Verslag X-Fi show 2012

in Achtergronden (1.260) | Shows (88) |


Ook t-shirts te koop!

Vandaag was de laatste dag van de derde X-Fi show. Deze keer in Veldhoven. Na een dag wandelen, babbelen en luisteren kunnen we zeggen dat het een heel volwassen show is geworden. Vorig jaar hadden we al genoten. Dit jaar was het smullen geblazen! Prachtige sets. Innovatie en heel veel gezelligheid!

Het was prachtig weer tijdens X-Fi!

Heerlijk lunchen op de binnenplaats van Koningshof. Dit ook vanwege het prachtige weer tijdens X-Fi

Koningshof in Veldhoven stond afgelopen weekend bol van de mooie hifi. Onze complimenten naar de organisatie van X-Fi. De importeur heeft werkelijk een prima show neergezet. Het was gezellig, informatief, interessant en in bepaalde gevallen ook nog muzikaal. Gelukkig was de opkomst uitstekend, waardoor meerdere liefhebbers hebben kunnen zien dat er in ons land wel degelijk prima hifi-shows te bezoeken zijn!

Divers

We weten niet precies hoeveel merken en te zien waren, maar wel dat er heel veel te beluisteren viel. Van exotisch tot zeer betaalbaar. En van heel erg goed tot matig. Soms vanwege het slechtere bronmateriaal en soms vanwege het feit dat de set gewoonweg véél te groot was voor de ruimte. Maar goed: daar gaan we niet op focussen in dit overzicht van de X-Fi beurs. Dat zijn namelijk uitzonderingen.

Het was echt prachtig om te zien hoeveel diversiteit er was. Compleet analoge sets (denk aan buizen met breedband en vinyl) tot aan nagenoeg compleet digitale systemen. Denk aan Lyngdorf. En zowel het volledig analoge systeem als het compleet digitale systeem speelt geweldig. En mede door dit soort demo’s wordt duidelijk dat er meerdere manieren bestaan om een prachtig systeem op te bouwen. Er is geen goed of fout… er is voorkeur.

Drie hoogtepunten

BMC bij Sonority Audio

Sonority Audio stond er ook met BMC en Burson.

We hebben drie hoogtepunten op de show gehoord. Dat is een goede score, nietwaar? Het mooie is: het waren drie totaal andere sets. Elk in zijn klasse bijzonder goed en / of innoverend. En als we zeggen innoverend, dan bedoelen we ook écht innoverend.

Allereerst een set van Adam Audio met YBA. Sonority Audio speelde met een heel betaalbaar systeem op X-Fi. Het was misschien iets over de 3000 euro, wat geen geld is gezien de prestaties van de set. Wat klonk het goed zeg! Open, dynamisch en zeer muzikaal. We dachten in eerste instantie dat de grote Adams stonden te spelen, maar niets was minder waar: de kleine bookshelfs van 900 euro per set waren muziek aan het maken. En ze vulden zonder problemen de ruimte. Echt een prachtset voor het geld en dus zeer het vernoemen waard.

Geen faseprobleem meer

Een absoluut fasereine speaker bij BSA: schuin, scheef... het maakt niet uit.

Geen faseproblemen meer! Schuin, ingedraaid, op zijn kop. Het maakt niet uit.

De tweede set die ons heeft verrast komt bij BSA vandaan. Deze wint wat ons betreft het etiket bizar. Bouke Seelemeijer had geen set van Piega-luidsprekers spelend toen we binnen kwamen. Het was iets anders. Een heel bizarre luidspreker die geen faseprobleem meer kent. Op de kleine versie zien we Axdim applied acoustics. Een bedrijf dat wij nog niet kennen, maar wel al iets langer bestaat.

Om aan te tonen dat deze luidsprekers dus echt geen faseprobleem meer hebben, houdt Bouke één van de grote jongens schuin, mogen we in het midden van de ruimte staan, rechts, links, achter de speakers… het maakt niet uit. Het geluidsbeeld blijft open, helder, compleet en in fase. Het is echt een wonderlijke ervaring. We gaan zeker hier eens goed naar luisteren. Helaas weten we nog niet in welke prijsklasse de grote vloerstaanders thuishoren.

Klein en heel fijn

En ten derde de set van Pen Audio en Sonneteer. Echt een prachtige, losse, complete, dynamische en volle weergave uit een tweetal bookshelfjes. Waanzinnig goed. De kleine bookshelfs zijn overigens niet goedkoop: ongeveer 3000 per set zonder statief. Dat is dus wel even sparen. Maar dan hebt u wel een erg goede luidspreker.

We hadden ook graag nog de streamer horen spelen die bovenop de set stond, maar dat is helaas niet mogelijk. Wellicht kunnen we hem nog een keertje reviewen.

Toch een vierde?

D&D staat met Cabasse en Devialet

Ook mooi: zowel muzikaal als optisch. Deze Devialet-set met Cabasse speelde echt prima.

We moeten toch nog even een vierde set aanhalen. Tevens een set die op hoog niveau speelde – letterlijk en figuurlijk – was de set van D&D Audio die bestond uit Cabasse en Devialet. Hoewel de demo wat hard staat – en de subwoofer op het randje staat van te hard; kwestie van smaak – laat D&D Audio hier wel horen dat design niet staat voor matige geluidskwaliteit. De twee bollen van Cabasse (15.000 per set) spelen echt op een uitstekend niveau. En de twee gebrugde Devialets kunnen er ook wat van: controle, finesse en bijzonder veel detail. Een prachtige set voor wie ook iets bijzonders wil hebben.

Niet tekort doen

De Dutch Audio Masters bestaan uit Van de Leur, Tentlabs, Live Cable en Doumois DSS.

Hollands glorie van: Van de Leur, Tentlabs, Live Cable en Doumois DSS.

We willen de overige merken natuurlijk niet te kort doen. De Hollanders – denk aan Tentlabs, Kemp, Van de Leur, Live Cable, etc – hebben ook uitstekende shows neergezet. De Dutch Audio Masters hebben heerlijk gespeeld en dat was ook te zien aan de volle kamers. Goede demo’s met mooie muziek en mooie hifi. Een show die wederom laat zien dat ook in ons land prachtige elektronica wordt gemaakt!

Conclusie

Als u dit jaar de X-Fi hebt gemist: geen treurnis. We hebben zo’n gevoel dat het volgend jaar gewoon weer raak is. Dat hopen we oprecht. Het is een heerlijke zondag geweest. Absoluut een ‘moet je gezien hebben’ voor volgend jaar. Zeker gezien de toegangsprijs van zes euro… dat is toch geen geld voor zoveel informatie, muziek en gezelligheid?

  • Ik zie een aantal enthousiaste reacties op de liveconcerten! Ik ben blij dat men zo genoten heeft. De pianiste, Natalia Ivashina vond het fantastisch om voor u gespeeld te hebben. Naar alle waarschijnlijkheid zal zij volgend jaar nieuwe concerten geven op de X-fi Audioshow geven!

    Lees het X-fi artikel over de liveconcerten: http://ivashina.nl/nieuws#post-1508

    Willen jullie op de hoogte blijven van nieuwe optredens van pianiste Natalia Ivashina? Ga naar http://www.ivashina.nl en laat je e-mailadres achter voor directe updates. We gaan eind van dit jaar weer een prachtig optreden voor u verzorgen in Rotterdam of Utrecht (locatie wordt binnenkort bepaald) Bovendien gaan we nog dit jaar een audio-CD opnemen! U kunt zich alvast inschrijven.

    Met vriendelijke groet,

    Robert Ruijtenberg
    Artiestenmanager Natalia Ivashina

  • Lijkt me geweldig om de Ondo Ligera nogmaals te horen, Wim, en om met mede hifi enthousiastelingen van gedachten te wisselen. Laat maar weten hoe je dit wilt organiseren – ik ga graag mee!

  • Hoi Wim,

    Voor een avondje Onda Ligera luisteren houd ik me aanbevolen. Ik was echt onder de indruk van dit systeem…

    JP

  • @ Frank daar kan ik mij helemaal in vinden.

    @ Wim, mij lijkt het een erg leuk voorstel om een keer langs te komen in Heeze om het Onda Ligera systeem te horen wanneer die goed tot haar recht komt! Wanneer je een mailadres geeft kan ik daarop reageren.

  • Ik zit 40 jaar in high end. Bij deze nodig ik jullie uit om met mij naar Heeze te gaan om met de juiste muziekkeuze naar Onda Ligera te luisteren. Klingt waanzinnig goed !
    Veruit de beste prestatie inzake high end. Prijs is tevens high end hoog…….maar ja een golf gti kost ook wat.

  • Ik ben het volledig met je eens voor wat betreft de kloof tussen live en gereproduceerde muziek, Hans. Ik stel dan ook niet dat een duurdere consumentenspeaker live muziek kan reproduceren, maar dat veel (niet alle) high end appratuur dit niet beter doet dan consumentenspeakers uit de hogere prijsklasse. De vraag is dan wat het hoge prijskaartje rechtvaardigt.

    Je zou zeggen dat er in principe geen technische beprekingen zijn aan het reproduceren van live muziek via een luidpreker. Live muziek zich af via onze oren, die voor een volwassen persoon van 16-16000 Hz horen met een dynamisch bereik van 10 – 120 dB voor het meest gevoelige middengebied. Dit is met een (zeer) goede luidspreker te reproduceren, mits de eigenresonanties goed worden gedempt.

    Maar live zit natuurlijk ook tússen de oren. Een luidspreker is geen mens van vlees en bloed, en een huiskamer is geen concertzaal..

    Daarbij komen nog problemen in de opnameketen als het goed met microfoons vastleggen van enorme instrumenten als een vleugel en de vaak wat gecomprimeerde dynamiek om burenruzies en opgeblazen speakers te voorkomen.

    Kortom, in mijn ogen zijn de luisterruimte en de kwaliteit van de opname – na de luidsprekers – de belangrijkste bepalende factoren, en dan nog zal ik niet snel hetzelfde gevoel krijgen als bij een live optreden..

    Ik heb Rachelle Ferrell overigens gehoord op de Onda’s en dit kwam qua geluid toch wel aardig in de buurt van live moet ik zeggen. De dynamiek was ongeëvenaard, zonder hoorbare vervorming (de Cabasse speakers klonken ook erg goed maar stonden gewoon te hard met lelijke vervorming tot gevolg). En die Rachelle kan stevig uithalen hoor!

  • Beste allen,

    De beurs vond ik ook zeer de moeite waard om te bezoeken en wat ik vooral erg leuk vond was de combinatie van audio apparatuur en echte life muziek tijdens de optredens. Daar werd mij toch wel pijnlijk duidelijk hoe ver de twee van elkaar verwijderd zijn. Op de beursstands heb ik bijvoorbeeld vele malen een Vleugel piano in klassieke stukken of met jazz stukken gehoord, maar het komt niet in de buurt met de klank, dynamiek en emotie die je ervaart met het echte instrument. Zeker het laatste piano concert waarbij de artieste helemaal los ging was ongelofelijk mooi. Wat een talent!

    Ik vind het dan ook kort door de bocht om te lezen dat een BCC speaker een echte stem na kan bootsen. Want ik heb eerlijk gezegd helaas geen speaker of geheel systeem op de beurs gehoord die dat kan alsof er een mens van vlees en bloed voor je neus staat.

    Dat wil niet zeggen dat ik de audio apparatuur slecht vond! Zeker niet! De techniek is prachtig en zeer innovatief. Maar ik ben van mening dat in audioland nog een hele lange weg te gaan is voor we het mogen hebben over muziek en dat heeft met meer te maken dan enkel de opname kwaliteit.

    Voor mij was het beste systeem de G.I.P hoorn op de Audionote apparatuur. Hoewel deze toch met regelmaat heel hard stond en dat was absoluut onnodig.

    Met vriendelijke groet Hans.

    • Bedankt Hans, voor je enthousiaste reactie op de liveconcerten! Ik ben blij dat u zo genoten heeft. De pianiste waar u over spreekt is Natalia Ivashina. Naar alle waarschijnlijkheid zal zij volgend jaar nieuwe concerten op de X-fi Audioshow geven!

      Het is zo prachtig om te zien dat alle bezoekers de liveconcerten enorm waardeerden. De optredens waren een aangename verrassing en vooral omdat er even van echte, pure muziek kan genieten, zonder dat men de kwaliteit van hifi-apparatuur hoefde te beoordelen. :)

      Lees het X-fi artikel over de liveconcerten: http://ivashina.nl/nieuws#post-1508

      Willen jullie op de hoogte blijven van nieuwe optredens van pianiste Natalia Ivashina? Ga naar http://www.ivashina.nl en laat je e-mailadres achter voor directe updates. We gaan eind van dit jaar weer een prachtig optreden voor u verzorgen in Rotterdam of Utrecht (locatiekeus wordt binnenkort gemaakt) Bovendien gaan we nog dit jaar een audio-CD opnemen!

      Met vriendelijke groet,

      Robert Ruijtenberg
      Artiestenmanager Natalia Ivashina

  • Heb genoten van een geweldige dag, sommige mooie sets en sommigen wat tegenvallen.
    Zelf vond ik Onda Ligera WAVE 168D een van mooiste geluid produceren van de hele show. Ben o.a. ook speciaal gekomen voor G.I.P., het klonk mooi maar niet zoals onda ligera en Cabasse. Kon liggen aan de ruimte of smaak, het klonk vol en ruim maar net te schel, alsof het geluid zich niet goed kon plaatsen. Audio Note had ik het gevoel van teveel bas, voor de rest goed. Dutch audio room was ook heerlijk geluid, mogen we als nederlanders trots op zijn. Hopelijk weer snel tijd vrij maken voor een volgende show.

  • Hallo Eric,

    Mijn stelling is dat veel (niet alle) peperdure highend systemen óók niet overtuigend klinken, en in die zin geen meerwaarde hebben ten opzichte van een consumentensysteem uit de wat hogere prijsklasse.
    Ja, er bestaan natuurlijk high-end systemen die wél erg goed klinken met vrijwel iedere soort muziek maar het prijskaartje alleen biedt absoluut geen enkele garantie.
    Zelf heb ik mijn set (JMLab stereo speakers plus zelfbouw subwoofers) uitgebreid via DSP afgeregeld en ik heb op de beurs niets gehoord wat beter klinkt. Natuurlijk is een ad-hoc opstelling in een hotelkamer geen eerlijke vergelijking met een precies opgesteld en afgeregeld systeem in een speciale luisterruimte, maar toch..

  • De Xfi was gelukkig zeer goed bezocht door veel hifi liefhebbers die het volgens mij erg naar hun zin hadden. Ben blij dat het weer in de Koningshof was want dat is echt veel sfeervoller dan Utrecht. Meeste deelnemers hadden het goed voorelkaar maar bij sommige stond het verpakkingsmateriaal gewoon achter in de ruimte wat een beetje de indruk geeft van non intresse en slordigheid. Meeste sets speelde redelijk sommige zwaar onder de maat zoals bijvoorbeeld Audio Note en andere juist erg goed zoals DenD audio. Voor vele is de kunst van sets echt goed opstellen echt iets nieuws en iets om aan te werken. Maar inmiddels heb ik wel geleerd dat je vooral niet te veel mag verwachten op zo,n beurs. Organisatie mag terug kijken op een mooi event. Boris van der lek .

  • Ondo was dramatisch slecht! Snap niet de ophef over dit product! Zijn de meeste doof of zo?

    • Dag Karel,

      Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb enorm genoten van Pen Audio. Anderen vonden het minder goed lees ik hier. Nu moet ik zeggen dat ik de cd-versie van Dido ken en die is ook wat vlak en diffuus. Ik hoop dat Eric ook andere nummers heeft kunnen beluisteren. Bij ons was het juist erg dynamisch en open. Maar goed… het ligt aan zoveel factoren hoe een set klinkt. Hoe druk is het? Wat voor muziek speelt? Hoe is je stemming? Wat zijn je verwachtingen? Ga zo maar door.

    • wie doof is ben je zelf..deze onda boys begrijpen als geen ander hoe een systeem 100 %
      kan en in dit geval deed klinken…zo prachtig op stemmen en wat een dynamic sound.
      ben wel heeeeeeel erg benieuwd wat jij hebt thuis staan beste KEREL.sorry.KAREL.
      we gaan dat toch wel hier vernemen.???..zodat je reactie in een heel ander dag..of nacht
      licht gaat staan….ik vond het geluid het beste van munchen en nu weer in veldhoven
      en dat zeg ik als geluids opname man van sts digital…bv de gratis cd..ook shit verwacht ik??..of veel het mee Karel?????????????.

      • Heren hou het gezellig. Hifi blijft een kwestie van smaak. Ik ben dol op mijn eigen systeem, maar anderen kunnen het vreselijk vinden. Neemt niet weg dat ik ook benieuwd ben naar de onderbouwing van Karel.

    • Onda Ligera was compleet een verrassing voor mijn oren. Een design van het uiterlijk van audio vind ik minder van belang als het geluid. bij O L krijg je dan wel een kasteel uiterlijk. Ok, best wel een harde reactie van Karel want waarom zag ik steeds dan dezelfde mensen terug keren naar de luisterruimte van de Letten? Precies omdat er de beste set stond. Niet eens mijn lievelings muziek en toch verbazend wekkend. De instrumenten waren mooi te horen en de bass weergave had een perfecte punch. Hievan kunnen de andere fabrikanten van Audio apparuur leren. Aan Onda Ligera zou ik zeggen las de versterkers dicht zodat er niet door anderen overgenomen kan worden. Het geheim van de smid. Ook al speeld smaak een rol, deze set was niet clinisch, koud zoals veel Audio helaas is, duur of goedkoop ik kom ze overal tegen.. In een kleine kamer zonder de ideale omstandigheden toch perfect, is echt opmerkelijk.

      Prive audio bij mij thuis.
      NAD/Rogers/JBL/Apple.

  • Eens met de kritiek op de muziekkeuze (maar helaas wil het gros van de ‘audiofielen’ kennelijk niet anders), totaal oneens met de stelling dat een middels DSP afgestemd surround systeem – of sowieso elk surround systeem – voor 3000 euro muzikaal op hetzelfde niveau te brengen is als een goed samengestelde en opgestelde puristische stereoset van 100.000 euro. Ten eerste heb ik nog nooit een 5.1 of 7.1 systeem overtuigend horen klinken met muziek, ten tweede moet dat bedrag met een surroundset + DSP over zoveel items worden verdeeld dat kwaliteit hiervoor gewoon niet te leveren is.

    Die Pen Audio/Sonneteer set vond ik zeker gezien de hoeveelheid en prijs van het materiaal trouwens behoorlijk tegenvallen. Met een LP van Dido klonk het vlak, diffuus en bonkerig met een ongecontroleerd laag dat alle levendigheid en detail uit het middengebied trok.

  • Jammer, want de Onda Ligera WAVE 168D was zonder meer de beste luidspreker die ik daar heb gehoord. Wel enorm duur, met name door de vele arbeidsuren die in de kast gaan zitten.

    Verder ook nogal wat exotische ontwerpen die met bepaalde muziek goed tot hun recht komen maar met andere muziek totaal niet.

    Ik vind overigens de muziekkeuze op dit soort shows altijd een beetje twijfelachtig. De meeste speakers kunnen ‘een stem, een trommel en een gitaar’ prima weergeven, ook de gemiddelde speaker die je bij BCC om de hoek koopt. Muziek met veel meer informatie over een veel breder spectrum is veel uitdagender (symphonieorkest, big band, complex rocknummer, ..). Helaas hoor je die niet zo vaak op een dergelijke beurs..
    Soms is het nog erger: Een stem, een trommel en een gitaar opgenomen in de jaren 60..

    Ook valt me het gebrekkige laag op bij vrijwel alle systemen. De diepste bastonen zijn vaak nauwelijks hoorbaar, zelfs niet op het peperdure systeem van TAD. Onbegrijpelijk dat er niet veel meer gebruik wordt gemaakt van subwoofers gecombineerd met DSP inmeting en -afstelling. Dit soort moderne technologie brengt zóveel meer, en DSP’s zijn sinds de opkomst van high resolution video zeer goed en zeer betaalbaar geworden (in vergelijking met video processing is audio processing namelijk een peuleschil).

    Jammer dat moderne technologie en professionele engineering op basis van goede metingen en psychoakoustische kennis aan een deel van de high end audio industrie voorbij lijken te gaan.
    Ik denk dat de gemiddelde consument totaal is afgehaakt omdat veel high end audio t.w.v. een ton tegenwoordig niet beter klinkt dan een middels DSP afgestemd goed surround systeem van drieduizend Euro. Neutrale consumenten die je meeneemt naar een dergelijke beurs zijn dan ook vaak een tikkeltje teleurgesteld over de geluidskwaliteit van dit soort extreem dure ‘XFi systemen’.

    • Mee eens met de muziekkeuze – Eric ook lees ik. Het is vaak getokkel en gepingel of alleen maar klassiek. Heel jammer. Er zijn talloze goede opnames van moderner werk. Goede bands. Daar moeten ze echt eens wat aan doen. Ik noem mezelf absoluut geen audiofiel, maar wel een groot liefhebber. Maar ik houd vooral van muziek… de apparatuur fascineert me en geniet ik van. Maar meer vanwege wat het kan: mooi muziek reproduceren. Maar ja… dat begint dus met… jawel: goede muziek! :-).

      • Jaap dat is een goed punt. Ook die speciale cd’s met super opname van artiesten waar het alleen maar om de gepolijste over perfecte opname gaat.
        Neem gangbare muziek van elk gerne dat in normale studios is opgenomen.
        Ok, een geremasterde Pink Floyd CD vind ik ook wel op z’n tijd heerlijk om naar te luisteren, maar ook in gewone cd’s zitten zoveel leuke details die pas gehoord kunnen worden op een mooie muziek installatie geplaatst in een goede luisteruimte met een goede accoustiek. Die luxe heb ik. Voor wie dat niet heeft is een kamer modulatie systeem als de PBSpeaker uit Finland een uitkomst. Daarover vind ik dat hierin de toekomst zit naar voor wie met het probleem stoeid van phase verschillen en een finishing toutch van de bestaande opstelling bij de audiofiel thuis waar men door dit apparaat mogelijk de langgezochte oplossing heeft. Denk ook maar eens aan tegelvloeren en plavuizen waardoor reflexies geen een audio syteem tot z’n recht komt.

        • Ja, goed punt: ook normale cd’s – mits een beetje normaal opgenomen – klinken al veel mooier op een goed gebalanceerde set. Ik merk dat sommige opnames me enorm verrassen nu de set in mijn eigen woonkamer beter en beter wordt. Ook de ruimte trouwens. Tevens ben ik van mening dat een set gewoon muziek moet maken. Ook bij gewone cd’s. Ik hoor het nog steeds te vaak dat ‘audiofiele sets’ alleen maar overweg kunnen met ‘audiofiele opnames’. Naar mijn mening valt een set dan al door de mand…

    • Frank, goed stuk want ik ervoer het ook zo. Vooral als een vertegenwoordiger van Lyngdorf in superlatieven het geluid aanprijst en ik er heel anders over denk tijdens een luister demo. De prijs maakt het niet waar of ik luister al te lang naar flut dat ik als referentie ben gaan gebruiken als het beste geluid en dat meeneem in mijn beoordelingen.
      De Onda Ligera Wave 168D vond ik niet de mooiste speaker om te zien maar wel de beste die ik (ooid) gehoord heb. Functie naar design is waar ik aan denk bij deze speakers.

  • Geef een reactie

    XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


    Gerelateerde items? Zie ook: