deze onzin?

      • Dus bij jou is het muisstil in de luisterruimte?

        Er wordt in het artikel, waar ik het overigens mee eens ben, gesproken over 1dBa aan geluid. In een ruimte waar al 20 -30dBa geluid is, verzuipt 1 dBa gewoon. Dat kan je echt niet ontkennen.

        • De hele discussie over het wetenschappelijk bewijs dat we geen verschillen tussen kabels kunnen horen gaat al erg lang mee en is uiteraard vakkundig onderbouwd. Maar hebben de wetenschappelijk benaderende muziekliefhebbers wel al eens wat kabelwissels na elkaar gedaan en telkens goed geluisterd? Ik vrees van niet. Natuurlijk is er veel ‘snake oil’, maar er vallen zeker verschillen waar te nemen en die zijn soms niet min.
          En dat ondanks dat er in de muur gewone stroomkabel zit en ondanks dat in de speaker andere speakerkabel zit enzovoort. Elke wissel van snoer tussen muur en weergevers KAN een verschil opleveren, maar het valt altijd af te wachten welk verschil.
          En wat de wetenschap betreft: in de middeleeuwen was de wetenschap ervan overtuigd dat de aarde plat was en het middelpunt van het heelal. Vroeg of laat zal men in de toekomst ook met bepaalde ideeën van onze huidige wetenschap eens goed gniffelen. Dus nooit teveel wetenschap inroepen om iets te bewijzen. Ik geloof zelf altijd alleen mijn oren. Al wat gezegd en geschreven wordt (bvb. over audiokabels), dat is wat mij betreft gewoon tekst, maar niet per se juist. Proberen en kritisch luisteren is het enige wat ik kan aanraden.

  • Hulde voor het feit dat jullie geprobeerd hebben om objectief te zijn.

    Zelf ben ik extreem sceptisch, en wil dus graag meewerken aan een blinde test van audiokabels. :)

    “Het openstaan van je geest voor onverwachte prikkels, leidt tot inzichten waarvan je niet wist dat je ze nodig had om de wereld waar te nemen zoals die is.”

    – Ikzelf

  • We hebben bij de test wel metingen uitgevoerd. We hebben ook nog getwijfeld om deze erbij te zetten. Maar er waren 2 belangrijke aspecten waarom we het niet gedaan hebben. 1 de beperking van de gebruikte microfoon. 2 de ruimte. Die was niet akoestisch dood. De beide aspecten zag je ook terug op de metingen.
    We zijn al wel aan het brainstormen om te kijken of hier een goede oplossing voor is, met name dan de ruimte.

    • Goed punt Quintijn. Dat had ik wel kunnen vermelden. Sorry.

      We zijn inderdaad aan het kijken of we iets kunnen verzinnen om kabels beter te kunnen testen. We hebben in de nieuwe ruimte twee kleinere kamers die we wellicht kunnen inzetten. Voor hoofdtelefoons komt er een geluiddichte doos waar we Harry Headphone in kunnen zetten. Voor speakers is dat 1: erg lastig. 2: ontzettend duur. Maar dat neemt niet weg dat we graag naar mogelijkheden kijken en bereid zijn te investeren, zodat we onze lezers nog beter kunnen informeren.

    • Ik begrijp de sceptische houding. Dat is wel vaker bij kabeltests. Probeer echter ook open te staan voor zaken die op het eerste gezicht gek of onzin lijken.

      • Juist om daarvoor open te staan moet je blind testen. Als je met een blinde test ook de verschillen hoort, is het belang van goede kabels (waar ik overigens wel van overtuigd ben) veel sterker te onderbouwen.

        Onderschat niet hoe sterk onze verwachting de echte beleving van geluid beïnvloedt.

        Verder vind ik het leuk dat jullie dit testen en geloof ik dat jullie het zo betrouwbaar mogelijk doen en opschrijven. Blind zou het in mijn ogen alleen nog iets waardevoller zijn.

          • Leuk, als het even vantevoren aangekondigd wordt wil ik misschien wel langskomen. En bij een goede recensie valt er misschien wel wat te onderhandelen met de importeur (oordeel natuurlijk voordat er een deal gemaaktz ou worden ; )

  • Daar ging in de reactie iets niet helemaal goed. Bij de kimber Kabel waren we genoodzaakt om banaanstekkers te gebruiken, de kabel was namelijk veel te dik om in de pluggen te gebruiken. Banaanstekkers en spades hebben nog een ander voordeel. Bij koperkabels krijg je na een tijd oxidatie, met spades en banaanstekkers verkom je dit. (Als je ze netjes afwerkt)

    • Gebruik sinds kort de combinatie Cambridge Azur 651a en 351c met B&W’s 685S2. Als gevolg van jullie kabeltest 2 x 3 meter audioquest flx slip aangeschaft, afgemonteerd met audioquest vergulde banaanpluggen. Deze kabels single biwired aangesloten. Heb jarenlang een eenvoudige bandridge silverflex kabel gebruikt 2,5 mm2. Wat een verschil nu met de audioquest-kabels. Stevig basfundament, sprankelend hoog en stemmen crystal clear. Deze degelijke kabel maakt wat mij betreft absoluut het verschil. Schitterende sound, echt waar.

  • De kabels zijn getest op een Rotel RA 12 en B&W 686s2. en bij sommige kabels, lees Kimber, waren b

    • Beste Roeland,

      Nee, ik persoonlijk niet. En als hij niet op de website staat, denk ik niet dat één van de redacteuren het wel heeft gehoord. We kijken er eens naar.

  • Leuke test over betaalbare luidspreker kabels, ik mis inderdaad QED kabel welke veel verkocht worden .
    Heb zelf deze kabels wel eens in huis gehad, de koper verzilverde versie de naam weet ik niet meer. Maar gebruik tegenwoordig bouwmarkt kabel welke inderdaad niet alles laten horen, maar bij mijn geen irritatie in het hoog geven wat een verzilverde kabel wel doet.
    Dus deze test geeft mij hoop dat er toch betaalbare goede kabels zijn.

  • Beste Jan,
    Ik heb zelf de QED XTC met AIRLOC’s. Ondanks dat ik geen verschil hoor met bv een Norstone 2.5mm2 kabel is het wel gewoon ook een mooie kabel om te zien met prima afwerking en prima prijs p/m,

  • leuk om te lezen. Mis alleen test van QED. Juist bekend van z’n voortreffelijke luidsprekerkabel.

  • Bedankt voor deze prettig leesbare review maar ik mis wat info:
    – Wat is de lengte van de geteste kabels?
    – Wat is gebruikte apparatuur?
    – Waarom klinken spades beter?

    In mijn eigen ervaring zijn bv de speaker terminals en interne speaker bekabeling vaak inferieur aan de gebruikte externe speaker kabels en connectie methoden.
    DIverse High End versterker (<1500 euro) modellen en speakers (<2000 euro per paar) gebruiken gewoon goedkoop ingekochte China terminals.

    Ik kan me ook voorstellen dat de speaker efficiëntie bepaalde "kabel eigenschappen" ook eerder laat horen (vermogen, impedantie etc).

    • Kabels waren veelal 2 x 2,5 tot 3 meter. Spades klinken beter omdat het contactoppervlak groter is. Hoe meer oppervlak, hoe beter. Daarbij kan je spades lekker stevig aandraaien. Dat maakt het contact nog beter.

      Over terminals en interne bekabeling. Dat verschilt enorm per merk en type. Kijk in een Van Medevoort en je ziet degelijk spul. Een instap onkyo… tsja…

      • Hoi Jaap,

        Mijn interesse is gewekt voor de Audioquest kabels voor mijn frontspeakers, maar nu ik online aan het rondkijken ben (o.a. op de site van Audioquest) heb ik nog twee vragen. Hopelijk kun je die, ruim 1,5 jaar later, nog beantwoorden.

        Ten eerste: je hebt het over de 14/4 kabel, klopt het dat je een kabel met 4 aders hebt getest? Of bedoel je de 14/2 met 2 aders?
        Ten tweede: op de foto is de kabel mooi afgewerkt met kousjes en losse einden en stekkers. Heb je dat zelf moeten doen, of worden de kabels zo geleverd? En geldt dat ook als je per meter bestelt?

        Ik hoop dat je me hier nog iets over kunt vertellen zodat ik weet of ik de kabels ‘blind’ kan bestellen. Hoor graag van je!

        groeten,
        Jentse

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: