Tutorial Wifi uitzetten op Sonos

in Workshops (23) | Netwerken (6) | Streaming (10) |


Sonos-Wifi-Uitschakelen-5

Sonos werkt met een in principe uitstekend wifi-netwerk. Hun MESH-systeem is zeer robuust en zal in veel gevallen vlekkeloos werken. Echter: soms is het wifi-netwerk niet nodig, omdat u bijvoorbeeld al alles hebt bekabeld. Zoals in ons geval. Hoe zet u dan de wifi uit? Wij hebben het uitgevogeld. 

DISCLAMER: Dit is geen officiële functie binnen het Sonos-systeem. En deze manier van werken valt ook niet onder de standaardmogelijkheden van Sonos. Wij – en Sonos – zijn dan ook niet aansprakelijk voor schade of het wegvallen van Sonos-support!

Daarbij: als u wifi-problemen hebt, kijk dan altijd éérst of een ander kanaal (via instellingen –> Geavanceerd) de oplossing biedt. Een handige tool om te kijken wat er voor draadloze netwerken in uw omgeving zijn, is InSSIder. Een tooltje voor Android is Wifi Analyzer.

Wifi uitzetten: waarom?

Sonos Wifi Uitschakelen

Zorg ervoor dat u met een kabel direct aan het Sonos-netwerk gekoppeld bent voordat u begint.

Waarom zou u de wifi van uw Sonos-systeem uitzetten? Het werkt toch prima? Jazeker: de wifi-modules van Sonos werken bijzonder goed. Het is één van de beste systemen in de markt, durven we wel te zetten. Echter: er zijn scenario’s te bedenken waarbij het zinvol en prettig is om de wifi van de ZonePlayers uit te zetten. Denk aan:

  • U hebt alles al bekabeld
  • De wifi van Sonos stoort op uw eigen wifi-netwerk (U kunt het kanaal wisselen van uw wifi-accesspoint, of Sonos Wifi!)
  • De Wifi van Sonos werkt toch niet lekker

Paar stappen

Het wifi-systeem van Sonos uitzetten is vrij eenvoudig. Het gaat met een paar stappen. Allereerst moet u natuurlijk zeker weten dat alle ZonePlayers netjes bekabeld zijn voordat u de spelers een signaal stuurt de wifikaart uit te schakelen.

Weet u zeker dat alles goed voorbereid is? Koppel dan uw notebook of pc aan één van de ZonePlayers. U moet namelijk direct verbonden zijn met het Sonos-netwerk.

Sonos Wifi Uitschakelen

De IP-adressen vinden van de ZonePlayers kan op een paar manieren. Eén daarvan is via uw router.

Vogel nu even uit welke IP-adressen gekoppeld zijn aan de ZonePlayers. Dat kunt u op een paar manieren doen. Allereerst kunt u in de router gaan om in de DHCP-lijst te kijken. In veel routers vindt u dat op de openingspagina, of onder LAN. Het verschilt per model, dus wij kunnen dat niet in dit artikel aangeven.

U kunt het ook via de Windows Verkenner vinden. Als u op ‘Netwerk’ klikt krijgt u netjes alle spelers met bijbehorend IP-adres te zien. Dit adres hebt u nodig om de opdracht te versturen.

Zenden maar!

Als u de IP-adressen van uw Sonos ZonePlayers hebt, kunt u de opdrachten versturen. U hebt keuze uit een paar opties:

Wifi uit tot de volgende start: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=off

Wifi permanent uit: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=persist-off

Wifi weer aan: http://[sonosip]:1400/wifictrl?wifi=on

Het kan even duren voordat een unit reageert, dus sluit niet zomaar de browser! 

Geen CR200 meer

Het mag duidelijk zijn dat na deze tweak de CR200 niet meer werkt. Deze koppelt namelijk aan het Sonos netwerk via wifi. U kunt natuurlijk wel één Sonos Bridge aanhouden om de CR200 te kunnen blijven gebruiken. Echter, dit hebben wij niet geprobeerd, omdat we alles toch via een smartphone of desktop bedienen.

We hopen dat u iets aan deze tweak hebt!

  • Bedankt voor deze handleiding. Heb de wifi uitgezet op de sonos player. Nu doet mijn Sonos het eindelijk weer bekabeld.

  • Ik vroeg me af of de sonos producten beter werken als ze bekabeld zijn of dat er maar 1 bekabeld is heb wat streaming problemen en soms vind de controler de speakers niet ik heb 2x play1 en 1x play5 in afzonderlijke ruimtes

    • Beste Maarten,

      Sonos werkt in principe draadloos goed. Dat is mede te danken aan het MESH-systeem wat ervoor zorgt dat als er een koppeling wegvalt, een ander het oppakt. Echter: de afstand mag natuurlijk niet te groot worden. Draadloos heeft zo zijn beperkingen.

      Hebt u echter weleens gekeken op welk kanaal de wifi van Sonos werkt? Dat kan 1, 6 of 11 zijn. Deze kan beter niet overlappen met uw eigen wifi of een ander sterk wifi-signaal.

      Als u geen keuze hebt in een goed werkend wifi-kanaal, dan kunt u beter alles aan de kabel hangen. Dan werkt het zeker sneller en beter.

  • Inderdaad alles is nog steeds bekabeld. Ik heb wel mijn WD N900 even vervangen door een oude linksys router waardoor het uitvallen wat minder is. De wifi heb ik op alle apparaten terug opgezet in de hoop de uitval van de radio te voorkomen – zonder resultaat dus. Ik had ook al contact opgenomen met Sonos helpdesk maar daar konden ze me ook niet echt helpen. Ondertussen ook al verschillende keren alles opnieuw én in volgorde opgestart. Hopelijk heb je straks goed nieuws.

  • Hey Jaap,

    Nog altijd geen antwoord van Sonos? Heb ondertussen ook een ander probleem; als ik internetradio speel, valt de Sonos geregeld uit waarna je gewoon weer op play moet duwen om hem opnieuw radio te laten spelen. Zeer vervelend!
    mvg

    Pol

    • Hey Pol,

      Nee, geen antwoord. Maar ik ga vandaag naar ISE, dus wellicht kan ik ze spreken.
      Het probleem met de internetradio had ik ook. Totdat ik alles bekabelde. Is toch een wifi-probleem. Heb je al overal een kabeltje in gedaan?

  • Hey Jaap,

    Ik kan volgen in die redenering maar wat ik dan niet begrijp is waarom de surround opstelling nu wel werkt want de wifi van de twee play 1 is uitgeschakeld en doen toch hetgeen wat er verwacht wordt. Hoe wordt er dan nu gesynchroniseerd?

    mvg

    Pol

    • Dag Pol,

      Dat is een heel goede vraag. Ik ga eens peilen bij Sonos hoe dat werkt. Wellicht kan je niet de 5GHz op de Play:1 uitzetten als er sprake is van een surround-opstelling. Ik stuur even een mail. Ben nu ook wel benieuwd!

  • Dit is mijn systeem: een play 1 in de keuken en een in de badkamer. Een playbar met twee play 1 als surroundsysteem. Ik heb geen connect,boost,amp,…. Alles is dus bekabeld verbonden ofwel rechtstreeks op de router ofwel via een switch en heeft een vast IP adres. Momenteel is het gelukt om op alle play 1 de wifi uit te schakelen en nog overal muziek te hebben.
    Wil ik dan vervolgens de playbar van de wifi halen, is er geen geluid meer op playbar en surroundspeakers. Je zou dan denken dat als alleen de playbar nog met de wifi verbonden is én bekabeld – deze niet meer gevonden kan worden aangezien de utp brak zou zijn want zonder wifi werkt hij niet meer. Blijft dan de vraag waarom als je er de wifi terug opzet je wel geluid krijgt met een “kapotte” utpkabel want dit is het enig sonos produkt dat nog op de wifi hangt. Ik las dat bij de statusopvraging de ATH0 het wifisignaal voorstelt maar bij de playbar heb ik een ATH0 én een ATH1 (twee wifisignalen?) Ik kan er niet meer aan uit. Jij??

    • Dag Pol,

      Ahhhh… ik zie het probleem al! Je hebt een surround-opstelling gemaakt met de Play:1 en Playbar. Dan kan het helaas niet, want de Playbar maakt altijd draadloos verbinding met de Play:1’s achter. Die verbinding is ook nodig om de synchroniseren. Ik heb dat niet vermeld. Excuses hiervoor. Ik verwerk het nog even in het verhaal.

      De Playbar dual band. Dus 2,4 en 5 Ghz. Vandaar de twee signalen en dus Ath0 en Ath1.

      Vr Groet!

  • Ja inderdaad, alles bekabeld met nieuwe utp. Ik zou misschien op elke utp eens moeten checken of hij inderdaad wel werkt.

    • Probeer strategisch te werk te gaan. Zet bij alle apparaten de wifi eens aan. Koppel ze daarna allemaal los. Sluit ze daarna één voor één aan en zet daarna de wifi uit. Kijk op je daarna het apparaat kan bedienen.

      Om nog zekerder te werken, kan je de Sonos-streamers direct aan de router hangen. Koppel daar ook de computer aan waarmee je werkt.

      Wellicht overbodig, maar je moet met je bedieningsapparaat natuurlijk wel in hetzelfde netwerk zitten. Pak voor de zekerheid de Sonos desktop-app en zorg dat de pc of laptop ook bekabeld met het netwerk verbonden is. Zo sluit je zo veel mogelijk factoren buiten.

  • Hallo, ik heb op alle sonostoestellen de wifi uitgeschakeld; Mijn app op de gsm en op de pc vindt het Sonossysteem niet meer. Ik kan dus niets afspelen tot ik weer minstens één toestel opnieuw voorzie van wifi. Werkt dit bij jullie?

    • Ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Heb je de Sonos-apparaten wel aan een bekabeld netwerk hangen? In principe is er namelijk geen enkel wifi-punt meer nodig als alles bekabeld is.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: