in Recensies (545) | Hi-Fi (184) | Luidsprekers (107) | Vloerstaand (17) |

? 3598

• Bowers & Wilkins CM10
  • Getest door:
  • Gepost op: :
  • Laatst aangepast: 2016-09-09

Conclusie:

De CM10 is een indrukwekkende allrounder. De Britten hebben een keurige balans gevonden tussen een vergevingsgezinde luidspreker en detail. Nooit zal de CM10 in scherpte vervallen. De keerzijde is dat er luidsprekers zijn met meer detail in deze prijsklasse. Of meer detail altijd wenselijk is, is een kwestie van smaak en keuzes.

Bowers heeft met de CM10 de CM-lijn (cinema-lijn) aan de bovenkant aangevuld. De CM10 is niet heel veel groter dan de ‘9’, maar is met 550 euro extra per luidspreker wel een héél stuk duurder. Kan deze nieuwe jongen het prijsverschil waarmaken?

Wat direct opvalt bij de Bowers & Wilkins CM10, is de tweeter bovenop de luidspreker. Dat hebben de 800-serie modellen van de Britse luidsprekerbouwer ook. En niet te vergeten: de PM1. Deze Nautilus-tube biedt een aantal leuke voordelen door de ontkoppeling met de rest van de behuizing. Denk aan een schoner hoog en een dieper en breder afstraalgedrag.

Dubbele dome

Bowers heeft bij de CM10 een nieuwe tweeter ontworpen die deels gebaseerd is op de carbon-braced tweeter uit de PM1. Bij de CM10 heeft Bowers het carbon gelaten voor wat het is, maar wel de randen versterkt met een extra laag aluminium. Door deze extra versteviging is de vervorming naar een veel hoger gebied verhuisd: van 30 kHz naar 38 kHz. Het resultaat is een schoner en detailrijker hooggebied met meer rust. Tenminste: dat beweert B&W. Wij zullen het nog even moeten ondervinden tijdens de luistersessies.

Ontkoppeld

De midrange en laagunits kennen we al uit andere modellen van B&W. Al is er wel nog iets te zeggen over de kevlar FST-driver. Deze is bij de CM10 ontkoppeld van de behuizing. Dit in tegenstelling tot andere modellen uit de CM-serie. Het voordeel van ontkoppeling is dat resonantie geen kans meer krijgt en dus kleuring veel minder hoorbaar is. Tevens moet de speaker meer ‘wegvallen’ voor de luisteraar.

Behuizing

Of je de CM10 mooi vindt, is een kwestie van smaak. Wij vinden het niet het meest charmante model van Bowers, maar lelijk gaat te ver. Wel vinden we de tweeter bovenop bij de CM10 veel minder geslaagd dan bij de PM1 en 800-serie. Daar is de tube mooier afgewerkt en volgt deze de lijn van de kast, waardoor deze veel meer één geheel vormt dan bij de CM10. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, want de PM1 gaat voor 3000 euro per set weg, maar biedt (veel) minder ‘oemf’ dan de CM10. De volgende stap is de 805D (4500 euro per set) of 804D (7000 euro per set) die weer heel wat meer kosten dan de CM10.

Bowers Wilkins CM10

De tweeter bovenop bij de CM10. Dit maakt zonder twijfel een positief verschil met de modellen onder het vlaggenschip van de CM-lijn.

De CM10 is uistekend afgewerkt. Wij hebben een hoogglans zwarte ter test gekregen van B&W en dat oogt gewoonweg geweldig goed. De zilveren randen om de woofers springen er een beetje uit, maar het blijft gelukkig chique ogen. De gele unit past naar onze smaak prima in het geheel.

Bi-Wire

Om de Bowers & Wilkins CM10’s te testen, sluiten we deze aan op de hoofdset: een Pass Labs X2.5 voorversterker, vM PA333 mono eindversterkers, NAD M51 d/a-converter, onze trouwe HTPC en bekabeling van Art Speak en AudioQuest. We hebben de CM10’s met twee sets Rocket 88 getest. Jazeker: bi-wire. Dit omdat ook wij wel benieuwd waren naar het resultaat.

Go deeper!

Bowers Wilkins CM10

We spelen bij deze test met bi-wire. Gewoon omdat het kan…

Wie een CM10 aanschaft, wil waar voor zijn geld. Zo simpel is het. En in veel gevallen zal de klant een liefhebber zijn die zowel muziek speelt, als van films geniet. De CM-serie is bedoeld voor deze klant en dat heeft als consequentie dat Bowers op het laaggebied moet letten. Films hebben ‘punch’ nodig. En dat levert de CM10!

Het laag van deze vloerstaander is behoorlijk indrukwekkend: strak, snel en diep. De specificaties zeggen 45 Hz bij -3dB en -6dB bij 28 Hz. Maar het laaggebied komt dieper en met name krachtiger over dan de specificaties doen vermoeden. En dat is een goed teken. Wellicht komt het door de drie units die toch heel wat lucht kunnen verplaatsen en totaal geen moeite hebben met de ruime luisterruimte waarin we spelen.

Open

We hebben de CM9 getest en dat is een prima luidspreker voor het geld. Maar in onze herinnering – en na het nalezen van de bevindingen – miste de CM9 wat verfijning en openheid. Zeker geen slechte speaker, maar het is een beetje de cinema-speaker zoals we kennen: leuk voor films, maar niet écht geschikt voor muziek.

Bowers Wilkins CM10

Mooi? Nee… niet echt naar onze mening. Netjes afgewerkt? Jazker! Klinkt het goed… ook dat!

Dat is toch heel anders bij de CM10. Die weet wel degelijk muziek te maken. De beeldvorming is enorm groots, luchtig en gul. Het midden is open en het hoog opvallend zacht en snel voor een speaker in deze klasse. Horen we onszelf nu ‘souplesse’ denken? Ja… toch wel. En met name het laatste maakt de CM10 een heel andere luidspreker dan de CM9 en CM8.

Subtiel beuken

Natuurlijk hebben we zowel muziek gedraaid als films bekeken met de CM10’s aan de Van Medevoort PA333’s (erg goede combinatie overigens). Als we World War Z kijken en spontaan van de bank opspringen bij een explosie, weten we het: deze speakers voelen zich prima thuis in een allrounder-setup. Ze kunnen écht hard ‘beuken’ zonder een krimp te geven.

Maar vergis u dus niet: ook subtieler werk gaat uitstekend. Bij vocale werken van Seal, Birdy, Peter Gabriel of wat harder werk van Muse gaat de CM10 ook grondig te werk. We horen voldoende detail om te kunnen genieten. Natuurlijk kunnen de bandtweeters van de Lentus Audio Duo’s meer laten horen. En we weten wel zeker dat de Duo’s minder kleuren dan de CM10’s (het blijven Bowers & Wilkins-luidsprekers), maar is dat erg?

Ideale partner?

Die vraag hebben we onszelf regelmatig gesteld tijdens de ruim drie weken dat we met deze topmodellen van de CM-serie hebben gespeeld. Want we moeten eerlijk zijn: we hebben niets gemist. We hebben prima tv kunnen kijken, uitstekend films kunnen afspelen en naar voldoening muziek kunnen draaien. Het is werkelijk waar een uitstekende allround luidspreker. Maar verovert deze CM10 ons hart?

Dat is een zeer lastige vraag en puur afhankelijk van smaak. Wij missen wellicht wat detail. En daarbij vinden we het model niet aantrekkelijk. Wederom: het is een kwestie van smaak. Maar dan de vraag: is er in deze prijsklasse een betere allround luidspreker? Dat is nog maar de vraag…