High-end overbodig?

in Achtergronden (1.272) | Opinie (50) |


Meridian Explorer usb dac

OPINIE – Hoe meer ik op beurzen rondloop, hoe meer opvalt dat instap- en middensegement hifi beter en beter wordt. Sommige opstellingen zijn zo overtuigend, dat je jezelf even achter de oren krabt en denkt: is high-end nog wel nodig?

Audio is in de loop der jaren ongelooflijk veel beter geworden. Uiteraard heb ik het hier over digitale audio, want of platenspelers veel beter zijn dan twintig jaar geleden, durf ik niet te zeggen.

Rust

Chord SPM 5000

Absoluut high-end. Veel kracht, controle en reserve. Is het altijd nodig? Nee…

Met name hebben audiofabrikanten rust in de weergave gebracht. Ik weet nog heel goed hoe mijn eerste serieuze cd-speler klonk. Het was een Denon. Ik weet helaas het typenummer niet meer. De speler maakte destijds indruk op me. Ik heb het over 2001. Een jaartje later kocht ik een Marantz, gemodificeerd door Heart. Deze speler speelde met veel meer rust en souplesse, maar miste soms de detaillering die de Denon wel kon brengen.

De grote stap maakte ik met een externe d/a-converter van Musical Fidelity (een X24/96) en later een Proceed (de PDP2, ouder maar beter). Wat deden deze dacs? Simpel: rust, imaging en finesse brengen in de weergave! Met name matige spelers hebben veel baat bij een goede dac.

Anno nu

Maar dit is allemaal tien jaar geleden. Hoe zit het nu? Het is beangstigend maar waar: een usb-dac van 149 euro speelt gewoonweg op niveau van de Musical Fidelity en de Proceed. Apparaten van destijds 1000 euro. Weggespeeld door een simpel dacje van 149 euro.

Weiss Dac2

Leuk voorbeeld van een degelijke middensegmenter: de Weiss Dac2.

Gaan we een klasse hoger: 500 euro bijvoorbeeld. Dat kan in veel gevallen gewoon een serieuze middensegment cd-speler het leven zuur maken. Neem bijvoorbeeld de schattige Micromega MyDac. Een waanzinnig leuke dac die met veel flair, openheid en lucht speelt. Die speelt zonder moeite een Rega Planet weg. Of misschien zelfs een Meridian 500-serie. Een speler waar ik vroeger met veel jaloezie naar heb gekeken.

High-end?

Maar als we nu eens gaan kijken naar een serieuze middensegmenter. Denk aan de Antelope dac, of bijvoorbeeld een NAD M51. Of de Naim Dac. Of een PS Audio Perfect Wave DAC. Met een beetje sparen betaalbare spullen die op een waanzinnig niveau spelen. Een niveau dat naar mijn idee zo ongelooflijk dicht bij de high-end modellen ligt, dat het naar mijn idee lastig is de extra uitgave te rechtvaardigen.

Voorbeeldje

Meridian Explorer usb dac

Voor 300 euro waanzinnig veel muziek. Dit speelt een Rega Planet weg… ongelooflijk toch?

Middensegment-dacs en streamers spelen tegenwoordig me zo veel lucht, souplesse en finesse, dat het nu mogelijk is voor een symbolische appel en een ei een waanzinnig goede set te kopen. Reken even mee. Een zeer degelijke streamer kost 3000 euro. Daar zit veelal een volumeregeling in. Dus een eindversterker, speakers en kabels en klaar is Kees. Zeg dat je dan voor 12.500 euro klaar bent. Natuurlijk is dat veel geld, maar een middensegment nieuwe auto kost veel meer. En menig persoon geeft 1500 euro uit aan een tv die na vijf jaar oud en afgeschreven is. Met dit systeem kunt u met gemak 10 jaar spelen! En mocht u op bepaalde vlakken verder willen: elk component is te vervangen.

Grootser

Een high-end systeem brengt wellicht meer livegevoel, omdat het veelal grootser speelt. Het vult gemakkelijker grote ruimtes. Maar high-end brengt naar mijn idee niet per-sé veel meer rust, finesse of lucht. Dus tenzij u een absolute live-ervaring in de woonkamer eist, is een forse stap lager in de rangorde naar mijn idee geen probleem. En van het geld dat u overhoudt, kunt u héél veel muziek aanschaffen! Of misschien de band huren voor een leuk feestje.

  • Geen dank Jaap, de quote van Nelson komt uit een DIY beschrijving van hem.
    Hij is ook erg ondersteunend in het DIY gebied.

    Wat zijn nog meer DAC aanraders naast de NAD m51? Er staat bv ook nog een medevoort da466 op marktplaats. Een van de voordelen van de audo Besteliste is dat het een leidraad kan zijn voor de prestaties van een apparaat maar mag niet leidend zijn zonder iets te beluisteren.
    Het is wel lastig om door de dacs het bos nog te zien mede omdat het aanbod in winkels nogal beperkt is.

  • High end is volgens de dictionary “being the most expensive and technically sophisticated”
    Leuk en erg duur natuurlijk en meestal hoort daar dan ook een bepaalde grote van woning bij en een salaris om dit te financieren.
    Volgens mij is dit ook wat er misgaat op beurzen, astronomische sets met daarbij behorende prijzen. Heb een paar jaar geleden een demo gehoord in Utrecht van J.K accoustics met zijn top of the bill set, die minder indruk maakte dan Totem met zijn Arrows op een niet veel zeggend receivertje. Een eerlijk vergelijk, Nee. De JK had de prijs van een goedkoop appartement en was geplaatst in een akoestisch zeer ongeschikt zaal. De verwachtingen bij mij zijn bij dat soort prijzen dan ook (te) zeer hoog en door het hoge bezoekers aantal in de ruimte was goed beluisteren er ook niet bij. Bij de Arrow set in een meer woonkamerachtige setting en prijsklasse worden mijn verwachtingen rieëler. Set was meer in harmonie met de ruimte en ik zat er geen 10 meter vanaf.
    Mijn ervaring is dat verbetering in sq gepaard gaat met kleine stapjes met een logaritmisch prijsverloop. Ik heb in het verleden vrij veel tweedehands 80-90’s “mid-fi” gehad en beluisterd waarbij er een duidelijk kantelpunt qua prijs kwaliteit verhouding merkbaar was.
    Ik maakte veelvuldig gebruik van de “bestenliste” wat voor mij een redelijke indicatie was.
    Daar stonden destijds ook al uitschieters in die veel sq boden voor de prijs.
    Ik denk ook dat de vraag is high-end echt nodig niet echt van nu is…

    Wat de technologie aangaat, ik heb recent een NAD M51 mogen proberen en vergeleken met mijn Denon DVD-A1XV en vond de verschillen niet echt groot, ik had er meer van verwacht. In het vergelijk met mijn Denon DCD 3560EX (uit 1993!) werden die verschillen nog kleiner en vrij subtiel in mijn ogen (oren).
    Zoals de eerder aan gehaalde Nelson Pass wel eens gezegd heeft “A good amp never becomes a bad amp”. en ik denk dat dat opgaat voor de meeste hifi.
    Al willen vele fabrikanten mij anders doen geloven.

  • Hmmm, grappig eigenlijk. Binnen de beter klinkende audio schijnt iedereen naar high-end te willen groeien zonder dat iemand de definitie, laat staan de referentie, daarvan kan geven. Ik zocht er zelf ruim tien jaar naar, nooit gevonden. Speel nu al jaren met een Musical Fidelity XT100 en sinds kort luidsprekers van quadral (vloerstaanders). Cd speler (destijds ruim 1500 ?) jaar geleden verkocht en als overgang naar een ‘high-end’ streamer een Sonos connect met Spotify premium. Verder alle cds in lossless geript. Bescheiden externe dac van 450 ?. Mijn verbazing? Speelt op zelfde niveau als cd speler maar met enorme bibliotheek en gebruiksgemak. Zelfs via Spotify meestal een zelfde niveau.
    In huidige set is streven naar budget high-end systeem gelukt voor in totaal onder 6000 ?.
    Waarop ik dat baseer, dat ik budget high-end systeem bij elkaar heb? In een gemiddelde woonkamer met alle acc beperkingen hoeft meer geld dan dat niet nodig te zijn. Heb wel eens mensen met een set van het tienvoudige met verbazing zien zitten kijken toen ik het kleedje van de installatie trok. (zagen enkel de luidsprekers) Nadat ze enorme bedragen noemden en allerlei exotishe componenten dachten te horen die er niet bleken te zijn viel het zichtbaar tegen ‘enkel’ naar een xt100 en een Sonos te hebben geluisterd. Begrijpelijk als je 20.000,- hebt uitgegeven en je zojuist hebt aangegeven dit op gelijkwaardig niveau te vinden spelen.
    In mijn optiek zit geheim vooral in de match en plaatsing van de apparatuur en ruimte.
    Recent tijdens zoektocht bij plaatselijke high end dealer naar speakers geluisterd. Aangesloten op oa twee manley monos etc klonk het geheel eigenlijk nergens naar. Enkel de stroomvoorziening koste al meer dan mijn set. Zal in enkele situaties de sterren wel uit de hemelspelen maar welke situaties zijn er dan nodig vraag ik me af. Dergelijke kenners zijn in mijn optiek doorgeslagen en verkopen slechts nog heel weinig meerwaarde voor veel te veel geld.
    Voor mij, al dan niet met wat high end vrienden, livhten dimmen, muziekje aan, wijntje erbij, ogen dicht om soms even emotioneel te worden, onbetaalbaar en mi de essentie an onze hobby.
    Want wees eerlijk, kan er spraken zijn dat een mercedes s-klasse echt beter is dan een aangeklede bmw 3 serie als er hier en daar dezelfde knopjes en handgrepen inzitten als in een Vito? Beiden zijn erg goed maar heel anders en voor een ander doel of publiek gemaakt.
    Kom rustig luisteren naar budget high end voor wie wil en koop van de rest een leuke auto!

  • Veel van de gegeven meningen komen overeen met mijn idee wat geluid is. Om mijn persoonlijk idee te verwoorden heeft het alles met emotie te maken en wat je verwacht te willen horen. Ben zeker van mening dat er goede apparaten zijn gemaakt die een overeenkomstige prijs hebben. Toch ben ik de persoon die voor zo min mogelijk het maximale wil bereiken. Deels door in mijn set componenten te hebben van 20-25jaar oud die een revisiebeurt hebben gehad en door zelf met simpele middelen de weergave zo aan te passen dat hier absoluut geen zogenaamde hi-end apparatuur nodig is. Ik heb een deel van mijn modificaties op het magnatmuseum weergegeven, het volgende volgt nog. Voorbeeld: heb besteld uit China een DIY set bestaand uit 2 mono blokken type MA-9 reference eindversterkers. Trafo bij Conrad en geheel gebouwd op een voormalige subwoofer koelplaat. Deze MA-9 klasse A/AB kan max.150w leveren per kanaal. De druk, detail en reserve die dit kan leveren zal menig persoon versteld doen staan. Nu nog even de lachwekkende prijs die net onder de ?125 waarbij de ringkern trafo het duurste is. Goede apparatuur hoeft absoluut niet duur te zijn ook al is dit zelf gebouwd. Gebruikt bij testen: Sony CDP-X559ES gemodificeerd, Magnat Quantum 559 gemodificeerd. De strekking lijkt mij duidelijk en verwoord door anderen dat goed geluid geen onbetaalbare euro’s hoeft te kosten.

  • Voor nòg meer relativering van het begrip High End, lees eens het volgend verslag van een Stereophile reporter op de CES2013.
    “And the fact remains: Even in those rooms where I can relate to the music, I often can?t relate to the gear. I can?t afford it and, quite honestly, even if I could, I doubt I?d ever want to spend so much of my money on hi-fi equipment.”

    http://www.stereophile.com/content/music-hall-hi-fi-everyone-0

    Een mooi stuk over de apparatuur die Roy Hall met z’n Music Hall maakt.
    Ook iemand die nogal eens veel mensen tegen de haren instrijkt (om het zomaareens te verwoorden) ;-)

    Ohja, komende week weer de ‘HighEnd’ Muchen, met hopenlijk óók ‘betaalbaar’ spul.

  • High End Audio heeft natuurlijk een marketing probleem. De middle of the road consument haalt al lang een heel aardig Marantz setje bij de MediSaturnmarkt of gewoon op Internet. Alles wat daarboven zit krijgt het stempel “freak”opgedrukt. En dan hebben we het nog helemaal niet over de echte muziekliefhebber of actieve muzikant. Die voelt zich niet herkend in het HE-wereldje op een paar uitzonderingen na. Wat daar ook vaak ontbreekt is enige zelfreflectie. Maar toch: er komen bij mij veel muziekliefhebbers en actieve muzikanten over de vloer. Altijd klinkt. na de zakelijke beslommernissen de vraag: laat eens wat horen….. Ik kan putten uit een heel archief vooral akoestische live-opnames van deze en gene. Gewoon vanaf de NAS via mijn M2Tech Evo naar de dienstdoende DAC. Elke keer zie en hoor ik weer die reactie: J*s*s wat klinkt dit goed. Men wil mijn Quad ESL2805 wel onder de arm meenemen. In de meeste gevallen begrijpt men weer waar het uiteindelijk omgaat……Muziek. Het is net of de HE wereld daar heel ver van verwijderd is geraakt.

    • Dag Bert!

      Helemaal mee eens! Het is ook een imagoprobleem. Het draait niet meer om muziek, maar om vage tweaks en pingel-opnames die niemand wat zeggen. Natuurlijk kan zo’n set geweldig klinken, maar laat het dan ook horen! In mijn winkeltijd kon ik waanzinnig genieten van een prachtig systeem van Spectral met Logans. Maar waar ik benieuwd naar was is hoe Pulse van Pink Floyd daarop klonk. Niet zozeer welke elco’s er nu weer vervangen waren in het nieuwe model…

  • Hallo Jaap en Werner

    Ik wil graag reageren op jullie uitspraken betreffende High-end.

    Ik ben het met Werner eens dat High-end (wat dat ook mogen zijn) op een beurs niet goed tot zijn recht komt, dan b.v. in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte.
    Maar niet iedereen gaat zijn huis ombouwen tot een opname studio, of heeft daar het geld of ruimte voor.
    Ook alle streaming audio spelers zijn niet optimaal, b.v. als het gaat om het afspelen van gapless audio.
    Maar tevens erger ik me ook aan cd-spelers met een waardeloze foutcorrectie hoe goed en duur ze ook mogen zijn.
    Ook erger ik me aan fabrikanten die belachelijke prijzen vragen voor audio kabels en powercords, 1200.- euro of meer voor een powercord is waanzin!
    Ook zijn er mensen in de audiowereld die zich opstellen als een audio-guru, die de waarheid denken te preken.
    Ik hou van goede audio spullen die goed in elkaar zitten, en goed klinken met een voor mij aanvaardbare prijs niet iedereen is miljonair!
    Ik snap heus wel dat een fabrikant wil laten zien wat zij in huis hebben, maar de zelfde fabrikant moet ook laten zien wat zij kunnen maken als het gaat om bang for the buck.
    Ook in sommige audio-winkels waar ik ben geweest ging men voor mij bepalen wat ik moest kopen, als je dan vraagt heb je iets goeds en betaalbaar krijg je van sommige verkopers een vuile blik, weer zo’n krentekakker hoor je ze denken.
    Ik vind het een grote plus als een adviseur/ verkoper meedenkt om de beste audio binnen mijn budget te laten horen, en mij laat beslissen!
    Ik heb thuis een fijne audio installatie waar ik dagelijks van geniet, met voor mij betaalbare apparatuur, waarvan sommige al wat jaartjes oud zijn en het perfect doen!

    Ik zeg maar een ding, mensen laat je niet gek maken!
    Het kan altijd duurder en beter, maar het gaat er om wat je kan en wil betalen voor goede spullen.
    Maar het gaat uit eindelijk maar om een ding, geniet van de muziek!

  • Interessante discussie! Om er nog een element aan toe te voegen en die lees ik ook in de reacties terug); het gaat bij muziek ook om emotie. Daarbij is er een mooie parallel met muzikanten en luisteraars muziek. Je hebt dezelfde dilemma’s als je een instrument bespeelt. Je kan voor weinig geld een gitaar, piano of blaasinstrument kopen. Daarmee kan je prima muziek maken, en ook de kwaliteit ervan is zonder meer redelijk; je krijgt voor steeds minder geld een steeds beter instrument in handen.
    Maar wil je meer, dan zal je ook meer moeten betalen. Een met de hand gemaakte gitaar, met geselecteerde houtsoorten, kwalitatief hoogwaardige (schel)lak en een ingelegde rozet kost makkelijk 7.000 euro of meer. Of je het hoort? De ene wel, de andere zal het er niet aan af horen.

    Met goede apparatuur voor geluidsreproductie is het niet anders. Je kan dat ook zien aan de waarde die deze vaak kostbare apparatuur behoudt. Bewezen vakmanschap, een ‘eigen geluid’, een bijzondere niche zijn bepalend voor de waarde van geluidsapparatuur met ervaring.

    Door technische ontwikkeling zijn er steeds meer barrières genomen die de lat voor high end steeds hoger leggen. In de tijd van de platenspelers en cassettedecks waren ‘wow en flutter’ de grote boosdoeners; de CD-spelers moesten optische media die snel ronddraaiden zien te vangen en omzetten in analoog geluid. Deze problemen zijn nu grotendeels opgelost doordat we nu muziekbestanden afspelen van stabiele harddisks. De grote verschillen (en die zijn in relatie tot de eerder genoemde wow en flutterzaken veel kleiner) zitten in het omzetten van de digitale signalen naar analoog. De USB-receiver bijvoorbeeld, de DA-conversie en de klok. Daar hoor je ook echt grote verschillen; in ruimte/focussering, warmte, analytisch vermogen etc. Ik zou het niet vreemd vinden als je in een set verschillende DA-converters hebt staan; dat is net zoiets als de verschillende toonarmen en elementen op platenspelers.

    High end zal, meer dan ooit, zijn meerwaarde moeten bewijzen door kwalitatief de lat nog hoger te leggen. Daar is niks mis mee!

  • Hoi Jaap,

    Nog even één antwoord anders gaat er te veel tijd inzitten.

    High-end is doorgaans kostbaar omdat het is ontworpen om een maximale beleving neer te zetten. En binnen die beleving zijn er dan de nodige stromingen,kleuren en afmetingen.

    Ik denk dat je verder vooral refereert aan beursdemonstraties? Het is heel eenvoudig, high-end of serieuze audio is op audioshows doorgaans vaak zwaar ik het nadeel. Het is doorgaans apparatuur die vooral in een stabiele omgeving, pas na langer aanstaan goed functioneert en dat is een beurssituatie waar je maar een paar uur tijd hebt om alles op te bouwen natuurlijk nooit!
    Matige tot slechte akoestiek, slechte stroomomstandigheden, veel achtergrondlawaai en ga zo maar door. Als je dan een mooie mid-fi set hoort, is het veel sneller aanvaardbaar dat het zo speelt omdat het maar XXX kost, dan een systeem wat op dat moment ogenschijnlijk hetzelfde klinkt voor het dubbele bedrag of nog meer. Maar plaats je datzelfde systeem met aandacht in een meer geschikte ruimte dan weet je niet meer wat je hoort.

    We moeten denk ik ook in het achterhoofd houden dat de importeur van in dit geval Dynaudio misschien wel enkel de intentie had om de mensen met een op zich prachtig systeem, globaal kennis te laten maken! En ja, dit was inderdaad een zeer groot systeem wat ook een grote ‘balzaal’ nodig heeft om te kunnen functioneren. Maar er is ook veel high-end (bv. Raidho D1, Magico S1 en ook kleinere modellen Dynaudio) die wel klein en handzaam is.

    Als laatste wil ik nog zeggen dat je gewoon niet zomaar een beursruimte in kunt lopen en dan zeggen dat je voor 50% van het geld een net zo goed of misschien zelfs wel beter geluid krijgt. Geluid is van zoveel factoren afhankelijk en hoe beter en groter een systeem is, hoe meer hinder het van een slechte ruimte kan hebben. Een andere vraag is of je als importeur/fabrikant zo’n duur systeem in zo’n situatie überhaupt wel op moet willen stellen. Een moeilijke vraag, want naast de problemen op een beursvloer, zijn dat soort systemen ook wel weer leuk om kennis mee te kunnen maken en dienen ze vaak als smaakmaker.

    Met vriendelijke groeten,
    Werner Ero

  • Beste Jaap,

    Even voor alle duidelijkheid, voor mij zijn high-end producten (luidsprekers) niet per definitie zo groot dat ze in een balzaal geplaatst moeten worden of waar per se een stratosferisch prijskaartje aan moet hangen. Ik zie high-end audio enkel als het hoogst haalbare wanneer het gaat om muziekreproductie. Het zijn producten voor echte muziekliefhebbers die naar het allerbeste streven. En bij dat streven hoort dito kennis van de winkelier.

    Mensen die dit graag belachelijk willen maken of de kwaliteiten van dit soort producten in twijfel willen trekken, moeten dit vooral doen. Iedereen heeft immers recht op zijn eigen mening. Maar door mijn werkzaamheden als high-end recensent voor o.a. Music Emotion is mijn eigen ervaring heel anders. High-end is niet per se moeilijk of lastig, je moet alleen hoe kostbaarder het word, steeds beter weten wat je wel en vooral niet moet doen. Het wordt als het ware steeds kritischer en dat lijkt mij een normaal iets wanneer de kwaliteit steeds beter word.

    Als luidsprekers bij het opstellen verschillen van enige millimeters kunnen laten horen, zijn het doorgaans bijzonder hoogwaardige exemplaren. In sommige gevallen gaat het nderdaad om millimeters die dan het verschil kunnen maken tussen een mooi of een fantastisch geluid. En het is de taak van de (goede) dealer, om dit soort kennis te bezitten en het bij de klant er thuis daadwerkelijk uit te halen. Vergeet ook niet dat al deze moeite van zo’n dealer ook betaald moet worden. Het zit mede in de prijs van dit soort producten verwerkt.

    Lacherig doen over uitspraken van mensen is altijd gevaarlijk. Niet alleen hebben ze misschien wel meer kennis van de materie of hebben ze meer ervaring opgedaan. Maar als iemand voor zichzelf iets constateert heeft hij of zij gewoon altijd gelijk. Muziekbeleving is immers een persoonlijk iets.

    Met vriendelijke groeten,
    Werner Ero

    • Beste Werner,

      In mijn opiniestukken probeer ik natuurlijk discussie op gang te brengen. En dat doe je door zaken zwart-wit neer te zetten. Voor 9999 van de 10.000 mensen is High-end gewoon astronomisch duur en groot. Zo wordt het ook op beurzen gepresenteerd. Kijk naar de nieuwe Dynaudio’s. De Evidence Platinum. Gehoord op de AV-Dagen. Kost ongeveer 60.000 euro per set. Het speelde op een set nieuwe Chord-eindversterkers en de bijbehorende streamer. Ik weet niet wat er stond te spelen (prijstechnisch), maar ik weet wel één ding: het past allereerst niet in mijn woonkamer, noch zou het tot zijn recht komen. Wat ik ook weet, is dat het wel mooi groots speelde met veel neutraliteit, finesse en detail, maar dat ik voor minder dan de helft iets kan samenstellen wat hetzelfde niveau haalt. Is mijn set van pak ‘em beet 40.000 euro dan ook high-end? Of hoog middensegment? En is die Dynaudio-set met Chord dan geen high-end? Jij mag het zeggen. Het is blijkbaar allemaal mening.

      Werner: ik ben hier niet om mensen belachelijk te maken. Dat zou ook gemakkelijk bij mij kunnen, want ik ben ook een freak op bepaalde vlakken. Ik ken niemand in mijn omgeving die al zijn netwerkkabels vervangt voor double-shielded versies met afgeschermde pluggen. Dit om een paar MB/s winst te halen en het gevoel te krijgen dat het nu écht goed is. Ik zal dus de laatst zijn die mensen uitlacht om uit de hand gelopen hobby’s: ik hoor er zelf ook bij.

      Maar wat ik wél duidelijk wil maken, is mijn mening over de high-end markt. Ik heb namelijk het gevoel dat het vaak juist niet meer om muziek gaat. Het gaat om statements. Om details die er niet toe doen. En als het dan niet hoorbaar is, komen veel fabrikanten aan met excuses. Dat is niet goed, dit is niet goed… je moet leren luisteren… de opname is niet goed… dat kabeltje matcht niet… etc. En daar… kan ik niet zo goed tegen. Eén fabrikant die ik ken, heeft het naar mijn idee wel begrepen: Pass Labs. Zijn mening: het moet gewoon werken. En dat doet het ook.

      PS: ik weet wel wie je bent hoor. Ik draai ook al een tijdje mee :-).

  • En daarbij is eigen beleving het belangrijkste alle lucht (gebakken of niet) die er verkocht wordt is niet interessant, uiteindelijk gaat het om eigen beleving en plezier en niet wat anderen vinden…… (LB = Lekker Belangrijk)
    Muziek en audio is geen academische wetenschap maar gewoon een leuke bezigheid die vooral niet te serieus genomen hoeft te worden….

  • Helemaal mee eens, ik ben ook van hoge eind naar midden gegaan en beleef er eigenlijk meer plezier aan :-)

  • Beste Jaap,

    Mijn eigen ervaringen wijzen uit dat vooral in hoge segment, streaming audio nog steeds behoorlijk tekort schiet. Echte top CD spelers hebben meer klankkleur, live gevoel, 3D beleving en realisme dan zelfs de beste streamer combinatie die ik ken of heb getest.

    Jouw vergelijking tussen het midden- en high-end segment gaan behoorlijk mank. Het is zeker waar dat de instap- en middenklasse de laatste jaren fors beter zijn gaan klinken. Maar ook op high-end gebied is er flinke vooruitgang geboekt. Wat deze laatste betreft, moet je het vergelijken met een formule 1 auto. Daar kun je ook niet mee op de openbare weg rijden.

    High-end sets komen doorgaans maar zeer zelden tot hun recht op beurzen en shows en kunnen alleen met veel kennis en kunde tot bloei worden gebracht. Wie ooit eenmaal een echt goed opgesteld high-end systeem heeft gehoord, zal nooit meer zeggen dat het alleen maar grootser klinkt. Een echt high-end systeem geeft een totaal andere dimensie aan het geluid. Een overdracht waarbij je het niet meer hebt over dynamiek, rust, grootsheid, etc. Vooral omdat je meteen in de muziek wordt gezogen en in het geheel niet meer aan klank of audiofiele aspecten kunt denken. Dat is de kracht van een werkelijk high-end systeem.

    Met vriendelijke groeten,
    Werner Ero

    • Beste Werner,

      Natuurlijk biedt high-end meer. Ik heb ook Lyngdorf in een zeer goede opstelling gehoord. Prachtig. Zonder twijfel. Maar dan even weer met beide benen op de aarde terug: wat biedt het voor een normale liefhebber – die geen balzaal heeft – meer? Naar mijn mening iets, maar lang niet in verhouding tot de meerprijs. Vergeet niet dat dit mijn mening is… Als jij vindt dat het de 400.000 euro meer waard is: prima.

      En je slaat de spijker op zijn kop: in 99 procent van de gevallen komt high-end niet goed uit de verf. Maar is dat niet precies het probleem met high-end? Je moet de hele trukendoos openhalen en een ‘expert’ (velen noemen zich zo, maar zijn het niet) inhuren om de speakers op de millimeter goed te zetten. Dat is geen muziekbeleving meer… dat is kommaneuken. Ik heb hier veel apparaten in huis gehad, waaronder veel speakers en natuurlijk is plaatsing belangrijk (het gaat immers om fasen en reflecties), maar hoe sommige experts erover praten, maakt mij aan het lachen… sorry: ik ben soms wellicht iets té nuchter voor het nichewereldje dat high-end heet :-).

    • Goede vraag! Lastig! Maar nu denk ik aan:

      NAD M50, NAD M51, Lentus Audio Duo en een tweedehands mooie eindversterker. Denk aan een Pass Labs (voor tikkie warmte) of Spectral (voor wie echt clean wil). Die zijn zeker voor 2000 euro te vinden. Dan nog bekabeling, maar dat is naar smaak te pakken. Voor 500 euro moet dat lukken. Zo kom je rond de 12.500 euro uit.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: