Waarom zo hard?

in Opinie (50) |


Oordopjes concert

OPINIE – Waarom moet het toch zo hard?, vraag ik me af. Ik zit – samen met mijn vrouw – lekker te eten in een restaurant en praat over mooie concerten die we hebben bijgewoond. Het gesprek gaat uiteindelijk richting het gebruik van oordopjes bij een liveconcert en hoe jammer dat toch is. 

Ik weet nog goed dat ik bij Placebo en later ook Muse sta op Lowlands. Prachtige bands om live te zien. Maar ow, ow, ow wat staat het hard! Zo hard dat meer dan de helft van het publiek oordopjes in heeft. Ik begrijp dat niet!

Oordopjes concert

Wanneer gaan we inzien dat als we het zachter zetten, we geen oordopjes meer nodig hebben?

Allereerst is harder bij liveconcerten per definitie niet beter. Goede bands kunnen ook op normaal niveau veel indruk maken. Denk aan Steven Wilson (Leadzanger van Porcupine Tree) die ik al een keer heb mogen bewonderen. Het gehele – geweldig goede – concert was prima zonder dopjes te volgen.

Veelal gaat een heel hoog volume het zelfs ten koste van de geluidskwaliteit. Lang niet elke zaal of band heeft en installatie staan die ook op hoog niveau nog zonder vervorming speelt. Nu is het al bloedirritant als je geen normale bestelling kan doen zonder de stembanden te verliezen. Vervorming doet daar nog een schepje bovenop, want dat doet echt pijn aan de oren, kan voor beschadiging van het zorgen, én verpest de muziek!

Overigens zijn er wel al initiatieven vanuit bepaalde organisaties om de geluidsdruk tot maximaal 103 dB te beperken. En dan met een maximum van 15 minuten. Dit moet permanente gehoorbeschadiging (enigszins) voorkomen. Nu kan gehoorschade al bij lagere volumes optreden. Vanaf 100 dB is acute beschadiging al mogelijk. Zelfs vanaf 80 dB is lawaaidoofheid te realiseren. Kortom: wie naar een disco gaat of een lang concertweekend voor de boeg heeft: oordoppen zijn aan te raden. Daarbij: helaas is de 103 dB-norm (nog) geen wet en is het ook nog geen afspraak onder alle organisaties van concerten en evenementen.

Ik hoop oprecht dat binnenkort organisaties en bands inzien dat harder niet beter is. Zorg voor een fatsoenlijke installatie die ook op een normaal volume goed klinkt. Dat verhoogt het luisterplezier van het publiek, voorkomt een dove generatie én zou ook nog wat hifi-zieltjes kunnen winnen!

  • Leuk leuk. Maar het moet wat ballen hebben, tering hard is gewoon tering hard en niet ok nee.
    Maar als je gaat naarhet “ideale” normale niveau dan stoor ik me enorm aan al die mensen om me heen ( geluidstafel) die je erdoor heen hoort beppen. En dan staan ze ook minimaal 3 meter van me af!
    En bij zo ’n laag niveay hoor je de band en hun monitoring ook nog eens direct vanaf de buhne, wat een geheel onsamenhangende sound geeft.
    Oja de locaties verplichten goede geluidssystemen te gebruiken die niet vervormen????
    Dikke JA!!! Maar daar heeft niet iedereen het geld voor. Simpel setje voor 300 a 400 man kost gewoon al snel ?16.000,- en dan heb je het over 2 toppen, 2 basjes, amps en processor.
    Je hebt bij baxshop ook de hoeveelheid aan hout en ijzer voor ?1000,- en daar gaan bepaalde “bedrijven” dan ook wel mee op pad.
    Iig blijft lastig.
    Grtzzz

    • Dag Yvo,

      Ik begrijp je standpunt. Natuurlijk moet het ballen hebben, maar daarvoor hoeft het niet ‘teringhard’. En ik begrijp mensen niet die dwars door een concert heen babbelen. Ga dan de kroeg in… Toch?

      Goede systemen zijn prijzig. Maar het is ook terug te verdienen met degelijke bands die optreden lijkt mij… maar goed: ik heb daar weer niet zoveel verstand van. :-)

  • Ooit was ik in Lokeren -het festival- om mijn favoriete singer/songwriter (Loudon Wainwright III) te horen en werd ik voorafgaand daaraan onderworpen aan het enorme geluid van Ilse de Lange. Ik kwam haar backstage tegen en vertelde haar dat ze eigenlijk onverstaanbaar was, door de herrie. Dat lag aan haar geluidsmensen zei ze. Zelf wilde ze het niet zo hard. Loudon was overigens (maar ja, One Man Guy met een gitaar) prima te verstaan

  • Ik begrijp het wel dat veel consumenten oordoppen dragen tijdens concerten. Harder is inderdaad niet beter, maar als het geluid wel erg hard is, dan wil je toch geen gehoorbeschadiging oplopen? Ik ga altijd met mijn oordoppen op stap. Toevallig gebruik ik, net zoals op de foto, ook oordoppen van Alpine. Deze hebben een speciaal filter, zodat ik wel van het geluid kan genieten maar geen gehoorschade op loop. Ik ben ook van mening dat de geluidgrens wel wat omlaag kan. Weglopen tijdens een concert vanwege de té harde muziek is mij dus ook nog nooit overkomen. Zonde van het geld is dat inderdaad, maar zonder oordoppen te lang in die herrie staan en een gehoorbeschadiging oplopen is het dan wel waard om vroegtijdig het pand te verlaten.

  • Tja, nóg zo’n Loudnesswar variant dat maar niet ophoudt?? :-[
    Vraag me af of die geluidstechnici (ahum, knoppendraaiers) bij festivals of voor een zaal ingehuurd worden en dus geen enkele ‘feeling’ hebben met band/muziek/type zaal/publiek?

  • Helemaal mee eens vorig jaar was ik bij 10cc het begon rustig in het muziekcentrum. Maar het gekke is bij de meeste bands dat ze steeds harder gaan spelen. Je hoort pas aan het einde van een nummer wat ze gespeeld hebben! Ik ben halverwege weg gelopen. Zonde van het geld.

    • Dag Willem,

      Dat is toch zonde? Ik snap oprecht niet als een geluidstechnicus de helft van de zaal met oordoppen ziet, dat hij niet denkt: “goh: zal ik het anders eens wat zachter zetten? Beter voor de geluidskwaliteit én beter voor het publiek!” Ik ben ook weleens weggelopen, omdat het simpelweg niet om aan te horen was: veel te hard en veel te veel vervorming.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: