Bowers & Wilkins in de Maserati Quattroporte

in Luidsprekers (107) |


Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

Het lijkt wel een vreemd huwelijk: Bowers & Wilkins en Maserati: een Brits hifimerk dat samenwerkt met een Italiaanse ‘supercar’-fabrikant. En de introductie is ook nog in Nice. Wij zijn natuurlijk niet te beroerd om het vliegtuig in te stappen en naar Nice te vliegen om te rijden in de nieuwe Maserati Quattroporte en te luisteren naar de nieuwe creatie van de Britten!

Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

Zonder twijfel een premium automerk. Daar hoort een premium audioinstallatie in nietwaar?

In een premiumsegement auto, hoort een premium audioinstallatie. Dat klinkt logisch, maar het is lang niet altijd het geval. We hebben ons maar al te vaak fronsend afgevraagd wie verantwoordelijk is voor de geluidsinstallatie in een peperdure auto. Gelukkig zien we steeds vaker dat het wel goed kan.

Vreemd huwelijk?

Maar waarom gebruikt Maserati een systeem van Bowers & Wilkins, vragen we ons af. Er zijn immers talloze Italiaanse fabrikanten van hifi, nietwaar? Bovendien lijken B&W en Maserati nou niet heel veel overeenkomsten te hebben. Maar daar hebben we het mis. Allereerst is Maserati een prestigemerk. Het opereert in de top van de automobiele markt. Net als Bowers & Wilkins in de top van de audiomarkt opereert. Daarbij komt dat, grappig genoeg, de Quattroporte toe is aan zijn zesde generatie. Net als de 800-serie van B&W. Tel daar bij op dat Maserati gewoon een prachtig hifisysteem in zijn nieuwe, luxe sedan wil en er is een prima basis voor een samenwerking.

Toch moeten we een derde partij niet vergeten in dit verhaal. De versterking en dsp?s ? digital sound processors ? komen van Harman. Een partij die al decennia bezig is met het fabriceren van versterking en processoren voor auto?s. Het QuantumLogic-systeem werkt uitstekend. Dat hebben ze al bij Ferrari bewezen. Het systeem biedt talloze methoden om het geluid naar je hand te zetten. Denk aan stereobeeldaanpassingen, equalizerinstellingen en timingcorrecties. Allemaal technologie die nodig is om goed geluid mogelijk te maken in de auto.

Vijftien units

Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

Vijftien custom units zijn weggewerkt in de nieuwe Quattroporte. Dat zorgt voor een behoorlijk indrukwekkende beleving!

Het hart van het audiosysteem van de nieuwe Maserati Quattroporte is bijzonder krachtig. Net als de nieuwe turbogeholpen acht- en zescilinders van het Italiaanse merk trouwens. Die nieuwe motoren leveren respectievelijk 530 Pk en 430 Pk. Ruim voldoende om zeer illegale snelheden te halen.

Maar terug naar de audio. Bowers & Wilkins heeft maar liefst vijftien drivers verwerkt in de sedan. Voor in het dashboard zit een centerspeaker met een tweeter verwerkt. In de A-stijl zitten de tweeters voor de passagier en bestuurder. In de deuren een middentoner en een woofer.

Voor de achterpassagiers is de indeling iets anders. Er zitten woofers in de deur. In de hoedenplank zit nog een aparte woofer met dubbele voicecoil en aan weerszijden middentoners. De tweeters zitten in de b-stijl verwerkt.

De units zijn speciaal ontwikkeld voor de Maserati. Het materiaal is gelijk aan units van bijvoorbeeld de 800-serie, of de PM1 of CM-serie. Er wordt gebruik gemaakt van een aluminium dome tweeter, kevlar middentoner en een woofer met het ultralichte en stijve Rohacell. Echter, het afstraalgedrag is anders dan bij een normale luidspreker. ?Het moet wat breder dan bij een gewone unit?, meldt Bowers & Wilkins. ?Dat is omdat je in een auto veel dichter op de luidsprekers zit dan bij een gewone vloerstaander. Om dan nog een stereobeeld te krijgen, heb je een ander afstraalgedrag nodig.?

Ook zijn de units minder diep gemaakt. Dat om ze natuurlijk in een deur te laten passen.  Een gewone unit is al snel 10cm diep. Dat gaat simpelweg niet passen in een autodeur. Hoe dik deze ook is.

Zestien kanalen

Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

De bediening is goed, maar niet echt bijzonder. Hier kan nog wat getweakt worden.

Wie geteld heeft, zal hebben gelezen dat er 15 luidsprekers in de Quattroporte vewerkt zitten. Tijdens de prestentatie horen we dat er zestien versterkerkanalen verwerkt zitten in de auto. Waarom zestien als er vijftien luidsprekers in de auto zitten? Dat komt door de dubbele voicecoil van de woofer. Door deze dubbel uit te voeren, kan er extra vermogen naar deze luidspreker en is er een winst te boeken van 3dB. En die winst is nodig, want als er iets lastig is om goed te krijgen in een auto, is het laagweergave. Een bonkend laag is niet moeilijk, maar strak diep laag wel. En daarvoor is extra vermogen nodig. Vandaar de bijzondere woorferconstructie.

Bediening

Om het systeem te bedienen hebben de Italianen een groot centraal display ingezet. Ook deze is natuurlijk netjes afgewerkt. Ook bedient het systeem prima. Op een paar vreemde zaken na, daar later meer over. Het scherm bedient prettig en het menu is helder van opzet, maar echt speciaal voelt het niet. Het had wat meer flair mogen meekrijgen, gezien de prijsklasse: de Quattroporte kost zo?n 200.000 euro.

Om een idee te geven van het scherm: onderaan het touchscreen staan diverse opties: radio, player (iPod, usb, cd, en aux), controls (bediening van diverse zaken in de auto), Climate (klimaatcontrole), navigatie, phone (telefoonkoppeling) en settings (instellingen). Iedereen zal hier wel uit kunnen komen. Net als dat de blauwe kleurstelling van de software is neutraal en zal niemand storen. Het voelt alleen niet echt speciaal.

Wat Maserati prima heeft gedaan, is het wegwerken van de extra inputs. De usb-, line-in en iPod aansluiting (met laadfunctie) zit achter een klepje in de middenconsole. Die kan ook weer mooi dicht, waardoor in principe de iPod gewoon in de auto kan blijven. Wel zo prettig voor wie veel in de auto zit.

Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

Het zit er allemaal keurig in! Geen houtje touwtje werk hier! Mag ook wel bij een auto van 200.000 euro.

De bediening van het audiosysteem werkt prima. Het is allemaal heel helder en door de lijsten met muziek heen werken, gaat ook gemakkelijk. Dat kan zowel op het scherm, als met een vaste draaiknop. Wat handiger of prettiger is, is een kwestie van smaak natuurlijk. We hebben overigens geen echte zoekfunctie (wellicht met spraakherkenning) kunnen vinden. Wie echt 64 GB aan muziek heeft, zal dus soms even aan de slag moeten met het systeem. Dat kunt u natuurlijk ook aan de passagier over laten. Wij hebben geen moeite gehad met de bediening van het systeem.

Tikkie slordig

Nu blijft Maserati een Italiaans merk en zijn er wat details die nog wat aandacht vragen. Zo zijn we onder het testrijden regelmatig de weg kwijtgeraakt, omdat het navigatiesysteem niet echt helder en op tijd zijn werk doet. Ook ga je weg van het grote navigatiescherm als je het entertainmentsysteem wil bedienen. Denk aan het zoeken naar een album op de iPod. Nu is er wel een extra lcd-scherm voor de bestuurder geplaatst (waarom geen head-up display?), maar die loopt niet altijd synchroon met de navigatie. Kortom: daar mag nog wel aan gewerkt worden.

Prachtig podium

We besluiten na een stukje racen met dit beest, af te zakken naar een legale 130 km/h. Dan kunnen we ook wat meer ontspannen luisteren naar de nieuwe creatie van Bowers & Wilkins en Harman.

Opvallend is dat er echt een stereobeeld voor ons staat. Zowel op de bestuurdersstoel, als op de passagiersplekken. Dat is toch een knap staaltje werk van Harman! Want hoewel het soms mogelijk is om op de bestuurdersplek een goed beeld te krijgen, mogen de andere inzittenden genieten van een brij van geluid. Niet in de Maserati dus. Daar is het voor iedereen genieten van een goede beeldvorming.

Bowers & Wilkins Maserati Quattroporte 2013

De mogelijkheden van het Harman Kardon Quantum Logic-systeem zijn behoorlijk uitgebreid en werken uitstekend.

Het échte stereobeeld is het gevolg van timingcorrecties die het QuantumLogic-systeem van Harman uitvoert. Het systeem houdt rekening met de positie waar de vier inzittenden zitten en past de timing van de units aan, waardoor iedereen een gecorrigeerde weergave krijgt.

Ook houdt het systeem rekening met reflecties en absorptie van het interieur. Dat is een bijzonder lastig klusje. Samen met de tijdcorrecties, kost het ongeveer drie dagen om alles door te meten en daarna op gehoor zaken fijn te stellen.

Tikkie warm

We vinden de installatie in neutrale stand wat aan de softe kant. Het is zonder meer een zeer detailrijk systeem waarbij afzonderlijke lijnen erg gemakkelijk te volgen zijn. Dat is al een prestatie op zich in een auto. Echter, we missen een tikje sprankeling, al horen we soms wel weer wat scherpte. Dat ligt echter meer aan het bronmateriaal en de opname. Radiohead OK Computer is nu eenmaal niet de beste opname.

Als we even het systeem induiken en wat met de equalizer rommelen, krijgen we uiteindelijk een prima balans die wij als prettig ervaren. Het is natuurlijk erg persoonlijk en we begrijpen de instelling en keuze van B&W wel: op langere ritten is een softere afstelling wat prettiger. Het voorkomt vermoeidheid. Bovendien is een wat milder systeem wat minder prominent aanwezig, wat prettig kan zijn als u ook gesprekken wilt voeren in een auto.

Conclusie

Wat een luxe! Een heerlijke reisauto waarmee u schofterig hard over de autobahn kunt racen. En dat onder het genot van een fantastisch audiosysteem. En écht hifisysteem. En systeem dat muziek brengt zoals het hoort. En dat horen we niet vaak in de auto. Helaas is het niet weggelegd voor de gemiddelde mens. De Maserati Quattroporte is verkrijgbaar vanaf ongeveer 190.000 euro.

Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Gerelateerde items? Zie ook: